دیوارپوش آکوستیک چوبی؛ خالق یک سکوت دلچسب در فضای خانه شما

دیوارپوش آکوستیک چوبی؛ خالق یک سکوت دلچسب در فضای خانه شما

به قلم: مهشید بختیاری

امروزه زندگی پرهیاهوی شهری مشکلات بسیاری را برای افراد به وجود آورده است. سر و صدا و مزاحمت‌های صوتی در بسیاری از شهرهای بزرگ آرامش را از ساکنین خانه‌ها ربوده و به همین دلیل تقریبا تمام افرادی که در محله‌های شلوغ زندگی می‌کنند به دنبال راه حلی برای ایجاد سکوت بیشتر در محل زندگی خود هستند. یکی از محبوب‌ترین راهکارها در دکوراسیون‌های مدرن و امروزی نصب دیوارپوش آکوستیک چوبی است، دیوارپوشی که علاوه بر رفاهم کردن یک محیط آرام، جلوه و زیبایی بی‌نظیری به دکوراسیون خانه و محل کار شما می‌بخشد. در ادامه با همراهی مجموعه اوحد دکو شما را با این محصول پرطرفدار بیشتر آشنا خواهیم کرد. با ما باشید.

دیوارپوش آکوستیک چوبی چیست؟

همانطور که در تصاویر مشاهده می‌کنید دیوارپوش‌های چوبی آکوستیک پانل‌هایی دیواری هستند که از متریال‌های مختلفی ساخته شده‌اند. این مواد سازنده باعث جذب صدا شده و میزان اکو و نویز را در فضا کاهش می‌دهند. به همین دلیل استفاده از این دیوارپوش‌ها در دکوراسیون داخلی به بهبود کیفیت صدا در فضای داخلی و جلوگیری از ورود سر و صدای خارجی به داخل منزل یا محل کار کمک می‌کند.

چوب و هنر

شاید در نگاه اول تصور کنید که این دیوارپوش‌ها محصولاتی کاربردی هستند و تنها بعنوان عایق صوت در دکوراسیون استفاده می‌شوند. اما به لطف دانش معماری ظاهر این دیوارپوش‌ها به گونه‌ای طراحی شده است که می‌توانند بعنوان یک المان دکوراتیو در محیط نیز تلقی شوند. چه بسا بسیاری از مردم از این محصول صرفا برای جنبه تزئینی آن استفاده می‌کنند.

ساختار و طراحی دیوارپوش آکوستیک چوبی چگونه است؟

این دیوارپوش از پنل‌های چوبی مسطح و گاهی خمیده تشکیل شده که با چسب به یکدیگر متصل شده‌اند. این پنل‌ها معمولا از روکش، رشته، ذرات یا الیاف ساخته می‌شوند و دارای سه لایه هستند:

  • لایه نمدی زیرین که عامل اصلی جذب صداست
  • تخته MDF مرغوب
  • روکش انواع چوب‌های طبیعی

سبک استفاده از این دیوارهای چوبی به سلیقه و شیوه معماری داخلی فضای شما بستگی دارد. برخی از این پنل‌ها مستقیما به بخش‌هایی از دیوار داخلی نصب می‌شوند و برخی دیگر خود به تنهایی یک دیوار مستقل جداکننده را تشکیل می‌دهند.

کاربرد دیوارپوش چوبی آکوستیک چیست؟

شاید تصور کنید این دیوارپوش‌ها تنها در منازل مسکونی و برای ایجاد آرامش بیشتر در زمان استراحت مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما واقعیت آن است که گستره کاربرد دیوارپوش آکوستیک چوبی چیزی فراتر از این‌هاست.

یکی از مهم‌ترین موارد استفاده دیوارپوش آکوستیک چوبی در کلاس‌های موسیقی، محل تمرین یا استودیوهای ضبط گروه‌های موسیقی است، یعنی جایی که به هیچ وجه صدا نباید بین دو فضای داخلی و خارجی منتقل شود.

کتابخانه‌ها فضایی هستند که ایجاد سکوت و آرامش کامل در طراحی داخلی آن‌ها بسیار مهم است. فلذا بسیاری از کتابخانه‌ها از دیوارپوش چوبی آکوستیک هم برای جنبه تزئیناتی و هم در جهت کاهش سر و صدا استفاده می‌کنند.

سالن‌های کنفرانس، آمفی تئاترها، هتل‌ها و … نیز از متقاضیان اصلی دیوارپوش‌های آکوستیک چوبی هستند. در این مکان‌ها با نصب پانل‌های عایق به دیوار ورود و خروج صداهای مزاحم به میزان زیادی متوقف می‌شود.

ویژگی‌های دیوارپوش آکوستیک چوبی چیست؟

شاید از خودتان بپرسید این محصول چطور در مدت زمان کوتاهی توانست در بازار مصالح ساختمانی به عنوان یکی از پرطرفدارترین محصولات شناخته شود. دلیل این استقبال گسترده چیزی به جز ویژگی‌های منحصربفرد این سبک از دیوارپوش نیست:

  • نگهداشت صدا در فضای داخلی اتاق و جلوگیری از خروج آن
  • ممانعت از ورود صداهای مزاحم به محیط داخلی
  • زیباسازی دکوراسیون و کاربرد تزئیناتی
  • تنوع بالا در طرح و رنگ
  • طول عمر بالا و دوام مناسب
  • ضدآب، ضدحشره و ضدموریانه بودن دیوارپوش
  • قابلیت جابجایی و نصب در محلی دیگر

چرا باید دیوارپوش آکوستیک چوبی بخریم؟

استفاده از دیوارهای چوبی عایق صدا چه مزایایی دارد؟ آیا تنها مزیت مهم این محصولات رفع سر و صداهای محیطی است؟

تزئین منزل

تفاوتی ندارد که کل دیوار خود را با این دیوارپوش‌ها بپوشانید یا تنها بخشی از آن را به نصب پنل‌ها اختصاص بدهید. این محصول به لحاظ بصری ظاهر شیک و ویژه‌ای به محیط شما خواهد بخشید. متریال چوب به خودی خود حس و حالی گرم و صمیمی در فضا به جریان می‌اندازد و در میان معماران و طراحان داخلی طرفداران بسیاری دارد. این پنل‌ها با طراحی خاص و متفاوت خود سبکی جدید از دکوراسیون داخلی را رقم می‌زنند و فضای خانه را به مکانی دنج، آرام و دلنشین تبدیل خواهند کرد. علاوه بر این محصول، استفاده از انواع کفپوش چوب پلاست نیز در زیبایی و کاهش ورود صدا به محیط داخلی خانه اثرگذار است.

مخفی کردن عیوب دیوار

نصب پانل‌های چوبی به عنوان یک روش عالی برای پنهان کردن ایرادات ظاهری دیوارها مانند ترک‌خوردگی‌ها، سوراخ‌ها و فرورفتگی‌ها شناخته می‌شوند. همچنین کابل‌ها و سیم‌کشی‌هایی که در خانه‌های قدیمی به صورت روکار انجام شده‌اند می‌توانند پشت صفحات چوبی قرار بگیرند. بنابراین استفاده از این پانل‌ها به انضباط ظاهری محیط نیز کمک بسزایی خواهد کرد.

تعمیر آسان

دیوارهای چوبی آکوستیک سخت‌تر از کاغذ دیواری یا انواع دیگر دیوارها آسیب می‌بینند. اما در صورت بروز اتفاق و صدمه خوردن، این محصولات به راحتی تعمیر می‌شوند. فرورفتگی‌ها و خراش‌های ایجاد شده روی دیوار را می‌توان سمباده زد و دوباره مهر و موم کرد. اگر ضربه یا صدمه گسترده‌تر باشد می‌توان به راحتی پانل‌ها را باز کرد و با کمترین دردسر صفحات چوبی جدید را جایگزین نمود.

حرف آخر

در این مطلب به معرفی محصولی همه‌کاره پرداختیم که در بازار متریال ساختمانی به یکی از محبوب‌ترین محصولات تبدیل شده است. دیوارپوش آکوستیک چوبی با قابلیت جذب بالای صدا و رفع صداهای مزاحم می‌تواند برای شما فضایی امن و آرام را فراهم کند. همچنین تنوع در طرح و رنگ و جذابیت ظاهری این دیوارها امتیازی است که این محصول به عنوان یک عنصر دکوراتیو و تزئینی در دکوراسیون صاحب آن است. در انتها شما را با یکی از پیشگامان تولید دیوارپوش‌های آکوستیک چوبی آشنا خواهیم کرد:

گروه فنی و مهندسی اوحد دکو با تولید دیوارپوش‌های چوبی باکیفیت به بهبود کیفیت فضای خانه شما کمک خواهند کرد. برای دیدن محصولات بیشتر از این مجموعه می‌توانید به پروفایل اوحد دکو مراجعه کنید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه