شیرین زیرک، طراح و معمار خلاق و موفق ایرانی، فرانسوی با شهرت جهانی

شیرین زیرک، طراح و معمار خلاق و موفق ایرانی، فرانسوی با شهرت جهانی

به قلم: نرگس مهردادیان

شیرین زیرک، طراح و معمار خلاق و موفق ایرانی، فرانسوی

شیرین زیرک، طراح و معمار خلاق ایرانی، فرانسوی است. او که پدری ایرانی و مادری فرانسوی دارد به خوبی توانسته تلفیقی از این دو فرهنگ را در کار خود انعکاس دهد. شیرین زیرک که علاقه‌مند به تجربه فضاها و فعالیت‌های جدید و متفاوت است پس از تحصیل در سه شاخه معماری، طراحی داخلی و مرمت بناهای تاریخی، با چهره‌های مهم دنیای معماری مانند “کریستیان پورزامپاک"، “ژاک گارسیا" و “آنتوان گاتیه" همکاری داشته.

سرویس خواب بالسا

او دفتر طراحی خود را در سال 2007 در پاریس راه‌اندازی کرد. برای آشنایی با داستان معمار شدن شیرین زیرک و کارهای معماری، طراحی و بازسازی مهم شیرین زیرک، طراح و معمار موفق جهانی با ادامه این مطلب از چیدانه همراه باشید.

داستان معمار شدن شیرین زیرک طراح خلاق ایرانی، فرانسوی

معمار شدن شیرین زیرک طراح خلاق ایرانی، فرانسوی

داستان معمار شدن شیرین زیرک طراح خلاق ایرانی، فرانسوی

خانواده شیرین زیرک بیشتر در پزشکی فعالیت داشتند. او هم ابتدا نمی‌دانست بعد از دبیرستان چه مسیری را باید در پیش گیرد. اما به عناصر و محیط اطراف خود توجه خاصی داشت و به تاریخ هنر و معماری هم علاقه‌مند بود. روزی که یکی از دوستانش را برای ثبت نام در مدرسه معماری همراهی می‌کرد، متوجه شد این همان چیزی است که دنبالش است. از نقشه‌ها و کروکی‌ها گرفته تا ماکت‌ها و مدل‌های طراحی به شدت مجذوبش کردند و خودش را هم در مدرسه معماری ثبت نام کرد. او در سه حوزه معماری، طراحی داخلی و تاریخ و میراث معماری فعالیت داشته، اما خودش می‌گوید بیشتر مجذوب طراحی داخلی است و تحت تاثیر معماری روم و ایران باستان و معماری قرن هجده فرانسه قرار می‌گیرد.

شیرین زیرک و بازسازی هتل متروپل درمونت کارلو فرانسه

شیرین زیرک معمار

شیرین زیرک و بازسازی هتل متروپل درمونت کارلو فرانسه

اودیسه در هتل" عنوان پروژه بازسازی هتل متروپل درمونت کارلو فرانسه است که در جولای 2017 رونمایی شد. مدیریت هتل از “کارل لاگرفلد" یکی از مشهورترین طراحان لباس جهان خواست تا یک معمار و  طراح برای این پروژه معرفی کند. او شیرین زیرک را که سابقه همکاری‌هایی با او داشت به آن‌ها پیشنهاد کرد. او بازسازی بنا را برعهده گرفت و سعی کرد تاریخچه پروژه را حفظ کند اما سبک معماری قرن 21 را هم به آن اضافه کرد. بیشتر از رنگ‌های سیاه، سفید، طلایی و برنزی که نماینده آن دوره هستند استفاده کرده است.

تجربه همکاری شیرین زیرک‌ با

تجربه همکاری شیرین زیرک‌ با “کارل لاگرفلد" طراح مشهور مد

شیرین زیرک در پروژه‌های مختلف طراحی داخلی رستوران‌ها، دفاتر و خانه‌های لوکس با لاگرفلد همکاری داشته است. این معمار ایرانی، فرانسوی به عنوان طراح داخلی استودیوهای “شنل" کار می‌کند. کارل لاگرفلد در تمام سال‌های همکاری به شیرین زیرک اطمینان داشته و از او حمایت کرده است.

شیرین زیرک معمار دو رستوران در مرکز تجاری سام تهران

فعالیت‌های شیرین زیرک معمار خلاق و مشهور در ایران

شیرین زیرک اغلب برای کار به ایران مسافرت می‌کند. او میهمانی ویژه‌ای در تهران برپا کرده بود تا فرهنگ معماری فرانسوی را به طراحان ایرانی توضیح دهد. برای این کار 50 نفر از معماران و طراحان برجسته جهانی را به مرکز تجاری سام دعوت کرد و در خصوص پرژه‌های فرانسوی و تلفیق آن‌ها با طراحی ایرانی بحث و تبادل نظر کردند. این معمار مشهور دو رستوران در مرکز تجاری سام تهران طراحی کرده‌ و تامین‌کنندگان و صنعت‌گران در مورد پروژه‌های لوکس با او در ارتباط هستند.

نظر شیرین زیرک معمار خلاق در مورد زنانگی رشته طراحی داخلی

نظر شیرین زیرک معمار خلاق در مورد زنانگی رشته طراحی داخلی

شیرین زیرک می‌گوید: مهم نیست کجای جهان باشید. به هر حال زنانگی شکلی منحصر به فرد از “حساسیت"  برای کار در فضاهای داخلی را ایجاد می‌کند. این فضاها تاثیر زیادی در زندگی روزمره ما دارند و شاید به همین دلیل زنان بیشتر به طراحی داخلی علاقه‌مند هستند. در مقابل انگار مردان بیشتر به معماری و ساخت و سازهای سنگین تمایل دارند. شاید هم در این پروژه‌ها احساس راحتی بیشتری می‌کنند.

کارهای شیرین زیرک معمار خلاق ایرانی، فرانسوی

و در آخر

به گفته شیرین زیرک معمار خلاق ایرانی، فرانسوی، معماری و طراحی داخلی حرفه‌ای است که شما باید از صمیم قلب آن را دوست داشته باشید چرا که در این مسیر ممکن است مانند تمام رشته‌های هنری با دشواری‌های زیادی روبه‌رو شوید. نترسید از اینکه خلاقیت به خرج بدهید و ایده‌هایتان را دنبال کنید.

برای آشنایی با زندگی دیگر معماران معروف ایرانی مطلب هوشنگ سیحون؛ «مرد بناهای ماندگار» را از دست ندهید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه