طراحی رستوران مدرن باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

طراحی رستوران مدرن باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

به قلم: مهشید بختیاری

طراحی رستوران مدرن

این روزها تعداد کافه‌ها و رستوران‌ها به قدری زیاد شده است که هنگام انتخاب یکی از آن‌ها برای وقت‌گذرانی و میل کردن غذا کمی سردرگم می‌شویم، زیرا گزینه‌های پیش رویمان بسیار متنوع هستند. اما فکر می‌کنید تعداد رستوران‌های موفق شهر چقدر است؟ چند کافه یا رستوران را می‌شناسید که آوازه آن در شهر پیچیده باشد و نزد مشتریان محبوبیت و جایگاه خاصی را دارا باشند؟ فاکتورهای زیادی در شهرت و محبوبیت یک رستوران دخیل هستند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها شیوه طراحی دکوراسیون داخلی آن است. در این برگ از چیدانه تصمیم داریم تا با همراهی شرکت معماری و دکوراسیون هیرادانا درمورد طراحی رستوران مدرن و ویژگی‌های آن به طور مفصل صحبت کنیم. اگر شما هم قصد بازگشایی کافه یا رستوران را دارید یا به سبک طراحی داخلی پروژه‌های رستورانی علاقمندید این مطلب را از دست ندهید.

چوب و هنر

معرفی پروژه

در این مطلب یکی از پروژه های لوکس شرکت دکوراسیون و معماری هیرادانا را مشاهده میکنید که شامل یک طراحی رستوران مدرن میباشد که توسط گروه معماری هیرادانا به صورت کاملا حرفه‌ای و جذاب طراحی شده است. جزئیات و المان‌های بسیاری را در این پروژه مشاهده میکنید که به هرچه زیباتر شدن این کافه رستوران در سعادت آباد تهران کمک کرده است که از طراحان حرفه ای هیرادانا جز این انتظار نمیرفت. هر آنچه که یک کافه رستوران مدرن به آن نیاز دارید از یک لوگو تا تمام مبلمان‌ها و اکسسوری‌ها و رنگ بندی ها و کفپوش و دیوار پوش‌ها در بهترین حالت خود هستند. در ادامه برای جزئیات بیشتر این پروژه با هیرادانا متخصص در طراحی داخلی ساختمان، دکوراسیون اداری لاکچری و … همراه باشید.

طراحی مدرن رستوران

طراحی داخلی رستوران

در طراحی رستوران مدرن چه نکاتی مهم هستند؟

اولین چیزی که پیش از راه‌اندازی کافه یا رستوران باید به آن توجه ویژه داشته باشید این است که مشتریان وارد رستوران شما نمی‌شوند که فقط پول خرج کنند. بلکه آن‌ها دوست دارند اوقات خوشی را در آن فضا سپری کنند و نهایت لذت را ببرند. بنابراین برای اداره کردن یک رستوران فقط در نظر گرفتن یک منوی خوشمزه و جذاب کافی نیست، بلکه فضایی که در آن از مشتریان خود پذیرایی می‌کنید نیز به همان اندازه مهم و تاثیرگذار است.

معمولا در دنیا رستوران‌ها با سبک‌های موردپسند هر کشور طراحی می‌شوند. بعنوان مثال در کشورهای آسیای مرکزی مانند چین رستوران‌ها بیشتر از متریال چوب و المان‌های چوبی در کنار رنگ‌های تند مانند قرمز و نارنجی دیزاین می‌شوند اما در اروپا معمولا مقوله‌هایی مانند نورپردازی بسیار پراهمیت است و جزو هایلایت‌های طراحی دکوراسیون داخلی رستوران به شمار می‌رود.

یک طراحی و معماری حرفه‌ای باعث می‌شود رهگذران بیشتری پا به مجموعه شما بگذارند و به مرور زمان وفاداری آن‌ها نسبت به رستوران شما بیشتر و بیشتر شود. آیا می‌دانید که تابحال چندین و چند رستوران به دلیل نداشتن دکوراسیون داخلی مناسب شکست خورده‌اند؟ در حقیقت حتی اگر شما بعنوان مدیریت مجموعه بهترین آشپزها را استخدام کنید و لذیذترین غذاها را در آشپزخانه رستوران بپزید اما دکوراسیون رستوران شما غنی و مشتری‌پسند نباشد احتمالا مشتریانتان دیگر نه بازمی‌گردند و نه مجموعه شما را به دوستان و آشنایان خود معرفی می‌کنند.

رستوران مینیمال

انتخاب بافت و متریال

برای طراحی یک رستوران باید در ابتدا جامعه هدفتان را خوب بشناسید. درواقع طراحی رستوران چیزی فراتر از خوش‌سلیقگی و داشتن مهارت‌های معماری است. در این قسمت از کار، شم بازاریابی بیشتر از هرچیز به کمک شما می‌آید. چه کسانی به مجموعه شما بیشتر رفت و آمد می‌کنند؟ مشتریان شما غالبا از چه سن و جنسی هستند و چقدر در کافه‌ها و رستوران‌ها وقت می‌گذرانند؟ موقعیت مکانی رستوران شما کاملا با سبک طراحی آن رابطه مستقیم دارد. بعنوان مثال اگر مشتریان شما غالبا از بین دانشجویان و نوجوانان هستند می‌توانید از رنگ‌های شاد و روشن، کاغذ دیواری‌های خاص، موزیک راک و مبلمان مینیمال و یکپارچه استفاده کنید.

معمولا طراحی رستوران مدرن به شیوه‌ای امروزی و جوان‌پسند صورت می‌گیرد. استفاده از بافت‌های قوی مانند آجر و اکسسوری‌های سنگی، چوبی و مخصوصا فلزی از المان‌های پرطرفدار در میان معماران برای طراحی یک فضای مدرن است. همانطور که در این کافه رستوران مدرن می‌بینید طراح داخلی برای آن که سبک بصری فضا متنوع باشد و چشم ناظر را خسته نکند بعضی دیوارها و ستون‌های رستوران را با متریال آجر طراحی کرده است. این در حالی است که کفپوش ساده سرامیکی در کنار مبلمان چوبی یک فضای مدرن و مینیمالیستی را ایجاد کرده که می‌تواند پاتوق خوبی برای دورهمی‌های جوانانه باشد.

رستوران مدرن

نور ملایم

دیگر دوران کافه‌های تاریک و فضاهای بی‌نور و دلمرده که برای بعضی کافه‌دارها سمبلی از روشنفکری و مدرنیته بود به سر آمده است. این روزها علم و تکنیک‌های نورپردازی و طراحی سیستم‌های روشنایی به قدری پیشرفت کرده است که دیگر کسی سمت کافه‌ها و رستوران‌های تاریک نمی‌رود و اکثر مشتریان از فضاهای دلگیر و افسرده فراری هستند.

نورپردازی در طراحی رستوران مدرن یک موضوع کاملا تخصصی و مهندسی است. نور رستوران هم بصورت طبیعی تامین می‌شود و هم از طریق روشنایی مصنوعی. اگر رستوران به فضای خارجی دسترسی زیادی نداشته باشد و اصطلاحا نورگیر نباشد احتمالا زیاد موردعلاقه مشتریانی که در طول روز به رستوران مراجعه می‌کنند واقع نخواهد شد. استفاده از درب‌های بلند شیشه‌ای که نور طبیعی را به داخل رستوران دعوت کند هم باعث می‌شود هزینه کمتری بابت تامین روشنایی بپردازید و هم حس بهتری را به فضا القا می‌کند.

اما نورپردازی مصنوعی برای یک فضای مدرن حکم برگ برنده را دارد. اگر نورپردازی اصولی انجام شود می‌تواند مشتریان زیادی را به داخل رستوران بکشاند و تجربه فوق‌العاده‌ای را از میل کردن یک وعده غذا در آن فضای دلنشین رقم بزند. در طراحی رستوران مدرن غالبا از نورهای مخفی و خطی برای جلوه‌بخشی به فضا استفاده می‌شود. همچنین نورهای متمرکز که بالای هر میز نصب شده است یک محیط دنج و پرحرارت را برای گفتگوهای دوستانه فراهم می‌آورد. بعنوان مثال در رستوران مدرن نیز استفاده از نورهای خطی که در کف رستوران کار شده به مدرن بودن فضا کمک کرده و هالوژن‌ها و چراغ‌های تزئینی و دیواری نیز بخشی از بار روشنایی فضا را به دوش می‌کشند.

نکته‌ای که درمورد نورپردازی رستوران باید بدانید آن است که دیزاینر داخلی بهیچ عنوان نباید طرفدار چراغ‌های زیاد و نورهای تند و زننده باشد. نور زیاد چشم را می‌زند و نور کم نیز چشم را ضعیف می‌کند. بنابراین اینجا اصل تعادل است که حرف اول را می‌زند.

دیزاین داخلی با گل و گیاه

اگر تصور می‌کنید که استفاده از گل و گلدان و سرسبزی مخصوص رستوران‌های سنتی و کلاسیک است باید به شما بگوییم که در اشتباه هستید و نظر کارشناسان شرکت معماری و دکوراسیون هیرادانا چیز دیگریست. به تصاویر زیر با دقت نگاه کنید. شاید پس از تماشای ویترین جالب و متفاوت رستوران اولین تزئیناتی که به چشم می‌خورد دیزاین باصفا و سرسبز رستوران با گل و گیاه‌های متنوع است. گل‌های آویزی و سقفی، گلدان‌های متعدد که در فاصله بین میزها تعبیه شده است به همراه گل‌هایی که بعنوان دیزاین میزها در نظر گرفته شده‌اند مجموعه فضایی شاد و باصفا را ایجاد کرده‌اند که به سبک مدرن و امروزی رستوران هیچ خدشه‌ای وارد نکرده است.

دکوراسیون مدرن رستوران

المان‌های هنری

وجود آثار هنری بیشتر در رستوران‌های کلاسیک رایج است اما در دیزاین یک رستوران مدرن هم نباید از آن غافل شد، زیرا در هر سبکی از دکوراسیون داخلی تنوع بصری باید مشهود و ملموس باشد. در طراحی رستوران مدرن نیازی ندارید که تابلوهای دیواری گرانقیمت و پرجزئیات یا صنایع دستی محلی و سنتی به دیوارها بیاویزید. قرار دادن چند عدد نقاشی ساده و مینیمال بر روی دیوار یا تعبیه تعدادی چراغ دیواری نئونی مانند تصویر زیر هم می‌تواند به مذاق مشتری خوش بیاید و هم حال و هوای رستوران را از این رو به آن رو کند.

اگر می‌خواهید یک رستوران واقعا مدرن طراحی کنید بهتر است تنها بر روی یک اصل تاکید داشته باشید: سادگی و پرهیز از زرق و برق‌ها و تزئینات زیاد و غیرضروری.

رنگ‌بندی مدرن

روانشناسان از مدتها پیش می‌دانند که رنگ‌ها تاثیر روانی عمیقی بر ذهن و روحیات افراد می‌گذارند. دنیای رنگ‌ها و رابطه آن با ترغیب کردن افراد به انتخاب یک رستوران خودش به تنهایی یکی از جنجالی‌ترین بحث‌ها در زمینه بازاریابی و جذب مشتری است. در یک کلام رنگ‌بندی یک رستوران می‌تواند رفتار و حس و حال ما را در قبال آن رستوران تغییر بدهد، بدون آن که از تاثیر رنگ‌ها بر روی خودمان خبردار باشیم.

معمولا در طراحی داخلی یک رستوران انتخاب رنگ‌های گرم مانند زرد و قرمز بسیار رایج است. اما بسیاری از معماران داخلی برای طراحی رستوران مدرن استفاده از رنگ‌های سرد و موقر را پیشنهاد می‌کنند. بطور مثال در تصاویر رستوران زیر رنگ‌های سبز، قهوه‌ای و خاکستری رنگ غالب فضا هستند و به تقویت بصری سبک مدرن هم کمک شایانی کرده‌اند.

رستوران با دکوراسیون مدرن

حرف آخر

تمام رستوران‌ها در سراسر دنیا با چالش جذب مشتری مواجه هستند. برخی از آن‌ها برای داشتن مشتریان بیشتر به تقویت منوی غذایی خود روی می‌آورند، بعضی دیگر به کیفیت خدمات و پرسنل قوی و کاربلد اهمیت می‌دهند و تعدادی از آن‌ها نیز طراحی و دکوراسیون داخلی رستوران را هدف قرار می‌دهند. اگر تا به اینجای مقاله را مطالعه کرده باشید از اهمیت ویژه دیزاین داخلی کافه‌ها و رستوران‌ها خبر دارید. در این مطلب از چیدانه به بررسی طراحی رستوران مدرن و ویژگی‌های آن بطور مفصل پرداختیم. اگر شما نیز طرفدار رستوران‌های مدرن و لاکچری هستید یا قصد راه‌اندازی آن را دارید می‌توانید به صفحه پروفایل شرکت معماری و دکوراسیون هیرادانا مراجعه کرده، از پروژه‌های این مجموعه ایده گرفته و از راهنمایی مشاوران آن بهره‌مند شوید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
سیما در تاریخ 30 اردیبهشت 1402
بسیار عالی و زیبا

ثبت دیدگاه