طراحی و اجرای سینمای خانگی خصوصی در دکوراسیون منازل

طراحی و اجرای سینمای خانگی خصوصی در دکوراسیون منازل

به قلم: نرگس مهردادیان

طراحی و اجرای سینمای خانگی خصوصی

سبز چوب

امروزه شاهد افزایش استقبال از طراحی و اجرای سینمای خانگی خصوصی در منازل مسکونی و ویلاهای لوکس هستیم. علاقه‌مندان به فیلم و سینما از طرفداران خاص این سینمای خصوصی هستند. سینمای خانگی، فناوری ترکیبی برای شبیه‌سازی جادوی سینما در خانه است که با بهره‌گیری از تجهیزات و تکنولوژی صوت و تصویر برای تماشای فیلم سینمایی در منزل طراحی می‌شود.

شیرآلات کسری

برای آشنایی با چگونگی طراحی و اجرای سینمای خانگی در دکوراسیون منزل با این مطلب از چیدانه با همراهی سینمای خانگی کدالی همراه باشید.

سینما خانگی کدالی
diamondسینما خانگی کدالی

طراحی و اجرای سینمای خانگی خصوصی

برای شنیدن صدای با کیفیت و متفاوت، دیدن جزییات بیشتر و غرق شدن در فیلم و راحتی و آسایش بیننده در اتاق سینمای خانگی، نیاز به تجهیزات صوت و تصویر و طراحی و اجرای مناسب دکوراسیون داخلی این اتاق است.

سینما خانگی کدالی
diamondسینما خانگی کدالی

تجهیزات صوتی سینمای خانگی

یکی از مهمترین امکانات سینمای خانگی، تجربه صدایی متفاوت و قدرتمند است تا بیننده را شگفت‌زده کند. وقتی به تماشای فیلمی در سینمای خانگی که با کیفیت صدای بالا تجهیز شده باشد، ‌بنشینید. موسیقی، جلوه‌های صوتی و دیالوگ‌ها را نه تنها از روی پرده نمایش، بلکه در اطراف خود هم حس خواهید کرد. سینماهای خانگی حرفه‌ای دارای دو یا سه واحد آمپلی‌فایر با تعداد کانال‌هایی بیشتر از آمپلی‌فایرهای معولی هستند.

بهترین صدای فراگیر 7.1  است که با هشت کانال صوتی، بیننده را در یک حباب صدا قرار می‌دهد. بلندگوهای چپ، راست و مرکزی به پرده نمایش متصل شده و از جلو صدا را پخش می‌کنند. چهار بلندگو با تکنولوژی دالبی و صوت فراگیر در فضاهای مختلف سینمای خانگی در کنار، پشت و حتی بالای سر بیننده تعبیه می‌شود. کانال هشتم تنها به بیس از ساب‌ووفر اختصاص داده می‌شود.

سینما خانگی کدالی
diamondسینما خانگی کدالی

تجهیزات تصویر سینمای خانگی

دومین تجهیزات مهم سینمای خانگی، ابعاد و بزرگی صفحه نمایش است. این صفحه باید بیشترین میدان دید را درگیر کند و موجب غرق شدن شما در صحنه‌های هیجان‌انگیز فیلم ‌شود. صفحه نمایش، باید تصاویر بسیار بزرگ و واضح پخش ‌کند تا شبیه به سینما تمامی جزییات به خوبی دیده شود. اگر می‌خواهید سینمای خصوصی کوچکی داشته باشید، شاید یک تلویزیون HD معمولی بزرگ گزینه مناسبی باشد که نیاز به کنترل کامل نور هم ندارد. اما تلویزیون‌های خیلی  بزرگ‌ هم نمی‌توانند، عظمت نمایشگرهای سینما را داشته باشند.

اگر می‌خواهید طراحی سینمای خانگی شما مانند یک سالن سینمای واقعی باشد بهترین انتخاب پروژکتور و صفحه نمایش است. از مزایای پروژکتور، کنتراست بالا برای نمایش رنگ‌های دقیق و پشتیبانی از کیفیت 1080p با وضوح بالاست. تاریک نگه‌داشتن اتاق در حفظ کیفیت تصویر پروژکتور تاثیر زیادی خواهد داشت. پروژکتور در سقف و صفحه‌ روی دیوار مناسب نصب می‌شود. اندازه صفحه می‌تواند حدود 2.5 متر یا حتی بیشتر، بسته به ابعاد دیوار و فاصله بیننده تا صفحه انتخاب شود.

سینما خانگی کدالی
diamondسینما خانگی کدالی

فضای مناسب برای طراحی سینمای خانگی

اتاق سینمای خصوصی بهتر است در کنار آشپزخانه یا اتاق بازی کودکان نباشد. آیا فقط اعضای خانواده از این فضا استفاده می‌کنند یا مهمانان را هم به این اتاق دعوت می‌کنید؟ در نظر بگیرید چند نفر ممکن است همزمان به تماشای فیلم بنشینند و میزان فضای مورد نیاز را بر این اساس انتخاب کنید. توجه داشته باشید اتاق‌های مستطیلی، نسبت به اتاق‌های مربعی اتاق‌های بهتری برای طراحی سینمای خانگی هستند. چراکه فضای نشستن انعطاف‌پذیرتری در اختیار قرار می‌دهند. بهتر است پنجره‌های اتاق کم باشد تا نور و صدای کمتری وارد اتاق شود.

سینما خانگی کدالی
diamondسینما خانگی کدالی

مبلمان مناسب در طراحی سینمای خانگی خصوصی

تماشای فیلم در آرامش کامل در سینمای خانگی، بدون نشستن در جای راحت، تجربه خوبی نخواهد بود. مبلمان مدرن، بزرگ و راحت برای ساعت‌ها نشستن، بهترین گزینه خواهد بود! اما فرم، سبک و ارتفاع آن‌ها باید مطابق با سلیقه افراد و اندازه فضای مورد نظر انتخاب شود. صندلی‌ها می‌توانند تک نفره یا ردیفی از دو، سه یا چهار صندلی به هم چسبیده باشند. اما باید مطمئن شوید همه افراد بدون مشکل می‌توانند پرده نمایش را ببینند. اگر دو ردیف صندلی قرار می‌دهید، بهتر است صندلی‌های پشتی، کمی بلندتر باشند.

در طراحی سینمای خصوصی باید فضایی بین صندلی‌ها برای حرکت در نظر بگیرید تا افراد از جلوی صفحه نمایش عبور نکنند. صندلی‌ها نباید به دیوار چسبیده باشند،  آن‌ها را در مرکز اتاق بچینید. عواملی مانند نور اتاق، روشنایی و وضوح صفحه بر فاصله صندلی‌ها تا پرده نمایش تاثیر خواهند داشت. بهترین زاویه دید بین 30 تا 40 درجه است، تا با کمترین حرکت خود و چشم فرد، تمام صفحه قابل مشاهده باشد. مطمئن شوید همه صندلی‌ها زاویه دید مناسبی داشته باشند.

سینما خانگی کدالی
diamondسینما خانگی کدالی

طراحی آکوستیک اتاق سینمای خانگی

عایق صدا و آکوستیک بودن در سینمای خانگی مهم است. بدون عایق صوتی مناسب، صدای فیلم می‌تواند باعث مزاحمت دیگر افراد خانه یا همسایگان شود. پوشاندن دیوارها با پانل‌های صوتی موجب بهبود کیفیت صدای فیلم، نرفتن صدا به بیرون و همچنین شنیده نشدن صداهای دیگر فضاهای خانه هنگام دیدن فیلم می‌شود.

سینما خانگی کدالی
diamondسینما خانگی کدالی

رنگ مناسب در طراحی سینمای خانگی

برای رنگ‌آمیزی دیوارهای اتاق سینمای خصوصی از پالت رنگی خنثی استفاده کنید. فضای سینمای خانگی باید تا اندازه ممکن تاریک باشد. میزان انعکاس نور از دیوار و سقف را کاهش دهید تا در اتاق تاریک چیزی جز صفحه نمایش مشاهده نشود. از رنگ‌های براق یا نیمه براق و سفید، قرمز و آبی که روی صفحه نمایش تأثیر منفی دارند، دوری کنید. از رنگ‌های قهوه‌ای و زیتونی استفاده کنید. کفپوش‌ها و مبل‌ها را هم تیره انتخاب کنید. اگر اتاق پنجره دارد با پرده‌های ضخیم تیره جلوی نور را بگیرید.

سینما خانگی کدالی
diamondسینما خانگی کدالی

نورپردازی مناسب سینمای خانگی خصوصی

نور دشمن سینمای خصوصی است، بنابراین نورپردازی را کنترل کنید. برای اینکه در تاریکی مطلق خطری تهدیدتان نکند، می‌توانید از نوارهای LED  برای روشنایی کف اتاق در مسیر حرکت، استفاده کنید تا پیدا کردن صندلی‌ها راحت‌تر شود. می‌توانید چراغ‌های تزیینی زیر صندلی‌ها نصب کنید. هنگامی که فیلم تماشا نمی‌کنید، چراغ‌های سقفی را روشن کنید. برای این اتاق نورهای مخفی سقف مناسب‌تر هستند. چراغ دیوارکوب یا آباژورهای ایستاده در گوشه‌های اتاق هم می‌توانند بخشی از نور اتاق را تامین کنند.

تهویه مناسب در طراحی سینمای خانگی

از آنجایی که اتاق سینمای خانگی باید کاملا ساکت و تاریک باشد، نمی‌توانید پنجره‌ها را باز کنید. پس در فصل گرما، سرمایش و در فصل سرما، گرمایش مناسب در نظر بگیرید. همچنین بهتر است در این اتاق در بسته، تهویه طراحی شود تا هوا در جریان باشد.

سینما خانگی کدالی
diamondسینما خانگی کدالی

و در آخر

طراحی سینمای خانگی محیطی آرام برای تماشای فیلم‌ در کنار خانواده یا دوستان در فضای امن و راحت منزل فراهم می‌کند. نوع طراحی، اجرا و انتخاب تجهیزات و وسایل این سینمای خصوصی کاملا به نیاز شما و ابعاد اتاق بستگی دارد.

شرکت سینمای خانگی کدالی فعالیت خود را از سال ۹۷ در زمینه مهندسی صدا و تصویر آغاز کرده. طراحی، ساخت و اجرای سینمای خانگی حرفه‌ای یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌های این شرکت است. از دیگر خدمات کدالی می‌توان به طراحی و اجرای پارتی روم و سینمای فضای باز اشاره کرد. اگر قصد طراحی و اجرای سینمای خانگی را دارید به اینستاگرام کدالی مراجعه کنید و کار خود را خاطری آسوده به طراحان حرفه‌ای این مجموعه بسپارید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه