ظروف سفالی دکوراتیو؛ جلوه ای بی نظیر از هنر ایرانی

ظروف سفالی دکوراتیو؛ جلوه ای بی نظیر از هنر ایرانی

به قلم: مهشید بختیاری

ساقدوش بار

سفال ایرانی دارای طرح ها و نقش های جذابی است که می تواند رنگ و روح فوق العاده ای به دکوراسیون منزل شما ببخشد. سفال بعنوان یکی از انواع هنرهای زیبا سالهاست که پای خود را به دکوراسیون خانه ها باز کرده است و تنوع زیاد در تولید اکسسوری های سفالی طراحان داخلی را به این المان دوست داشتنی علاقمند کرده است. سفال در هر شکل و اندازه ای که باشد عنصری عالی برای از بردن یکنواختی بصری دکوراسیون است و جای خود را بعنوان یک جزء ضروری در چیدمان ثبت کرده است. حال که در جهان کنونی استفاده از سفال در دکوراسیون به یک ترند تبدیل شده و طرفداران خاص خود را دارد ما نیز تصمیم داریم در این مطلب با همراهی مجموعه خانه سبو به بررسی نقش ظروف سفالی در چهره دکوراسیون بپردازیم. اگر شما هم برای سال جدید به فکر زیباسازی فضای منزلتان افتاده اید این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

چوب و هنر

ایده های جذاب برای زیباسازی دکوراسیون با سفال

حتی اگر هیچکدام از ما در زمینه طراحی داخلی دستی بر آتش نداشته باشیم باز هم ناخودآگاه چشممان زیبایی را می شناسد و به محض دیدن یک صحنه زیبا و الهام بخش احساسی خوشایند به ما دست می دهد. سفال پیوندی ناگسستنی با طبیعت دارد. همانگونه که با دیدن چوب و خاک و گیاه ذهنمان به سمت جاذبه های طبیعت پرواز می کند عناصر دکوراسیونی طبیعی نیز چنین حسی را در ما به وجود می آورند. سفال از قدیم الایام در خانه ها به اشکال گوناگون تزئینی و کاربردی حضور داشته است، اما حالا که بناست به صورت هدفمند از آن بعنوان بخشی از جذابیت های دکوراسیونی استفاده کنیم به بیان چند ایده عالی برای دکور کردن خانه با سفال می پردازیم. پیشنهاد می کنیم حال که چند صباحی تا ایام نوروز باقی نمانده و همگی در تلاشیم تا زیباترین و خاص ترین چیدمان را برای در منزلمان اجرا کنیم این ایده ها را به دقت بررسی کنید.

گلدان ها، جزء جدایی ناپذیر خانه های ایرانی

یک روش فوق العاده برای تزریق رنگ به دکوراسیون، استفاده از گلدان های سفالی بزرگ و کوچک در مکان های غیرمنتظره خانه است. به جای استفاده از سفالینه های بی رنگ و لعاب، گل های خانگی خود را در گلدان های سفالی لعاب دار قرار بدهید.

برای این کار گلدانی را انتخاب کنید که زیبایی گیاه را به خوبی به نمایش بگذارد، نه این که با آن رقابت کند. گلدان های سفالی باید به اندازه بزرگ و گود باشند که به ریشه های گیاه اجازه رشد بدهند و اصطلاحا گیاه را خفه نکنند.

اگر سری به بازار گل شهرتان بزنید و یا در فروشگاه های لوازم تزئینی گشت و گذاری داشته باشید حتما چشمتان به انواع و اقسام گلدان های سفالی دکوراتیو می خورد. گلدان هایی که در همه نوع سایزی موجود هستند و به قدری تنوع ظاهری دارند که امکان ندارد به خرید یکی از آن ها وسوسه نشوید و دست خالی به خانه برگردید. فرقی ندارد خانه شما نقلی و کوچک باشد یا بزرگ و درندشت، گلدان های سفالی با نقوش جذاب و چشم نواز می توانند نما و کیفیت دکوراسیون خانه شما را به شدت تحت تاثیر قرار بدهند.

جالب است بدانید که مجموعه خانه سبو محصولات خود را مستقیما از کارگاه سفالگری عرضه کرده و چنانچه طرح خاصی را در ذهن داشته باشید می توانید سفارشات خود را به متخصصان و استادکاران این مجموعه بسپارید.

سبک خانه مهم است

شاید تصور عموم بر این باشد که سفال بعنوان یک عنصر طبیعی به درد تزئین دکوراسیون های کلاسیک یا روستیک می خورد. اما واقعیت آن است که همه چیز بستگی به ظاهر سفالی دارد که انتخاب می کنید. در سبک مدرن به کار بردن سفالینه های مینیمال با طرح های ساده و رنگ های شاد و زنده جلوه ای بی نظیر به خانه می بخشند. گاهی اوقات برای ایجاد هماهنگی در فضای یک خانه مدرن استفاده از سفال های پرنقش و نگار با رنگ و پتینه می تواند تعادل زیبایی ایجاد کند.

سلیقه به خرج بدهید

لزومی ندارد که ظروف سفالی را به صورت پراکنده در سرتاسر دکوراسیون قرار بدهید. می توانید گوشه ای از دکوراسیون را انتخاب کنید و کلکسیونی از ظروف سفالی رنگارنگ را در آن بخش از خانه بچینید. برای این که چینش شما زیبا و هارمونیک به نظر برسد می توانید سفال های کوچکتر را در میان سفال های بزرگ قرار بدهید تا بیشتر خودشان را نشان بدهند. قرار دادن سفال های بلندتر در عقب و سفال های حجیم تر در مرکز تعادل جالبی در مجموعه ایجاد می کند. در عین حال می توانید سفال های متوسط را هم وارد صحنه کرده و برای پر کردن فضاهای خالی از آن ها استفاده کنید.

کاشی های تزئینی را فراموش نکنید

پای کاشی های سفالی مدتهاست که به خانه های ایرانی باز شده و با کاربردهای گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند. کاشی های سفالی که در کف خانه به کار می روند نمای منحصربفردی به کلیت دکوراسیون می بخشند. هنگامی که روی این کاشی ها راه می روید در پاهایتان گرما را احساس می کنید. این کاشی ها دوام و ماندگاری بالایی دارند و مدت ها سالم باقی می مانند.

همچنین استفاده از کاشی های سفالی برای آراستن دیوارهای خانه یک ایده جذاب به نظر می رسد. می توانید یک یا دو دیوار از پذیرایی یا آشپزخانه را به این کار اختصاص بدهید و با استفاده از کاشی های سفالی با نقوش خاص متناسب با سبک دکوراسیون به تزئین آن ها بپردازید. جلوه دیوارپوش های سفالی به قدری جذاب است که بدون شک چشم هر فرد تازه واردی را خیره می کند و سلیقه و استعداد هنری شما را در زینت بخشیدن به دکوراسیون خانه نمایان می کند.

تابلوی دیواری سفالی؛ یک ایده خاص

اگر به فکر خریدن یا ساختن یک تابلوی سفالی افتاده اید به طرز معجزه آسایی به خاص بودن دکوراسیون منزلتان کمک کرده اید. برای این کار علاوه بر آن که می توانید تابلوهای هنری سفالی را از فروشگاه ها خریداری کنید می توانید خودتان هم دست به کار شوید و یک تابلوی زیبا از قطعات سفالی بسازید.

برای این کار نیاز دارید تا تعدادی کاشی سفالی با رنگ های خاص در مدل های متنوع بخرید و آن ها را با ذوق هنری خودتان مانند تکه های یک پازل در کنار یکدیگر قرار بدهید. سپس این مجموعه را قاب کنید و روی دیواری از خانه بیاویزید که بیشتر از بقیه در معرض دید مهمانان باشد. قرار گرفتن یک تابلوی سفالی هنری در کنار مبلمان کلاسیک با کوسن های سنتی آینه کاری شده فوق العاده جذاب است. در کنار این مجموعه می توانید از المان های دیگری مانند قالی های رنگارنگ استفاده کنید تا فضای خانه شما اصیل تر و ایرانی تر به نظر بیاید.

چراغ های سفالی خاص

ایده پردازی و خلاقیت در خصوص استفاده از سفال در دکوراسیون هیچ محدودیتی ندارد. در حقیقت هر بخش از دکوراسیون شما می تواند پذیرای یک قطعه سفالی زیبا و هنرمندانه باشد. چراغ های دیوارکوب، میز و کنسول سفالی، جای چتر و روشویی، آباژورهای سفالی رومیزی یا کنار سالنی قابلیت این را دارند که با هر سبکی از دکوراسیون هماهنگ شوند.

کوزه های سفالی برای سنتی پسندها

شاید وقتی نام ظروف سفالی به میان می آید اولین چیزی که به ذهنمان می رسد کوزه های سفالی قدیمی خانه مادربزرگ است. کوزه های سنتی وقتی در آن فضای گرم و صمیمی قرار می گرفتند جلوه دوچندانی ایجاد می کردند، صحنه ای که برای بسیاری از ما شیرین و نوستالژیک است. کوزه های سفالی هر بخش از دکوراسیون را که اشغال کنند الهام بخش و زیبا هستند. می توانید خلاق باشید و از این کوزه ها بعنوان قطعه ای کاربردی استفاده کنید. بعنوان مثال کوزه های پایه بلند می توانند نقش یک گلدان تزئینی را ایفا کنند و یا قرار دادن یک تکه چوب مسطح بر روی دهانه کوزه، آن را تبدیل به یک میز کوچک دکوراتیو خواهد کرد.

حرف آخر

جایگاه سفال در خانه های ایرانی علاوه بر ایجاد صحنه های خاص و هنرمندانه، ریشه ای فرهنگی و تاریخی دارد. سفال و ظروف سفالی سالهاست که زینت بخش خانه های ایرانی است و در اشکال و کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. مجموعه خانه سبو با تولید انواع مختلف محصولات سفالی به این هنر رنگ دیگری بخشیده است و به زیباسازی هرچه بیشتر نمای دکوراسیون شما کمک خواهد کرد. برای دیدن دست سازه های سفالی خانه سبو می توانید به پروفایل خانه سبو در چیدانه و یا سایت www.sabuhome.com  مراجعه کرده و محصولات متنوع سفالی را مشاهده بفرمایید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه