درباره غرفه‌سازی نمایشگاهی چه می‌دانید؟ کارشناسان پاسخ می‌دهند

درباره غرفه‌سازی نمایشگاهی چه می‌دانید؟ کارشناسان پاسخ می‌دهند

به قلم: مهشید بختیاری

در دنیای پرشتاب نمایشگاهها و رویدادها، غرفه‌های نمایشگاهی نقش مهمی در جذب بازدیدکنندگان، به جا گذاشتن تأثیر ماندگار و ارتقای هویت یک برند ایفا میکنند. هنر و علم غرفه سازی نمایشگاهی ترکیبی هماهنگ از خلاقیت، عملکرد و برنامه ریزی استراتژیک را در بر می‌گیرد. این مقاله با همکاری مجموعه طرح پرداز پایا به بررسی انواع غرفه های نمایشگاهی و عناصر سازنده در طراحی و اجرای یک غرفه نمایشگاهی موفق می پردازد.

طراحی و خلاقیت

طراحی غرفه نمایشگاهی پایه ای است که تمام عناصر دیگر بر آن ساخته می شوند. یک طراحی اختصاصی جذاب و نوآورانه می تواند فورا توجه شرکت کنندگان را به خود جلب کند و آنها را به کاوش بیشتر ترغیب کند. استفاده از گرافیک چشم نواز، رنگ چشمگیر و چیدمان جذاب به ایجاد تجربه ای به یاد ماندنی برای بازدیدکنندگان کمک می کند. طراحان باید برای درک هویت برند و مخاطبان هدف مشتری غرفه نمایشگاهی، با مشتریان همکاری نزدیک داشته باشند تا غرفه ای طراحی کنند که پیام برند شرکت را به طور مؤثر منتقل کند. ما در مقاله 10 ایده برای طراحی غرفه نمایشگاهی به بررسی دکوراسیون غرفه پرداخته‌ایم.

سرویس خواب بالسا

عملکرد و تجربه کاربری

فراتر از زیبایی شناسی، یک غرفه نمایشگاهی باید کاربردی باشد و یک تجربه کاربری یکپارچه بر اساس نیاز مشتری را ارائه دهد.یک غرفه نمایشگاهی خوب باید فعالیت های مختلفی مانند نمایش محصول و جلسات گفت و گو را در بر بگیرد. برنامه ریزی فضای کافی و چیدمان درست با نظر گرفتن مسیر رفت و آمد در بهینه سازی عملکرد غرفه ضروری است. رعایت این نکات در  بهبود تجربه مراجعه کنندگان موثر بوده و شانس تبدیل مراجعان به مشتری را افزایش می دهد.

متریال و تکنولوژی

انتخاب متریال با توجه به هویت برند مشتری یکی دیگر از جنبه های حیاتی ساخت غرفه است.  متریال مستحکم و بادوام نه تنها طول عمر غرفه را تضمین می کند، بلکه نشان دهنده تعهد سازنده به کیفیت است. علاوه بر این، به کارگیری فناوری‌هایی مانند نمایشگرهای لمسی، واقعیت افزوده یا AR و غیره بر اساس ماهیت فعالیت برند میتواند حال و فضایی مدرن و  پیشرفته به غرفه اضافه کند و توجه بازدیدکنندگان را بیشتر به خود جلب کند.

برندسازی و پیام رسانی

غرفه های نمایشگاهی به عنوان ابزار قدرتمند برندسازی عمل می کنند. یک غرفه با طراحی اختصاصی خوب هویت یک برند را ارتقا میدهد و به ایجاد یک حضور قوی در یک چشم انداز  رقابتی کمک می کند. عناصر برندسازی ثابت، مانند لوگوها، شعارها و پیام های کلیدی، باید به صورت استراتژیک در طراحی و اجرای غرفه به کار گرفته شوند تا به خوبی برند را به دیگران معرفی کنند.

نور و فضاسازی

نورپردازی مناسب می تواند فضای یک غرفه نمایشگاهی را متحول کند و تأثیر قابل توجهی بر جذب بازدیدکنندگان بگذارد. نورپردازی مناسب با ایجاد فضایی دلپذیر و دعوت کننده، مراجعه کنندگان را تشویق میکند تا زمان بیشتری را در غرفه بگذرانند و در نهایت تعاملات ارزشمندی خلق کنند.به همین جهت طراحی نور پردازی و اجرای اختصاصی آن برای هر غرفه می تواند در  طراحی و اجرای غرفه های نمایشگاهی بسیار مهم باشد.

انواع غرفه های نمایشگاهی

حالا که با اصول طراحی غرفه نمایشگاهی آشنا شدید بهتر است دسته‌بندی و انواع غرفه‌ها را نیز بشناسید. غرفه های نمایشگاهی به دو دسته غرفه های اختصاصی و یا غرفه های پیش ساخته تقسیم می شوند.

غرفه های اختصاصی بر اساس هویت برند و نیاز کارفرما توسط طراحان به صورت اختصاصی، طراحی می شوند و در این نوع طراحی غرفه ایده و خلاقیت بسیاری به چشم می خورد. متریال ساخت این نوع غرفه نمایشگاهی گرچه عموما ام دی اف و نئوپان است اما بر اسا نیاز مشتری از متریال دیگر مانند استیل ، شیشه، سنگ وغیره هم استفاده می شود تا ترکیب بهتری بر اساس برند و نیاز مشتری شکل بگیرد. هزینه های ساخت این نوع غرفه ها با توجه به طراحی و متریال استفاده شده متغییر خواهد بود.

دسته دوم شامل غرفه های پیش ساخته است. این نوع غرفه ها همانطور که از اسم آن ها مشخص است از قبل طراحی و ساخته میشوند و سپس با توجه به فضا و نوع کسب و کار شما اجرا و نصب می شوند. در ساخت این غرفه ها از متریال عمومی استفاده می شود و به نسبت غرفه های اختصاصی هزینه کمتری دارند.

انواع غرفه های پیش ساخته خود به ۴ دسته تقسیم می شوند که در ادامه به توضیح مختصری از هر مدل می پردازیم.

الف)اسپیس فریم

در این سبک از غرفه پیش ساخته، با ترکیب ساختارهای فضایی، یک چارچوب هندسی از متریال سبک وزن و با استحکام بالا مانند آلومینیوم ساخته می شود. طراحی اسپیس فریم شامل پایه های به هم پیوسته است که در یک الگوی مثلثی یا هرمی چیده شده اند و یکپارچگی و پایداری ساختاری خوبی را ارائه می دهند.

استندهای پیش ساخته اسپیس فریم در خارج از محل در قطعات مدولار تولید می شوند و به راحتی می توان آنها را در کف نمایشگاه مونتاژ کرد. این ویژگی زمان راه اندازی، هزینه های نیروی کار و چالش های لجستیکی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد و این سبک از غرفه را به گزینه ای جذاب برای مشاغل شرکت کننده در رویدادهای مختلف تبدیل می کند.

ب)ماکسیما

این نوع غرفه پیش ساخته بر خلاف غرفههای سفارشی سنتی ، طراحی مدولار را ارائه میدهد که امکان مونتاژ و سفارشی‌سازی بدون زحمت را فراهم می‌کند. مدل ماکسیما طراحی و اجرای غرفه هایی با اندازه بزرگ تر را امکان پذیر میکند و شرایط اجرا در فضاسازی های متنوع را خواهد داشت.

ج)مدولار

غرفه نمایشگاهی مدولار، سیستمی متشکل از اجزای قابل تعویض است. این اجزا را می توان به راحتی مونتاژ و جدا کرد که امکان سفارشی سازی سریع را با توجه به اندازه ها، طرح ها و تم های مختلف غرفه فراهم می کند. این نوع غرفه نمایشگاهی برای اجرا در فضای باز مناسب نیست، چون در برابر باد و باران مقاوم نمی باشد. این نوع غرفه سازی یکی از مقرون به صرفه ترین روش‌های ساخت غرفه است و میتوان از متریال متنوع مانند نئوپان استراکچر، پروفیل آلومینیوم و ام دی اف استفاده کرد.

نتیجه

ساخت غرفه نمایشگاهی ترکیبی پویا از هنر، خلاقیت و کاربردی بودن است که طراحی و اجرای متفکرانه آن می تواند یک ابزار بازاریابی قوی باشد که برند را به خوبی معرفی می کند و تأثیری ماندگار بر بازدیدکنندگان می گذارد. ادغام یکپارچه طراحی، عملکرد، فناوری و برند شرکت، یک غرفه را به محلی برای خلق تجربه همه جانبه برای بازدید کنندگان تبدیل می کند که کسب و کارها را در رقابت در دنیای شلوغ نمایشگاه ها و رویدادهای تجاری از یکدیگر متمایز می کند. اگر می‌خواهید درباره طراحی غرفه نمایشگاهی با کارشناسان مربوطه در ارتباط باشید می‌توانید به صفحه پروفایل مجموعه طرح پرداز پایا مراجعه کنید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه