همه چیز درباره نصب و اجرای سفال طبرستان

همه چیز درباره نصب و اجرای سفال طبرستان

به قلم: مهشید بختیاری

سقف سفال طبرستان

سقف‌های شیروانی در سالیان گذشته از جهات مختلفی مورد توجه بسیاری از مهندسان و ساختمان‌سازان قرار گرفته‌اند. صرفنظر از محبوبیت این نوع سقف در شهرهای شمالی کشور که ریشه در سنت ساخت و ساز در این مناطق دارد امروزه مزایای بی‌شمار سقف‌های شیبدار نسبت به سقف‌های معمولی باعث شده است که افراد بیشتری به استفاده از آن ترغیب شوند. سقف‌های شیبدار با پوشش‌های مختلفی از جمله آندوویلا، شینگل، سفال، روفتایل و … ساخته می‌شوند. در این مقاله از چیدانه به بررسی پوشش سفال طبرستان در سقف‌های شیروانی می‌پردازیم و به همراه کارشناسان شرکت مهندسی آسابام ویژگی‌های این پوشش را با یکدیگر بررسی می‌کنیم. اگر شما هم قصد ویلاسازی دارید یا به مصالح و متریال صنعت ساخت و ساز علاقمندید در این مطلب با ما همراه باشید.

سرویس خواب بالسا

کاربردهای سفال طبرستان چیست؟

اگر بخواهیم در یک جمله به این سوال جواب بدهیم باید بگوییم هر سازه‌ای که سقف شیبدار دارد قابلیت این را دارد که از سفال طبرستان بهره بگیرد. احتمالا زمانی که نام سقف شیبدار به میان می‌آید بسیاری از ما تصویری از ویلاهای لوکس و مدرن در شهرهای شمالی کشور در ذهنمان نقش می‌بندد، اما کاربرد سقف شیبدار گسترده‌تر از حیطه ویلاسازی است. در سبک نوین ساخت و ساز بسیاری از ساختمان‌های اداری، تجاری و مسکونی از سقف‌های شیبدار استفاده می‌کنند. همچنین در سازه‌های جزئی‌تر مانند آلاچیق‌ها و سردرب ورودی خانه‌ها نیز سقف‌های شیبدار کاربردی هستند. در همه این موارد می‌توان از سفال طبرستان در رنگ‌های متنوع و چشم‌نواز بهره برد و نمای بی‌نظیر و متفاوتی به ساختمان بخشید.

چرا در سقف شیبدار از سفال طبرستان استفاده کنیم؟

ما پیش از این در مقاله مصالح سقف شیروانی به بررسی انواع متریال‌های موجود و مقایسه آن‌ها با یکدیگر پرداخته‌ایم. اما برای آن که بتوانیم به این سوال پاسخ خوبی بدهیم بهتر است ابتدا ویژگی‌های سفال طبرستان را بیشتر بشناسیم.

دوام و طول عمر بالا

بسیاری از ویلاسازان هنگام اجرای سقف شیبدار نمی‌دانند از چه متریالی استفاده کنند که در برابر برخورد جسم سخت، باد، باران و عوامل جوی مقاوم باشد و عمر بالایی داشته باشد. یکی از امتیازات ویژه سفال طبرستان استفاده از مصالح باکیفیت در تولید آن و استحکام بی‌نظیر و ماندگاری بالاست. سفال طبرستان که بطور ویژه در ساخت سقف‌های ویلایی بکار می‌رود در برابر نفوذ آب بسیار قدرتمند عمل کرده و اجازه نشت آب به داخل ساختمان و ویلا را نمی‌دهد. جالب است بدانید که متریال این سفال به گونه‌ای طراحی شده است که درصد جذب آن بسیار ناچیز و نزدیک به صفر است و هنگام بارندگی سقف سنگین نمی‌شود و همواره ایمن خواهد بود. همین عمر و دوام فوق‌العاده سفال طبرستان باعث شده است که این محصول تا به این اندازه برای ساختن سقف ویلایی در میان صاحبان ویلاها محبوب واقع شود.

زیبا و چشم‌نواز

چشم‌اندازی که سقف شیبدار ساخته شده با سفال طبرستان پدید می‌آورد بسیار زیبا و شکیل است. این محصول در 120 طیف رنگی تولید می‌شود که این سطح از تنوع ظاهری با هر نوع سلیقه‌ای سازگار است. این تنوع رنگ در کمتر متریالی قابل مشاهده است. سفال طبرستان کاملا خودرنگ است و همین ویژگی باعث می‌شود که در صورت خراش، آسیب‌دیدگی، لایه‌برداری یا هرگونه برش سطحی یا عمقی در ظاهر و نمای آن هیچگونه تغییری پدید نیاید.

سفال طبرستان

دسترسی مناسب

تعداد زیاد نمایندگی‌های سفال طبرستان در هر استان و حتی در تعداد زیادی از شهرستان‌ها باعث شده است که دسترسی به این محصول از تمام نقاط ایران به راحتی صورت بپذیرد. همچنین قیمت مناسب سفال طبرستان در کنار کیفیت فوق‌العاده آن از مزایای بی‌نظیر آن است که خرید این کالا را حتی با بودجه محدود ممکن ساخته است.

تعمیر آسان

امتیاز دیگر سفال طبرستان که در ساخت سقف شیبدار کاربرد دارد این است که در صورت هرگونه آسیب‌دیدگی به راحتی تعمیر می‌شود، حمل و نقل و جابجایی تایل‌های آن به دلیل ابعاد ریز آن‌ها آسان است و نصب آن‌ها نیز با حداقل زحمت و هزینه انجام می‌پذیرد.

عایق دما و رطوبت

سفال طبرستان بدون نیاز به متریال اضافی در حدود 70 درصد عایق مستقیم دما بوده و علاوه بر آن، در شیب‌های بالای 35درصد بدون آن که به درزبندی نیاز داشته باشد عایق رطوبت نیز می‌باشد. درواقع سفال طبرستان با عبور آب از آبراه‌های سقف شیروانی بدون آن که هیچ نفوذی به لایه‌های زیرین خود داشته باشد شرایط بارندگی را مدیریت کرده و هیچگونه نم‌زدگی یا انتقال گرما و سرما به فضای داخلی ساختمان نخواهد داشت.

سازگاری با محیط زیست

سفال طبرستان برگرفته از دل طبیعت و ساخته شده از خاک رس است. از همین رو عوارض زیست محیطی آن بسیار ناچیز بوده و سازگاری آن با طبیعت فوق‌العاده است.

نصب و اجرای سفال طبرستان چگونه است؟

موضوعی که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است نحوه نصب اصولی و صحیح سفال طبرستان است. نصب این محصول به تخصص و مهارت بالایی نیازمند است و اگر به دست تیمی حرفه‌ای انجام نپذیرد ممکن است در هنگام بارش برف و باران رطوبت به سقف نفوذ کرده و مشکلاتی را به وجود بیاورد.

از مراحل مهم اجرای سقف شیروانی با سفال مرحله آب‌بندی پیش از نصب است. سپس مرحله زیرسازی انجام می‌شود که مرحله‌ای بسیار حساس در نصب سفال طبرستان است. اندازه‌ها مطابق با شابلونی که از قبل آماده شده محاسبه و توسط جوش‌های نقطه‌ای نصب می‌شود. نحوه نصب سفال با توجه به درجه  شیب سازه به دو صورت آجری و بند بند انجام می‌شود که در این صورت مهندس پروژه تصمیم می‌گیرد که نحوه نصب سفال بایستی به چه صورت انجام شود.

سقف شیبدار

کلام آخر

انتخاب نوع پوشش سقف‌های شیبدار یکی از دغدغه‌های همیشگی ساختمان‌سازان و صاحبان ویلاهاست. یکی از پوشش‌هایی که در تمام اقلیم‌های آب و هوایی قابل اجرا بوده و مقاومت بی‌نظیری در برابر آتش‌سوزی، ضربه و عوامل جوی دارد سفال طبرستان است. این سفال که در طیف رنگی وسیعی تولید می‌شود امروزه طرفداران بی‌شماری پیدا کرده و اجرای آن بر روی سقف ساختمان جلوه بسیار چشم‌نواز و روح‌بخشی ایجاد می‌کند. سفال طبرستان نمادی از فرهنگ و هنر غنی ایرانی است و دوام و طول عمر بالای آن کیفیت این محصول را تضمین می‌کند. شرکت مهندسی آسابام مجری تخصصی انواع سازه‌های ویلایی و صنعتی بعنوان تنها تولیدکننده و عرضه‌کننده سفال طبرستان رویال رنگی شناخته می‌شود و از پیشتازان اجرای سازه‌های پازلی در کشور نیز هست. اگر شما نیز مایل هستید تا انواع پروژه‌های این شرکت را ببینید می‌توانید به سایت شرکت مهندسی آسابام مراجعه کرده و در زمینه نصب، اجرا و قیمت سفال طبرستان از کارشناسان کارآزموده این مجموعه کمک بگیرید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه