ویژگی صندلی اداری استاندارد چیست؟ از بهترین‌ها خرید کنید

ویژگی صندلی اداری استاندارد چیست؟ از بهترین‌ها خرید کنید

به قلم: مهشید بختیاری

اگر در طول روز 8 ساعت یا بیشتر بر روی یک صندلی اداری نامناسب نشسته باشید بدون شک متوجه این مساله هستید که یک صندلی ساده اگر دارای طراحی درست و اصولی نباشد چقدر می‌تواند در نواحی کمر، گردن، شانه و پا به بدن شما آسیب بزند. چرا که بدن انسان برای نشستن‌های طولانی و بدون تحرک طراحی نشده و کارمندانی که ناچارند ساعت‌های طولانی پشت میز بنشینند حتما باید به فکر تهیه یک صندلی اداری مناسب باشند. اما فکر می‌کنید چه مدل صندلی به عنوان یک صندلی اداری مناسب شناخته می‌شود؟ ما در این مقاله به کمک آتلیه طراحی داخلی ارگو به توضیح ویژگی صندلی اداری استاندارد خواهیم پرداخت. پس اگر شما هم دچار چالش دردهای فیزیکی و مشکلات جدی ناشی از نشستن بر روی صندلی نامناسب هستید این مقاله مخصوص شماست.

مبلمان اداری محک
diamond+مبلمان اداری محک

نیازسنجی کنید

اگر مدیر یک مجموعه هستید یا در یک دفتر اداری کار می‌کنید و قصد دارید برای محل کارتان میز و صندلی اداری بخرید بهتر است برخلاف همیشه عمل کنید و زیبایی و جذابیت ظاهری را در اولویت‌های بعدی قرار بدهید، چرا که معیار اولیه شما در خرید لوازم اداری باید کاربرد، راحتی و ارگونومی مناسب باشد. با وجود گزینه‌های متنوع میز و صندلی اداری در بازار، دانستن این که از کجا شروع کنید ممکن است کمی دشوار به نظر برسد. بنابراین توصیه اکید ما این است که پیش از آن که برای خرید صندلی اداری دست به هر اقدامی بزنید بهتر است ابتدا به این سوال‌ها پاسخ بدهید تا بتوانید ویژگی صندلی اداری استاندارد را بیشتر بشناسید:

سرویس خواب بالسا

آیا ارتفاع صندلی قابل تنظیم است؟

مبلمان اداری محک
diamond+مبلمان اداری محک

آیا این صندلی ساپورت کمری و گردنی خوبی دارد؟

آیا دسته‌های بازو قابل تنظیم هستند؟

آیا پارچه صندلی و متریال آستر آن قابلیت عبور هوا را دارند؟

آیا صندلی به اندازه کافی پهن و عمیق هست؟

آیا پشتی صندلی طراحی مناسب و راحتی دارد؟

هرکدام از المانهای فوق اگر بطور اصولی طراحی نشده باشند می‌توانند برای کارکنان یک مجموعه آزاردهنده باشند و پس از مدتی بهره‌وری و بازدهی یک شرکت یا اداره را به شدت پایین بیاورند.

یک صندلی اداری استاندارد باید دارای این خصوصیات باشد

در ادامه مواردی را عنوان می‌کنیم که با توجه به آن‌ها هنگام خرید صندلی اداری می‌توانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

طراحی ساده و کاربردی

یک صندلی اداری خوب و مناسب باید دارای طراحی بهینه باشد، یعنی تمام امکاناتی که در طرح و نقشه اولیه آن لحاظ می‌شوند مورد استفاده قرار بگیرند و حکم اضافه بار یا یک اکسسوری غیرضروری را نداشته باشند. یکی از نگرانی‌های سازندگان میز و صندلی استاندارد ساده نگه داشتن طراحی آن است، چرا که پیچیده بودن صندلی می‌تواند در زمینه تعمیر و نگهداری مشکل ایجاد کند. بنابراین بهتر است هنگام خرید صندلی‌هایی را انتخاب کنید که ساده و در عین حال کاربردی هستند.

پشتی قابل تنظیم

یکی از مهمترین ویژگی‌های یک صندلی اداری استاندارد طراحی درست پشتی آن است. کارمندان یک اداره از لحاظ ویژگی‌های بدنی مانند قد و وزن مشابه یکدیگر نیستند و هرکدام از آن‌ها روی یک موقعیت خاص از صندلی احساس راحتی می‌کنند. اگر پشتی صندلی اداری از لحاظ ارتفاع و تحرک قابلیت تنظیم نداشته باشد خیلی زود کارمندان را دچار کمردرد و درد سیاتیک خواهد کرد.

مبلمان اداری محک
diamond+مبلمان اداری محک

به عقیده کارشناسان مجموعه طراحی داخلی ارگو، پشتی صندلی باید با پایه‌های میز و صندلی هماهنگی داشته باشد و بتواند در همه زوایا تنظیم شود تا بتواند گودی کمر فرد را بدون هیچ فضای خالی کاملا پر کند. همچنین بخش تکیه‌گاه صندلی باید دارای مکانیزم قفلی باشد تا پس از آن که فرد صندلی را در موقعیت مناسب خود تنظیم کرد، صندلی در همان موقعیت فیکس شود و تکان نخورد.

تکیه‌گاه مناسب

یک صندلی اداری را تصور کنید که برای دست و کمر تکیه‌گاه نداشته باشد و بدن کارمند را حمایت نکند. نشستن بر روی این صندلی ظرف چند دقیقه کوتاه شما را خسته و کلافه می‌کند، چه برسد که آن صندلی مخصوص محل کار شما باشد. پس وجود تکیه‌گاه‌ها و بخش‌های حمایت‌کننده در صندلی اداری یک ویژگی مهم است.

بعلاوه آن که بیش از 90 درصد صندلی‌های اداری بازار قابلیت چرخش 360 درجه دارند تا کارمند بدون آن که خودش جابجا شود بتواند موقعیت صندلی را بدون کشیدن بر روی زمین تغییر بدهد. تصور کنید صندلی شما قابل چرخش نباشد، در این صورت مجبورید برای انجام کارها هر بار بدنتان را بچرخانید و حرکت بدهید. این تحرک مداوم و غیرضروری در درازمدت باعث آسیب جدی به بدن و ستون فقرات شما خواهد شد.

مبلمان اداری محک
diamond+مبلمان اداری محک

ارتفاع صندلی را جدی بگیرید

صندلی‌های اداری یک مجموعه باید به گونه‌ای خریداری شوند که تمام افراد شاغل با هر قد و جثه‌ای با نشستن بر روی آن احساس راحتی داشته باشند. ارتفاع یک صندلی اداری خوب باید تقریبا یک سوم قد افراد باشد. چنین ارتفاعی به شما این امکان را می‌دهد که ران‌های خود را موازی با سطح زمین نگه دارید و پاها را به صورت صاف و مستقیم بر روی سطح زمین قرار بدهید.

جنس و کیفیت را فراموش نکنید

یک ویژگی صندلی اداری استاندارد که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد کیفیت متریال و مواد سازنده آن است. شما قادر نیستید تمام میز و صندلی‌های شرکت یا اداره خود را سال به سال تعویض کنید زیرا این کار هزینه سنگینی بر دوش شما خواهد گذاشت. بنابراین بهتر است در همان ابتدا یک محصول بادوام و خوش‌کیفیت خریداری کنید و تا سالیان سال از آن بهره ببرید.

بعنوان مثال اگر پارچه صندلی اداری ضدحساسیت و قابل تنفس نباشد احساس بسیار آزاردهنده‌ای را برای کارمند به وجود می‌آورد. همچنین با ایجاد رطوبت و گرما باعث تعریق بیش از حد شده و بوی نامطبوعی را ایجاد خواهد کرد. توجه داشته باشید که ظاهر و زیبایی پارچه صندلی بسیار مهم است اما در درجه اول این کیفیت و مرغوبیت جنس آن است که باید در اولویت قرار بگیرد.

مبلمان اداری محک
diamond+مبلمان اداری محک

حرف آخر

در گذشته موضوع نشستن افراد و طراحی میز و صندلی‌های اداری زیاد حائز اهمیت نبوده، اما امروزه به دلیل تغییر در شیوه زندگی و نشستن‌های طولانی مدت افراد پشت میز ادارات و شرکت‌ها، وجود یک صندلی اداری خوب و مناسب بسیار مهم جلوه می‌کند. صندلی اداری باید دارای کیفیت جنس مواد، طراحی اصولی و ارگونومی مناسب باشد. این ویژگی‌ها باعث می‌شوند تا نه تنها کارمندان در ساعات کاری دارای بازدهی و بهره‌وری بالا باشند، بلکه در دوران بازنشستگی نیز مجبور نخواهند شد تا زمان زیادی را در درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها به حل مشکل کمردرد و پادرد اختصاص دهند.

در این مقاله سعی کردیم به طور کامل به بررسی ویژگی صندلی اداری استاندارد بپردازیم. اگر شما نیز قصد خرید میز و صندلی اداری را دارید و نمی‌دانید بهترین محصولات را از کجا بخرید می‌توانید به صفحه پروفایل آتلیه طراحی داخلی ارگو مراجعه کرده و با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه