پروژه بازسازی قیطریه؛ یک تغییر مدرن در دکوراسیون

پروژه بازسازی قیطریه؛ یک تغییر مدرن در دکوراسیون

به قلم: مهشید بختیاری

بازسازی خانه یکی از بهترین ترفندها برای افزایش زیبایی و کارایی خانه است. فرآیند بازسازی نه تنها باعث می‌شود که خانه شما به‌روزتر و پرکاربردتر باشد، بلکه کیفیت و استحکام بنا را نیز بالا می‌برد و به همین خاطر بسیاری از مالکان به جای تعویض خانه به سراغ گزینه بازسازی و نوسازی می‌روند. در این مطلب به سراغ یکی از پروژه‌های گروه معماری بهنام حضرتی رفته‌ایم تا شاهد یک بازسازی امروزی و مدرن در یک آپارتمان قدیمی‌ساز باشیم. اگر شما هم دوست دارید فضای خانه را نونوار کرده و زندگی در یک محیط تازه و چشم‌نواز را تجربه کنید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

تابلو فرش ریحان

تعریف موقعیت و شرایط پروژه

بازسازی پروژه قیطریه بایستی به سبک مدرن و امروزی انجام می‌گرفت. در دکوراسیون به سبک مدرن طراحی اتاق خواب، آشپزخانه، اتاق پذیرایی، حمام و سرویس بهداشتی همگی باید از یک سبک واحد پیروی کنند. مدرنیسم در دکوراسیون به شدت طرفدار سادگی است. به کار بردن المان‌های مینیمال در طراحی داخلی و پرهیز از نقوش پیچیده و تزئینات اضافی همان چیزی بود که تیم بهنام حضرتی در تلاش بودند تا آن را در این فضای محدود پیاده کنند.

پروژه بازسازی شامل واحدی 85 متری واقع در آپارتمانی در منطقه قیطریه تهران بود. عمر بنا در حدود 20 سال بود و به دلیل سن بالای ساختمان بسیاری از زیربناهای تاسیساتی مانند لوله‌کشی آب آشامیدنی و آب مصرفی سرد و گرن رادیاتورها نیاز به مرمت یا تعویض داشتند. سن لوله‌ها بسیار بالا بود و امکان ترکیدگی آن‌ها وجود داشت. همچنین زیرساخت‌های بهداشتی پا به سن گذاشته بودند و در طی بازسازی همه این موارد باید تغییر کرده و در چک لیست نوسازی قرار می‌گرفت. در دیزاین داخلی به سبک مدرن کف‌سازی جدید، نازک‌کاری و تعبیه سقف کاذب باید انجام می‌گرفت، فلذا تیم اجرا با چیزی فراتر از یک پروژه بازسازی معمولی مواجه بودند.

علاوه بر این آپارتمان دارای مشکلات ساختاری نیز بود. به دلیل قدیمی بودن خانه و ارتفاع کوتاه سقف، نصب سقف کاذب با مشکلاتی روبرو بود، بنابراین تیم معماری به ناچار تا 12 سانتی‌متر سقف کاذب نصب کردند تا ارتفاع نهایی خانه از حد استاندارد خارج نشود.

همچنین مالک خانه قبل از اقدام به بازسازی آشپزخانه را بصورت ابتدایی با پارتیشن چوبی تبدیل به اتاق خواب کرده و بخشی از سالن پذیرایی را به آشپزخانه اختصاص داده بود که در هر دو مورد زیرساخت‌های لازم تعبیه نشده بود. بعنوان مثال در آشپزخانه تاسیسات گازرسانی، سیستم آب آشامیدنی و فاضلاب بهداشتی به درستی آماده نشده و در نتیجه کل فضا بایستی تخریب شده و طراحی آن از ابتدا صورت می‌گرفت. همچنین تعویض کابینت بخش عمده‌ای از هزینه بازسازی آشپزخانه را در بر داشت و محدودیت بودجه و رقابت با همکاران بر سر هزینه تمام‌شده پروژه یکی از چالش‌های بزرگ به شمار می‌آمد.

هزینه بازسازی چقدر است؟

یکی از مهمترین مواردی که پیش از شروع بازسازی باید به آن توجه شود داشتن یک برآورد کلی از میزان هزینه‌ها و مدت زمان انجام مراحل بازسازی است تا بر اساس زمانبندی و بودجه‌ای که به پروژه اختصاصا داده می‌شود رضایت حداکثری کارفرما حاصل آید. توجه داشته باشید که هزینه بازسازی با توجه به مواد و مصالح ساختمانی، دستمزد کارگران، میزان تغییرات ساختاری، هزینه‌های طراحی و مهندسی، تجهیزات و هر نوع خدماتی که در طول دوره بازسازی و نوسازی انجام می‌شود در هر پروژه متغیر است.

یک پروژه با 3 محدودیت اساسی

پروژه بازسازی قیطریه نیز با سه محدودیت مهم مواجه بود: هزینه، زمان و نبود طرح و نقشه قبلی. در این پروژه تقریبا تمام آیتم‌هایی که در پروسه بازسازی نیاز است بایستی انجام می‌شد، زیرا سن ساختمان بالا بود و در عین حال کارفرما با یک بودجه محدود -در حدود 200 میلیون تومان- حاضر به انجام عملیات بازسازی شده بود. از طرفی محدودیت زمانی برای تحویل پروژه به کارفرما در حدود 1 ماه الی 5 هفته وجود داشت. تیم معماری بهنام حضرتی پس از صحبت‌های نهایی با کارفرما به سرعت پروژه را کلید زده و در زمانبندی توافق‌شده تحویل کار صورت گرفت.

نکته جالب در پروژه بازسازی قیطریه نبودن طرح و نقشه از پیش تعیین شده بود. گروه بهنام حضرتی مانند برخی پروژه‌های دیگر مانند پروژه طراحی کافه بازی مافیا در این کار نیز به علت کمبود زمان فرصت طراحی نقشه، برنامه‌ریزی و ارائه آن به کارفرما را نداشتند. یکی از دغدغه‌های چنین کارهایی انطباق سلیقه کارفرما با ذهنیت طراح و انتقال اطلاعات به تیم اجرایی است. در صورت عدم وجود طرح قبلی جمع‌بندی این سه کورد، کار را برای طراح و مدیر پروژه بسیار سخت خواهد کرد. اما به لطف وجود مهندسین مجرب و کارآزموده در این تیم معماری، دکوراسیون نهایی کاملا مطابق با خواسته کارفرما رقم خورد و پروژه با موفقیت به سرانجام رسید.

و اما یک نتیجه رضایت‌بخش …

با وجود تمام چالش‌هایی که بر سر راه تیم معماری بهنام حضرتی قرار داشت، این مجموعه توانست بهترین نتیجه را در موعد مقرر به کارفرما تحویل بدهد. همانطور که در تصاویر مشاهده می‌کنید تصاویر قبل و بعد از بازسازی با یکدیگر بسیار متفاوت هستند.

نصب کابینت‌های مات مشکی در چارچوب یک دیزاین مدرن و مینیمال در آشپزخانه زیبایی فضا را تحت تاثیر قرار داده و کاملا متناسب با دکوراسیون سالن پذیرایی طراحی شد. تعبیه سقف کاذب در ارتفاع مناسب و قرارگیری نورپردازی اصولی در آن به روشنایی فضا کمک کرده و سبک مدرن دکوراسیون را نیز تقویت نموده است. تعویض کفپوش و قرارگیری یک پوشش رنگ روشن و باکیفیت برای کف سالن به بزرگ جلوه کردن فضا کمک کرده و نمای بصری خانه را دگرگون ساخته است. همچنین در سرویس بهداشتی نیز تعویض کفپوش و دیوارپوش، روشویی و سیستم نورپردازی به شکلی مینیمال انجام شده و منظره این بخش از ساختمان نیز کاملا تغییر کرده است.

در پایان …

تصاویر پروژه قیطریه قبل و پس از بازسازی گویای تاثیر فوق‌العاده عملیات بازسازی بر چهره یک ساختمان است. همانطور که مشاهده کردید با وجود تمام محدودیت‌ها و تنها با انتخاب یک تیم معماری زبده و کارآزموده می‌توان در زمانی کوتاه به دکوراسیونی دست یافت که کاملا باب طبع کارفرما باشد. تیم معماری حضرتی با بکارگیری طراحان و مهندسان مجرب با سابقه طراحی و اجرای پروژه‌های ساختمانی خرد و کلان شما را قدم به قدم در جهت دستیابی به دکوراسیون دلخواهتان همراهی خواهند کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به صفحه پروفایل گروه معماری بهنام حضرتی مراجعه کرده و با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه