Chidaneh.com placeholder image

طراحی هیجان‌انگیز و روانشناسانه کافه بازی مافیا

به قلم: تحریریه چیدانه

بازی مافیا این روزها به یکی از محبوب‌ترین بازی‌های گروهی تبدیل شده است و در اغلب دورهمی‌های دوستانه و جوانانه وقتی تعداد افراد شش نفر به بالاست، یکی از اولین پیشنهادات برای سرگرم شدن به شمار می‌آید. الگوی اصلی این بازی تقابل بین یک اقلیت آگاه (تیم مافیا) و یک اکثریت ناآگاه (تیم شهروندان) و کنش‌ها و واکنش‌های بین این دو تیم است. این بازی در سال‌های اخیر به قدری گل کرده است که کافه‌های بسیاری با طراحی‌های خاص راه‌اندازی شده‌اند تا میزبان بازیگرهای مافیایی باشند. در این مطلب از چیدانه به سراغ یکی از جذاب‌ترین کافه‌های مافیا و گروه معماری بهنام حضرتی که مسئولیت طراحی این کافه را بر عهده داشته‌اند رفته‌ایم تا با نوع ایده‌پردازی، سبک دکورسیون داخلی و چالش‌های آن بیشتر آشنا شویم. با ما همراه باشید تا شما را به یکی از هیجان‌انگیزترین کافه‌های مافیا ببریم.

 

سرویس خواب بالسا

همه چیز درباره طراحی کافه مافیا

کافه مافیا دارای یک فضای چندگانه با کاربری‌های متفاوت است. در این کافه می‌توانید یک دورهمی هیجان‌انگیز را تجربه کنید و در عین حال که از امکانات کافه و خوردنی‌های بی‌نظیر آن استفاده می‌کنید از یک فضای پویا و بانشاط و انجام دادن یک بازی جذاب و معمایی در کنار دوستان خود لذت ببرید. همانطور که در تصاویر مشاهده می‌کنید کافه مافیا دارای سه روم A و B و C است که بازی‌ها در این سه اتاق اجرا می‌شود. روم بزرگتر که به سالن غذاخوری مشرف است به صورت دو رتا دور شیشه‌ای با نورپردازی خاص قرمزرنگ اجرا شده که برای تایم شب مافیا در نظر گرفته شده است. قرار دادن میزها و صندلی‌های فلزی تیره به خلق فضایی معمایی کمک کرده و صندلی گادفادر یا پدرخوانده که بازی را مدیریت می‌کند بزرگتر و رسمی‌تر است و یادآور مافیاهای خطرناک و تصاویری است که در فیلم‌ها از آن‌ها دیده‌ایم. در میان میزها نیز راهرویی باریک برای راحتی حرکت و جابجایی گادفادر در نظر گرفته شده است.

نورپردازی

واقعیت این است که هنگام طراحی اتاق‌های فرار، روم‌های وحشت یا فضاهای معمایی مانند اتاق مافیا نقش نورپردازی بسیار فراتر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید. یک نورپردازی خوب و حرفه‌ای می‌تواند به فضا هویت بدهد و حس و حالی که دوست دارید به بازیگران القا کنید را از این طریق بیافرینید.

باید بازی مافیا و چم و خم آن را به خوبی بشناسید تا بتوانید یک طراحی حرفه‌ای از یک اتاق مافیا داشته باشید. رنگ قرمز  و درواقع رنگ خون که برای شب‌های مافیا در نظر گرفته شده حس ترس و دلهره همراه با حرارت و انرژی را به روند بازی تزریق می‌کند. کنتراست رنگ قرمز با میز و صندلی‌های مشکی‌رنگ و فلزی اتاق را از حالت خشک و رسمی بودن درآورده و تعادل مناسبی به فضا اضافه می‌کنند.

بازی با سایه‌ها

با اینکه از نور صحبت کردیم اما تاثیر شگفت‌انگیز سایه‌ها را نباید هرگز فراموش کرد. ایجاد کردن فرم اشکال با تشکیل سایه و پررنگ کردن تم مافیایی یکی از ابعاد خلاقانه طراحی این کافه است که نمی‌شود آن را نادیده گرفت. در هر گوشه و کنار کافه یکی از المان‌های مفهومی مافیا با تکنیک سایه‌ها به چشم می‌خورد. اشکالی مانند اسلحه و تفنگ، لایک، دیسلایک، کلاه و غیره حس کنجکاوی و مرموز بودن را برای بیننده ایجاد کرده و المان‌هایی را تداعی می‌کنند که بخشی از بازی هستند. همانطور که در تصاویر کافه می‌بینید نامگذاری اتاق‌ها نیز با همین روش انجام شده، به این صورت که نور به المان فیزیکی حرف A برخورد کرده و سایه آن در ابعاد بزرگتر بر روی دیوار اتاق A نمایان می‌شود.  

دکوراسیون داخلی

در اتاق‌های B و C نیز مانند اتاق A یک میز گرد که ماسک‌های بازی روی آن قرار دارد به همراه صندلی‌های فلزی که دورتادور آن چیده شده‌اند در نظر گرفته شده که میزها به سبک قدیم و با کابل‌هایی محکم از سقف آویزان هستند. دیوار انتهای سالن حاوی تصویری سیاه‌رنگ از گادفادر است که به تاریک‌تر جلوه دادن فضا و ایجاد حس وهم و دلهره برای بازیکنان کمک بسزایی کرده است. همچنین در بخش خارج اتاق‌ها کانتر رسپشن فلزی و مبلمان چستر سیاه‌رنگ چرم در ذهن بیننده تصاویر کافه‌های کلاسیک چند دهه پیش را تداعی می‌کند. ما در مقالات پیشین چیدانه انواعی از کافه‌های خاص با ایده‌ها و عملکردهای متفاوت را بررسی کردیم، به عنوان مثال در مقاله طراحی کافه با کانتینر کافه‌ای را به شما نشان دادیم که برای مشتریان خاص‌پسند خود دیزاینی خاص را انتخاب کرده است، درواقع شیوه طراحی هر فضا هویت و شخصیت آن فضا را تشکیل می‌دهد. مثلا غالب بودن رنگ‌های مشکی، خاکستری و قرمز شاید برای یک کافه معمولی مناسب نباشد و کلافه‌کننده به نظر برسد، اما برای کافه‌ای که برای بازی مافیا طراحی شده حامل پیام‌های عمیق و مهمی است: اگر می‌خواهی بازیگر خوبی شوی باید پیش از هرچیز یک دروغگوی قهار باشی. دروغ شاه‌کلید تو برای پیروزی است. توی این کافه نباید حس خوشایند داشته باشی، برعکس! باید به همه شک کنی! حتی بغل دستی‌ات!

نقاشی‌ها و تصاویر دیواری

یکی از زیباترین بخش‌های این طراحی روی آوردن به نقاشی‌های دیواری به سبک دهه‌های 1900 است که هم تداعی‌کننده قدیمی بودن تاریخچه بازی مافیاست و هم یک طراحی احساس‌گرا را رقم زده است به گونه‌ای که حتی افرادی که در اتاق‌ها مشغول بازی نیستند و به خوردن غذا و نوشیدنی می‌پردازند نیز از فضای مافیایی و رازآلود اطراف به وجد بیایند و لذت ببرند. در کافه مافیا با نقاشی‌های متعددی روبرو می‌شوید که هرکدام مفهومی خاص را در بر دارند. به عنوان مثال روی دیوار اتاق C تصویر زنی کلت به دست با تیپی گانگستری طراحی شده که به داخل اتاق نگاه می‌کند و نمایی مبارزه‌جویانه خلق کرده است. از طرف دیگر روی دیوار اتاق B نیز نقاشی مردی را می‌بینید که به صورت سه‌بعدی و به عنوان یک عنصر فیزیکی طراحی شده و در حال شلیک کردن به یک سایه ناشناخته است. همچنین در بخش ورودی تابلوی DON به معنای گادفادر به وسیله دستگاه CNC طراحی شده که یکی از کلمات کلیدی بازی مافیاست. نکته جالب اینجاست که معمولا در کافه‌هایی که برای بازی مافیا طراحی می‌شود یک دیوار به عنوان دیوار خاطره در نظر گرفته شده تا در نهایت بازیکنان بتوانند جلوی دیوار ایستاده و عکس دسته‌جمعی بگیرند، اما دیوارهای این کافه همگی دارای تصاویر مفهومی هستند و هرکدام می‌توانند به عنوان سوژه‌ای جالب و متفاوت برای عکاسی تلقی شوند. 

چالش‌های طراحی کافه مافیا

دو مورد از موضوعاتی که اکثر طراحان داخلی با آن در کشمکش هستند و ممکن است بر روی کیفیت نهایی پروژه تاثیر چشمگیری بگذارد مساله زمان و هزینه است. در این مورد توضیحات بیشتر را از زبان کارشناس گروه معماری بهنام حضرتی بشنویم:

 صفر تا صد این پروژه در طی یک ماه اجرا شد. متاسفانه مهندسین مجموعه ما فرصتی برای طراحی اولیه و ایده‌پردازی‌های زمان‌بر نداشتند و تمام کاری که انجام شد بر اساس همفکری‌های فی‌البداهه بود، به این صورت که برای اجرای الگوها و طرح‌ها، اتدهای اولیه به صورت دستی بر روی دیوارها زده شده و سپس توسط طراحان تکمیل می‌گردید. یکی دیگر از مشکلاتی که بسیاری از تیم‌های معماری با آن مواجه هستند و پروژه کافه مافیا نیز با آن دست به گریبان شد مساله کمبود بودجه بود و دست طراحان ما برای پیاده‌سازی ایده‌های محدودی باز بود. به عنوان مثال قرار بود دیزاین کلی کافه به شکل یک شهر انجام شود، شهری که به دو بخش مدرن و کلاسیک تقسیم شده و هر بخش ویژگی‌های خاص خودشان را دارند. بنا بر این بود که بخش مدرن که همان اتاق‌های بازی هستند به نام شهرهای مدرنی مانند شیکاگو، نیویورک و … نامگذاری شود و بخش کلاسیک که به سال‌های در حدود 1985 (که سال‌های رواج بازی مافیا در تاریخ بوده است) برمی‌گردد حال و هوای کلاسیک‌تری داشته باشد که این ایده بسیار جالب و جدید بود، اما متاسفانه مسائل مالی دست ما را برای پیاده‌سازی آن در پروژه بسته بود. اما با وجود تمام این چالش‌ها به لطف در اختیار داشتن تیم مجرب و مهندسین کارآزموده توانستیم یکی از جذاب‌ترین دکورهای مافیایی را به کارفرما و علاقمندان مافیا ارائه بدهیم.

جمع‌بندی پایانی

در این مطلب از چیدانه به بررسی زیر و بم طراحی کافه‌ای پرداختیم که برای دورهمی و برگزاری بازی‌های مافیا در نظر گرفته شده و سمت و سوی دکوراسیون داخلی آن در جهت تداعی المان‌های این بازی و خلق فضایی متناسب با آن است. در این مقاله با بررسی تصاویر مختلفی از کافه به بررسی فاکتورهای تاثیرگذار بر دیزاین داخلی پرداختیم و شما را با ویژگی‌های مختلف کافه‌هایی به این سبک آشنا کردیم. طراحی کافه مافیا از صفر تا صد بر عهده تیم معماری بهنام حضرتی بوده است و شما می‌توانید جهت بررسی پروژه‌های دیگر این مجموعه به صفحه پروفایل گروه معماری بهنام حضرتی سر بزنید.

اگر به این مطلب علاقمند بودید می‌توانید از مقالات طراحی کافه مینیمال و اصول نورپردازی کافی‌شاپ نیز کمک بگیرید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه