Chidaneh.com placeholder image

اصول نورپردازی کافی شاپ؛ 6 ایده برای جذب مشتری!

به قلم: سمانه زارعی

اگر اهل رفتن به کافی­ شاپ باشید مطمئنا یکی از مواردی که شما را به یک کافی­ شاپ جذب می ­کند، دکوراسیون و نوع نورپردازی آن است. ممکن است کافی­ شاپی با نور ملایم و دنج برای شما جذاب باشد و یا کافی ­شاپی با فضای پر نور و دلباز را بپسندید. نورپردازی کافی­ شاپ مسئله مهمی است که طراحان آن باید به سلیقه و نیازهای افراد توجه کافی داشته باشند تا مشتری ­ها را به خود جذب کنند، به طوری که مشتری با یکبار حضور در کافی­ شاپ دوباره به همان­جا برگردد. در این مطلب با موضوع اصول نورپردازی کافی ­شاپ همراه شما هستیم.

 

سرویس خواب بالسا

حدیث حقیقت
کافه ری را
حدیث حقیقت

اصول نورپردازی کافی­ شاپ؛ اولین قدم جذب مشتری!

قبل از اینکه به کیفیت نوشیدنی و غذاهای یک کافی­ شاپ پی ببریم و یا اخلاق کارکنان کافی­ شاپ به ما حس خوبی بدهد، اولین قدم که وارد فضای کافی ­شاپ می ­شویم؛ ظاهر فضای کافی­ شاپ است که ما را به خود جذب می­ کند و یا ممکن است برایمان دلچسب نباشد! نورپردازی بخش مهمی از دکوراسیون یک کافی­ شاپ تمام عیار را تشکیل می ­دهد. مخصوصا شب ها این مسئله اهمیت بیشتری پیدا می­ کند. اگر شما هم صاحب کافی­ شاپ هستید؛ باید ذکاوت داشته باشید و برای اولین قدم جذب مشتری؛ ظاهر و نورپردازی کافی­ شاپ را به درستی طراحی کنید.

 

گروه معماری و طراحی داخلی ونوس
طراحی دکوراسیون داخلی مدرن کافی شاپ
گروه معماری و طراحی داخلی ونوس

البرز نظری
کافه گالری ژی
البرز نظری

انواع نورپردازی در طراحی کافی­ شاپ

نورپردازی یکی از ابعاد هیجان انگیز طراحی است. شاید بتوان انواع نورپردازی کافی­ شاپ را با توجه به ابعاد مختلفی تقسیم بندی کرد؛ یکی از این دسته بندی اصول نورپردازی کافی شاپ در فضای خارجی و یا داخلی است.

نورپردازی فضای خارجی کافی ­شاپ: 

وجود یک روشنایی در کنار در ورودی کافی­ شاپ رهگذران را متوجه خودش خواهد کرد. اگر کافی ­شاپ پنجره­ای به سمت بیرون داشته باشد، نور داخلی که از بیرون مشخص است و یا نوشته ای روی شیشه می­ تواند مانند یک تزیین برای جلب مشتری استفاده شود. و یا اگر کافی­ شاپ حیاط خلوتی داشته باشد، می توانید اصول طراحی نورپردازی محوطه را برای زیبایی آن به کار ببرید.

نورپردازی فضای داخلی کافی ­شاپ:

 اغلب افراد وقتی به یک کافی ­شاپ می ­روند، دوست دارند یک فضای دنج با نور ملایم را تجربه کنند. البته ممکن است برای زمانی که می خواهید برای جشن تولد دوستان دور هم باشید نظرتان متفاوت باشد. ایده­ های زیادی برای طراحی نورپردازی کافی ­شاپ وجود دارد. به طور کلی نورپردازی داخلی کافی­ شاپ به دو صورت طبیعی و یا مصنوعی انجام می­ شود.

مطلب پیشنهادی: انواع نورپردازی، این 4 نمونه نورپردازی را حتما ببینید!

 

امیر صادقی
کافه مانا
امیر صادقی

حدیث حقیقت
کافه مون
حدیث حقیقت

استفاده از نور تاکیدی در کافی شاپ

اصول نورپردازی کافی­ شاپ؛ طراحی نور برای روز و شب!

نورپردازی کافی ­شاپ با نور طبیعی: با توجه به تعداد پنجره ­ها و نورگیر فضای کافی­ شاپ بهتر است نهایت استفاده را از نور طبیعی روز ببرید. وجود نور طبیعی در فضای کافی­شاپ یک مکان جذاب برای خوردن صبحانه خواهد بود.

نورپردازی کافی ­شاپ با نور مصنوعی: با توجه به شرایط کافی ­شاپ، نور مصنوعی را می­ توان در زمان غروب و شب و حتی در طی روز استفاده کرد. انواع چراغ­ و روشنایی­ برای نورپردازی کافی­ شاپ وجود دارد که اگر طبق اصول نورپردازی کافی­ شاپ طراحی شود، فضایی جذاب و در عین حال صمیمی و دنج ایجاد می­ شود. 

انواع نور مصنوعی که در طراحی نورپردازی می­ توان استفاده کرد عبارتند از:

  1. نور محیطی: نوری است که باعث روشنایی کل فضا می­ شود. این نوع نور مانند یک پس زمینه­ در همه فضا وجود دارد. نور محیطی به کار رفته در کافی شاپ نباید شدت نور زیادی داشته باشد تا بتوانید از نورهای دیگر هم در بخش ­های مختلف محیط استفاده کنید.
  2. نور تاکیدی: از چراغ ­های روشنایی مخصوص برای نورپردازی یک فضا و یا شی خاصی استفاده می­ شود، نورتاکیدی می ­تواند برای روشن کردن یک قسمت از دیوار کافی ­شاپ و یا حتی برای نورپردازی اطراف گیاهانی که در فضای داخلی و یا حیاط کافی ­شاپ قرار دارند به کار برود.
  3. نور تزیینی: بعضی از لامپ ­ها و چراغ ­ها به صورت دکوراتیو طراحی می­ شوند، یعنی ظاهرشان جزوی از زیبایی دکوراسیون را تشکیل می­ دهد. انواع چراغ­ های آویزی مثال خوبی از نور تزیینی هستند که علاوه بر روشن کردن فضا، ظاهر جذابی دارند. لامپ ادیسونی یکی از انواع چراغ­ های تزیینی است که برای کافی­ شاپ­ های با سبک دکوراسیون مختلف کاربرد دارد.

 

امیر صادقی
عکاسی از کافه حیاط 65
امیر صادقی

اصول نورپردازی کافی ­شاپ؛ تلفیق رنگ و نور!

همانطور که گفتیم مجموع ساختار انواع چراغ­ های روشنایی که در کافی ­شاپ به کار رفته و همچنین نور طبیعی؛ نورپردازی فضای کافی ­شاپ را می­سازند. ولی در این بین یکی از عوامل موثر بر نورپردازی کافی ­شاپ؛ رنگ اجزای فضا و مخصوصا دیوار و کف است. میزان نور انعکاس یافته در محیط به رنگ عناصر کافی­ شاپ هم ارتباط دارد. در نتیجه اگر مایل به کم نور بودن فضای کافی ­شاپ هستید علاوه بر نور ملایم می توانید از یک رنگ تیره برای بخش­ هایی از کافی­ شاپ استفاده کنید. انتخاب بهترین رنگ برای کافی ­شاپ بستگی به عوامل مختلفی مانند: مساحت فضا، سبک دکوراسیون، فرم و رنگ عناصر دیگر و میزان نورگیری کافی­ شاپ دارد.

 

امیر صادقی
کافه مانا
امیر صادقی

6 ایده­ برای نورپردازی کافی­ شاپ

ایده­ های بسیار زیادی برای زیبایی و جذابیت فضای کافی­ شاپ با استفاده از نورپردازی وجود دارد. که در ادامه به چند ایده می ­پردازیم.

مطلب پیشنهادی: طراحی کافی ­شاپ، ایده بگیرید!

 

کافه گالری باروک
کافه گالری باروک
کافه گالری باروک

1.این نورپردازی مختص کافی ­شاپ شماست!

یکی از راه­ های خاص بودن فضای کافی­ شاپ طراحی خاص نورپردازی آن است. مطمئنا یک ویژگی متمایز در نورپردازی کافی ­شاپ شما را خاص می ­کند. پس نترسید و با کمی ریسک و خلاقیت نورپردازی عالی در فضای کافی­ شاپ اجرا کنید. 

 

آتنا طالقانی
کافه کتاب ققنوس
آتنا طالقانی

2.هنر و نور را ترکیب کنید!

اگر در طراحی فضای کافی ­شاپ از آثار هنری مانند؛ تابلو نقاشی، حجم یا مجسمه و.. استفاده می­ کنید؛ باید راه حلی برای بهتر دیده شدن آنها داشته باشید. در قدم اول آنها را در جای مناسب قرار دهید. یک راه دیگر برای دیده شدن این آثار هنری، استفاده از نورپردازی تاکیدی است. 

 

دفتر معماری محمد رضا کهزادی
طراحی و اجرای دکوراسیون کافه زمان
دفتر معماری محمد رضا کهزادی

3.نورپردازی را مطابق سبک دکوراسیون طراحی کنید!

سبک­ های مختلفی را می ­توان برای طراحی کافی­ شاپ به کار برد. با توجه به اینکه فضای کافی­ شاپ مدرن، صنعتی، روستیک ویا تلفیقی است می توانید از انواع چراغ­ های با شکل و ظاهر متناسب با آن استفاده کنید. مصالح به کار رفته در فضای داخلی کافی ­شاپ، نور مناسب برای آنها را تعیین می­ کند زیرا انعکاس نور بر روی مصالح مختلف متفاوت است.

 

آوید نقش آرا
کافه شاپ ام اند امز
آوید نقش آرا

4.اصول نورپردازی کافی­ شاپ؛ نیاز مشتری ­ها مهم است!

این روزها کافی ­شاپ­ های زیادی وجود دارد که کاربری­ های دیگری مانند کتابفروشی دارند. در نتیجه این مسئله در طراحی نورپردازی کافی­ شاپ مهم خواهد بود. مثلا اگر بخشی را برای خواندن کتاب در نظر گرفته ­اید باید نور مناسب برای مطالعه را در آن ایجاد کنید.

مطلب پیشنهادی: طراحی داخلی کافی­ شاپ نقلی و دنج با تم کتابخانه!

 

ثمین موسوی
عکاسی از آمفی کافه مجید مظفری
ثمین موسوی

5.اصول نورپردازی کافی شاپ؛ گیاهان به کمک نور می ­آیند!

همیشه به گیاهان به عنوان یک عنصر مهم در طراحی دکوراسیون داخلی اشاره کرده ­ایم، با توجه به سلیقه کارفرما و سبک طراحی می­ توان از انواع گیاهان در فضای کافی ­شاپ استفاده کرد. یکی از ایده­ های خلاقانه برای نورپردازی کمک گرفتن از گیاهان است. اگر دیوار سبزی داخل کافه داشته باشید، نورتاکیدی بر روی دیوار سبز می ­تواند جالب باشد. و یا استفاده از نورهای دفنی که در کنار گلدان­ ها قرار دارد آنها را در معرض دید قرار می­ دهد.

مطلب پیشنهادی: اجرای دکوراسیون کافی­ شاپ، ایده ­های سبز کافه آمبیانس!

 

چوب در دکوراسیون کافی شاپ

6.ترکیب دکورسیون چوبی کافی ­شاپ با نورپردازی

عنصر چوب می­ تواند یک ایده خوب برای دکور کافی ­شاپ باشد. حالا اگر در کنار عناصر چوبی از نورپردازی زیبایی استفاده شود، جذابیت فضا چند برابر خواهد شد. مثلا اگر میز  و صندلی و یا بخش­ هایی از دیوار از جنس چوب است، می ­توانید با لامپ­ های ریسه ­ای ال­ ای ­دی فضای رمانتیک در کافی­ شاپ ایجاد کنید.

 

مهدی بیدل
دکوراسیون سنتی مغازه
مهدی بیدل

کلام آخر:

در این مطلب راجع به اصول نورپردازی کافی ­شاپ و ایده ­های مختلفی برای طراحی نورپردازی پرداختیم. فراموش نکنید که استفاده صحیح از نور طبیعی و مصنوعی در فضای کافی ­شاپ باعث جذب مشتری بیشتر و ایجاد حس مثبت در آن می ­شود.

 

مطلب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه