Chidaneh.com placeholder image

نورپردازی محوطه؛ بازی نور و تاریکی در محوطه شما!

به قلم: تحریریه چیدانه

محوطه بیرونی ساختمان از مهم ترین فضاهاست چون اولین جایی است که دیده می‌شود. شاید طراحی فضای بیرونی محوطه شما خیلی خوب باشد و گیاهان و آبنما جلوه ای زیبا در روز داشته باشد اما با فرا رسیدن غروب و تاریک شدن هوا تمام این زیبایی ناپیدا می شود. داشتن نورپردازی مناسب فضای بیرونی و محوطه این زیبایی را در شب دو چندان می کند و باعث دیده شدن ساختمان میشود. در این مطلب از چیدانه با ما باشید تا به ببینیم برای داشتن نورپردازی مناسب و خیره کننده محوطه بیرونی به چه نکاتی باید دقت کنیم.

در ادامه خواهید دید:

قالیشویی ادیب
  • ارزش نورپردازی محوطه با کیفیت
  • چگونه می توان محوطه را نورپردازی کرد
  • نکات کلیدی نورپردازی محوطه بیرونی
  • نتیجه گیری
نورپردازی محوطه
نورپردازی محوطه

ارزش نورپردازی محوطه با کیفیت

آنچه که باعث ایجاد یک فضای خاص در شب می شود بازی نور وتاریکی، شاخص کردن ویژگی هایی از محوطه که ممکن است در طی روز به آن دقت نکرده باشید، و ایجاد کنتراست و سایه با استفاده از فرم ها و گیاهان در محوطه است.  بازی با این عناصر فضایی اسرار آمیز و جذاب ایجاد می کند. دلایل متعددی وجود دارد که نورپردازی محوطه ارزش سرمایه ‌گذاری دارد. این دلایل از اصلی ترین ها هستند:

  • فضا‌های تاریک پتانسیل وقوع جرم را دارند. تحقیقات پلیس نشان می‌دهد که با افزایش نور در فضای بیرونی، احتمال سرقت و خلاف کاهش می‌یابد
  • اگر مسیرهای عبور و مرور به خوبی روشن نباشند، امکان زمین خوردن و آسیب دیدن افراد وجود دارد
  • یکی از بهترین و کم ‌هزینه‌ ترین راهکارها برای تبدیل فضای کسل‌ کننده اطراف منزل، به یک فضای زیبا و با نشاط است
نورپردازی محوطه

چگونه می توان محوطه را نورپردازی کرد

سه مورد اصلی وجود دارد:

  • عناصری که در محوطه دارید را مشخص کنید، ممکن است یک حوض و یا یک درخت خاص بزرگ باشد که می توانید با نورپردازی آنها را شاخص کنید.
  • مناطقی که ممکن است در طی روز برجسته و نمایان نباشند را مشخص کنید، یک دیوار سنگی ساده می تواند با نورپردازی شخصیت جدیدی بگیرد.
  • در مورد عملکرد فکر کنید، یک سکوی دارای پله و یا یک مسیر دارای پیچ و خم باید نورپردازی داشته باشد تا بتوانید بدون آسیب دیدن در محوطه حرکت کنید.

همیشه به وجود یک ورودی با نور مناسب و دعوت کنندگی توجه داشته باشید. به وسیله ی داشتن نورپردازی مناسب در ورودی خانه تان، حس گرمی و دعوت کنندگی برای اعضای خانواده و مهمانان ایجاد می شود.

نورپردازی محوطه

نکات کلیدی نورپردازی محوطه بیرونی

نورپردازی محوطه تلفیقی است از علم و هنر. ممکن است تنها خواسته شما نور مناسب در ورودی مغازه یا رستوران باشد یا اینکه قصد نورپردازی محوطه یک ساختمان مسکونی یا تجاری چندین طبقه را داشته باشید در هر حال توجه به کاربری و نیاز نورپردازی را مورد توجه قرار دهید تا بهترین جلوه را از نورپردازی محوطه بیرونی خود ببینید. نکات زیر در داشتن نورپردازی بهتر کمک شایانی می کند.

  • نورپردازی با ایجاد سایه ها

یکی از روش های نورپردازی فضای باز، بازی با سایه هاست. در این تکنیک سایه برای ما مهم تر از نور است، اگر می خواهید شی خاصی را مورد توجه قرار دهید، می توانید با قرار دادن نور در جلوی آن طوری که پشت شی سایه ایجاد کند، آن را با ابهت تر جلوه داده.

  • نورپردازی درختان به وسیله ی منابع بالاتاب

این مدل نورپردازی محوطه افکتی حیرت انگیزی پدید می آورد، چراکه نور سطح زیرین برگ ها را می پوشاند. در اینجا یک افه ای دکوراتیو فوق العاده به وسیله ی منابع نور ستارہ ای پدید آمدہ که در حقیقت حاصل فانوس های فلزی کوچک و سوراخ دار است.

  •  از سیستم اتوماتیک بهره ببرید تا هزینه برق را کنترل نمایید

برای نورپردازی محوطه بیرونی در محل‌هایی از ساختمان که کمتر مورد تردد واقع می‌شوند چراغ‌های سنسوردار باعث صرفه‌ جویی در مصرف برق می‌شوند. سنسورهای تردد چراغ را زمانی روشن می‌نمایند که چیزی از حوزه آن‌ها عبور نماید و مدتی پس از عبور خود به خود خاموش می شوند.

  • نورپردازی مسیرهای پیاده

نورپردازی مسیرهای پیاده ایجاد الگوی متقارن نوری می کند که برای مسیر هایی که اطرافشان باز است و مزاحمتی برای نورپردازی نیست مناسب است. به این صورت که چراغ های ایستاده و  یا زمینی در دو طرف مسیر قرار می گیرد و در صورت کم بودن عرض مسیر، در یک طرف یا یکی در میان در هر دو طرف.

نورپردازی محوطه

نورپردازی گسترده (Washing)

گاهی یک فضا احتیاج به روشنایی محیطی بیشتری دارد. برای ایجاد یک فضا با نور کافی، منبع نور را در فاصله ی مناسبی از دیوار قرار دهید تا نور در سطح مورد نظر پخش شده و باعث روشن تر شدن فضا شود.

با اینکه اطلاعات کلی راجع به نورپردازی محوطه را بدست آوردید ولی برای انتخاب نورپردازی مناسب با محوطه خود مشورت با یک متخصص و کارشناس توصیه می شود.

نورپردازی محوطه

نتیجه گیری

درست است که آنچه که با عنوان نورپردازی محوطه تعریف می شود اشاره بر استفاده از چراخ های روشنایی در محوطه و برای روشن کردن آن در شب است ولی به استفاده درست از نورهای طبیعی و جهت تابش آن به عناصر محوطه در روز هم توجه کنید.

در نورپردازی محوطه به نقاط کانونی و شاخص توجه کنید و قرارگیری چراغ های روشنایی در هر نقطه با هدف انجام گیرد.

هزینه ی نورپردازی محوطه به عوامل مختلفی از جمله:

  • نوع چراغ های به کار رفته
  • تعداد لامپ ها
  • کیفیت وسایل مورد استفاده
  • مدت زمان اجرای نورپردازی
  • استفاده از مشورت متخصصان مورد نیاز برای انجام آن بستگی دارد

 

برای داشتن نورپردازی خیره کننده و مناسب در محوطه بیرونی ساختمان می توانید از اهالی فن چیدانه کمک بگیرید.

مطالب پیشنهادی:

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه