سبزیجات و گیاهانی که می‌توان در آبان ماه کاشت!

سبزیجات و گیاهانی که می‌توان در آبان ماه کاشت!

به قلم: نرگس مهردادیان

در دومین ماه پاییز که هوا کم‌کم رو به سردی می‌رود، روزها کوتاه‌تر می‌شوند و نور خورشید زمان کمتری به گیاهان می‌تابد. بسیاری از ما به مراقبت از گیاهان آپارتمانی و باغچه خود در برابر سرما و نور کم‌تر توجه داریم. اما گیاهانی هم هستند که می‌توان در این روزهای زیبای پاییزی آن‌ها را کاشت. برای شناخت سبزیجات و گیاهانی که می‌توان در آبان ماه کاشت، با ما همراه باشید…

ناکس هوم

کاشت ارینگیوم در آبان ماه

کاشت ارینگیوم در آبان ماه

ارینگیوم گیاهی با برگ‌های دندانه‌دار و شبیه‌به خار با گل‌های بیضی شکل است. زمان کاشت ارینگیوم فصل پاییز است و برای جوانه زدن به یک دوره هوای سرد نیاز دارد. این گیاه در اندازه و رنگ‌های مختلف مانند آبی، نقره‌ای و سفید وجود دارد. این گیاه چند ساله از خانواده چتریان بوده و حدود 250 گونه مختلف دارد. گیاه ارینگیوم پس از بزرگ شدن هر ساله شکوفه‌های زیبایی می‌زند و گل می‌دهد. خرگوش‌ها این گیاه را دوست ندارند.

تابلو فرش ریحان

کاشت گیاه زینتی اکینوپ

کاشت گیاه زینتی اکینوپ

اکینوپ نوعی گیاه زینتی زیبا با ساق و برگ‌های خاردار است که در تابستان گل‌های آبی می‌دهد. زمان کاشت این گیاه فصل بهار و پاییز و آبان ماه آخرین فرصت کاشت است. این گیاه می‌تواند خشکسالی را به خوبی تحمل کند. این گیاه چند ساله تضاد خوبی با رنگ سبز گیاهان باغ، پاسیو یا تراس ایجاد می‌کند و جذابیت خاصی به باغ و باغچه‌تان می‌بخشد. گل‌های آن زنبورها و پروانه‌ها را به خود جذب می‌کند.

گل لوپین در آبان ماه

گل لوپین در آبان ماه

لوپین گیاهی زیبا با شکوفه‌های رنگارنگ است که در اواخر بهار و اوایل تابستان گل می‌دهد. لوپین‌ها هم برای رشد باید یک دوره سرما را تجربه کنند. می‌توان از فصل بهار بذرهای این گیاه را کاشت. با کاشت گیاه در پاییز به تامین سرمای مورد نیاز گیاه کمک می‌کنید. به دلیل رنگ و ساختار زیبایش گیاه محبوب باغچه‌های خانگی است. این گیاه رنگارنگ دائمی به حداکثر 1.5 متر طول و پهنای 80 سانتی‌متر می‌رسد. توانایی تثبیت نیتروژن در این گیاه موجب بهبود خاک‌های فقیر می‌شود. لوپین زنبورها را به خود جذب می‌کند.

کاشت گیاه پیازچه

کاشت گیاه پیازچه

پیازچه از سبزیجات خوش طعم با فواید تغذیه‌ای است که به‌صورت خام به‌عنوان سبزی یا یکی از اجزای سالاد استفاده می‌شود. از اواخر اسفند تا اواخر پاییز می‌توان این سبزی را کاشت. این سبزی خوراکی طعم و بوی بسیار خوبی دارد و در سبد سبزیجات همه ایرانی‌ها دیده می‌شود.

کاشت برگ‌های سالادی

کاشت برگ‌های سالادی در آبان ماه

میزونا، کلایتونیا، خردل و اسفناج از برگ‌های سالادی را می‌توان در آبان ماه کاشت. برگ‌های سالادی زمستانی رشد سریعی دارند. در گلخانه و حتی داخل گلدان در فضای خانه هم رشد می‌کند. این سبزیجات حاوی مقدار زیادی مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن مانندK ،Ca  ،Bc، بتاکاروتن و فیبر هستند.

کاشت گیاه باقلا سبز

کاشت گیاه باقلا سبز

باقلا سبز، لوبیای علوفه‌ای یا لوبیا کشاورزی ریشه در غرب آسیا دارد. این گیاه برای رشد به آب و هوای سرد و نور کامل نیاز دارد. آن را می‌توان در پاییز یا بهار کاشت و در گلدان هم به راحتی رشد می‌کند. این خوراکی خوشمزه منبع خوبی از ویتامین‌های A،B  و C و سرشار از فیبر و پروتئین‌های گیاهی است. این گیاه سرما دوست موجب افرایش سطح نیتروژن خاک می‌شود. باقلاهایی که در آبان کاشته می‌شوند، در اردیبهشت و خرداد قابل برداشت هستند.

کاشت نخود فرنگی در آبان

کاشت نخود فرنگی در آبان

نخود فرنگی گیاهی یک ساله با ساقه‌ نازک است که با پیچک به بوته مجاورش می‌پیچد. آبان ماه زمان مناسبی برای کاشت نخود فرنگی است. این گیاه به سرعت در خاک مرطوب پاییز جوانه می‌زند. در برابر سرما مقاوم است. و بدون مشکل سرمای زمستان را پشت سر می‌گذارد. دانه‌های گیاه مقدار زیادی نشاسته و پروتئین دارد. می‌توان آن را هم به صورت رسیده و هم نارس در انواع غذا و سالاد استفاده کرد.

گیاهانی که می‌توان در آبان ماه در آپارتمان کاشت!

گیاهانی که می‌توان در آبان ماه در آپارتمان کاشت!

نه تنها در آبان ماه بلکه در تمام ماه‌های سال می‌توانید هر بذری را داخل گلدان در آپارتمان خود بکارید. بیشتر گل‌ها، درختان، سبزیجات و گیاهان را می‌توان در گلدان کاشت و در آپارتمان، بالکن، تراس، راه‌پله یا راه‌رو قرار داد. با کاشت انواع گل‌ها و گیاهان علاوه‌بر زیبایی به لطافت هوا و تصفیه هوای خانه هم کمک می‌کنید.

بذر گیاهانی مانند هویج، کلم، کاهو، فلفل، گوجه‌فرنگی، خیار، کاکتوس، میوه‌های استوایی، انواع بری‌ها را می‌توان داخل گلدون و خونه کاشت. نکته مهم در کاشت گیاهان داخل آپارتمان انتخاب گلدان مناسب، خاک و کود متناسب با گیاه، انتخاب محل نگهداری، مراقبت‌های خاص گیاه و نحوه کاشت بذر خواهد بود.

گیاهانی که می‌توان در آبان ماه کاشت

و در آخر

در این مطلب با انواع سبزیجات و گیاهانی که می‌توان در آبان ماه کاشت، آشنا شدید. با توجه به شرایط جوی در فصل پاییز و زمستان، سبزیجاتی مانند سبزی خوردن کمیاب و گران می‌شوند. با کاشت بذر سبزی خوردن در گلدان داخل خانه می‌توانید انواع سبزی‌های تازه و بهداشتی را در فصل‌های سرد نیز در دسترس داشته باشید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه