Chidaneh.com placeholder image

ترفند های استفاده از تابلو های هنری در دکوراسیون

به قلم: تحریریه چیدانه

ترفند های دکوراسیون: این مطلب، مخصوص دوستداران هنر است. وقتی با یک هنرمند از کسانی حرف بزنید که به دنبال آثاری هنری هماهنگ با مبلشان می‌گردند، آن هنرمندان حسابی عصبانی می‌شوند. ما به شما می گوییم که اگر  از قبل تابلو یا اثر هنری ندارید، اول اثر هنری مورد نظرتان را انتخاب کنید. بدین ترتیب شما چیزی را انتخاب می‌کنید که واقعا دوستش دارید و دیگر نگران این نخواهید بود که آن اثر با بقیه اجزا هماهنگ است یا خیر. پس از آن، ما بقیه دکور را بر حسب اثر هنری شکل می‌دهیم.

هنرمندانی هستند که اعتقاد دارند اثر هنری کاملا مستقل است و هیچ ربطی به دکور و طراحی یک مکان ندارد. ولی هر چقدر هم که هنرمندان از هماهنگ کردن اثر هنری و مبل خانه ناراحت شوند، واقعیت این است که اگر اثر هنری در فضایی قرا گیرد که دکور آنجا همراستا با اثر هنری باشد، نتیجه‌ای زیباتر و تاثیری عمیق‌تر ایجاد خواهد شد. در این مطلب تکنیک‌هایی آورده شده که می‌توانید از آن‌ها برای هماهنگی میان دکور و اثر هنری خود استفاده کرده و زیبایی اثر هنری خود را دوچندان کنید.

چوب و هنر

1. تکرار رنگ‌ها و خطوط هماهنگ با تابلو هنری.

این تابلو به شکلی فوق‌العاده توسط بقیه اجزای اتاق تقویت شده است. بازتابی از تصویر سیاه و سفید گرافیکی روی تابلو در مبلمان سیاه و سفید دیده می‌شود و خطوطی مشابه خطوط منحنی صورت زن هم روی آن‌ها قرار دارند. حتی با وجود لکه‌های زرد روشن به کار رفته در اتاق، باز هم این تابلو است که به چشم می‌آید.

 

تکرار رنگ‌های به کار رفته در اثر هنری تاثیر آن را در اتاق بیشتر می‌کند. در اینجا بالش‌های سبز روی تخت، رنگ خود را از تابلوی بالای تخت گرفته‌اند. بدون این بالش‌ها، تابلو چنین قدرتی نخواهد داشت. امتحان کنید! انگشتتان را بگذارید روی بالش‌های داخل تصویر. وجود این رنگ سبز روی تخت و بازتاب رنگ تابلو در آن، باعث تقویت بصری تابلو می‌شود.

 

خطوط موج‌دار گلدان‌هایی که روی این میز گذاشته شده‌اند، شکل خود را از نقاشی آویخته شده در بالای آن گرفته و جذابیت بصری تابلو را افزایش می‌دهند.

 

راه‌های زیادی برای تکرار خطوط به کار رفته در اثر هنری وجود دارد. این میز غذاخوری خطوط منحنی و رنگ مرکز تابلوی نقاشی را در خود تکرار کرده است. در عین حال گل‌های روی میز، رنگ‌های محیط را بیشتر به چشم می‌آورند.

 

2. استفاده از رنگ های تابلو هنری در خانه.

این تابلو، مقدار زیادی رنگ سیاه و کمی رنگ قرمز در خود دارد. مبل سیاه رنگ با کمی قرمز در کوسن‌ها، همان توازن اثر هنری را حفظ کرده است. ادامه دادن توازن رنگی به کار رفته در اثر هنری در مبلمان و لوازم اتاق باعث گسترده‌تر شدن تاثیر تابلوی نقاشی می‌شود.

 

3. استفاده از چند اثر هنری دیگر در کنار تابلو.

آثار مختلف یک هنرمند یا آثار هنرمندانی که سبک بسیار مشابهی با هم دارند را با هم ترکیب کنید تا تاثیر آن‌ها بیشتر شود. در اینجا تابلوی به کار رفته در بالای شومینه و نقاشی قرمزی که روی دیوار قرار دارد، در کنار هم کنتراست خوبی از خطوط قوی عمودی و افقی ایجاد کرده و یکدیگر را به تعادل می‌رسانند. بدین ترتیب چشم شما از یکی به دیگری رفته و دوباره برمی‌گردد. این دو تابلو در کنار هم تصویر قدرتمندتری از آن چه هر یک به تنهایی ایجاد می‌کرد، خلق کرده‌اند.

 

4. استفاده از مبلمان در زیر تابلو هنری.

جایی که اثر هنری خود را در آن قرار می‌دهید بسیار مهم است ولی در عین حال محل قرارگیری بقیه لوازمی که در اطراف این اثر قرار خواهند گرفت هم اهمیت دارد. این نقاشی اگر به تنهایی هم روی دیوار قرار می‌گرفت تصویر بسیار زیبایی داشت ولی نیمکت موج‌داری که زیر آن قرار داده شده باعث تاکید بیشتر روی آن شده و مثل خطی که زیر یک کلمه کشیده می‌شود، عمل می‌کند.

 

5. بازتاب تابلو هنری در آینه.

با قرار دادن آینه‌هایی روی دیوار و سقف، با عبور از سالن شما تکرار این نقاشی را به صورت واژگون و سر و ته خواهید دید. این روش راهی تاثیرگذار برای دیدن بازتاب تصویر و بعد دقت در خود نقاشی جهت دیدن تصویر اصلی و بدون تغییر آن است.همچنین قبلا مطلبی در مورد استفاده از آینه در خانه منتشر کرده بودیم که می توانید آن را در اینجا مطالعه کنید.

 

6. تابلو هنری را نقطه کانونی فضا قرار دهید. 

گاهی بهترین راه تقویت اثر هنری، خویشتن‌داری و اجازه دادن به اثر است تا تک ستاره اتاق باشد. تابلویی که پشت این مبل آویخته شده پر از جزئیات است و مخاطب را دعوت می‌کند تا آن را از نزدیک و با دقت بررسی کند. با یکسان نگه‌داشتن طیف رنگی مبل، صندلی، رنگ دیوار، آباژور و فرش در اتاق، طراح جایی برای استراحت چشمان شما در اختیار گذاشته است. در این مورد، به دلیل میزان جزئیات به کار رفته در اثر هنری، انتخاب رنگ‌ها و شکل‌های گوناگون در لوازم دیگر اتاق تنها باعث حواس‌پرتی می‌شود.

 

خط سبز کشیده شده در این تابلوی نقاشی تنها در دیوارهای اتاق غذاخوری که پشت ورودی طاق‌دار دیده می‌شود تکرار شده است… هیچ جای دیگر خبری از این رنگ نیست. بدین ترتیب تاثیر تابلو و این رنگ بسیار بیشتر از وقتی است که همه لوازم اتاق به این رنگ بودند.

 

7. استفاده از رنگ های تابلو در پالت رنگی اتاق

در این اتاق به جای انتخاب تنها یک رنگ از داخل یک تابلو نقاشی، طراحی فراتر رفته و از همه رنگ‌های تابلو در پالت رنگی اتاق استفاده شده است. خالق این اثر هنری، صاحب خانه است و به همین دلیل می‌توانسته خود را غرق در رنگ‌هایی موردعلاقه‌اش کند. فرش روی زمین همه رنگ‌های نقاشی سمت چپ را در خود جای داده است. نمی‌دانم این فرش را مخصوص این خانه بافته‌اند یا مالک خانه در نهایت شانس آن را پیدا کرده و خریده‌ است.

 

8. پیروی از سبک اثر هنری در خانه

تابلوهای آویخته شده در بالای این پله‌ها سبکی معاصر دارند و در آن‌ها از رنگ‌هایی روشن و شاد استفاده شده‌ است. پلکان زرد رنگ با آن کناره شیشه‌ای‌ هم مثل آثار هنری حسی تازه دارد و زیبایی این تابلوها را تکمیل می‌کند.
 

تابلو هنری در فضای نشیمن

سبک اثر هنری در اینجا لطیف و آرامش‌بخش است. سبک دکور در اتاق هم با پالت رنگی مشابه و بافت مخملی لطیفش به زیبایی در کنار آن قرار می‌گیرد.
 

تابلو هنری جالب و خنده دار

9. تابلویی جالب و خنده آور بخرید.

تابلویی بخرید که موضوع جالب یا خنده آوری را نشان دهد برای مثال، عکس همسرتان را در حال شکلک درآوردن به صورت یک تابلو در راهرو ورودی خانه بیاویزید این کار باعث می شود مهمانان شما هنگام ورود به خانه در جای خود میخکوب شوند.

این نقاشی بزرگ از پسری که دست در دماغش کرده، واقعا جنجالی است. صندلی زیر تابلو هم نقش‌های دیوانه‌وار معاصرش روی سبک سنتی صندلی، خیلی عجیب به نظر می‌رسد. از این که با دکور و آثار هنری‌تان خوش بگذرانید و شوخی کنید نترسید. آدم لازم نیست همیشه جدی باشد.

 

10. نورپردازی روی تابلو هنری

بیشتر مردم می‌دانند که قرار دادن یک نور موضعی روی اثر هنری باعث برجسته شدن و دیده شدن آن می‌شود. ولی نورپردازی در این اتاق سایه‌هایش است که تاثیر اثر هنری را بیشتر می‌کند.

 

تکنیک‌ها را با هم ترکیب کنید.

استفاده از ترکیبی از تکنیک‌هایی که در بالا آمده‌اند منجر به ایجاد یک طراحی بسیار قدرتمند می‌شود. این اتاق با مهارت تمام طراحی شده و به شکلی منحصر به فرد اثر هنری موجود در خودش را تقویت می‌کند. مربع بزرگ و سیاه اثر هنری در شکل بالش‌ها و بعد در الگوی به کار رفته روی فرش تکرار می‌شود. دقت کنید که تابلو چطور در مرکز مبل آویزان نشده است. حجم بزرگ مربع، در طرح روی فرش، در محل قرارگیری بالش‌ها در گوشه مبل و دوباره در محل نامتقارن میز جلوی مبل تکرار شده است. در این اتاق تکرار رنگ، تکرار شکل و محل قرارگیری وسایل با هم ترکیب شده‌ و تاثیر فضا را دوچندان کرده‌اند.

این اتاق هم از چند تکنیک استفاده می‌کند. مجسمه‌ای که در گوشه اتاق قرار دارد و تابلوی نقاشی آویخته شده در اتاق چند رنگ مشترک دارند و به همین دلیل هم به زیبایی کنار هم قرار می‌گیرند. یکی از نکات ظریف به کار رفته در اتاق شکل لوستر سیاه رنگی است که خطوط منحنی بکار رفته در تابلوی نقاشی، در آن تکرارشده است. نکته‌ای ظریف ولی موثر.

اگر می خواهید بدانید چگونه از اشیای هنری نگه داری کنید می توانید این مطلب را بخوانید.

به ما بگویید:‌ شما چه راه‌هایی برای تقویت تاثیر آثار هنری در خانه‌تان پیدا کرده‌اید؟

منبع : houzz | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
amirehsanpouyan123 در تاریخ 22 شهریور 1393
تشکر فراوان از تحریریه چیدانه... ممنون.

ثبت دیدگاه