Chidaneh.com placeholder image

طراحی دفتر کار اداری، سودآوری با چند نکته ساده دکوراسیونی!

به قلم: تحریریه چیدانه

اتاق کار: فضایی که هر فردی در آن کار می کند، تاثیر بسیاری بر میزان بازدهی و قدرت تمرکز او دارد. این نکته به این معنی است که طراحی دفتر کار چه در خانه باشد به عنوان اتاق کار و چه در محیط بزرگتری در یک شرکت یا سازمان، اهمیت بسیار زیادی بر میزان خروجی کاری دارد. بر اساس مطالعاتی که در زمینه بهره مندی محیط کار انجام شده است مهمترین عاملی که توانایی کارمندان را تعیین می کند، محیط اطرافشان است. گفته می شود که طراحی دکوراسیون دفتر کار اگر به درستی و با اصول انجام شده باشد، می تواند به میزان 20 % سودآوری شرکت و محیط کار را افزایش دهد. گروه معماری مکعب در این مطلب نکات مهمی را در مورد طراحی دکوراسیون دفتر کار را به شما می گوید:

[[nid:136974]]

قالیشویی ادیب

نورپردازی دفتر کار

نورپردازی و روشنایی یکی از مهمترین عواملی است که موجب تمرکز و افزایش خلاقیت می شود، ولی متاسفانه به اندازه اهمیت آن مورد توجه قرار نمی گیرد. نورپردازی نامناسب باعث خستگی بدن و چشم، سر درد و آسیب های دیگر شده و فضاهای تاریک نیز موجب افسردگی می شوند. اگر در فضایی کار می کنید که کنترلی بر نورپردازی محیط کار خود ندارید، پرده ها را کنار زده یا یک منبع نوری دیگری را به فضای کار خود اضافه کنید. 

[[nid:136966]]

میز و صندلی کار

اگر پشت میز در حال کار هستید، مجبورید در مدت زمان کوتاه خود را جابجا کرده و دست و پایتان را تکان دهید، قطعا به اهمیت میز و صندلی کار پی برده اید. در طراحی اتاق کار امروزی، اغلب افراد در یک فضا و اغلب پشت میز کار نشسته در حال انجام وظایف کاری خود هستند؛ به همین دلیل است که میز و صندلی کار اهمیت بسیاری پیدا می کند. ابن نکات را به گفته گروه معماری مکعب رعایت کنید:

[[nid:136970]]

  • فاصله بین چشم تا صفحه مانیتور باید 60-90 سانتیمتر باشد.
  • هر دوپا باید روی زمین یا روی زیرپایی قرار بگیرد.
  • یک پشتی طبی در قیمت گودی کمر صندلی خم شدن بدن شما را کمتر کرده و درد را نیز کاهش می دهد.
  • صفحه مانیتور باید در امتداد چشم قرار بگیرد. در صورت لزوم برای بالا آوردن سطح مانیتور کامپیوتر اقدام کنید.
  • کیبورد کامپیوتر را در فضایی از میز کار قرا دهید که مچ دست شما بیش از اندازه خم نشود.
  • اگر میز کار شما ارتفاع بالایی دارد و دست تان در زمان کار خسته می شود، ارتفاع صندلی را نیز بالا ببرید تا زاویه دست به موازات میز باشد.

[[nid:136978]]

استفاده از نظم دهنده در فضای کار

دکوراسیون اتاق کار باید منظم و مرتب باشد. با استفاده از وسایل نظم دهی می توانید فضای محیط کار خود را مرتب کنید. نظم دهی در فضای کار به طور مستقیم بر میزان بازدهی تاثیر ندارد، ولی برای آرامش ذهن بسیار مهم است. چنانچه نمی توانید تمام فضای شرکت را مرتب کنید، حداقل میز کار و محیط اطراف خودتان را نظم ببخشید. پرونده، اسناد، مدارک و کاغذهای یادداشت را در طبقه بندی کنید و در قسمتی قرار دهید که در موقع لزوم به آنها دسترسی داشته باشید.

[[nid:136965]]

رنگ فضای کار

رنگی که در محیط اطراف ما وجود دارد بر خلق و خو، عملکرد مغز و واکنش فیزیکی و احساسی بدن تاثیر می گذارد؛ بنابراین انتخاب بهترین رنگ برای دکوراسیون دفتر کار بر توانایی و بهره مندی شما اثر می گذارد. این نکته را فراموش نکنید که استفاده از هر المانی در فضا تاثیر معکوس می گذارد و استفاده از رنگ نیز در این دسته قرار می گیرد.

به گفته گروه معماری مکعب اگر در طراحی دفتر کار شما رنگ مناسبی استفاده نشده است، از خانه وسایلی بیاورید که رنگ آنها را دوست داشته و تاثیر مثبتی بر روند کاری شما دارند. اگر می توانید رنگ دیوارها را تغییر دهید یا از تصاوی زیبا بر دیوار اتاق استفاده کنید.

[[nid:136975]]

دمای اتاق کار

دمای محیط در فضای کار اغلب بین 20-18 درجه سانتیگراد حفظ می شود و دمای خارج از این محدوده می تواند بر بازدهی تاثیر داشته باشد. در هوای سرد از وسایل گرمایشی، لباس گرم و پتو و در هوای گرم از وسایل سرمایشی و خنک کننده ها استفاده کنید. اگر هوا بیرون مساعد است، پنجره ها را باز کنید و از هوای مطبوع طبیعی لذت ببرید تا با روحیه بهتر کار خود را ادامه دهید.

برای ارتباط با این گروه به پروفایل اهالی فن گروه معماری مکعب در وب سایت چیدانه مراجعه کنید. نمونه پروژه های بیشتر این گروه نیز در دسترس شما قرار می گیرد.

منبع: lifehack | مترجم: صدف حقیقت | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه