حیاط‌سازی مدرن ویلا، محوطه‌ای جذاب، شیک و کاربردی

حیاط‌سازی مدرن ویلا، محوطه‌ای جذاب، شیک و کاربردی

به قلم: نرگس مهردادیان

در طراحی و ساخت ویلا در سبک‌های مختلف، محوطه‌سازی اهمیت بالایی دارد چراکه تاثیر مستقیمی بر روحیه افراد و نگاه بیننده در بدو ورود دارد. در حیاط‌سازی مدرن ویلا، اصول مهمی باید رعایت شوند که شامل چگونگی انتخاب المان‌های محوطه‌سازی چون مبلمان محوطه، پوشش گیاهی، باغچه، گلدان‌ و استخر می‌شود که طراحی زیبا و هماهنگ آن‌ها، به داشتن محوطه ویلا مدرن، شیک و زیبا کمک زیادی می‌کند. چگونگی حیاط‌سازی مدرن ویلا در این مطلب از چیدانه با همراهی مجموعه معماری رستا دیزاین به‌طور کامل بررسی شده، با ما همراه باشید…

محوطه‌سازی ویلا مدرن توسط چه‌کسی باید انجام شود؟!

سرویس خواب بالسا

محوطه‌سازی ویلا مدرن توسط چه‌کسی باید انجام شود؟!

محوطه‌سازی ویلا، دیگر مانند قدیم‌ توسط باغبان‌های تجربی انجام نمی‌شود که تنها گل بکارند و مسیر سنگی درست کنند، بلکه مانند طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی منزل، به افراد ماهر و متخصص سپرده می‌شود. طراحی محوطه ویلا به‌صورت اصولی و زیبا در هرشکل حیاط و با هر اندازه‌ای چه بزرگ چه کوچک معجزه می‌کند. البته همیشه نباید برای طراحی و اجرای محوطه‌سازی ویلا هزینه‌های بالایی پرداخت با به‌کارگیری کمی خلاقیت و  راهکارهای کاربردی می‌توان این کار را خود نیز  به‌زیبایی انجام داد.

انواع حیاط‌سازی مدرن ویلا از نظر کاربرد

انواع حیاط‌سازی مدرن ویلا از نظر کاربرد

برای حیاط‌سازی مدرن ویلا معمولا چهار نوع حیاط باتوجه به کاربرد و محل قرارگیری آن طراحی می‌شود:

  • حیاط نشیمن ویلا: این حیاط باید مجاور اتاق نشیمن، غذاخوری یا آشپزخانه قرارگرفته و به آن‌ها را داشته باشد. این فضا باید با مکان‌یابی مناسب، فضای سبز و محوطه‌سازی از دید عابران و همسایگان محفوظ بماند.
  • حیاط بازی: این حیاط برای بازی بچه‌ها و بزرگسالان و فعالیت‌هایی که در حیاط نشیمن امکان آن وجود ندارد استفاده می‌شود. این حیاط می‌تواند مجاور حیاط نشیمن قرارگیرد و به اتاق‌نشیمن نیز راه داشته باشد.
  • حیاط خلوت: این حیاط که برای استراحت و خوابیدن کاربرد دارد می‌تواند به اتاق خواب و نشیمن راه داشته یا قسمتی از اتاق‌خواب باشد. توجه داشته باشید که از عبور و مرور معمولی ویلا جدا باشد.
  • حیاط جلویی: این حیاط جلوی ویلا قرارگرفته و علاوه‌بر نمایی زیبا، ورود و خروج نیز از این فضا انجام می‌شود.

انواع حیاط‌سازی ویلا مدرن از نظر شکل و اندازه

انواع حیاط‌سازی ویلا مدرن از نظر شکل و اندازه

حیاط‌سازی ویلا به سبک مدرن با جدیدترین المان‌ها طراحی و اجرا می‌شود. برای این سبک حیا‌ط‌سازی ویلا باید از عناصر و تجهیزات مدرن متناسب با این سبک استفاده کرد. دیوار سبز، نورپردازی‌های مدرن، آتشکده‌هایی به‌شکل گودال آتش، گلدان‌ها و گیاهان رنگی زینتی و سنگ فرش‌ها جلوه‌ای خاص و بی‌نظیر به حیاط‌سازی ویلای مدرن می‌بخشند.

حیاط‌سازی مدرن ویلا با محوطه کوچک

حیاط‌سازی مدرن ویلا با محوطه کوچک

با به‌کاربردن راهکارهایی حتی می‌توان حیاط‌‌‌سازی مدرن کوچک را به زیباترین شکل ممکن طراحی و اجرا کرد:

  • در حیاط‌سازی مدرن ویلای کوچک می‌توان برای داشتن عنصر آب به جای استخر که جاگیر است، آب‌نماهای زمینی و دیواری ساده و کوچک به‌کار برد.
  • فضای کافی برای پوشش گیاهی درنظر گرفت و با دیوارهای سبز یا استندهای مشبک که فضای کمی اشغال می‌کنند فضای سبز را طراحی کرد.
  • با به‌کار بردن ترموودهای باکیفیت روی دیوار حال‌و‌هوایی دنج به محوطه ویلا مدرن بخشید.

حیاط‌سازی مدرن ویلا به شکل مستطیل باریک

حیاط‌سازی مدرن ویلا به شکل مستطیل باریک

در برخی ویلاها از در ورودی تا ساختمان، فضایی مستطیل‌شکل و باریک وجود دارد. برای استفاده بهینه از این فضا می‌توان:

  • با تغییر ارتفاع توسط پله یا راه‌های خمیده کاری کرد تا این راه طولانی، خسته‌کننده نباشد.
  • با ساخت استخر درصورت داشتن عرض کافی، طول فضا را پرکرد.
  • در هر چندمتر از کناره‌ مسیر، پوشش‌های گیاهی متنوع با ارتفاع‌های متفاوت کارکرد تا راه تکراری نشود.
  • با نورپردازی‌، باکس‌های زیبا یا ساقه‌های رونده، دیوارهای دو طرف محوطه ویلا مدرن را زیبا کرد.

عناصر موثردر حیاط‌سازی مدرن ویلا

عناصر موثردر حیاط‌‌سازی مدرن ویلا

در طراحی و حیاط‌سازی مدرن ویلا به‌شکلی زیبا، شیک و کاربردی عناصر متفاوتی ایفای نقش می‌کنند که شامل موارد زیر هستند:

رنگ در حیاط‌سازی مدرن ویلا

در حیاط‌سازی مدرن ویلا رنگ‌ها به‌طور مستقیم و غیرمستقیم بر دیدگاه و حس‌وحال افراد تاثیر زیادی خواهندداشت. رنگ‌ها می‌توانند با گیاهان یا المان‌های موجود در حیاط مانند سنگ فرش، دیوارها، نرده‌ها، آبنما یا مبلمان اضافه شوند. برای مثال گلدان گل یا گل‌های سفید باعث می‌شود دیگر بافت‌های گیاهی کمتر به چشم بیاید اما برای ایجاد نقطه کانونی در حیاط مناسب است. در حیاط‌سازی مدرن باید از رنگ‌های جذاب که هارمونی خوبی با گیاهان سبز حیاط دارند استفاده شود.

خطوط حیاط‌سازی مدرن ویلا

خطوط حیاط‌سازی مدرن ویلا

خطوط موجود در حیاط‌سازی مدرن، ساختار و نوع فضا را تعیین می‌کند که شامل لبه پیاده‌راه‌ها، نهرهای مصنوعی، باغچه، دیوارها و نرده‌ها می‌شوند. زاویه‌های سخت و خطوط صاف، ظاهری رسمی و خطوط منحنی ظاهری غیررسمی ‌به حیاط ویلا می‌بخشند. خطوط عمودی که می‌توانند توسط درختان بلند ایجاد شوند با بالا کشیدن چشم برای بلندتر به نظر رسیدن فضا و خطوط افقی با کشیدن چشم در امتداد زمین، برای وسیع‌تر به نظر رسیدن فضا کاربرد دارند.

نظم در حیاط‌سازی مدرن ویلا

نظم در حیاط‌سازی مدرن ویلا بسیار بااهمیت بوده و توسط کف‌سازی اصولی و قرارگیری المان‌های محوطه در جای مشخص و منظم ایجاد می‌شود.

طراحی فضای سبز در حیاط‌سازی مدرن ویلا

طراحی فضای سبز در حیاط‌سازی مدرن ویلا

عوامل مختلفی بر سبک و روش طراحی فضای سبز ویلا تاثیر می‌گذارند. برای طراحی فضای سبز ابتدا باید مشخص شود چه‌اندازه از محوطه باید به فضای سبز و چه اندازه به المان‌های دیگری چون آلاچیق، آبنما، استخر یا آتشکده اختصاص داده ‌شود. فضای سبز می‌تواند از گیاهان و درختان تزئینی، گیاهان خوراکی، درختان میوه و سبزیجات یا تلفیقی از هردو تشکیل ‌شود. طراحی فضای سبز باید تناسب ساختاری و چیدمانی با طراحی ویلا را داشته باشد. ساختار و جنس متریال و مصالح کاربردی فضای سبز باید دربرابر عوامل طبیعی و رطوبت مقاوم باشد تا دچار خوردگی و آسیب نشود.

پوشش گیاهی در حیاط‌سازی مدرن ویلا

پوشش گیاهی در حیاط‌سازی مدرن ویلا

گیاهان می‌توانند در بخش‌های مختلف محوطه چون مسیر‌های رفت‌وآمد، ایوان، اطراف آلاچیق و درصورت کمبود فضا روی دیوار‌های سبز قرارداده شوند. در انتخاب پوشش گیاهی باید به مسائل زیر توجه شود:

  • اقلیم منطقه: اگر گیاهان انتخابی با شرایط جوی موجود سازگار نباشند، به‌کارگیری آن‌ها ضررمالی ایجاد می‌کند. در ویلاهای کوهستانی پوشش گیاهان بلند همیشه سبز یا در مناطق کویری، گیاهانی چون کاکتوس مناسب هستند.
  • شرایط آب‌رسانی منطقه: در مناطقی که با مشکل کمبود آب مواجه هستند نباید گیاهان پرآب مانند چمن به‌کار برد.
  • جای کافی و مناسب برای رشد گیاه: در جانمایی فضای سبز درنظر گرفت.
  • بافت گیاه: را ظرافت یا درشتی، زبری یا نرمی و سنگینی یا سبکی گل‌ها و برگ‌ها تعیین می‌کند. به‌کار بردن گیاهانی با بافت‌های متفاوت باعث ایجاد تنوع درحیاط‌سازی مدرن ویلامی‌شود.
  • سیستم آبیاری هوشمند: آب‌رسانی را روی ریشه گیاه به‌طور مستقیم و طبق برنامه‌ای زمان‌بندی شده انجام می‌دهد و تاثیر به‌سزایی در کاهش استفاده از منابع انسانی و محیطی خواهدداشت.

طراحی مسیر ورودی در حیاط‌سازی مدرن ویلا

طراحی مسیر ورودی در حیاط‌سازی مدرن ویلا

مسیر ورودی به‌عنوان اولین چشم‌انداز در حیاط‌‌سازی مدرن، باید اصولی و بادقت طراحی شود. این مسیر می‌تواند به‌صورت مارپیچی یا مستقیم توسط چمن‌ مصنوعی یا سنگ فرش اجرا شود و با نورپردازی اصولی جلوه‌ای بی‌نظیر محوطه ویلا ایجاد کند. توجه داشته باشید که طراحی دسترسی‌های پیچیده ممکن است موجب استفاده از متریال بیشتری در کف‌سازی یا ازبین ‌بردن پوشش گیاهی موجود شود.

المان‌های حیاط‌سازی مدرن ویلا

المان‌های حیاط‌سازی مدرن ویلا

می‌توان در طراحی و اجرای حیاط‌سازی ویلای مدرن باتوجه به سبک طراحی‌ دکوراسیون داخلی و محوطه ویلا از المان‌های مختلف زیر استفاده کرد:

  • مبلمان
  • باربیکیو و میزغذاخوری
  • آلاچیق
  • استخر
  • شومینه
  • چمن مصنوعی
  • نورپردازی با چراغ حیاط و تزیین محوطه با مصنوعات چوبی و سنگی

مبلمان در حیاط‌سازی مدرن ویلا

مبلمان در حیاط‌سازی مدرن ویلا

امروزه در حیاط‌‌سازی مدرن ویلای شیک و زیبا به‌جای صندلی‌های ساده فلزی قدیمی، انواع مبلمان فضای باز با طراحی‌های خاص و زیبا که برای فضاهای دورهمی مناسب‌ هستند، به‌کار می‌روند. مبلمان محوطه دارای نشیمنی راحت‌ بوده و در گرما و سرما یا‌ برف و باران آسیب نمی‌بیند.

باربیکیو و میزغذاخوری برای حیاط‌سازی مدرن ویلا

باربیکیو و میزغذاخوری برای حیاط‌سازی مدرن ویلا

برای برگزاری دورهمی و خوردن کباب در محوطه ویلا به باربیکیو نیاز خواهدبود. صرف غذا نیز در حیاط ویلا روی مبل راحت نیست و به میزوصندلی غذاخوری نیاز است.

حیاط‌سازی مدرن ویلا با آلاچیق

ترکیبی از پوشش گیاهی، آبنما، فضاهای مسقف و نیمه‌مسقف آلاچیق یا پرگولا به‌صورت معجزه آسایی باعث کاهش مصرف انرژی و معتدل سازی شرایط آب و هوایی محوطه ویلا می‌شود.

استخر در طراحی حیاط‌سازی مدرن ویلا

استخر در طراحی حیاط‌سازی مدرن ویلا

برای آبتنی در ویلای ییلاقی‌ می‌توان بخشی از فضای حیاط را به ساخت استخر روباز اختصاص داد. براساس شکل محوطه، می‌توان استخر را در اشکال هندسی گرد یا چهاگوش طراحی کرد. برای این انتخاب باید به‌تناسب اندازه‌های محوطه نیز توجه کرد. برای اطمینان می‌توانید کار را به معماران رستا دیزاین بسپارید.

حیاط‌سازی مدرن ویلا با شومینه

با شومینه‌های باغی مدرن و شیک در روزهای سرد هم می‌توان از محوطه ویلا‌ لذت برد. انواع شومینه‌های باغی مدرن در شکل‌های متنوع و زیبا تولید شده و در بازار موجود هستند.

حیاط‌سازی مدرن ویلا با چمن مصنوعی

حیاط‌سازی مدرن ویلا با چمن مصنوعی

اگرچه استفاده از چمن مصنوعی در حیا‌ط‌سازی مدرن با منابع دوستدار طبیعت هم‌خوانی ندارد اما اجرای آن به‌جای چمن طبیعی در طولانی‌مدت موجب کاهش استفاده از منابع مالی و انسانی در مواردی چون نگهداری، زهکشی و آبیاری می‌شود.

حیاط‌سازی ارزان و مدرن ویلا

حیاط‌سازی ارزان و مدرن ویلا

با به‌کار بردن راهکارهایی می‌توان هزینه‌های حیاط‌سازی ویلای مدرن را کاهش داد. برای این‌کار باید در انتخاب تجهیزات دقت لازم را داشت و به‌جای برند به کیفیت آن‌ها توجه داشت. استفاده از موارد زیر می‌تواند به کاهش هزینه‌های محوطه‌سازی ویلا کمک زیادی کند:

  • گیاهان بی‌نیاز به آبیاری مداوم
  • گیاهانی خود تکثیر شونده
  • گیاهان رونده روی دیوار
  • لامپ‌های کم‌مصرف و ارزان
  • چمن مصنوعی
  • آبنمای دست‌ساز به‌جای آبنمای فواره‌ای
  • وسایل چندکاره
  • نیمکت چوبی به‌جای مبلمان

طراحی و اجرای محوطه ویلا مدرن

کلام پایانی

محوطه اولین فضایی است که هنگام ورود به ویلا دیده می‌شود و زیبایی آن تاثیر زیادی بر بیننده خواهد داشت. برای حیاط‌سازی مدرن ویلا باید فضایی دلنشین و باصفا متناسب با سبک طراحی ویلا ایجاد کرد. در طراحی و اجرای محوطه ویلا مدرن می‌توان از گیاهان متنوع، متناسب با شرایط آب‌وهوایی منطقه، آلاچیق، نهر، استخر و مبلمان مناسب استفاده کرد.

شما هم برای طراحی و اجرای حیاط ویلای مدرن خود می‌توانید به سایت رستا دیزاین با بیش از 11 سال سابقه و در حوزه طراحی و ساخت ویلا و محوطه مراجعه کنید و با مشاوره و سپردن کار به‌ آن‌ها حیاط‌سازی مدرن ویلای خود را به زیباترین و جذابترین شکل ممکن انجام دهید.

نویسنده: نرگس مهردادیان

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه