Chidaneh.com placeholder image

کلینیک دندان پزشکی آرمان ،بازسازی متفاوت در مازندران

به قلم: تحریریه چیدانه

پروژه های برجسته: سوال: چگونه می توان در مواجهه با یک فضای نامتعارف و غیرهمگن، بر اساس برنامه و عملکردها به ساختاری همگن و با حداکثر کارایی دست یافت؟ آیا می توان به جای امتداد وضعیت موجود، آن را به چالش کشید و رویکردی متفاوت را ارائه داد؟ شما به این سوال چگونه پاسخ می دهید؟! شاید در نگاه اول این موضوع و عنوان سوال کمی دور از ذهن و سردر گم کننده باشد اما باید بدانید که معماران برجسته ی امروز ما از دفتر معماری کاما، به سرپرستی ، ایمان شفیعی و بهزاد منشگر درپروژه مطب دندان پزشکی آرمان به خوبی توانسته اند به این سوال دور ذهن پاسخ دهند و افتخار، طرح تقدیر شده در اولین دوره مسابقه دوسالانه معماری و معماری داخلی ایران ،و همچنین رتبه سوم در اولین دوره جایزه معماری آسیا در بخش طراحی داخلی، کشور ترکیه، 2015 از آن خود کنند. با چیدانه همراه باشید تا به گوشه و کنار پروژه ی بی نظیر سری بزنیم.

سرویس خواب بالسا

مشخصات عمومی پروژه ی مطب دندان پزشکی آرمان 

  • نام پروژه: مطب دندانپزشکی آرمان
  • موقعیت: ساری،مازندران،ایران
  • شرکت مشاوره: دفتر کاما
  • معماران مسئول: ایمان شفیعی، بهزاد منشگر
  • تیم طراحی: لیدا بادافره

  • تاریخ شروع و اتمام اجرا: بهارو  تابستان 93
  • مساحت: 70 متر مربع
  • نوع ساختمان: درمانی، طراحی داخلی
  • تیم اجرائی پروژه: محمد جلالی فراهانی، پژمان معینی، مهدی فرید افشار، حامد فرید افشار، یاسر ابراهیمی
  • عکاس: استودیو دید (مسیح مستاجران، حکیم حمادی)
  • کارفرما: آرمان شفیعی
  • جوایز : طرح تقدیر شده در اولین دوره مسابقه دوسالانه معماری و معماری داخلی ایران 
           رتبه سوم در اولین دوره جایزه معماری آسیا در بخش طراحی داخلی، کشور ترکیه، 2015

ساختمان پروژه واقع در شهر ساری، مانند بسیاری از ساختمان های این گونه بر اساس پلانی با کنج ها، قناسی ها و زوایای متعدد ساخته شده بود. در تضاد با برخورد متداولی که در پروژه های بازسازی فضاهای داخلی صورت می گیرد، ما بدون تغییر فیزیکی سطوح موجود یا سعی در پوشاندن آن ها، فضایی را درون فضای اولیه جای دادیم تا به کیفیات فضایی متفاوتی دست یابیم. این هندسه باعث می شود تا حوزه هایی از فعالیت ها، نظم طبیعی خود را پیدا کنند و فضاهای  باقی مانده که شامل عملکردهای خدمات دهنده( آشپزخانه، سرویس بهداشتی، رختکن، انبار، فضای گل و گیاه) می شوند در اطراف این هندسه شکل بگیرند.

مطلب بیشتر: طراحی کم هزینه و بی نظیر در دندان پزشکی ۲۵ میلی متری تهران

بر اساس این ساختار، توزیع فضاها بر حسب هندسه، روابط و عملکردها حول فضایی مرکزی شکل می گیرد که این فضای مرکزی در بخش 1( سالن انتظار) یک فضای خالی است و در بخش 2( اتاق معاینه) یک فضای پر است. درست مانند رمان هایی که از تقاطع داستانی درون داستان دیگر شکل می گیرند، تلاقی فضاهای این پروژه درون همدیگر، نوعی پیوستگی فضایی را ایجاد می کند که در آن، هر فضا بنا به تلفیق و نفوذ در فضاهای مجاورش، کیفیات متفاوتی را برای خود بوجود می آورد.

نمونه پروژه  اهالی فن چیدانه: طراحی دندان پزشکی خاص و مقرون به صرفه در زعفرانیه

به نظر ما، پروژه ای که دارای یک زمینه نامنظم یا پیچیده است می تواند از طریق عوامل هندسی، شکل متعارف خود را پیدا کند. این استراتژی، طیف های متنوعی را شامل می شود؛ از سازماندهی فضاها در معماری سنتی ایران که زمینه غیر هندسی خود را تبدیل به سلسله مراتب هندسی می کنند تا " شبکه مرتب سازی" در ریاضیات و برنامه نویسی کامپیوتری که می تواند به مرتب سازی رشته ی پیچیده ای از اعداد بپردازد. 

" شبکه سازماندهنده" در طرح ما شامل 2 عنصر “ ستون ها" و " تیرها" است که در ترکیب با هم، مجموعه ای از تکرارهای متفاوت را ایجاد می کند، ترکیب هایی که در آن، سطوح به دور از جنبه های فرمال، تجربیات حسی- فضایی متفاوتی را شکل می دهند. از طریق این استراتژی، تغییر محسوسی در مقیاس و ابعاد فضاها ایجاد گردید. کاربر بر حسب نقطه دید خود تصاویری از فضا را می بیند که حاصل پیوستگی فضاهاست، تصاویری که مدام جلو/ عقب می شوند و تجربیاتی از حرکت/ سکون، روشنی/ تیرگی و بزرگ/ کوچک بودن را بوجود می آورند.

اگر قصد تغییر دکوراسیون داخلی محل کار، ساخت آپارتمان یا ویلا، بازسازی یا تغییر دکوراسیون خانه خود هستید یا به دنبال افراد حرفه ای برای انجام این کار می گردید به اهالی فن چیدانه مراجعه کنید. در آنجا می توانید تصاویر مربوط به افراد یا شرکت های مختلف را ببینید و نمونه کارهای قبلی آنها را بررسی کنید. مناسب ترین افراد را با توجه به بودجه و نیاز هایتان در اهالی فن چیدانه بیابید.

مطالب بیشتر:طراحی کلینیک دندان پزشکی فرشته های دندان ساز
۴ بیمارستان کودک با طراحی داخلی خلاقانه
طراحی بیمارستانی شبیه به یک کشتی غول آسا

طراحی محیطی  آرام برای کودکان در دندانپزشکی

منبع: معماری معاصر ایرانی | گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه