Chidaneh.com placeholder image

امکانات و تجهیزات استخر | استخرهای جدید و پیشرفته چه امکاناتی دارند؟

به قلم: تحریریه چیدانه

امروزه انتخاب و تجهیز مناسب استخر، یکی از دغدغه‌های اساسی کسانی است که تصمیم به احداث یک استخر جدید گرفته‌اند و یا می‌خواهند استخر قدیمی خود را بازسازی و به‌روز کنند. به همین علت شناخت انواع تجهیزات استخر بستگی به نیازهای شما در طراحی و همچنین درنظرگرفتن هزینه ساخت استخر دارد. به‌طورکلی تجهیزات استخر معمولا در اکثر استخرها مانند هم بوده و به سه دسته کلی: تجهیزات اولیه یا ضروری، تجهیزات جانبی یا فرعی و امکانات استخرهای جدید و پیشرفته تقسیم می‌شوند. اگر شما هم برای انتخاب و تجهیز استخر خود به راهنمایی نیاز دارید، با ما تا انتهای این مقاله از چیدانه همراه باشید.

تجهیزات ضروری استخر چیست؟

تجهیزات استخر ضروری به تجهیزاتی اطلاق می‌شود که عدم وجود آنها، استخر را غیرقابل‌استفاده برای شناکردن خواهد کرد. امکانات ضروری استخر خود به سه گروه طبقه‌بندی می‌شوند که همگی جزو ملزومات یک استخر استاندارد هستند.

تابلو فرش ریحان

الف. تجهیزات تصفیه آب استخر و جکوزی

ب. تجهیزات گرمایشی آب استخر و جکوزی

پ. تجهیزات ضدعفونی و گندزدایی آب استخر

تجهیزات ضروری استخر
تصفیه و فیلتراسیون تجهیزات استخر

الف. سیستم فیلتراسیون و تصفیه در تجهیزات استخر

تجهیزات استخر از لحاظ تصفیه شامل: پمپ‌های تصفیه (پمپ استخر)، فیلتر شنی استخر، اسکیمر استخر، کفشور، نازل‌های دهش، مبدل حرارتی، سیستم گندزداییUV و سیستم تزریق کلر است. پرواضح است که هر دستگاه و لوازمی که به منظور انجام بخشی از کار تصفیه آب استخر، در موتورخانه و تصفیه‌خانه استخر تعبیه می‌شود، جزو تجهیزات و امکانات استخر به حساب می‌آید.

همه استخرهای شنا از سیستم تصفیه برخوردار هستند. این سیستم، آب را در استخر به گردش در می‌آورد و آن را از دو سبد استرینر و یک فیلتر اصلی می‌گذراند تا همه چیز، از آشغال‌های بزرگ مثل برگ‌‌ درختان گرفته تا ذرات کوچکی مثل گرد و غبار از آب جدا شوند.

آب استخر از طریق اسکیمرهای تعبیه شده در دیواره استخر و کفشورهای تعبیه شده در کف استخر، وارد سیستم فیلتراسیون می‌شود. در داخل اسکیمر استخر، سبدی قرار گرفته است که آشغال‌های شناور در سطح آب را در خود نگه می‌دارد تا از مسدودشدن پمپ و سیستم لوله‌کشی جلوگیری شود. سطح آب استخر باید در میانه دهانه اسکیمر قرار گیرد.

امکانات استخرهای روباز - پمپ آب

تجهیزات پمپ آب استخر

وجود پمپ برای جریان داشتن و سیرکول حرکتی آب استخر، همچنین تمیزی و ایمن بودن استخر، یک وسیله حیاتی است. عملکرد پمپ با مکش آب به داخل، فیلترکردن آب و آزادکردن آب تمیز به استخر تعریف می‌شود و درنتیجه کیفیت آب بهینه خواهد شد. ازآنجاکه آب راکد ممکن است باعث ایجاد آفات، جلبک‌ها و باکتری‌ها شود؛ پمپ استخر، مانع به وجو آمدن این آلودگی‌ها می‌شود. درحقیقت پمپ استخر نمایانگر قلب تجهیزات استخر بوده و آب را در استخر به گردش در می‌آورد. با این کار، از راکدماندن آب جلوگیری می‌شود.

عموما در بازار سه نوع پمپ استخر وجود دارد:

1. پمپ استخر تک‌سرعته

2. پمپ استخر دوسرعته

3. پمپ استخر با سرعت متغیر

فیلتر استخر

تجهیزات و امکانات فیلتراسیون استخر

فیلترهای شنی، فیلتر کارتریج، فیلتر رسانه‌ای و فیلتر استخر دیاتومه، از انواع فیلترهای استخر هستند. غالبا فیلترها برای تمیزکردن آب، از کارتریج‌ها و رسانه‌هایی مانند ماسه استفاده می‌کنند.

اما فیلتر شنی استخر چیست؟

فیلترهای تصفیه‌ استخر و جکوزی، ذرات معلق قابل‌مشاهده و غیرقابل‌مشاهده را از آب جدا کرده و آب را تمیز، شفاف و سالم نگه می‌دارند. این نوع فیلتر‌ها، با داشتن قسمتی که دارای شن و سیلیس است از عبور انواع آلودگی‌ها جلوگیری می‌کنند.

عمل بکواش یا شست‌و‌شوی فیلتر شنی استخر، باعث می‌شود که آب از پایین وارد و از بالا خارج شود و درواقع فیلتر استخر را پاکسازی می‌کند.

فیلتر شنی استخر
  • فیلترهای رسانه‌ای

اصطلاح رسانه به معنای استفاده از نوع خاصی از مواد برای فیلترکردن در این تجهیزات استخر است. رسانه می‌تواند شامل ماسه، شیشه بازیافتی، زئولیت، خاک دیاتومه و دانه‌های شیشه‌ای باشد. این امکانات استخر به نگهداری و مصرف کم انرژی کمک می‌کند. از این میان، امروزه دانه‌های شیشه‌ای محبوبیت زیادی پیدا کرده‌؛ زیرا به شستشو و آبکشی کمتری نیاز دارند و مصرف آب را کاهش می‌دهند.

  • فیلترهای کارتریج

این فیلترها باعث هدررفتن آب نمی‌شوند و برای استخرهای کوچک، مناسب هستند. برخی از فیلترهای کارتریج می‌توانند ذرات و بقایای کوچک تا 20 میکرون را از آب استخر فیلتر کنند. این امکانات و تجهیزات جدید و پیشرفته استخر، به حداقل نگهداری نیاز دارند و قادر هستند سالانه هزاران لیتر آب را فیلتر کنند.

تجهیزات گرمایشی استخر

ب. تجهیزات گرمایشی استخر

غالبا گاز سریع‌ترین راه برای گرم‌کردن استخر بوده زیرا در مقایسه با برق ارزان‌تر است. در دسترس بودن گاز طبیعی و ال‌پی‌جی (LPG)، گرمایش گازی را به گزینه‌ای محبوب برای سیستم گرمایش استخر تبدیل کرده است. درحقیقت، گرمایش گازی زمانی که به آن نیاز دارید، دما را به سرعت افزایش می‌دهد. دمای مناسب؛ معمولا کیفیت استخر را بسیار بالا می‌برد و شنایی خاطره‌انگیز برای شما به ارمغان می‌آورد.

از دیگر تجهیزات و امکانات گرمایشی استخر: بخاری‌های گاز طبیعی یا گاز پروپان، پمپ‌های تبادل حرارتی، بخاری‌های برقی و خورشیدی را می‌توان نام برد.

تجهیزات سونا
تجهیزات سونا استخر

تجهیزات و امکانات سونا

سونا خشک، از اتاقکی چوبی تشکیل شده است که داخل آن یک هیتر نصب می‌شود. هیتر سوناخشک با برق، گاز طبیعی یا سوخت‌چوب کار می‌کند و روی آن، توده‌ای ‌از سنگ چیده می‌شود. امروزه هیترهای‌برقی، متداول‌ترین نوع هیتر سونا خشک به‌شمار می‌روند. در این هیترها، انرژی الکتریکی از المنت‌ها عبور کرده و بر اثر مقاومت، به انرژی گرمایی تبدیل می‌شود. بدین ترتیب، سنگ‌های سونا گرم می‌شوند و گرمای ساتع شده از سنگ‌های هیتر، باعث ایجاد حرارتی یکنواخت در اتاق سونا می‌شود. با پاشیدن آب روی سنگ‌های هیتر، می‌توان رطوبت کمی ایجاد کرد و فضای اتاقک سونا را مطبوع‌تر ساخت.

تجهیزات استخر ضدعفونی کننده
تجهیزات مورد نیاز تمیزکردن استخر

پ. تجهیزات ضدعفونی کننده و گندزدای استخر

هدایت یک جریان ثابت و ضدعفونی‌کننده به آب استخر برای حفظ آب تمیز و شفاف بسیار مهم است. یکی از روش‌های اساسی نگهداری و ضدعفونی‌کننده آب استخرها، از گذشته تا امروز استفاده از کلر بوده است. همچنین تجهیزات بهداشتی استخر شنا، بیشتر شامل: کلریناتورهای قرص، فیدرها، شناورها و ژنراتورهای کلر آب نمک هستند.

 اما تجهیزات استخر و امکانات پیشرفته و جدید دیگری نیز وجود دارند که برای ضدعفونی‌کردن استخرها به کار می‌روند.

  • دستگاه‌های uv
  • سیستم‌های یونیزاسیون
  • سیستم‌های تولید ازن
گندزدایی در تجهیزات استخر

گندزدایی در تجهیزات استخر

علاوه‌بر سیستم فیلتراسیون، استخرها و جکوزی‌ها باید مجهز سیستم گندزدایی هم باشند تا از تکثیر باکتری، جلبک و دیگر آلاینده‌ها در آب جلوگیری شود. در بیشتر استخرهای خانگی از کلر به‌عنوان ماده گندزدا استفاده می‌شود. برای اضافه کردن کلر به آب می‌توانید:

  • قرص کلر را در سبد اسکیمر استخر قرار دهید.
  • از کلرزن شناور استفاده کنید.
  • قرص کلر را به کلرزن خطی اضافه کرده و میزان تزریق کلر را تنظیم کنید.
تجهیزات جانبی استخر

امکانات جانبی و لوازم استخر

سایر تجهیزات جانبی استخر را می‌توان به این دسته‌ها تقسیم کرد:

  1. تجهیزات جانبی اطراف استخر و جکوزی
  2. تجهیزات و امکانات استخر جهت نظافت و شستشو
  3. امکانات و لوازم دکوراتیو، تزئینات و زیبایی استخر و جکوزی
جکوزی استخر

لوازم جانبی اطراف استخر و جکوزی

از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین تجهیزات جانبی یا لوازم استخر: استرینر استخری، پله و نردبان استخر، دماسنج، لامپ‌ها و روشنایی‌ها، تخت و صندلی، میز تنقلات، فواره و آبنما، سرجت و پایه‌جت جکوزی و گریتینگ و غیره را می‌توان برشمرد. از دیگر لوازم استخر که موجب سهولت ورود و خروج شناگر‌ها می‌شود، نردبان و دستگیره است. این امکانات استخر به افرادی که اضافه وزن دارند و یا در قسمت‌ها عمیق استخر، خروج برایشان مشکل است، کمک می‌کند. از طرفی نصب دستگیره‌ها در نقاط عمیق استخر، باعث حفظ امنیت بیشتر شناگر‌های مبتدی خواهد شد. همواره تخت و صندلی برای استراحت در استخر، بسیار کارآمد بوده و البته قیمت این لوازم و تجهیزات استخری نیز مقرون به صرفه است.

این مطالب هم خواندنی‌ست:

تجهیزات نظافت و شستشوی استخر

تجهیزات نظافت و شستشوی استخر

تمیزکردن استخر شامل جاروکردن استخر، جمع‌کردن آشغال‌ها از سطح آب و برس‌کشیدن دیوارهای استخر است. اگر تمام این کارها را بطور مرتب انجام دهید، از بروز مشکلاتی از جمله رشد جلبک در استخر و لکه‌شدن کاسه استخر جلوگیری می‌شود. از این رو، تهیه لوازمی از جمله پکیج جارودستی استخر (سرجارو استخر، دسته‌جارو تلسکوپی و شلنگ خرطومی استخر)، کفشور استخر، برگ‌گیر و برس استخر الزامی است.

استخرهای جدید و مدرن و لوکس
لوازم و امکانات استخر جدید

تجهیزات استخرهای جدید و پیشرفته

این روزها سیستم شنای بی‌انتها که با ایجاد موجی خلاف جریان آب می‌توان بدون توقف در آن شنا کرد.

بلوئر هوادهی یا تزریق حباب و اکسیژن به استخر و همینطور سیستم مه‌پاش، که به هنگام خروج از سونا به راه می‌افتد؛ از دیگر امکانات استخرهای جدید و پیشرفته امروزی هستند که معمولا در استخرهای لوکس و لاکچری استفاده می‌شوند. امکانات جدید دیگر را در ادامه بخوانید.

جارو رباتیک استخر

جارو رباتیک استخر یا جارو رباتیک وکیوم

از امکانات استخرهای جدید و پیشرفته، تمیزکننده خودکار استخر است. شما می‌توانید جارو رباتیک استخری تهیه کنید که بدون نیاز به حضور اپراتور، در تمامی جهات در کاسه استخر شما حرکت کرده و آشغال­ها را به داخل کیسه خود مکش کند. به‌طورکلی رباتیک وکیوم به‌صورت خودکار در کف استخر قرار می‌گیرد تا زباله‌های سنگین را جمع‌آوری کند. دستگاه جارو رباتیک وکیوم، همچنین جزو محبوب‌ترین و پرهزینه‌ترین تجهیزات استخر هستند.

کیت‌های تست شیمی آب استخر

معمولا ترکیبات شیمیایی آب استخر مانند ph آب، قلیایی بودن و میزان کلر آب با هر بار استفاده از استخر یا بارش باران یا باد و طوفان و یا ریختن زباله در آب استخر؛ تغییر می‌کند. امروزه تجهیزات استخر جدیدی به نام کیت‌های تست کلر و ph آب به بازار عرضه شده است که میزان ph و کلر استخر شما را تست کرده و به شما هشدار می‌دهد تا سطح شیمیایی استخرتان را به‌درستی تنظیم نمایید.

تجهیزات دکوراتیو استخر
استخر لاکچری -
روکش استخر - تجهیزات استخر
آبنما از تجهیزات استخر
سونا در تحهیزات و امکانات استخر
سونای استخرهای مدرن

تجهیزات دکوراسیون و تزئینی استخر را بشناسید

همچنین برای زیباترشدن استخر می‌توان از تجهیزات و امکاناتی استفاده کرد که جنبه تزئینی و بصری زیادی دارند. تجهیزات استخرهای جدید و پیشرفته مانند: آبشار، فواره‌ها، آب‌نماها، کرتین استخری، ‌روکش استخر، استفاده از چترهای بزرگ جهت سایبان و تجهیزات جانبی دیگر بعلاوه نورپردازی داخلی استخر زیبایی آن را دوچندان می‌کند. از میان این تجهیزات آبنما و فواره با زیبایی شگفت‌انگیز خود، فضای استخر را دلنشین و شیک و لاکچری نشان می‌دهند.

روکش استخر
روکش استخرهای جدید و مدرن

روکش استخر

روکش‌های حبابدار روی آب استخر شناور می‌مانند و جلوی ورود زباله، شاخه و برگ درختان، حشرات مرده، فضولات پرندگان و مواردی از این دست به استخر را می‌گیرند. این روکش‌ها از تبخیر آب جلوگیری کرده و بدین ترتیب، مانع از هدررفتن گرمای آب استخر و مواد شیمیایی استخری می‌شوند. حباب‌های روکش‌، همچون ذره‌بین عمل کرده و با جذب نور خورشید، استخر شما را گرم می‌کنند. برای جمع‌کردن این روکش‌ها می‌توان از دستگاه‌های جمع‌کننده دستی یا اتوماتیک استفاده کرد.

نوع دیگری از انواع روکش‌ استخر به روکش ایمنی معروف هستند. با نصب این مدل روکش‌ها هم می‌توان از هدررفت آب، انرژی و مواد شیمیایی و ورود آلاینده‌ها به استخر جلوگیری کرد.

امکانات و تجهیزات استخرهای جدید و زیبا

گروه مهندسی آبی دریا؛ طراح و مجری انواع استخر و جکوزی جدید

این روزها استخر فقط جایی برای شنا کردن نیست، بلکه به محیطی برای تفریح و استراحت هم تبدیل شده. گروه مهندسی آبی دریا با آپشن‌های جذابی که طراحی کرده‌اند، استخرهایی لوکس را به نمایش می‌گذارند. Waterfall یا آبشار، علاوه‌بر اینکه نمای لوکسی به استخر می‌دهد، جنبه سرگرمی هم دارد. یکی دیگر از این امکانات استخرهای جدید و پیشرفته، شنای بی‌انتها یا Endless pool است. یعنی با ایجاد موجی خلاف جریان آب می‌توان بدون توقف شنا کرد. این آپشن برای استخرهای با طول کم بسیار کارامد است. بلوئر‌هوادهی یا تزریق حباب و اکسیژن به استخر هم از تجهیزات استخرهای جدید و پیشرفته است که هم تصفیه‌کننده و هم ماساژور کف پا محسوب می‌شود.

گروه مهندسی آبی دریا استخر سونا جکوزی
طراحی و ساخت مجموعه استخر لوکس و مدرن
گروه مهندسی آبی دریا استخر سونا جکوزی

سیستم مه‌پاش یکی از آپشن‌های مفید دیگر است که با خروج افراد از سونا با دمای بالا، جایگزین حوضچه آب سرد شده است. این گروه مهندسی برای استفاده راحت کاربر از همه این امکانات، سیستم هوشمندی در تاسیسات برق و مکانیک استفاده کرده. به این معنی که روی یک پنل ایمن به تمام آپشن‌ها به اندازه نیازتان دسترسی دارید. همچنین به‌صورت حرفه‌ای، صفر تا صد طراحی و اجرای انواع استخرهای لوکس و لاکچری، جکوزی و سونا را انجام می‌دهند. برخی محصولات گروه آبی دریا، تولید شفاف‌کننده آب و کلرهای مرغوب برای استخر بوده که در سایت آنها نیز موجود است.

تجهیزات و امکانات استخر
امکانات استخر لوکس

سخن آخر

برای هر شخص عاقلی سلامتی خود و اطرافیانش همواره در اولویت قرار دارد. به همین علت برای داشتن یک استخر ایمن و اصولی، بهتر است به کیفیت تجهیزات ایمنی استخر توجه شود. ما در این مقاله علاوه‌بر شناخت انواع تجهیزات استخر، راهنمای خرید تجهیزات و امکانات استخر، همینطور تجهیزات استخرهای جدید و پیش‌رفته را معرفی و بررسی کردیم. سوالات بیشتر در این خصوص را از اهالی فن چیدانه بپرسید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه