Chidaneh.com placeholder image

دکوراسیون منزل کوچک و ساده، آغازی با کمترین هزینه!

به قلم: تحریریه چیدانه

فضاهای مسکونی: در این شماره به یک خانه کوچک و ساده دعوت شدیم. خانم معمار به همراه همسرش، میزبانان عزیز و گرامی ما بودند. یک زوج متحد و باذوق که با هماهنگی و همراهی یکدیگر به‌جای تدارکات پرهزینه برای برپایی جشن عروسی‌شان، خانه‌ای با لوازم زیبا تهیه و زندگی خود را بدون قسط و وام آغاز کردند. چیزی که برای من جالب است، روشنفکری و اتحاد این زن و شوهر جوان است. آن ها برای شروع زندگی خانه‌ای خریدند و آن را اجاره دادند و در طول یک سالی که خانه‌شان در اختیار مستاجر بود، شروع به طراحی خانه برای بازسازی کردند.

استودیو پر
مبلمان نشیمن
استودیو پر

چوب و هنر

خانه کوچک و ساده در یک نگاه

  • تعداد افراد ساکن: 2 نفر
  • شغل صاحبخانه: خانم کارشناس معماری داخلی و همسر کارشناس عمران
  • موقعیت: تهران
  • متراژ فضا: 62 مترمربع
  • سال ساخت: 13 سال
  • نوع ملکیت: مالک
  • تعداد اتاق خواب: 2 خواب
  • تعداد سرویس: 1 حمام و 1 توالت
  • سبک دکوراسیون: مدرن
  • رنگ غالب: طوسی
  • ویژگی برجسته طرح: استفاده از رنگ‌های مکمل سبز و آبی. همچنین استفاده از چوب به دلیل حس گرما
  • طراح: خانم خانه
  • مدت‌زمان طراحی و خرید وسایل: یک سال
  • نوع اجرا: بازسازی
  • هزینه تقریبی دکوراسیون: 35 میلیون تومان

استودیو پر
خانه جنت آباد
استودیو پر

شروع زندگی با برنامه قبلی

این زوج جوان فهرستی برای خرید لوازم موردنیاز زندگی‌شان تهیه کردند. نکته خیلی مهم این بود که حتی برای کوچک‌ترین شیء هم ارزش قائل بودند و با دقت آن را انتخاب کردند؛ مثلاً در طراحی سه‌بعدی که انجام شده بود، گلدان روی میز با همان مقیاس و طرح پیش‌بینی شده بود. ابعاد خانه 62 مترمربع است. آنها به دلیل اینکه بتوانند از فضای کوچک بهترین استفاده را ببرند، باید به جزیی‌ترین چیزها هم توجه می‌کردند. موقع خرید مبلمان‌ با متر به فروشگاه‌ها می‌رفتند و اگر مبلمان موردنظر یک سانت بیشتر یا کمتر بود، از خرید آن صرف‌نظر می‌کردند. کل هزینه بازسازی و خرید وسایل‌شان حدود 35 میلیون تومان شده است. خانم خانه می‌گوید: در فضای مجازی (اینستاگرام) به ما حداقل هزینه موردنیاز برای جهیزیه را 80 تا 90 میلیون تومان پیشنهاد دادند ولی ما باکمی حوصله و وقت توانستیم با کمترین هزینه، خانه‌مان را دکور کنیم.

استودیو پر
دیوار آجری خانه
استودیو پر

تقسیم‌بندی فضاها

خانه‌شان 2 اتاق خواب دارد که اتاق کوچک‌تر به‌عنوان اتاق کار و اتاق بزرگ‌تر به‌عنوان اتاق‌خواب استفاده می‌شود و حمام را در دل خود جای داده است. نه، اجازه بدهید از در ورودی شروع کنم. وارد خانه که می‌شویم یک ورودی کوچک قرار دارد که دسترسی به جالباسی و سرویس‌ بهداشتی را میسر می‌کند. بعد از آن وارد هال می‌شویم. در سمت چپ فضایی است که به‌عنوان نشیمن و پذیرایی استفاده می‌شود. در روبه‌روی ورودی، میز ناهارخوری قرار دارد. در سمت راست یک فضای ارتباطی کوچک است که مسیر حرکت به سمت اتاق خواب‌ها و آشپزخانه است. در ابتدا اتاق کار قرار دارد و بعد از آن، می‌توان وارد محیط آشپزخانه شد. بعد از آن هم می‌توان به اتاق خواب و حیاط‌خلوت دست پیدا کرد.

استودیو پر
دکوراسیون پذیرایی
استودیو پر

نشیمن یا پذیرایی؟!

به دلیل محدودیت فضا در این منزل، از نشیمن هم به‌عنوان فضای پذیرایی استفاده می‌شود؛ به همین منظور مبلمان زیبا و راحتی برای این قسمت تهیه شده است. این انتخاب علاوه بر راحتی صاحبخانه، نشیمن مناسبی هم برای مهمان‌ها فراهم می‌کند. مبل را به قیمت 3 میلیون و 200 هزار تومان از خیابان دلاوران، صندلی داغ خریداری کرده‌اند. البته میز وسط آن به همراه میز ال‌سی‌دی، هرکدام جداگانه 800 هزار تومان خریداری شده است.

استودیو پر
خانه جنت آباد
استودیو پر

تابلوهایی دست‌ساز این قسمت از خانه توسط خانم خانه طراحی شده که با وارد شدن به هر فصل، برگ‌هایی که در آن جای می‌گیرند، عوض می‌شود. او می‌گوید: نمی‌توانستم از وجود گل و گیاه در این قسمت، چشم‌پوشی کنم. وجود نور طبیعی و تابش آن روی گیاهان به فضای خانه روحی تازه می‌بخشد. برای استفاده بیشتر از نور طبیعی از پرده‌های تور استفاده کردم. این پرده‌ها را از دوبی، فروشگاه ایکیا به قیمت 87 هزار تومان تهیه کرده‌ام. پرده مخمل را هم از همان‌جا به قیمت 345 هزار تومان خریدم. ناگفته نماند که پرده‌ها نوار نداشتند و خودم به آنها اضافه کردم.

استودیو پر
میز و صندلی ناهارخوری چوبی
استودیو پر

ناهارخوری دنج و اشتهاآور!

برای اینکه فضای شادی را در قسمت ناهارخوری ایجاد کنم، پنجره اتاق کار را که به پذیرایی باز می‌شد با آینه پوشاندم. با این کار انعکاس نور بیشتری در این قسمت به وجود آوردم. روکش نیمکت ناهارخوری را سبز انتخاب کردم تا به احساس سرزندگی و شادابی در این فضا اضافه شود. برای دیوار این قسمت یک استیکر زیبا با متن و رنگ مورد علاقه‌مان طراحی کردیم و آن را سفارش دادیم. میز ناهارخوری را از خیابان دلاوران، فروشگاه اریکه، به قیمت 2میلیون و 350 هزار تومان خریداری کرده‌ایم. شمعدان‌های روی میز از ایکیا خریداری شده‌اند. نمکدان‌ها، گلدان‌ها، شکلات‌خوری و تقریبا بیشتر اکسسوری‌ها را از فروشگاه اکسیر تهیه کرده‌ایم.

استودیو پر
خانه جنت آباد
استودیو پر

استودیو پر
خانه جنت آباد
استودیو پر

آشپزخانه؛ یک فضای ارتباطی

برای رسیدن به اتاق خواب باید از آشپزخانه گذر کرد. به این دلیل کابینت‌ها در یک سمت قرار گرفته‌اند و فضای عبوری از آشپزخانه به اتاق، طوری طراحی شده که حس مطلوبی ایجاد شود و مزاحمتی برای تردد صاحبخانه نباشد. به این منظور سپیده یک کنسول زیبا برای این قسمت تهیه کرده است. این کنسول علاوه بر زیبایی کاربردی هم هست. در کشوهای آن لوازم آشپزخانه از جمله جاقاشقی و دستگیره‌ها جاگذاری شده‌اند‎. برای جداسازی آشپزخانه از هال، یک میز شیشه‌ای کوچک در نظر گرفته شده است. ساخت این میز، حدود 800 هزار تومان خرج برداشته است و 2 چهارپایه زیبا به‌عنوان نشیمن در زیر میز قرار گرفته است که رنگ‌آمیزی آن، توسط سپیده انجام شده است. البته این تنها هنر دست این زوج باسلیقه نیست؛ طراحی و دوخت عروسک‌های نمدی، آجرکاری دیوار پشت ال‌سی‌دی، تعبیه و سیم‌کشی دیوارکوب‌ها و… از جمله هنرهای دیگر آنهاست.

استودیو پر
خانه جنت آباد
استودیو پر

نقش حیاط‌ خلوت در منزل

معمولاً حیاط‌خلوت‌ها، به‌خصوص اگر در کنار آشپزخانه باشند، نقش انباری را ایفا می‌کنند ولی با کمی خلاقیت و نظم می‌توان آنها را کاربردی و زیباتر کرد. همانطور که در این خانه مشاهده می‌کنید، با استفاده از طبقات مختلف و تقسیم‌بندی فضا، همچنین حضور گیاهان و نورپردازی زیبا، فضایی متفاوت خلق شده است. آن ها با کمک چوب‌های بلااستفاده در کارگاه‌ها، این طبقات را طراحی کرده و با رنگ‌آمیزی شیشه‌های بازیافتی، محل مناسبی برای رشد گیاهان به وجود آورده اند.

استودیو پر
دکوراسیون اتاق خواب
استودیو پر

توصیه و تجربه‌ها

صاحبان خانه ادامه می‌دهند: برای تهیه مبلمان، پارچه آن را خودمان تهیه کردیم و بعد از ساخت فریم در کارگاه آن را چک کردیم و زمانی که مطمئن شدیم این همان چیزی است که می‌خواهیم، پارچه را تحویل دادیم و کار ادامه پیدا کرد. این زوج جوان پیشنهاد می‌کنند، از تحویل گرفتن شبانه مبلمان خودداری کنید؛ چون در تاریکی عیب‌های کار مشخص نیست یا حتی امکان دارد رنگ پارچه‌ای که انتخاب کرده‌اید، با آنچه تحویل می‌گیرید، متفاوت باشد. همانطور که می‌دانید بعد از تحویل کالا امکان پس دادن آن خیلی کم است و در کل به دردسر آن نمی‌ارزد. نکته دیگر خرید از مغازه‌هایی است که در کوچه‌ها قرار دارند؛ آنها کالاهای خود را به قیمت‌های کمتری عرضه می‌کنند؛ البته بهتر است قیمت‌ها را از چند جا بپرسید. اینطور که زوج جوان می‌گویند مبلمان‌شان با همان برند در یک مغازه 6 میلیون و در مغازه دیگر 3 میلیون بوده است. پس لطفاً درصورتی‌که قیمت برای‌تان مهم است، با دقت بیشتری کالای‌تان را انتخاب کنید.

اگر می خواهید طراحی دکوراسیون منزل خود را به طراحان حرفه ای بسپارید، پیشنهاد ما به شما گروه خانه فیروزه ای است. به پروفایل این گروه در اهالی فن چیدانه رفته و اطلاعات تماسشان را ببینید.

شما هم اگر دوست دارید برای تور خانه گردی به منزل تان بیاییم، عکس های منزل زیبای خود را به شماره تلگرام چیدانه ۰۹۳۸۸۵۴۷۱۴۰ بفرستید. 

منبع: مجله منزل | نویسنده: سمیه منوچهری | عکاس: استودیو پر

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه