Chidaneh.com placeholder image

دکوراسیون صورتی منزل، خانه ای به رنگ شیدا در قزوین!

به قلم: تحریریه چیدانه

فضاهای مسکونی: باور کن… باور کن، زندگی همین اتفاقات عادی و پیش‌پاافتاده‌ای است که روزمرگی خطابش می‌کنی. چرا زندگی را، ورای آنچه هست، جست‌وجو می‌کنی؟! زندگی همین لبخندی است که صبح‌هنگام روی لبت نقش بسته تا دنیایی با دیدنش شاد شوند. زندگی می‌تواند آن چای نطلبیده ریخته شده همکاری باشد که تو لحظه‌ای قبل از دستش ناراحت بودی. می‌بینی… اینها همان همیشگی‌هایی است که به دست فراموشی سپرده ‌شده اما تو بیا معجزه کن. به این همیشگی‌ها عطر و طعمی بده. دنیایت را از جنس خودت کن. قدری برای خودت زمان کنار بگذار و به ترجمه حس و حالت بپرداز.
در شهر قزوین، خانه‌ای با متراژ ۱۵۰ مترمربع، میزبان تور خانه‌گردی این شماره از مجله «منزل» بود. شیدا یوسفی، دانش‌آموخته‌ گرافیک و تصویرسازی، مدرس دانشگاه، علاقه‌مند و فعال در زمینه عکاسی، حدودا یک سال و نیم است که با همسرش در خانه‌ نوسازشان زندگی می‌کنند. او که از طراح کمک نگرفته و خود براساس نوع فعالیت کاری‌اش، دست به طراحی و دکور فضا زده در ادامه از روحیه‌ خیال‌انگیزش که باعث شده اولین تجربه طراحی و دکوراسیون خانه‌شان را داشته باشد، سخن گفته است.

مهرناز شاپوری
خانه ای به رنگ شکوفه های گیلاس
مهرناز شاپوری

تابلو فرش ریحان

خانه شیدا در یک نگاه

  • تعداد افراد خانه: ۲ نفر
  • تحصیلات و شغل خانم خانه: فوق‌لیسانس تصویرسازی و مدرس دانشگاه
  • موقعیت: شهر قزوین 
  • دید و منظر خاص: ندارد
  • متراژ آپارتمان: ۱۵۰ متر 
  • ویژگی برجسته طراحی: رعایت ریتم در فضا
  • ملک: شخصی 
  • وضعیت: نوساز 
  • تعداد اتاق: ۳ خوابه
  •  مدت‌زمان طراحی: ۴ ماه
  • تعداد سرویس: ۲ سرویس
  • سبک دکوراسیون: تلفیق مدرن و کلاسیک
  • رنگ غالب: صورتی – کرم
  • متریال غالب: کاغذدیواری، سنگ و پارکت

مهرناز شاپوری
خانه ای به رنگ شکوفه های گیلاس
مهرناز شاپوری

جسارت در رنگ

یکی از اشتراکات اهالی دنیای هنر، برخورد جسارت‌آمیز و بی‌باکانه با رنگ است و اساسا جنسیتی برای این ابزار مهم و تأثیرگذار بر روح و روان فرد قائل نمی‌شوند. از تأثیرات و اعجاز رنگ‌ بر روان که مطالب متعددی در «منزل» به چاپ رسیده، بگذریم. در اینجا نگاه و انتخاب پالت رنگی ملایم، آن ‌هم نه ‌فقط در قسمتی از فضا بلکه در کل خانه، توجه را به خود جلب می‌کند. اینجا خبری از رنگ‌های زنده و گرم، تیره و سرد نیست؛ اینجا خانه‌ای است با رنگ غالب صورتی… ؛ خانه‌ای که آرامش و شادی را فریاد می‌زند… ؛ خانه‌ای به‌ دور از کینه‌ها و نفرت‌انگیزی.

مهرناز شاپوری
خانه ای به رنگ شکوفه های گیلاس
مهرناز شاپوری

اولین تجربه طراحی و دکوراسیون

سال ساخت این ملک شخصی مربوط به سال ۹۳ می‌شود که با توجه به صحبت‌های شیدا، پلان این واحد، متفاوت از پلان‌های واحدهای دیگر این ساختمان بوده است؛ چراکه او بعد از انجام سفت‌کاری خانه دست‌به‌کار شده تا مطابق با سلیقه‌اش خانه‌شان را طراحی کند. (۴ ماه از اتمام سفت‌کاری تا مرحله دکوراسیون فرصت بوده است.)
خانم خانه به ما می‌گوید: «با توجه به رشته تحصیلی و تجربه‌هایم که بیشتر بازی با رنگ‌ها بود، می‌خواستم تمی در فضا وجود داشته باشد که با روحیاتم متناسب و برایم دوست‌داشتنی باشد و در ضمن یکنواخت و بی‌روح هم نباشد. خیلی تلاش کردم که بتوانم رنگ‌ها را با هم هماهنگ کنم و در این میان، از مجله‌های دکوراسیونی برای ایده گرفتن، استفاده ‌کردم.»

مهرناز شاپوری
خانه ای به رنگ شکوفه های گیلاس
مهرناز شاپوری

طراحی و دکوراسیون داخلی براساس شخصیت

شیدا یوسفی می‌گوید: «از آنجایی‌که اهل هنر هستم و عمده فعالیتم، تصویرسازی خصوصا برای کودکان است، دخالت این تم و جزییات در فضا را ناشی از فعالیت کودک درون در خانه‌ام می‌دانم.» او توصیه می‌کند که بد نیست هرازگاهی فرصتی به کودک درون بدهیم تا خود را از محدودیت‌ها آزاد کند؛ آن‌وقت است که حال‌مان بهتر خواهد شد.
علاقه‌ زیاد شیدا به جزییات و ایده‌پردازی در فضا همراه با شخصیت بلندپروازانه‌اش، همگی در کنار هم باعث شده‌اند تا این فضا به این ‌صورت خلق شود. کسانی که وارد خانه‌ این زوج می‌شوند، اظهار خرسندی می‌کنند و می‌گویند که “خانه کاملا با شخصیت شیدا هماهنگ است".

  • چرا تم صورتی، کرم، سفید و تونالیته این رنگ‌ها را انتخاب کردید و چه حسی نسبت به این رنگ‌ها دارید؟

احساس می‌کنم این رنگ‌ها، رنگ‌های خودم هستند. اطرافیان هم به من این را می‌گویند. شنیده‌اید که می‌گویند هر آدمی به یک‌رنگی دیده می‌شود؟! همه می‌گویند که رنگ من صورتی است.
به نظرم کارهای اجرا شده‌ هر کسی به نگرش آن فرد و نوع خواسته‌هایش به حیات و برقراری ارتباطش با هر نوع محیطی برمی‌گردد.

  • الان که در این فضا زندگی می‌کنید، فکر نمی‌کنید اگر فضا به‌صورت دیگری طراحی یا دکور می‌شد، بهتر بود؟ یا مثلا با خودتان بگویید کاش به پالت رنگی فضا یک رنگ دیگری هم اضافه می‌کردم؟

خیر. تا به حال که این فکر را نکرده‌ام؛ چون این رنگ و فضا به من آرامش می‌دهد، ولی خیلی ایده‌ها و رنگ‌های دیگری نیز در ذهن دارم که دلم می‌خواهد همه آنها را در کنار هم داشته باشم؛ چون بازی با رنگ‌ها و فضاهای خاص به من آرامش می‌دهد. وقتی به خانه‌ اطرافیانم می‌روم همیشه کمی ایده در ذهن دارم که اگر این خانه مال من بود چه‌ کارهایی که می‌توانستم انجام دهم.

  • منظورتان از فضای خاص چیست و چه فضایی را خاص لقب می‌دهید؟

فضاهایی که در آن هارمونی و تناسب رنگ وجود داشته باشد و وسایل کاربردی آن با چیدمان‌ غیرمعمول مرا به هیجان آورد.

مهرناز شاپوری
خانه ای به رنگ شکوفه های گیلاس
مهرناز شاپوری

شکل‌گیری طراحی و دکوراسیون

رنگ روکش مبلمان خانه، از میان پالت رنگی به کار رفته در فضا انتخاب ‌شده که چون ساده و بدون طرح هستند، کاغذدیواری راه ‌راه (افزایش ارتفاع) و گلدار (علاقه‌ شخصی) را برای از بین بردن یکنواختی استفاده کرده‌اند.
«از آنجایی ‌که نمی‌خواستم محیط را شلوغ کنم، یکی در میان کاغذدیواری راه‌راه و گلدار انتخاب کردم تا فضا ریتم داشته باشد.»
با وارد شدن به این فضا و دیدن تصاویری که اغلب خانم خانه نقاشی کرده یا جانوران تاکسیدرمی شده و پرنده‌های کوچک سفالی درمی‌یابید که تماما اینها برای هماهنگ شدن باحال و هوای فضا بوده است. تصاویر طبیعت و پروانه‌ها روی دیوار راه‌راه نصب شده‌اند اما خلوتی مدرن بودن نقاشی‌های شیدا جای‌شان را روی دیوار گلدار پیدا کرده‌اند.
علت قرارگیری تاج سفیدرنگ بر آستانه‌ راهروی اتاق‌ها آن است که آویزهای جاشمعی بتوانند در آن نصب‌شده و آزادانه در هوا معلق باشند. جنس این تاج برش خورده با لیزر پی‌وی‌سی است.

  • برای انتخاب وسایل و اکسسوارهای منزل‌تان مرجعی مثل وب‌سایت، دوست طراح و… داشتید که هنگام انتخاب و در نهایت خرید به شما کمک کند؟

 از عکس استفاده نکردم؛ چون عکس‌ها قابل ‌اجرا نیستند و در ایران با محدودیت مصالح و افراد متخصص در اجرای برخی موارد مواجه هستیم؛ البته سعی در اجرای بیشتر ایده‌هایم داشتم. ایده‌هایی با توجه به فرم و مدل خانه در ذهن داشتم و قسمتی از پارچه یا رنگ مورد نظرم را همیشه با خود داشتم؛ چون خطای چشم در رنگ‌ها خیلی زیاد است که نمی‌خواستم این اتفاق بیفتد. من نمونه‌ مدنظرم را با خودم داشتم و با وسواس خاصی نسبت به انتخاب و اجرای کار اقدام می‌کردم. برای مثال رنگ صورتی که در مغازه با نورپردازی خاصی وجود داشت ممکن بود در خانه‌ام طور دیگری جلوه کند.

  • وسایل این خانه از کجا تهیه ‌شده‌اند؟

بعضی از وسایل خانه را با فکر قبلی در مورد رنگ و فرم‌ها از نمایندگی‌های داخل کشور از برندهایی مثل ایکیا، مادام کوکو، انگلش هوم و… تهیه و بعضی دیگر را از نمایندگی‌های کشور ترکیه خریداری کرده‌ام.

مهرناز شاپوری
مبل ال پذیرایی
مهرناز شاپوری

آیین ورودی خانه

هنگام ورود به این خانه منتظر مراسم خاصی برای خوشامدگویی نباشید؛ چراکه این فضا تنها با ۲ طرح کاغذدیواری راه‌راه و گلدار همراه با فانوس‌ها، شاخص شده که خیرمقدم‌تان را خوشامد می‌گویند.

مطلب پیشنهادی: دکوراسیون صورتی برای خانه ای به رنگ سال!

مهرناز شاپوری
کابینت های گلاس سفید
مهرناز شاپوری

آشپزخانه؛ قلب خانه‌های ایرانی

آشپزخانه کنار ورودی خانه، دارای اختلاف سطحی کم از فضای هال است. کفپوش آشپزخانه از همان نوع و درجه رنگ پارکت هال، یعنی کرم سرد و روشن انتخاب‌ شده است.
انتخاب مایکروفر و فر توکار همراه با یخچال و کابینت‌های اطرافش گزینه خوبی برای بهبود بخشیدن به فضای کوچک است. رنگ‌های خنثای سفید (در کابینت)، خاکستری (دستگیره کابینت) و سیاه در لوازم آشپزخانه (هود، فر و …) با صندلی‌های کرم‌رنگ بار که روبه‌روی کانتر قرار گرفته‌اند و پرده ترکیب‌ شده است. جنس کابینت های‌گلاس به رنگ سفید خالص و جنس اوپن پی‌وی‌‌سی است که طرح‌ریزی را در بطن خود دارد و رنگش از پالت سفیدرنگ انتخاب‌ شده است.
درختچه‌ بونسای در بدو ورود به آشپزخانه و کاکتوس‌های داخل باکس‌های متصل به دیوار روبه‌روی آشپزخانه طبیعت را با زیبایی‌شان به شما یادآوری می‌کنند.

مطلب پیشنهادی: باغ بن سای ایرانی در حیاط ۱۰۰ ساله خانه مادربزرگ!

مهرناز شاپوری
خانه ای به رنگ شکوفه های گیلاس
مهرناز شاپوری

نشیمن – پذیرایی

فضای نشیمن که با فضاهای پذیرایی و ناهارخوری به‌صورت خطی ارتباط برقرار کرده مبلمان راحتی و مدرنی به‌صورت ال‌شکل دارد. راحتی این فضا با میزی منحنی‌شکل تقویت ‌شده است. شیدا علاقه به سبک مدرن دارد، ولی در این خانه سعی کرده ۲ حس راحتی و رسمی را در قالب مبلمان در فضای نشیمن و پذیرایی ایجاد کند. خانم خانه  انتخاب سنگ کرم‌رنگ مرمر را مناسب برای دیوار پشت تلویزیون در نشیمن می‌داند و برای اینکه این سنگ در فضا تنها نباشد، آن را دوباره در آشپزخانه و فضای راهروی اتاق‌ها استفاده کرده است. قرنیزها با رنگ تیره و گرم‌تر از رنگ کف در تمامی فضاهای خانه حرکت کرده‌اند. میز قهوه‌خوری پذیرایی مربع- مستطیل با پایه‌های کرو شکل قرار گرفته که رسمیت پذیرایی را دارد؛ همین‌طور فرم کرو (منحنی) که روی تاج مبل و دسته‌ها و پایه‌های مبل پذیرایی وجود دارد با حباب شیشه‌ای روی میز که گیاه مینیاتوری دارد و طرح حباب پوشش (کاور) آباژور و ساعت دایره‌ای شکل که از جنس آینه است، ارتباط برقرار می‌کند. طرح ۲ فرش پذیرایی با تک فرش نشیمن متفاوت اما مشابه در ترکیب رنگ است.

مهرناز شاپوری
دکوراسیون غذاخوری
مهرناز شاپوری

ناهارخوری

میز تلفن با آباژوری بلند و قاب‌های تصاویر در کنج منتهی به میز ناهارخوری با یکدیگر خلوت کرده‌اند. وقتی علت دور بودن میز تلفن که دسترسی راحت و سریع را می‌طلبد از شیدا پرسیدم، این‌طور پاسخ داد که تلفن این میز حکم تلفن مادر و مرکزی را داشته و بیشتر جنبه‌ تزیینی در فضا دارد. آشپزخانه و اتاق‌خواب هر دو تلفن دارند. معمولاً با توجه به شرایط پلان خانه، ویترین، بوفه یا گنجه‌ ظروف تزیینی در دیوار کنار میز ناهارخوری قرار می‌گیرد اما این بار بانوی هنرمند و خوش‌سلیقه شلف‌های طبقاتی سفیدرنگ را جایگزین بوفه کرده که تزیینات روی این شلف‌ها خودنمایی می‌کنند.

نورپردازی

سقف کاذب کناف، طرحی راه‌راه برای مخفی کردن منابع رشته نوری دارد تا به همراه هالوژن نور عمومی فضا را تأمین کند. نورپردازی‌های تزیینی و تأکیدی هم مانند لوسترهای پذیرایی و ناهارخوری در فضا به چشم می‌خورد. لوستر فضای ناهارخوری که به‌صورت خطی بالای میز ناهارخوری قرار گرفته در فضای پذیرایی ظاهرش را با لوستری دایره‌ای شکل عوض کرده که رنگ شیدهای لامپ‌هایش با پالت پس‌زمینه خانه همخوانی دارد.

مهرناز شاپوری
خانه ای به رنگ شکوفه های گیلاس
مهرناز شاپوری

حجاب خانه

والان پرده‌ها با طرحی ساده و همرنگ با روکش مبلمان پذیرایی انتخاب ‌شده است. حریر زیر پرده طرحدار بوده که بی‌ربط به فرم‌ها و رنگ‌های فضا نیست. به دلیل نورگیری راضی‌کننده‌ فضای عمومی خانه، انتخاب حریر به‌عنوان پرده‌ اصلی، انتخابی قابل‌ تحسین است که باعث جلوگیری از دلگیری و تاریکی فضا می‌شود.

مطلب پیشنهادی: تغییرات کوچک در دکوراسیون داخلی با رنگ های بهاری

مهرناز شاپوری
خانه ای به رنگ شکوفه های گیلاس
مهرناز شاپوری

فضای مورد علاقه‌ خانم خانه

خانم خانه علاقه‌ زیادی به شمع دارد و دوست دارد برای ایده گرفتن در کارهایش، شمع روشن کند، موزیکی ملایم پخش کند، روی صندلی تابی کنج مورد علاقه خانه‌اش (در سمت دیگر میز ناهارخوری) بنشیند و بی‌خیال از دنیا و مشغله‌هایش، مجله یا روزنامه‌ای از سبد کنار صندلی بردارد، ورق بزند و استراحت کند.

مهرناز شاپوری
خانه ای به رنگ شکوفه های گیلاس
مهرناز شاپوری

طبیعت بی‌جان

  • با توجه به اینکه گل‌های طبیعی در فضا استفاده‌ شده، چقدر گیاهان در زندگی و فضای شخصی‌تان مؤثر هستند؟

من فکر می‌کنم گل و گیاه روح خانه است. واقعا به گیاهان علاقه‌مندم و حتی در طراحی، فضای کوچکی را برای‌شان در نظر گرفته‌ام.

مهرناز شاپوری
خانه ای به رنگ شکوفه های گیلاس
مهرناز شاپوری

بررسی اتاق به اتاق خانه

این واحد که در طبقه سوم آپارتمانی واقع ‌شده است، ۳ خواب دارد که یک خواب آن مستر است و مثل بیشتر اتاق‌های مستر سرویس بهداشتی را شامل می‌شود و ۲ اتاق کار و اتاق لباس و یک سرویس مهمان فضای خصوصی خانه را تشکیل می‌دهند.

اتاق کار خانگی

فرم‌های کرو که در سقف کاذب و لامپ این اتاق دیده می‌شوند با رنگ‌های یادآور طبیعت (قهوه‌ای- سبز و تونالیته‌های‌شان) راحتی، نشاط و سرزندگی را به همراه دارند. تنها رنگ‌های طبیعت برای رنگ‌آمیزی اتاق انتخاب نشده‌اند؛ چراکه تصاویر گیاهان به‌صورت تابلو و کاغذدیواری را نیز در اتاق می‌بینیم. رنگ سبز در نشیمنگاه صندلی‌ها همراه با روکش صندلی طرحدار با ترکیب رنگی قهوه‌ای- سبز دیده می‌شود. ساعت تزیینی به شکل پروانه، گلدان به شکل آ‌بپاش و بز فلزی که مجسمه‌ای روی میز کار است، همگی حضور طبیعت را در این خانه نشان می‌دهند.

مهرناز شاپوری
خانه ای به رنگ شکوفه های گیلاس
مهرناز شاپوری

اتاق لباس

تزیین اتاق لباس با کاغذدیواری و تزییناتی مانند چرخ‌خیاطی قدیمی روی رادیاتور انجام شده است. کفپوش این اتاق از همان جنس و رنگ پارکت باقی فضاست. طرح قالیچه‌ این اتاق هم مثل کاشی‌های شکسته برجستگی و تضاد خاصی به کف صاف پارکت می‌دهد.
در این اتاق حیاط‌خلوت (نورگیر) وجود دارد که نقش رختشوی‌خانه را ایفا می‌کند. میز اتو و سبدهای لباس هم به‌صورت توکار در کمدهای این اتاق تعبیه‌ شده‌اند.

اتاق‌خواب

طرح گلدار صورتی و راه‌راه خانه نیز در این اتاق‌خواب هم دیده می‌شود و می‌توان روی اکسسوارها و مبلمان این اتاق هم آن را مشاهده کرد.

مطلب پیشنهادی: ۱۵ اتاق صورتی که شما را غلغلک می دهد!

مهرناز شاپوری
خانه ای به رنگ شکوفه های گیلاس
مهرناز شاپوری

حرف آخر

آقای خانه از همان ابتدا برای طراحی به خانمش اعتماد کرده و انتخاب را بر عهده ایشان ‌گذاشته است. 

  • همسرتان با توجه به اعتمادی که به شما داشتند، از نتیجه کار راضی بودند؟

بله. همسرم خوشبختانه به من اطمینان کامل داشت و صددرصد از نتیجه‌ کار راضی بود. این اطمینان هم ‌زمانی بیشتر ‌شد که وقتی مهمانان خانه را می‌دیدند، تعریف می‌کردند. ناگفته نماند در این چند وقت، از دوستان و آشنایان هم سفارش طراحی داخلی گرفته‌ام.

برای شرکت در مسابقه بوی عیدی چیدانه از رسم و رسوم، خانه تکانی، خریدهای عید، ترافیک اسفند، سفره هفت سین، شکوفه های بهاری درختان، سفرهایی که می روید یا هر چیزی که برای شما تداعی کننده روزهای عید است عکس بگیرید و در صفحه اینستاگرام خود با هشتگ #بوی_عیدی و #چیدانه منتشر کنید یا از طریق دایرکت به صفحه اینستاگرام چیدانه ارسال فرمایید تا از برندگان خوش شانس جوایز شگفت انگیز ما باشید.

منبع: مجله منزل | نویسنده: مرجان نراقی | عکاس: مهرناز شاپوری | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه