Chidaneh.com placeholder image

10حقیقت در مورد رویا در خواب

به قلم: تحریریه چیدانه

اتاق خواب: ما فکر می کنیم در این هوای نسبتا سرد یک خواب راحت بیشتر از هر چیزی می چسبد! اتاق خواب ساکت با دکور ساده، تشک راحت و لحاف گرم و تمیزی که بپیچی دور خودت! مطلب پیش رو را هم ویژه جشنواره اتاق خواب من برایتان تهیه کردیم. 

رویاها می‌توانند رمزآمیز، هیجان‌انگیز، ترسناک، و یا کمی عجیب باشند. در این مطلب به برخی یافته‌های محققان در مورد رویا اشاره می‌کنیم و ده حقیقت را در این مورد بیان می‌کنیم. پس با چیدانه همراه باشید.

قالیشویی ادیب

1.همه خواب می‌بینند.

مردان خواب می‌بینند. زنان خواب می‌بینند. حتی نوزادان هم خواب می‌بینند. ما همه خواب می‌بینیم، حتی کسانی که می‌گویند خواب نمی‌بینند نیز خواب می‌بینند. در حقیقت، محققان کشف کرده‌اند که افراد به طور معمول در هر شب چندین رویا می‌بینند که هر کدام بین 5 تا 20 دقیقه طول می‌کشد. در یک طول عمر متوسط، افراد حدود شش سال را در حال رویا دیدن هستند.

2.اما شما اکثر رویاهایتان را فراموش می‌کنید.

طبق تخمین‌های آلن هابسون که یکی از محققان حوزه خواب است، حدود 95 درصد رویاها کمی پس از بیدار شدن از خواب فراموش می‌شوند. چرا به یاد آوردن رویاها مشکل است؟ براساس یک نظریه، تغییراتی که در طول خواب در مغز انسان اتفاق می‌افتد به پردازش اطلاعات و ذخیره آن‌ها اجازه فعالیت نمی‌دهد. اسکن‌های مغز افرادی که در حال خواب بودند نشان می‌دهد که بخش قدامی مغز که مسئول شکل‌دادن به خاطرات است، در طول خواب REM، مرحله‌ای که رویا دیدن اتفاق می‌افتد، از کار می‌افتد و غیرفعال می‌شود.

3.همه رویاها رنگی نیستند.

اگرچه حدود 80 درصد رویاهای ما رنگی هستند، اما درصد کمی از افراد وجود دارند که اظهار می‌کنند رویاهای آن‌ها فقط در حالت سیاه و سفید اتفاق می‌افتد. در مطالعاتی افرادی که در حال رویا دیدن بودند از خواب بیدار شدند و از آن‌ها خواسته شد نزدیک‌ترین رنگ را به رویای خود انتخاب کنند. بیش‌ترین رنگی که انتخاب شد رنگ‌های روشن بودند.

4.مردان و زنان به طور متفاوتی رویا می‌بینند.

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که وقتی نوبت به محتوای رویای افراد می‌رسد، تفاوتی در محتوای رویای زنان و مردان وجود دارد. در مطالعه‌ای که در این زمینه انجام شد مشخص شد که مردان بیش از زنان در مورد عصبانیت و تنش رویا می‌بینند. طبق گفته‌های یکی از محققان حوزه خواب، ویلیام دومهوف، زنان معمولا رویاهای طولانی‌تری می‌بینند و در این رویاها شخصیت‌های بیش‌تری حضور دارند. مردان دو برابر بیش‌تر از زنان در رویاهای خود مردان را می‌بینند، در حالی که زنان به یک نسبت خواب مردان و زنان را می‌بینند.

5.حیوانات هم ممکن است رویا ببینند.

آیا تا به حال دیده‌اید که سگی هنگام خواب دم و یا پاهای خود را تکان می‌دهد؟ اگرچه اطمینان از رویا دیدن حیوانات هنوز کمی مشکل است، اما محققان معتقدند که به احتمال زیاد حیوانات هم رویا می‌بینند. مانند انسان‌ها، حیوانات هم وارد مراحل خواب که شامل چرخه‌های REM و NREM است می‌شوند.

6. شما می‌توانید رویاهای خود را کنترل کنید.

رویای واضح رویایی است که شما در آن به این‌که مشغول رویا دیدن هستید آگاهی دارید، حتی اگر کاملا در خواب باشید. در طول این نوع خواب، شما می‌توانید به رویای خود جهت دهید یا آن را کنترل کنید. تقریبا نیمی از مردم تجربه حداقل یک نمونه از این نوع خواب‌ها را به یاد دارند و برخی دیگر به طور متناوب چنین رویاهایی می‌بینند.

7. بروز احساسات منفی در رویاها متداول‌تر هستند.

کالوین هال، حدود بیش از پنجاه هزار رویای دانش‌جویان را در یک بازه چهل ساله جمع‌آوری کرد. گزارش پژوهش‌های او در دهه 1990 توسط شاگردش ویلیام دومهوف در دسترس عموم قرار گرفت. این گزارش نشان می‌دهد که افراد در طول رویا احساسات مختلفی همچون لذت، شادی، و ترس را تجربه می‌کنند. متداول‌ترین احساس موجود در این رویاها احساس تشویش و نگرانی بود، و به طور کلی احساسات منفی نسبت به احساسات مثبت حضور بیش‌تری در رویاها داشتند.

8.نابینایان هم رویا می‌بینند.

اگرچه افرادی که بینایی خود را پیش از 5 سالگی از دست داده‌اند معمولا رویاهای تصویری نمی‌بینند، اما آن‌ها همچنان رویا می‌بینند. علیرغم فقدان تصویر، رویای افراد نابینا به همان پیچیدگی و وضوح رویای افراد بینا است. رویاهای افراد نابینا به جای احساسات بصری، حاوی اطلاعاتی از دیگر حس‌های آن‌ها مانند صدا، لامسه، طعم، و بو است.

9. بدن شما در طول رویا فلج می‌شود.

ویژگی خواب REM این است که در آن عضلاتی بی‌اختیار فلج می‌شوند. دلیل این امر چیست؟ این پدیده با نام عدم حرکت عضلات شناخته می‌شود و هنگام رویا از حرکت کردن و تکان خوردن عضلات شما جلوگیری می‌کند. اصولا در این فرایند چون نورون‌های حرکتی مغز تحریک نمی‌شوند، بدن شما قادر به حرکت نیست.

در برخی موارد، این فلج شدن حتی تا 10 دقیقه پس از بیدار شدن فرد هم ادامه می‌یابد، وضعیتی که به آن فلج خوابی می‌گویند. آیا تا به حال از یک رویای ترسناک از خواب بیدار شده و خود را ناتوان در حرکت دیده‌اید؟ اگرچه این تجربه کمی ترسناک به نظر می‌رسد، اما متخصصان این حوزه چنین حالتی را طبیعی می‌دانند و بیان می‌کنند که این حالت چند دقیقه طول می‌کشد و پس از آن عضلات بدن به حالت طبیعی خود باز می‌گردند.

10.بسیاری از رویاها جهانی هستند.

اگرچه رویاها معمولا متاثر از تجربیات شخصی ما هستند، اما محققان دریافته‌اند که تم‌های مشخصی در فرهنگ‌های مختلف به طور یکسان ظاهر می‌شود. برای مثال، مردم سراسر جهان معمولا در مورد، مورد تعقیب قرار گرفتن، مورد حمله واقع شدن، و از ارتفاع افتادن رویا می‌بینند. رویاهای مشترک دیگر شامل رویدادهای داخل مدرسه، احساس یخ زدگی، ناتوانی در حرکت، دیر رسیدن، پرواز کردن، و برهنه شدن در جایی شلوغ است. 

مطالب بیشتر: چگونه با پرده جلوی نورهای مزاحم را بگیریم؟

اتاق خواب کوچک و دنج که حسادت شما را بر می انگیزد!

منبع: helpguide | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
avina در تاریخ 27 مهر 1393
واقعا جالب بود .تا به حال به خواب دیدن این طوری نگاه نکرده بودم

ثبت دیدگاه