پارچه مبل راحتی، کدوم جنس بهتره؟

پارچه مبل راحتی، کدوم جنس بهتره؟

به قلم: تحریریه چیدانه

شکل، اندازه، فرم و سبک، موارد بسیار مهمی برای انتخاب لوازم خانه هستند. اما انتخاب پارچه مبل مناسب نیز می تواند مهم‌ترین انتخاب به حساب آید. در زمان انتخاب پارچه مبل راحتی نه تنها باید به زیبایی آن توجه کنید، بلکه باید آن را از جنبه های مختلفی مثل حس لمس و راحتی، نوع پوشش و نحوه شستشو هم در نظر بگیرید. در این زمان است که می توانید یک انتخاب درست بر اساس سبک زندگی خود داشته باشید. با تمام این گزینه ها می توانید به راحتی مبلمان خود را پوشش دهید. برای اینکه درانتخاب پارچه مبل راحتی موفق تر باشید و با دقت بیشتری به صورت محدودتر انتخاب کنید با ما همراه باشید.

پارچه مبل راحتی، کدوم جنس بهتره؟

تابلو فرش ریحان

انواع پارچه مبل راحتی

پارچه مبل راحتی می تواند از مواد مختلفی مثل مواد طبیعی، دست ساز و یا ترکیبی از هر دو ساخته شده باشد. هر کدام از جنس ها نکات مثبت و منفی مختص به خودشان را دارند. بنابراین مهم است که در زمان انتخاب پارچه مبل راحتی به نوع آن ها توجه کنید تا با سبک زندگی شما مطابقت داشته باشد.

در حالت کلی برای مبلمان راحتی و ال در فضایی مثل نشیمن که روزانه استفاده زیادی دارند مقاومت پارچه اهمیت زیادی پیدا می کند. این مقاومت در درجه اول با مقاومت پارچه در مقابل پاره شدن و ساییدگی و بعد هم با مقاومت در برابر لکه و آب سنجیده می شود.

پارچه مبل راحتی

پارچه مبل راحتی نخی

پارچه های نخی نرم و بادوام هستند، اما به راحتی دچار چین و چروک و آلودگی می شوند. این نوع از پارچه ها در انتخاب ملحفه رایج اند. با وجود این که لکه های روی بر این نوع پارچه قرار می گیرند به راحتی با صابون و آب قابل شستشو هستند، اما زمانی که آن را در معرض مستقیم نور آفتاب قرار دهید رفته رفته شروع به کدر شدن خواهد کرد.

پارچه مبل راحتی

پارچه کتان برای مبلمان راحتی

کتان از الیاف گیاهان ساخته می شود. این نوع پارچه به عنوان پارچه رومبلی در هر دو سبک دکوراسیون رسمی و غیررسمی قابل استفاده است. با وجودی که این نوع پارچه به صورت طبیعی در برابر آلودگی و کثیفی مقاومت می کند، اما به راحتی چروک می شود. بعضی از کتان ها می توانند به راحتی خشک شویی و یا شسته شوند.

مطلب پیشنهادی: پارچه رومبلی جدید، رایج ترین ها رو بشناسین!

پارچه مبل راحتی

ترکیبی از مواد مصنوعی برای پارچه مبلی

پارچه هایی با بافت مصنوعی یا ساخته دست انسان به نسبت پارچه های طبیعی در مقابل آلودگی و لکه گیری مقاومت بیشتری داشته و رنگ آن ها به راحتی محو و کدر نمی شود. بعضی از انواع پارچه مبل ترکیبی از دو بافت مصنوعی و طبیعی هستند تا مزایای هر دوی آن ها را داشته باشد. برای مثال پارچه ترکیبی نخی- پلی استری از حس نرمی و لطافت پارچه نخی به همراه مقاومت بالاتری در برابر آلودگی، محو و کدر شدن برخوردار است. نکته منفی که در رابطه با پارچه های ترکیبی می توان یاد کرد این است که طبیعتا هزینه بالایی خواهند داشت. انواع مختلفی از بافت های ترکیبی وجود دارند، اما چند نوع پیش رو جزو پرطرفدارترین ها به حساب می آیند:

  • آکریلیک
  • نایلون
  • پلی استر

مطلب پیشنهادی: مزایا و معایب انواع پارچه رومبلی در دکوراسیون منزل

پارچه مبل راحتی

آکریلیک به عنوان پارچه مبل راحتی

سبک و نرم است. این بافت در مقابل چین و چروک و آلودگی مقاومت بسیار خوبی دارد و برای مبلمانی که در کنار پنجره و یا در خانه هایی با نور زیاد قرار دارند بسیار مناسب است. (پارچه هایی که در فضای بیرونی خانه قرار می گیرند نیز به دلیل اینکه در تماس مستقیم با آفتاب قرار می گیرند معمولا از همین جنس هستند). در حالیکه بعضی از انواع آکریلیک ها را تنها می توان با روشی خاص تمیز کرد، انواع دیگری را می توان به راحتی شستشو داد.

پارچه مبل راحتی

نایلون

یکی از مقاوم ترین بافت هایی است که می توانید برای پارچه رومبلی پیدا کنید. پارچه مبل راحتی نایلون به شکلی باورنکردنی بادوام است. تولیدکنندگان باید بافتی ظریف تر مانند مخمل را با نایلون ترکیب کنند تا از پرزدهی وپارچه مبل راحتی خراش خوردگی آن جلوگیری کنند. نکته منفی که در رابطه با این بافت از پارچه می توان ذکر کرد حساسیت آن در مقابل نور خورشید و نیاز به محلول هایی خاص و ویژه برای شتسشو است.

پارچه مبل راحتی

پلی استر

بسیار مقاوم و بادوام بوده و به شکل ترکیبی با بافت هایی دیگر رایج است تا کمتر دچار رن گرفتگی و کدری گردد (این نوع بافت در مقابل نور خورشید مقاومت خوبی دارد). بعضی از انواع بافت های پلی استری در پارچه رومبلی می توانند به راحتی با آب و صابون شسته شوند. این در حالی است که برخی دیگر را تنها با محلول های خاصی می توان شستشو داد.

پارچه مبل راحتی
پارچه های مقاوم در برابر لکه

انواع پارچه مبل راحتی مقاوم در برابر لکه

انواع مختلفی از پارچه ها هستند که بافت های مقاومی در برابر هرگونه لکه دارند. علت آن هم این است که این بافت ها ذاتا رطوبت را دفع کرده و مانع جذب لکه می شوند. برای مثال پارچه‌های مبلی نانو یکی از جدیدترین پارچه های مقاوم در برابر آب و لکه هستند که به صورت گسترده در صنایع مبل سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برای نانو کردن الیاف و پارچه های رومبلی روش های مختلفی وجود دارد. در یکی از ساده ترین و عمومی ترین شیوه ها الیاف یا پارچه های تولیدی با مواد نانو پوشش داده می شوند و بسته به نوع ماده نانو خواصی در الیاف شکل می گیرد که باعث محدودیت شدید الیاف در پذیرش و جذب آب و گرد و غبار می‌شود. در این حالت اگر آب یا لکه روی پارچه مبل بریزد جذب نمی‌شود و به راحتی می توان با یک دستمال سطح آن را تمیز کرد.

مطلب پیشنهادی: انواع پارچه رومبلی را قبل از خرید بشناسید!

پارچه مبل راحتی

نگهداری از پارچه مبل راحتی

زمانی که شخصی بر روی مبلمان شما می نشیند آلودگی بر سطح آن منتقل و مالیده می شود. برای جلوگیری از ایجاد آلودگی بر روی روکش مبلمان خود حداقل به طور ماهانه آن را وکیوم کنید. در زمان خریداری پارچه رومبلی خود حتما از ساختار آن آگاه و مطمئن گردید تا بدانید که آیا می توان آن را به راحتی با آب شستشو داد یا خیر. در غیر این صورت باید آن را با محلولی خاص شستشو دهید. این را هم در نظر داشته باشید که کمپانی و شرکت هایی هم هستند که در شستشوی انواع پارچه ها تخصص و تبحر کافی را دارند.

پارچه مبل راحتی

دوام انواع پارچه مبل راحتی

احتمال بسیاری دارد که در زمان جستجوی روکش مبلمان با عبارت double rubs روبرو شده باشید. این عبارت به آزمون دوام آن پارچه مربوط می شود. این کار در به جلو و عقب حرکت دادن پارچه نمود پیدا می کند، چیزی که در هنگام نشستن و برخاستن افراد بر روی مبلمان اتفاق می افتد. نمره و امتیازی که پارچه مبل راحتی در این آزمون دریافت می کند می تواند رتبه و کیفیت آن را مشخص گرداند. قطعا بالاترین شماره و نمره ای که دریافت می شود مربوط به بادوام ترین نوع پارچه خواهد بود.

پارچه ای که به عنوان روکش مبلمان و اثاثیه شما قابل استفاده است باید دارای امتیاز بسیار بالایی باشد (حدود 15000). پایین ترین امتیاز(3000 تا 9000) نیز مربوط به پارچه های لوازم بسیار کوچک و امتیازهای متوسط (9000 تا 15000) نیز برای پارچه هایی مثل روکش های مبلمان و صندلی هایی که برای مراسم رسمی و مدت محدودی قابل استفاده اند، محسوب می شوند.

پارچه مبل راحتی

بافت پارچه رومبلی

ممکن است انواع پارچه مبل راحتی بسیاری زیبا به نظر برسند و یا در برابر لکه مقاومت بالایی داشته و بادوام باشند، اما در مهم ترین مرحله از آزمون شما رد شوند: بافت.

هیچ کسی به دنبال مبلمان خراش خورده، نخواهد بود. بنابراین در هنگام خرید حتما آن را بر روی پوست دست یا صورت خود بکشید تا از نرمی و لطافت آن اطمینان خاطر پیدا کنید. قطعا این موضوع برای مبلمانی که می خواهید آن را مقابل تلویزیون قرار داده و روی آن استراحت کنید، اهمیت بسیاری دارد.

“برای سفارش و خرید انواع پارچه رومبلی از اهالی فن چیدانه کمک بخواهید"

مجری: انسیه عطایی | فیلمبردار: محمدحسن جمالی | بازنویسی و انتشار: فهیمه مصدرالامور

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه