Chidaneh.com placeholder image

یکی از زیباترین و قدیمی ترین هتل های جهان در اصفهان!

به قلم: تحریریه چیدانه

هتل و اقامتگاه: هتل عباسی اصفهان حتما اقامتی فوق العاده را در سفر برای شما فراهم می کند. اگر اهل سفر هستیم قبلا در مطلب دیگری بهترین هتل های ایران برای سفر را به شما معرفی کردیم و هتل عباسی اصفهان نیز قطعا یکی از آنهاست. شکوفایی اقتصاد ایران در عصر صفوی، ساختن بناهای عظیم و سودمند چون بازار، مدرسه، پل، سد، آب انبار، مسجد و برج کبوتر رواج یافت اما شاخص ترین بناهای آن دوره مجموعه کاروانسراهاست. مهمانسرای عباسی اصفهان با ۳۲۰ سال قدمت تاریخی، در سال های حکومت آخرین پادشاه صفوی شاه سلطان حسین ساخته شد.
شاه سلطان حسین این مجموعه را به مادرش پیشکش کرد از این رو به کاروانسرای مادرشاه مشهور شد. مادر شاه سلطان حسین هم کاروانسرا را وقف مدرسه چهارباغ کرد که عواید آن برای نگهداری از مدرسه و معاش طلاب استفاده شود. با چیدانه همراه شوید تا گشتی در این هتل زیبا بزنیم.

قالیشویی ادیب

از کاروانسراها علاوه بر اقامت کاروانیان و بازرگانان به عنوان فضایی برای نگهداری کالا و مبادلات بازرگانی هم استفاده می شد. سادگی و در عین حال زیبایی کاروانسرای مادرشاه با فضایی دلگشا و آرام، شکوه و زیبایی میدان نقش جهان را به یاد می آورد.
معماری اصیل ایرانی در خانه بروجردی ها و گشت و گذار در باغ صد و هفتاد ساله نگارستان از جمله نمونه های برجسته دیگری از معماری ایرانی هستند که قبلا به شما معرفی کرده ایم.

این کاروانسرا در دو طبقه و صحن وسیع ساخته شده که از میان آن نهر فرشادی می گذرد و هنوز وضع بنا استحکام و فضای آن هر بیننده ای را حیران می کند.
پس از حمله افغان ها به اصفهان در سال ۱۱۳۴ هجری قمری و انقراض دولت صفوی این کاروانسرا آسیب زیادی دید ولی در زمان ظل السلطان حاکم وقت قاجار در اصفهان، این بنا بازسازی و برای استقرار سواره نظام سربازان وی از آن استفاده شد.

عکس قدیمی  هتل عباسی

تا سال ۱۳۰۲ هجری این محل کاربری نظامی داشت و سپس به عنوان انبار قند و شکر از آن استفاده شد. بین سال های ۱۳۱۰ تا ۱۳۳۰ در نزاعی که بین طلاب مدرسه چهارباغ و آقای پاقلعه ای در گرفت، موقوفه مدرسه به تملک سیدالعراقین درآمد و بعد از آن یکی از تجار اصفهان به نام مثقالی با ارایه اسناد جعلی ادعای مالکیت کاروانسرا را مطرح کرد.
مدت ها عدلیه اصفهان و تهران گرفتار کشمکش ها بودند تا اینکه بالاخره عدلیه رای موقوفه بودن کاروانسرا را صادر کرد.

● کاروانسرای عباسی مهمانسرا می شود

در سال ۱۳۳۶ شمسی دولت وقت تصمیم گرفت تا با توجه به افزایش سفر جهانگردان و گردشگران خارجی به اصفهان و نبود امکانات اقامتی مناسب در این شهر، این کاروانسرا را به یک هتل بین المللی تبدیل کند.

در اجاره نامه این کاروانسرا تاکید شده که نقشه مهمانخانه و عملیات ساختمانی باید با قانون عتیقات از لحاظ ابنیه تاریخی مغایرت نداشته باشد.

قبلا در مطلب بهترین رستوران ها در شهرهای مختلف ایران  چند مورد از بهترین رستوران های ایران را به شما معرفی کردیم. رستوران هتل عباسی نیز علاوه بر معماری تحسین برانگیزش یکی از بهترین رستوران های اصفهان است.

● معماری مهمانسرای عباسی
مهمانسرای عباسی با ۲۳۱ اتاق، سوئیت و آپارتمان که مطابق با استانداردهای بین المللی ساخته شده اند، سالانه پذیرای هزاران مهمان و گردشگر داخلی و خارجی از اقصی نقاط جهان و همچنین دهها هیات از میهمانان عالی رتبه سیاسی و شخصیت های بین المللی است. در ۴۰ سال گذشته بیش از ۱۵۰ شخصیت مطرح جهان در این هتل اقامت داشتند که قرار است مجموعه این اطلاعات به صورت کتاب منتشر شود.

از بخش های قابل توجه این مهمانسرا رستوران ها و تالارهای متعدد آن است که برای هر یک به نام یکی از بناهای مشهور اصفهان نامگذاری و تزئینات هر یک شبیه به آن اثر انتخاب شده است.
تالارهای چهلستون، عالی قاپو، زرین، نقش جهان و فیروزه از جمله تالارهای پذیرایی این مهمانسرا هستند.

با 10 هتل مطرح تهران برای اقامت و برگزاری جشن ها آشنا شوید.

سوئیت های این هتل به سبک معماری صفوی و قاجار با فضایی رویایی، مقرنس های زیبا، دیوارنگاری و مذهب است که معماری عصر خود را برای مهمانان تداعی می کند.

تجربه چند روزی در دل کوه با هتل صخره ای کندوان را نیز به شما پیشنهاد می کنیم.

رستوران هتل عباسی در باغ و مححوطه بیرونی

رستوران و محیط باز چشم انداز به گونه ای است که میهمانان می توانند علاوه بر استفاده از امکانات رستوران، از بام مهمانسرا شهر زیبای اصفهان و بنای باشکوه آن را نظاره کنند.
چایخانه سنتی مهمانسرا واقع در ضلع شمالی باغ، به عنوان نخستین چایخانه سنتی جهان به شمار می رود. همچنین موزه دایمی قرآن های خطی مهمانسرا از باارزش ترین و دیدنی ترین بخش های این مجموعه است.
این مهمانسرا به دلیل دارا بودن تالارهای متعدد همه ساله برگزار کننده صدها همایش علمی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی و بین المللی است.
بی شک جای هتل عباسی اصفهان در بین 11 طراحی شگفت انگیز مراکز اقامتی خالی است.

به ما بگویید: آیا شما نیز تا به حال در هتل عباسی اصفهان اقامت داشته اید؟ نظرات خود را درباره این هتل با ما در میان بگذارید.
مطالب پیشنهادی: ۵ اثر ماندگار از جاذبه های گردشگری همدان

جاذبه های گردشگری یزد و معماری کویری

۱۰ جاذبه گردشگری جهان برای سفر در سال ۲۰۱۵ (۱)​

 منبع:گرد آوری توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
avina در تاریخ 15 مرداد 1393
خیلی مطلب عالی و کامل بود. ممنون . کاش شرکت های بیمه ای ما برای بیشتر بناهای تاریخی کشور که قابلیت تبدیل شدن به هتل رو داره سرمایه گذاری میکردن.
ستی در تاریخ 18 مرداد 1393
چقدر زیبا.این هتل آدم و به قلب تاریخ می بره.من هر وقت بخوام برم اصفهان می رم این هتل.

ثبت دیدگاه