Chidaneh.com placeholder image

13 ایده ماندگار برای طراحی فضاهای کوچک

به قلم: تحریریه چیدانه

فضاهای کوچک: الهام در همه اشکال و اندازه‌ها به سراغ انسان می‌آید و در هر زمان. معماران و طراحان دائما به گذشته می‌نگرند، اما قرن 21، قرنی است که در آن کارهای نورآورانه و جدید به وقوع پیوسته است. انتشارات، چه کاغذی و چه آنلاین، پس از مدتی که در مورد گرایشی در طراحی یا معماری می‌نویسند از یاد می‌روند و کتاب‌ها و مجلات ده، پنج، و یا هفت سال پس از انتشارشان بلااستفاده و از رده خارج می‌شوند.

مطالب بسیار کاربردی و به روزی که در این مطلب می خوانید ایده هایی از یک کتاب قدیمی طراحی داخلی است که آزبی براون آن را نوشته است و در سال 1993 به چاپ رسیده است. آن‌چه که در این کتاب شما را شگفت‌زده خواهد کرد تازگی (یا جاودانگی) ایده‌ها و پروژه‌های موجود در آن است. تم اصلی آن کتاب تمرکز روی این موضوع است: «محدودیت‌های موجود در فضاهای کوچک را با استفاده از طراحی هوشمندانه می‌توان از بین برد.»

سرویس خواب بالسا

زمانی که براون این کتاب را می‌نوشته است از کشور ژاپن به نیو اورلئانز آمریکا نقل مکان کرده است. او متوجه محدودیت‌های موجود در زندگی در کشورهای مانند آمریکا و ژاپن بوده است و سعی کرده در این کتاب‌ راه‌حل‌هایی خلاقانه برای از بین بردن این محدودیت‌ها ارائه کند. برخی از تکنیک‌هایی که براون در این کتاب مطرح کرده است عبارتند از:

فضای افقی: با استفاده از آن می‌توان فضا را بزرگ‌تر کرد.

نورپردازی، رنگ، و طرح: با استفاده از آن‌ها می‌توان فضا را روشن و سرزنده کرد.

استفاده جدی از همه فضاها: هر سانتی‌متر از فضا مهم است.

تراکم و انعطاف‌پذیری: از همه فضاها در طول روز استفاده باید کرد.
درست است که در هر منطقه‌ای با توجه به فرهنگ و عادات و رسوم از فضاها به شیوه‌های مختلفی استفاده می‌شود اما در این مطلب سعی شده است ایده‌هایی مطرح شود که به درد هر فردی در هر کجای دنیا بخورد و بتوان از این ایده‌ها برای طراحی فضای کوچک زندگی استفاده کرد.
 

1.مینی‌مالیستی فکر کنید

اولین فصل کتاب براون درباره پروژه‌ای است که توسط تادو آندو انجام شده است. تادو اندو یک معمار ژاپنی است که برای استفاده از فرم‌های بتنی و ساخت خانه‌های مبله معروف است.

مینی‌مالیسم به معنی عدم استفاده از وسایل نیست بلکه به معنی ساده‌کردن فضا و استفاده هوشمندانه از آن است. بنابراین دسترسی ساده و آسان به فضاهای نگهدارنده (دسترسی ساده و آسان مهم‌ترین بخش این تکنیک است) در جلوگیری از بی‌نظمی فضا بسیار موثر عمل می‌کند.

 

2.زندگی در ارتفاع کم

اگر تکنیکی در کتاب براون وجود داشته باشد که در غرب در برابر آن مقاومت می‌شود، نشستن بر روی زمین یا خوابیدن روی تشک‌هایی است که بر روی سطح خانه پهن می‌شوند. اما همان‌طور که در این آپارتمان در یونان می‌بینید، چنین تکنیکی بیش از آن‌که فرهنگی باشد فردی است. مناطق نشستن و استراحت کردن توسط قطعات چوبی مشخص شده‌اند و خود این قطعات چوبی فضای نشیمن این خانه نیز هستند. 

 

در این عکس میز غذاخوری کم‌ارتفاع موجود در فضا نشان‌دهنده الهام‌گرفتن طراح از طراحی آسیایی است. افراد برای غذاخوردن روی زمین می‌نشینند و پاهای خود را در فضای زیر میز قرار می‌دهند. چنین فضایی در ماه‌های سرد سال باعث گرم شدن بدن می‌شود.

 

3.تغییر سطح

تغییر در سطح، حتی بیش‌تر از آن‌چه در عکس بالا می‌بینید، می‌تواند بدون استفاده از دیوار، قسمت‌های مختلف جداگانه را در یک فضا خلق کند. این منزل مسکونی در هنگ‌کنگ دارای یک اتاق نشیمن فرورفته است که در امتداد حیاط پشتی خانه قرار گرفته است. طراحی این فضا با استفاده از قفسه‌های موجود در دیوارها کاملا مینی‌مالیستی است. نورپردازی نواری موجود در قسمت زیر تلویزیون ساکنان و مهمانان این خانه را به زندگی در ارتفاع کم تشویق می‌کند.

 

4.فضای بیرونی را وارد فضای درونی کنید

استفاده از فضای بیرونی در خانه‌های کوچک می‌تواند نقش مهمی در گسترش فضا داشته باشد. با این کار کیفیت فضای داخلی افزایش می‌یابد، نور طبیعی وارد خانه می‌شود، و پیوند کوچکی با طبیعت، شاید یک درخت، چند گل، و یا حتی آسمان، ایجاد می‌شود.

 

5.مبلمان برای فضاهای کوچک

براون مبلمان مدرن به ویژه صندلی‌هایی که شفافیت بیش‌تری نسبت به هم‌نوعان سنتی خود دارند را ترجیح می‌دهد. من به صندلی‌های تاشو نیز اشاره می‌کنم که استفاده از آن‌ها ساده است و می‌توان هنگام نیاز از آن‌ها بهره برد. این آشپزخانه و فضای غذاخوری کوچک نمونه کاملی از این مسئله است. هم صندلی و هم میز تاشو هستند و می‌توان آن‌ها را در هنگام نیاز تا کرد.

 

حالت تاشده میز.

 

6.فضای زیر کف

به آپارتمان واقع در یونان بازمی‌گردیم و بخش دیگری از آن را می‌بینیم که دارای کتابخانه‌ای است که 90 درجه نسبت به کتابخانه‌های عادی تغییر جهت داده است. این کتابخانه نمونه‌ای از استفاده از فضای زیر کف اتاق است. از فضای زیر کف اتاق‌ها و فضاهای کوچک استفاده زیادی می‌توان کرد.

 

7.راهپله‌ها

یکی بهترین‌ مکان‌ها برای ایجاد فضاهای نگهدارنده زیر راه‌پله است، فضایی که از آن برای هیچ کار دیگری نمی‌توان استفاده کرد. راه‌های زیادی برای ایجاد فضاهای نگهدارنده در درون یا زیر راه‌پله‌ها وجود دارد: دراورها در پیشانی پله و همانطور که در عکس می‌بینید دروارها، کشوها، و کمدها در زیر پله‌ها.

 

8.گوشه‌های نامتعارف و فضاهای مرده

یکی از قسمت‌های خانه‌های آمریکایی که بیش‌ترین استفاده از فضاهای آن می‌شود آشپزخانه است که معمولا در آن فضای مرده‌ای وجود ندارد. در عکس بالا فضای مخصوص ادویه‌جات را می‌بینید که بسیار باریک است و به صورت کشویی طراحی شده تا استفاده از آن راحت باشد.

 

متداول‌ترین فضاهای مرده گوشه‌های کابینت‌های آشپزخانه است و طراحان آشپزخانه به گونه‌ای آن را طراحی می‌کنند تا بتوان از این فضا بیش‌ترین بهره را برد. یکی از این تکنیک‌ها (که هنوز کامل نیست اما هوشمندانه است) استفاده از دراورهایی است که مخصوص این فضا طراحی شده‌اند.

 

9.فضاهای نگهدارنده متحرک

استفاده از مبلمان چرخ‌دار ایده بسیار خوبی برای استفاده مناسب از فضا است. همانطور که در عکس می‌بینید یکی از قفسه‌ها در زیر جزیره آشپزخانه قرار گرفته است…

 

… اما می‌توان آن را از جزیره آشپزخانه خارج کرد تا جا برای یک نفر بیش‌تر برای نشستن در جزیره ایجاد شود. هم‌چنین هنگام نیاز می‌توان از آن به‌عنوان میز کناری یا هر چیز دیگر استفاده کرد.

 

واقعا افراد جسور باید از کتابخانه‌های متحرک استفاده کنند، مانند کتابخانه‌ای که در عکس بالا می‌بینید.

 

اشیای متحرک را فقط به فضاهای نگهدارنده محدود نکنید. در این فضا تخت‌خواب را می‌توان از کنار دیوار جابه‌جا کرد و در مقابل ایوان قرار داد تا ساکنان خانه بتوانند از منظره زیبای روبه‌روی خود لذت ببرند.

 

10.فضاهای پنهان

یکی از خلاقانه‌ترین تکنیک‌ها در فضاهای کوچک استفاده از شیوه‌هایی است که از طریق آن‌ها بتوان فضاهای کوچک را بزرگ‌تر به نظر رساند. این تکنیک‌ها اکثرا بر روی تخت‌خواب‌ها متمرکز هستند تا بتوان از فضا در شب به عنوان اتاق‌خواب و در روز به عنوان اتاق نشیمن استفاده کرد. 

 

یک پنل دیواری متحرک کنار می‌رود و یک تخت‌خواب وارد فضای خانه می‌شود. این ایده فوق‌العاده است چراکه پنلی که کنار می‌رود فضا را به دو قسمت تقسیم می‌کند و از تابش مستقیم آفتاب بر تخت‌خواب جلوگیری می‌کند.
 

این خانه برای خانواده‌ای با شش پسر است که در اتاق‌خواب آن‌ها در طبقه دوم یک فرورفتگی وجود دارد که در آن چهار نفر از آن‌ها می‌خوابند. استفاده از این ایده فضای کافی برای شش پسر این خانواده را فراهم کرده است و در کنار تخت‌خواب‌ها یک میز با چهار صندلی قرار گرفته است.

 

11.وسایل قابل تبدیل و چندمنظوره

در فضاهای کوچک وسایل قابل تبدیل و وسایل چندمنظوره کمک زیادی به طراحی فضا و استفاده بهینه از آن می‌کنند. بسیاری از آمریکایی‌ها حداقل یک وسیله از این دست را در خانه خود دارند. وسیله‌ای که در عکس بالا می‌بینید در شب یک تخت‌خواب است و در روز یک نیمکت. این وسیله چرخ‌دار است و در فضای پیرامونی خود دارای چندین فضای نگهدارنده است.

 

حالت بازشده این وسیله را می‌بینید که اکنون تبدیل یه یک نیمکت برای نشستن مهمانان شده است.

 

اندازه‌های مختلف این وسیله را  را در حالت بازشده در عکس بالا می‌بینید…

 

… و حالت بسته.

 

12.فقط برای حمام

اندازه و کارآمدی مسائل بسیار مهمی در حمام هستند. این حمام بسیار کوچک دارای یک دوش، یک سینک، و یک توالت فرنگی  است که دو مورد آخر با هم ترکیب شده‌اند. توالت-سینک دارای طراحی هوشمندانه‌ای است به طوری که آبِ پرکردن دوباره تانکر توالت از طریق شیر خارج می‌شود و به همین دلیل افراد برای شستن دست‌های خود آب را هدر نمی‌دهند.    

 

13. فقط برای اتاق کودکان

براون کتاب خود را با فصلی خاتمه می‌دهد که حاوی ایده‌هایی برای طراحی اتاق‌خواب کودکان است که در آن ایده‌های موجود در فصل‌های قبلی (برای مثال تغییر در سطح) اما در مقیاسی کوچک‌تر با هم ترکیب می‌شوند. این اتاق‌خواب دارای یک تخت‌خواب در طبقه دوم خود است و پله‌ها نقش فضاهای نگهدارنده را بازی می‌کنند. فضای زیر تخت‌خواب فضای بازی کودک است و یکی از دیوارها فضای نقاشی کودک است.

برای دیدن عکس های طراحی های خلاقانه فضاهای متفاوت و گرفتن ایده می توانید به اینجا مراجعه کنید.

به ما بگویید: کدام یک از ایده های بالا را در خانه خود به کار خواهید برد؟ ایده های خود را برای طراحی فضاهای کوچک با ما در میان بگذارید.

منبع: houzz | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه