Chidaneh.com placeholder image

خانواده زرد را مهمان خانه خود کنید

به قلم: تحریریه چیدانه

رنگ زرد: رنگ زرد هم می‌تواند ملایم باشد و هم شوکه‌کننده. این رنگ ممکن است به فضا انرژی اضافه کند و یا به آن حالتی آرام بدهد و در عین حال قادر است ظاهری روستایی یا ظاهری مدرن و به‌روز خلق کند. به عبارت دیگر، رنگ زرد یک رنگ متنوع است که در هر فضایی می‌توان از آن استفاده کرد. با این حال، اگرچه بسیاری از مردم به سایه‌های آفتابی این رنگ علاقه دارند، اما خیلی‌ها هم دوست دارند که از سایه‌های متنوع این رنگ استفاده کنند، برخی‌ها هم از این مسئله نگرانند که هنگام طراحی خانه این رنگ بیش از حد در فضا به چشم بیاید.

رنگ زرد عنصر اصلی باشد یا نه!
برای این‌که بتوان طراحی با رنگ زرد را به درستی انجام داد باید برنامه‌ای دقیق و سنجیده داشت. در این‌باره تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید رنگ زرد عنصر اصلی اتاق شما باشد یا نقشی حمایتی را بازی کند. هم‌چنین به این موضوع فکر کنید که کدام سایه رنگ زرد با شخصیت و سلیقه شما هماهنگ است و آیا این سایه مورد نظر با طراحی کلی اتاق شما در هماهنگی است یا خیر. خیلی مهم است که توازن در فضا حفظ شود؛ به این مسئله فکر کنید که چگونه می‌توانید از رنگ‌های مختلف و عناصر طراحی به گونه‌ای استفاده کنید که به کمک آن‌ها سایه مورد نظر و مقدار رنگ زردی که برای طراحی خود انتخاب کرده‌اید را افزایش یا کاهش دهید. فضاهای الهام‌بخشی که در ادامه مطلب می‌آیند ایده‌هایی در مورد نحوه طراحی خانه خود با استفاده از سایه‌های روشن یا ملایم رنگ زرد را ارائه می‌کنند. این ایده‌ها کمک زیادی به موفقیت شما در طراحی خانه خود می‌کنند.
 

تابلو فرش ریحان

یک تاثیر اولیه به یاد ماندنی ایجاد کنید.

چه کسی می‌تواند این کلبه زیبا و خاص را به سرعت فراموش کند؟ یک فنس نرده‌ای که به رنگ زرد آفتابی درآمده است و یک سایه‌بان سفید و زرد راه‌راه (قطر خطوط راه‌راه به گونه‌ای انتخاب شده‌اند که فضا بیش از حد شلوغ نشود) نمای سنتی این خانه را جذاب و زیبا کرده است و مطمئنا از هر زاویه‌ای به آن نگاه شود به خوبی به چشم می‌آید.

برای بازتولید چنین نمایی، تمام چیزی که به آن نیاز دارید یک قلم‌مو و یک قوطی رنگ زرد است. اکنون می‌توانید نمای خانه خود را به این حالت درآورید. اگر این نما برای ذائقه شما بیش از حد روشن است، فقط در نمای ورودی یک یا دو عنصر از نما را به رنگ زرد درآورید.
 

چند عنصر را به رنگ زرد درآورید تا در فضا به چشم بیایند.

با اضافه کردن مقادیری رنگ زرد به برخی از وسایل خانه به یک طرح رنگی خنک و آرام شخصیت و گرما اضافه کنید. به جای این‌که تغییرات هزینه‌بر و دائمی ایجاد کنید، کافی است فضای خود را با وسایل تزئینی طراحی کنید که به راحتی قابل جابه‌جایی هستند. این کار باعث می‌شود که وقتی علاقه شما به رنگ مورد نظر کم شد و یا خواستید با تغییر فصل تغییری در تیرگی یا روشنی رنگ‌ها ایجاد کنید، به راحتی بتوانید با تغییر این وسایل تزئینی به نتیجه مورد نظر خود برسید و نیازی به هزینه زیادی هم نباشد.
 

از یک خانواده رنگی استفاده کنید.

این جمله یعنی از رنگ‌های هم‌خانواده و هماهنگ استفاده کنید، به همین سادگی. با استفاده از سایه‌های متضاد رنگ زرد جلوه‌ای تماشایی در فضا خلق کنید و به اتاق خود لایه‌های رنگی زیبا اضافه کنید. در این صورت به فضای شما گرما و جذابیت‌های بصری زیادی اضافه می‌شود.
در طراحی این اتاق نشیمن تلفیقی از این روش استفاده شده است؛ کاغذدیواری پارچه‌ای این اتاق که به رنگ سبز چمنی متمایل به زرد است فضای اتاق را تعریف می‌کند و به آن جلوه‌ای خاص می‌دهد، و در عین حال آثار هنری نارنجی و لیمویی این پالت رنگی را روشن می‌کنند و به آن ظاهری بشاش و شاد اضافه می‌کنند. نوار باریک زرد رنگ موجود بر روی قالیچه، استفاده فراون از رنگ فیروزه‌ای را در این اتاق تحت شعاع قرار می‌دهد و باعث می‌شود تا اجزای مختلف اتاق یکدست و یکپارچه شوند.
 

با رنگ زرد فضا را خنثی کنید

چه رنگ پایه‌ای کِرم‌تر از رنگ بژ و گرم‌تر از رنگ خاکستری است و چه رنگی بیش‌تر از رنگ سفید شخصیت دارد؟ در این حالت استفاده از رنگ زرد کم‌رنگ خنثی فضا را کامل می‌کند.دیوارهای زرد- کره‌ای ملایم عشق انسان را برمی‌انگیزد. تنالیه رنگی موجود در این فضا به آن جلوه‌ای جذاب و آرامش‌بخش داده است.
 

با استفاده از رنگ زرد یک پالت رنگی گرفته و تیره را روشن کنید.

آیا می‌خواهید به اتاقی که دارای پالت رنگیست و تیره است حسی شاد و سرزنده اضافه کنید؟ رنگی که می‌تواند به خوبی از پس این کار بربیاید رنگ زرد است. سایه‌های رنگی تندی که سریعا در یک فضای تیره به چشم می‌آیند بهترین انتخاب هستند. سایه‌های روشن‌تر رنگ زرد، بدون این‌که بیش از حد توجه‌ها را به خود جلب کنند پالت تیره اتاق را روشن می‌کنند.
 

یک دسته گل روشن فضا را تلطیف می‌کند

هیچ راهی بهتر از اضافه کردن یک دسته گل تازه و معطر که به رنگ زرد بشاش است،برای شاد و سرزنده کردن یک اتاق (و البته روحیه شما) نیست. این چیدمان سفید، سبز، و طلایی کاملا تماشایی و زیباست، اما اگر به دنبال ظاهری خاص‌تر و شاداب‌تر هستید، از یک دسته گل شامل لاله‌های زرد، لیلیوم زرد، رز زرد، و نرگس زرد استفاده کنید.
 

ترکیب عناصر متضاد

از سبک طراحی این اتاق نشیمن تلفیقی و رنگارنگ تقلید و در فضاها و عناصر نامتعارف مقادیری رنگ زرد تیره اضافه کنید. در این اتاق، استفاده از رنگ‌مایه‌های زرد فضای تیره را روشن و سرزنده کرده است.
شومینه و مبلمان رنگی چشم‌گیر و مدرن هستند که با عناصر قبیله‌ای که ظاهری قدیمی و نامتعارف دارند کنتراست خوبی ایجاد کرده‌اند. نتجیه این کار خلق فضایی است که دارای شخصیتی خاص و عناصر بصری جذاب است.
 

از عناصر طبیعی استفاده کنید.

اگر شما به گرمای رنگ زرد علاقه دارید اما به دنبال طراحی هستید که سبک ارگانیک‌تری دارد، از مواد و مصالح طبیعی با ته‌رنگ زرد، مانند کاغذدیواری اتاق بالا، استفاده کنید. چوب زرد رنگ، بامبوی عسلی، و پارچه‌های طبیعی به رنگ روشن گزینه‌های مناسب دیگری هستند.
 

کابینت‌های رنگی را نیز نظر داشته باشید.

آیا از کابینت‌های سفید و ساده خسته شده‌اید؟ حمام یا آشپزخانه را با کابینت‌های زرد رنگ که جلوه‌ای شاد و جذاب به فضا می‌دهد به‌روز کنید. از عناصری به رنگ‌های خاکستری، سیاه، و سفید که دارای سبکی روستیک یا صنعتی هستند استفاده کنید تا کابینت‌های رنگی کم‌تر به چشم بیایند و فضا متعادل شود.
 

سایه‌های تیره رنگ زرد را تجربه کنید

اگر شما جزء طرفداران رنگ زرد کم‌رنگ یا ته‌رنگ‌های روشن‌تر آن نیستید، خانه خود را با تنالیته‌های تیره‌تر رنگ زرد مانند رنگ خردلی، طلایی، و یا رنگ زیتونی که مقادیر اندکی رنگ زرد در خود دارد طراحی کنید. این رنگ‌ها به خانه شما گرما، جذابیت، و ظاهری شیک اضافه می‌کند و جلوه‌ای آرام و متین خلق می‌کند.
 

اتاق کودک را با زرد شاد و مهیج کنید

رنگ زرد روشن بهترین انتخاب برای اتاق خواب یک کودک است، چراکه سرزنده، مفرح، بازیگوش، و دارای شخصیت و عموما جذاب و چشم‌گیر است. با این وجود، در استفاده از این رنگ دقت کنید و احتیاط به خرج دهید و سعی کنید در کنار آن از رنگ سفید یا رنگ‌های متضاد دیگر بهره ببرید تا مطمئن شوید که فضای اتاق کودک شما به جای این‌که انرژی‌بخش و تحریک‌کننده باشد آرام و ملایم است. 
 

با رنگ طلایی فضا را گرم و جذاب کنید

آیا به دنبال فضایی گرم و جذاب هستید که دارای زیبایی پخته‌ای باشد؟ اتاق خود را با استفاده از تنالیته‌های مختلف رنگ طلایی طراحی کنید. در اتاق موجود در عکس بالا، کاشی‌های کوچک طلایی رنگ زمینه‌ای ایجاد کرده‌اند که این سینک سنتی خاص به خوبی به چشم بیاید.

آبی و زرد را با هم ترکیب کنید

رنگ آبی خنک  و رنگ زرد گرم رنگ‌هایی هستند که به خوبی با هم ترکیب می‌شوند. شما می‌توانید از این ترکیب چشم‌گیر و متنوع در هر خانه‌ای با هر سبک طراحی، از خانه‌های معاصر گرفته تا ویلاهای ساحلی با طرحی کلاسیک، استفاده کنید. نمونه چنین ترکیب رنگی‌ در عکس بالا مشخص شده است. توجه کنید که چگونه سایه‌های ملایم و آرام مورد استفاده قرار گرفته‌اند تا حال و هوایی آرام و ساکت در فضا ایجاد شود.

 

از این ترکیب رنگی شیک و زیبا نیز در این دفتر کار تلفیقی استفاده شده است، اما این بار از تنالیته‌های اشباع‌شده و تیره‌تر این دو رنگ استفاده شده است. ترکیب آبی و زرد قناری جلوه‌ای خاص و مدرن را در این فضا ایجاد کرده است.
 

آشپزخانه را با وسایل زرد طراحی کنید.

وسایل برقی زرد رنگ تاثیر خاصی در فضای آشپزخانه می‌گذارند. اگر به دنبال آشپزخانه‌ای منحصر به فرد با طراحی متمایزی هستید از وسایل برقی زرد رنگ، مانند اجاق گاز یا یخچال، استفاده کنید. اگر نمی‌خواهید در این زمینه خیلی خطر کنید، می‌توانید از برچسب‌های زرد رنگ استفاده کرده تا هرگاه خواستید وسیله برقی مورد نظر را به رنگ قبلی خود درآورید. 
 

رنگ زرد را با رنگ‌های برجسته دیگر ترکیب کنید.

آیا دوست دارید که فضای شما تبدیل به فضایی خاص و چشم‌گیر شود؟ رنگ زرد تیره را با سایه‌های رنگی برجسته و چشمگیر دیگر، مانند صورتی تیره، سبز زمردی، ارغوانی، و فیروزه‌ای، ترکیب کنید. ترکیب نهایی را با استفاده از رنگ‌های سفید، سیاه، خاکستری، رنگ‌های خنثی، و عناصر طبیعی متعادل کنید. این کار باعث می‌شود تا فضای شما یکدست شود و در عین حال رنگ‌های برجسته در معرض دید باقی بمانند. البته در ترکیب این رنگ‌ها باید مراقب باشید تا فضای شما شلوغ و بی‌نظم به نظر نرسد.

با استفاده از رنگ زرد یک طرح کلاسیک را مدرن کنید.

آیا از ظاهر کلاسیک خانه خود خسته شده‌اید؟ از رنگ‌های کرم کره‌ای و لیمویی روشن (که معمولا در طراحی‌های سنتی از آن‌ها استفاده می‌شود) استفاده کنید و در کنار آن با استفاده از سایه‌های شاد و برجسته رنگ زرد فضای خود را شاد و سرزنده کنید. با رنگ زرد به درستی به این آشپزخانه مزرعه‌ای اضافه شده است و به آن ظاهری مدرن و به‌روز داده است. در حالی که کابینت‌های رنگی نقطه کانونی این آشپزخانه هستند، اما از همان رنگ در هود و نیز چارچوب سقف و دیوار استفاده شده است تا فضا یکدست و یکپارچه شود.
 

یکی از دیوارها را به رنگ زرد درآورید.

یک دیوار متفاوت زرد رنگ توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. یکی از دیوارهای اتاق را به رنگ مورد علاقه خود درآورید یا اگر می‌خواهید یک عنصر بصری بسیار جذاب به فضا اضافه کنید از کاغذدیواری‌های طرح‌دار یا کاشی‌های زیبا مانند کاشی‌های زرد- نارنجی که در عکس بالا می‌بینید استفاده کنید.
 

از رنگ‌های نئون استفاده کنید.

مردم معمولا هنگام طراحی خانه خود از رنگ‌های نئون، مانند رنگ زرد روشن، استفاده نمی‌کنند، اما شما این کار را انجام دهید و به این رنگ توجه بیش‌تری کنید. رمز موفقیت در استفاده از این رنگ در طراحی خانه خود این است که از آن با احتیاط و در ترکیب با رنگ‌های ملایم استفاده کنید. با این کار شما به فضایی زنده، به‌روز، خاص، و جذاب دست پیدا خواهید کرد. من عاشق این فضا هستم چراکه در آن از رنگ‌های زرد و سبز به خوبی استفاده شده است. واقعا تصور این فضا بدون این دو رنگ غیرممکن است.
 

یک تم ساحلی ایجاد کنید.

حتما دلیلی دارد که رنگ زرد، در قالب سایه‌های مختلف خانه‌هایی که سبک ساحلی دارند حضور دارد. قبل از هر چیز این رنگ شاد، سرزنده و جذاب است و ویژگی‌هایی دارد که استفاده از آن را در هر خانه ساحلی ضروری می‌کند.
برای داشتن چنین فضایی در خانه، فضای خود را با مقداری رنگ زرد که در کنار آن از رنگ‌های سفید، قرمز، آبی، و فیروزه‌ای استفاده شده است طراحی کنید. این ترکیب رنگی را با بافت‌ها و مواد و مصالح طبیعی (مثل طناب، چوب خام، سبد، کنف، بامبو، و کتان) کامل کنید. هم‌چنین برای ایجاد حس و حالی آرام و ساحلی از طرح‌های ساحلی و دریایی بهره بگیرید.
 

خودتان بسازید.

آیا کمی وقت خالی، یک قوطی رنگ زرد، و یک قلم‌مو در اختیار دارید؟ مبل قدیمی خانه را که تصمیم داشتید آن را بیرون بریزید به رنگ زرد آفتابی درآورید. صندلی‌ها، میزها، کشوها، صندوق‌ها، و کابینت‌های قدیمی و دسته‌دوم را دور نریزید. آن‌ها را به رنگ زرد درآورید تا ظاهر آن‌ها به کلی تغییر کند.
 

از پارچه‌ها یا کاغذدیواری‌هایی که دارای طرح‌های زرد رنگ هستند استفاده کنید.

چقدر به وسایل زرد رنگ علاقه دارید؟ در این حالت می‌توانید از کاغذدیواری‌ها یا کوسن‌هایی که دارای طرح‌های زرد رنگ هستند استفاده کنید. برای مثال در عکس بالا می‌بینید که هم در کاغذدیواری و هم کوسن از رنگ زرد استفاده شده است. هم‌چنین یک چراغ مطالعه زرد رنگ در اتاق وجود دارد تا کلیت فضا یکدست و یکپارچه شود.

 

منبع: houzz | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه