Chidaneh.com placeholder image

چگونه در طراحی فضای خود از طبیعت الهام بگیرید؟

به قلم: تحریریه چیدانه

ترفند های دکوراسیون: لحظه‌ای به خودتان فرصت دهید و از زندگی پرمشغله روزانه خود رها شوید، چشم‌هایتان را باز کنید و زیبایی طبیعی جهان پیرامون خود را به دقت نگاه کنید و با طبیعت آشتی کنید. چه چیزی می‌بینید؟ شاخه‌های درختان در اثر باد پاییزی بالا و پایین می‌روند؟ آیا صدای خش‌خش برگ‌های پاییزی که اولین نشانه‌های فصل پاییز هستند را زیر پای خود احساس می‌کنید؟‌ آیا هنوز تششع زرد رنگ خورشید تنبل پاییز را روی شانه‌های خود احساس می‌کنید؟ آیا آخرین تلالوهای خورشید پاییزی را بر روی برج‌های شهر بر روی خط افق می‌بینید؟‌ 
 

فکتور

شیرآلات کسری

اگر لحظه‌ای درنگ کنید و به جهان طبیعی پیرامون خود نگاهی بیاندازید، آن‌گاه درخواهید یافت که طبیعت درس‌های زیادی در خود دارد و ما می‌توانیم با استفاده از آن‌ها محل زندگی خود را طراحی کنیم. درس‌هایی که در طبیعت به خوبی مشخص هستند، فقط کافی است چشم‌های‌مان را باز کنیم. اکنون که پاییز است پنجره اتاق را باز کنید و طبیعت را حسابی نگاه کنید، زیبایی موجود در آن منبع الهامی برای طراحی خانه است.

بیایید لحظه‌ای در طبیعت توقف کنیم و ببینیم این زیبایی خدادادی چه چیزهایی در خود نهفته دارد که به ما در طراحی داخلی کمک می‌کند.
 

1.       شکل‌های طبیعی زیبایی

طبیعت زیبا و الهام‌بخش است. جهان طبیعت منبع الهامی برای بسیاری از هنرمندان سرشناس و بزرگ مانند ون‌گوگ و پیکاسو بوده است. بنابراین، چگونه ما می‌توانیم از نگاه یک هنرمند به طبیعت نگاه کنیم و از آن بیاموزیم؟ و سپس چگونه می‌توانیم زیبایی طبیعت را وارد خانه‌های خود کنیم و در طراحی فضای زندگی خود از این آموزه‌ها استفاده کنیم؟

این کار به سادگی یک لحظه توقف کردن، در آرامش نشستن، و مشاهده کردن زیبایی طبیعی جهان پیرامون ماست، چیزی شبیه بوییدن یک شاخه گل رز در یک روز بهاری. به رنگ زیبا و خاص گل رز نگاه کنید و توجه کنید که چگونه رنگ‌ این گل و سایه‌های رنگی موجود در آن می‌تواند وارد فضای زندگی ما شود و زیبایی آن در درون خانه ما تکرار شود. علاوه بر این، رنگ این گل می‌تواند منبع الهامی برای پالت رنگی فضای طراحی ما شود و کل فضای زندگی ما را تحت تاثیر قرار دهد.

یا به شاخه‌های قهوه‌ای رنگ درختان که در اثر باد پاییزی در هوا بالا و پایین می‌روند به خوبی نگاه کنید و از آن برای طراحی یک فضای مردانه استفاده کنید. از این رنگ می‌توانید در مبلمان یا منسوجات فضا استفاده کنید. زیبایی جهان طبیعت در پیرامون همه ما وجود دارد، فقط باید به دقت به آن توجه کرد و از آن در طراحی داخلی الهام گرفت. لحظه‌ای درنگ کنید، به تمامی فضای طبیعت را رصد کنید، و سپس آن زیبایی را در درون خانه خود تکرار کنید.
 

نشیمن به سبک مدرن

2.      از طرح‌های رنگی موجود در طبیعت تقلید کنید.

همانطور که در بالا اشاره شد، سایه‌های رنگی یک گل رز می‌تواند منبع الهامی برای تم رنگی فضای کلی خانه شما باشد. بیایید به این موضوع عمیق‌تر نگاه کنیم. در چه جاهایی دیگری می‌توان نشانه‌های رنگی در طبیعت پیدا کرد؟

آیا تا به حال توجه کرده‌اید که طبیعت از ترکیب رنگ‌ها حتی رنگ‌هایی که در چرخه رنگ در مقابل هم قرار دارند هیچ هراسی ندارد؟ به یگ برگ رگه‌دار توجه کنید: خود برگ به رنگ سبز زمردی روشن است در حالی که رگه‌های که بر روی سطح برگ پخش شده‌اند به رنگ قرمز مجنتای تیره یا به رنگ سفید هستند.

طبیعت هم‌چنین به راحتی با سایه‌های رنگی مختلف بازی می‌کند. به یک درخت یا درختچه نگاه کنید. توجه کنید که چگونه برگ‌های قدیمی نسبت به برگ‌های تازه که از نوک شاخه‌ها دور شده‌اند دارای رنگی تیره‌تر هستند. این همان نسخه طبیعی بازی با سایه‌های رنگی مختلف در طبیعت است و به ما نشان می‌دهد که طبیعت از همه تنالیته‌های رنگی استفاده می‌کند. پنجره خانه خود را باز کنید و به فضای بیرون نگاه کنید. از چه سایه‌های رنگی دوست دارید استفاده کنید تا طبیعت وارد فضای داخلی خانه شما شود؟
 

3.     طبیعت را وارد فضای زندگی خود کنید.

بیایید کمی از موضوع رنگ‌ها فراتر رویم. وقتی در جهان طبیعت قدم می‌زنیم چه چیزهایی را می‌توانیم از این فضا جمع‌آوری کنیم؟ دفعه آخری که به پیاده‌روی رفتید و چند برگ، سنگ، شاخه کوچک، و بلوط را به خانه آوردید چه زمانی بود؟

راه‌های زیادی وجود دارد که از طریق‌ها آن‌ها می‌توانید فضای داخلی خانه خود را با استفاده از عناصر طبیعی طراحی کنید. گلدان‌ها را با سنگ‌های زیبا پر کنید و سپس شاخه‌های کوچک و زیبای درختان را در میان سنگ‌ها بگذارید تا به یک شی تزئینی زیبا دست یابید. یک جای خوب برای این گلدان در خانه پیدا کنید تا به زیبایی در فضای زندگی شما بدرخشد.

برگ‌های رنگارنگ که در مرکز میز پراکنده و پخش شده‌اند، با کاج‌ها و بلوط‌ها ترکیب شده‌اند، و در کنار آن‌ها نور شمع سوسو می‌زند نیز می‌تواند به میز شما حس و حالی پاییزی بدهد و چیدمانی متفاوت را بر روی میز شما ایجاد کند اگر به دنبال راهی ساده‌تر هستید، می‌توانید به سادگی چند گل رز زرد را ببرید و آن‌ها را در درون یک گلدان شیشه‌ای زیبا قرار دهید. این کار در فضای موجود در عکس بالا انجام شده است.
 

4.     طبیعت از الگوی طراحی تصادفی پیروی می‌کند.

باد بذری را از خاکش بیرون می‌آورد، آن را از خاکی که در آن کاشته شده است جدا می‌کند، و آن را در خاک جدیدی در یک محیط تازه می‌کارد. این بذر ممکن است در این خاک جدید رشد کند و شکوفه دهد و یا در آن پژمرده شود و از بین برود. این بخش از طبیعت تصادفی و بدون برنامه‌ریزی است. هیچ‌کس نمی‌داند که هر بذر در کجا کاشته می‌شود و آیا رشد می‌کند یا نه.

این موضوع چه درسی به ما می‌دهد؟ خیلی ساده است: از الگوی طراحی تصادفی پیروی کنید و از انجام آن نهراسید. ممکن است کار شما نتیجه دهد یا با شکست مواجه شود، اما تاز مانی که دست به کار نشوید نمی‌توانید از نتیجه کار خود آگاه شوید. وسیله تزئینی که در فروشگاهی آن را دیده‌اید و به آن علاقه‌مند شده‌اید را خریداری کنید، حتی اگر در آن لحظه ندانید که در کجای خانه خود قرار است آن را قرار دهید. یک لوستر یا چراغ مدرن را در یک آشپزخانه به سبک روستایی آویزان کنید، حتی اگر این دو سبک با هم در تضاد باشند.

خانه شما جایی است که قرار است شما در آن زندگی کنید، پس تصادفی عمل کنید، به حرف دلتان گوش کنید، و از چیزهایی که به آن‌ها علاقه دارید استفاده کنید. شما هیچ وقت نمی‌توانید حدس بزنید که نتیجه نهایی کار شما چه می‌شود و به چه ظاهری خواهید رسید.
 

5.     برخی از طراحی‌ها در طبیعت با برنامه و هدفمند هستند.

مانند یک ساعت دقیق، نیروی گرانش کره ماه باعث جز و مد در دریاها می‌شود. طلوع آفتاب پرنده‌ها را از خواب بیدار می‌کند، و نور تابنده ماه موجوداتی که در شب‌ زندگی می‌کنند را بیدار می‌کند. تمام این موارد هدفمند و بابرنامه است، همانطور که برخی از قسمت‌های طراحی ما در خانه باید این‌گونه باشد.

در حالی که الگوی تصادفی جایگاه خاص خود را در فرایند طراحی داخلی دارد، اما برخی امور باید به دقت در مورد آن‌ها برنامه‌ریزی شود و طبق یک الگوی منطقی انجام شوند. برای مثال، آشپزخانه‌های خانه ما نیازمند برنامه‌ریزی دقیق هستند و باید تمام اجزای آن به دقت چیده شوند. کوهلر (Kohler) نکته‌ها و استراتژی‌های بسیار خوب و سودمندی را در مورد طراحی آشپزخانه ارائه می‌کند. در مورد طراحی آشپزخانه باید همه چیز به دقت بررسی شود و در آن هیچ چیز مهم‌تر از مثلث کاری نیست.

بنابراین، در طراحی داخلی خانه خود هدفمندی و بابرنامگی طبیعت را به طور کامل تقلید کنید. در نهایت باید گفت که ایجاد یک خانه کاربردی هدف هر نوع طراحی داخلی است و یک خانه بی‌هدف و ناکارآمد باعث ایجاد استرس و بی‌نظمی می‌شود.
 

6.      از چرخه طبیعت تقلید کنید.

پاییز. زمستان. بهار. تابستان. اگرچه همه کشورهای دنیا نمی‌توانند از این چرخه چهار فصل طبیعت به طور کامل لذت ببرند، اما تقلید از آن در طراحی خانه بسیار سودمند و نتیجه‌بخش است.

همه می‌دانیم که در طول فصل‌های بهار و پاییز باید فضای داخلی خانه خود را روشنایی ببخشیم و آن را زیبا کنیم. قالیچه‌ها را جمع کنید و پرده‌ها را باز کنید و آن‌ها را بشویید. از پرده‌های نازک‌تر برای ورود نور بیش‌تر به خانه استفاده کنید. در فصل بهار همه چیز در طبیعت نو می‌شود، شما هم با نظم‌بخشی و تمیز کردن خانه خود از طبیعت پیروی کنید. در طول ماه‌های سرد فصل‌های پاییز و زمستان به طراحی داخلی خانه خود گرما ببخشید. این کار را می‌توانید با پهن کردن فرش‌های زیبا، اضافه کردن لحاف‌های گرم به تخت‌خواب، و رنگ‌های گرم به فضاهای مختلف خانه انجام دهید.

چرخه طبیعت هم‌چنین به این معنی است که برخی از چیزها باید از کار بیافتند و برخی دیگر به استراحت بپردازند؛ به قسمت‌های مختلف خانه خود نگاه کنید و لباس‌ها و وسایلی که دیگر از آن‌ها استفاده نمی‌کنید را بیرون بریزید و آن‌هایی که هنوز قابل استفاده هستند را به سازما‌ن‌های خیریه اهدا کنید.
 

7.     حتی چیزهای کوچک هم مهم هستند.

ریزترین ذرات خاک هم در جهان طبیعت نقش مهمی بازی می‌کنند و برای هدفی خلق شده‌اند. تمام وسایل خانه ما هم باید نقش مهمی در خانه ایفا کنند و برای هدفی در خانه ما قرار گرفته باشند. خواه ما یک آینه قدی در نزدیکی فضای ورودی نصب کنیم تا هنگامی که با عجله می‌خواهیم از خانه بیرون برویم جلوی آن خود را مرتب کنیم، یا خواه یک گلدان گل را در وسط میز پذیرایی خانه خود قرار دهیم تا فضای اتاق زیباتر شود، همه چیز باید نقشی را در فضا بازی کنند و کارایی داشته باشند.

وضعیت خانه خود را ارزیابی کنید و تمام وسایل موجود در خانه را جز به جز یادداشت کنید؛ آیا تمام وسایل وظیفه‌ای مشخصی را در اتاق انجام می‌دهند و کاربرد دارند؟ آیا باید یک لوستر یا روشنایی را برای ایجاد هماهنگی بیش‌تر در خانه عوض کرد و روشنایی دیگری را جایگزین آن کرد؟ آیا برای ایجاد فضایی صمیمی‌تر و کاربردی باید یکی از صندلی‌ها را جابه‌جا کرد؟‌ آیا برای تعیین محدوده اتاق نشیمن خانه خود باید به آن یک قالیچه اضافه کنید؟

از این‌که هر وسیله‌ای در خانه شما مامور انجام وظیفه‌ای است مطمئن شوید، واگر وسیله‌ای کاربردی در فضا ندارد بهتر است آن را خارج کنید.
 

8.     همیشه رشد کنید و تغییر دهید.

درس‌های ارزشمند بسیار زیادی می‌توان از طبیعت گرفت. هافینگتون پست (Huffington Post) معتقد است که سه درس بزرگ می‌توان از طبیعت گرفت، اما در مورد طراحی داخلی درس‌های بسیار زیاد دیگری را نیز می‌توان از طبیعت آموخت.

طبیعت هرگز حالت ایستا و ثابتی ندارد: همه چیز در حال رشد و تغییر است. یک درخت ممکن است از بین برود، اما یک نهال تازه و جوان جای آن را می‌گیرد؛ یک گل پژمرده می‌شود و به جای آن یک شکوفه جوان و شاداب رشد می‌کند. خانه ما هم باید از همین الگوی رشد و تغییر پیروی کند. آیا کاناپه اتاق نشیمن خراب و کهنه شده است؟ اگر این‌گونه است، طراحی خانه خود را با اضافه کردن یک کاناپه جدید تغییر دهید.

آخرین باری که جای مبلمان خانه خود را تغییر داده‌اید و به چیدمانی جدید رسیده‌اید چه زمانی بوده است؟ سعی کنید کمد بزرگ خانه خود را به گوشه دیگری از فضا ببرید، یا در ورودی خانه خود را رنگ کنید. تغییر بسیار خوب است و باعث می‌شود چشم ما به یک طراحی داخلی کاملا جدید باز شود.
 

9.      فکری به حال موانع موجود در خانه بکنید.

مثل رشد کردن ریشه یک درخت در کنار یک تخته سنگ برای دستیابی به منابع آبی جدید، ما هم باید در مورد موانع موجود در طراحی داخلی خانه خود فکر کنیم و راه‌حلی برای آن‌ها پیدا کنیم. خیلی‌ها معتقدند طراح داخلی خوب کسی است که موانع موجود در طراحی داخلی یک فضا را به خوبی بشناسد و برای آن‌ها راه‌حل‌های خلاقانه‌ای پیدا کند.

هر خانه دارای یک یا دو مانع است، و ما باید به دنبال راه‌هایی خلاقانه و نوآورانه برای استفاده درست از آن مانع و یا پنهان کردن آن باشیم. آیا در خانه شما یک دیوار بزرگ وجود دارد و مانعی برای طراحی داخلی خانه شماست و آن را نمی‌توان تخریب کرد؟

سعی کنید این دیوار بزرگ و وسیع را تبدیل به فضایی برای به نمایش گذاشتن عکس‌های خانوادگی خود کنید، و یا زشتی آن را با نصب یک آینه قدی بزرگ به منظور انعکاس بیش‌تر نور طبیعی به داخل فضای زندگی شما و دل‌باز شدن فضا مخفی کنید. همانطور که طبیعت با موانع موجود در خود خلاقانه رفتار می‌کند، شما هم همین کار را با موانع موجود در فضای زندگی خود انجام دهید.  
 

10.   از تنوع موجود در طبیعت تقلید کنید.

طبیعت با تنوع و گوناگونی همراه است: رنگ‌ها، شکل‌ها، بافت‌ها، و طرح‌ها گسترده و گوناگون هستند. ما باید به منظور خلق یک طراحی خوب و زیبا این تنوع و گوناگونی طبیعت را وارد فضای زندگی خود کنیم.

با اضافه کردن رنگ و بافت به فضای داخلی خانه خود حال و هوایی گرم و جذاب در فضا ایجاد کنید. طرح‌ها و بافت‌ها مانند طرح‌های گلدار و طرح‌های مواج، یا بافت‌های کتان و بافت‌های مخمل را با هم ترکیب کنید. همینطور به فضای داخلی خانه خود کوسن، بالشتک، منابع نوری جذاب، و وسایل تزئینی اضافه کنید.

اگر کل طبیعت به رنگ قهوه‌ای بود بسیار افسرده‌کننده و ملال آور می‌شد، پس چرا خانه ما هم اینگونه باشد؟ خانه خود را با استفاده از رنگ‌ها، طرح‌ها، و بافت‌ها زیباتر کنید و آن را شبیه یک روز تابستانی رنگی و روشن کنید.  
 

طبیعت واقعا نیروی حیات است و اکنون ما می‌دانیم طبیعت هم‌چنین می‌تواند نیرویی برای طراحی داخلی باشد. به طور کلی هر کس باید به طبیعت پیرامون خود بیش از پیش توجه کند. شما هم این کار را انجام دهید. چه رنگ‌هایی در طبیعت می‌بینید؟ چه طرح‌ها و بافت‌هایی مشاهده می‌کنید؟

مشاهدات خود را یادداشت کنید و آن‌ها را در طراحی داخلی خانه خود به کار گیرید. این‌که ببینید طبیعت وارد فضای داخلی زندگی شما شده است و نشانه‌های آن در قسمت‌های خانه شما کاملا مشخص است، احساس بسیار خوبی به شما دست خواهد داد.

به ما بگویید: به کدام بخش از طبیعت بیش از همه علاقه دارید: درختان، گل‌ها، و یا پرندگان؟‌ چگونه از این عناصر به عنوان منبع الهامی برای طراحی داخلی خانه خود استفاده می‌کنید؟ برای بیان نظرات خود می توانید به بخش بحث و گفتگو چیدانه مراجعه کنید.

مطالب بیشتر: طراحی داخلی خانه تان بازتابی از شخصیت شماست!

چه چیزی در خانه همسرتان را شاد می کند؟

 

منبع: freshome | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه