Chidaneh.com placeholder image

10 راز برای منظم نگه داشتن اتاق نشیمن

به قلم: تحریریه چیدانه

طبقه بندی و نظم دهی: اتاق نشیمن جایی است که شما زمان زیادی را در آن می‌گذارنید، لم می‌دهید، یا در خود فرو می‌روید. اتاق نشیمن جایی است که احتمالا شما در آن مطالعه می‌کنید، بازی می‌کنید، کارهای دستی انجام می‌دهید، فیلم می‌بینید، و تفریح می‌کنید. با تمام این کارها، تعجبی ندارد که تمیز و منظم نگه داشتن اتاق نشیمن کار دشوار و سختی باشد. با وجود زندگی‌های پرمشغله امروزی و حجم زیادی کارهایی که باید انجام داد چگونه می‌توان اتاق نشیمن را تمیز و منظم نگه داشت؟ در این مطلب 10 راه ساده برای کاهش حجم کارهای اتاق نشیمن به شما نشان می‌دهیم، تا از این طریق بتوانید اتاق نشیمن خود را به قدر کافی پاکیزه نگه دارید.
 

قالیشویی ادیب

1. تعدادی سرعت‌گیر در فضای ورودی خانه خود قرار دهید.

اگر در ورودی خانه شما مستقیما رو به اتاق نشیمن باز می‌شود، خیلی ساده است که پس از ورود به خانه (به ویژه در پایان یک روز طولانی) از فضای ورودی به سرعت گذر کنید، روی کاناپه لم بدهید، و در این حین کفش، نامه‌ها، و کیف خود را در نقطه‌ای از اتاق نشیمن رها کنید. سرعت ورود خود را با قرار دادن تعدادی سرعت‌گیر در میانه راه خود به اتاق نشیمن کاهش دهید؛ این سرعت‌گیر می‌تواند یک نیمکت برای نشستن و درآوردن کفش‌ها، قلاب‌ها و قفسه‌هایی معلق بر روی دیوار، یک میز کاناپه با فضاهای نگهدارنده در فضای زیرین خود، و یک سینی برای جمع کردن نامه‌ها باشد.

و اگر خانه متعلق به خود شماست و می‌خواهید یک تغییر بزرگ در خانه خود ایجاد کنید، می‌توانید به یک پارتیشن یا یک وسیله سفارشی که دارای فضاهای نگهدارنده است فکر کنید.
 

2. از مبلمان دو طبقه استفاده کنید.

سطوح تمیز و منظم ظاهر بسیار خوبی دارند اما بیایید با هم صادق باشیم: تمیز و منظم نگه داشتن سطوح کار سختی است. یکی از راه‌های حل این مسئله استفاده از میزهای کناری و میزهای پذیرایی است که دارای دو طبقه هستند و در زیر سطح اصلی آن‌ها یک سطح دیگر وجود دارد. شما وقتی تنها هستید می‌توانید وسایل خود را روی کف زمین پخش کنید و هر گاه افراد دیگری وارد خانه شدند این وسایل را جمع کرده و در سطح زیرین میز قرار دهید.

3. از مبلمانی که دارای فضاهای نگهدارنده مخفی هستند استفاده کنید.

گزینه دیگر انتخاب میزها یا صندلی‌های عثمانی است که دارای فضاهای نگهدارنده هستند. شما می‌توانید از این صندلی‌ها به عنوان میز پذیرایی یا یک کاناپه اضافه استفاده کنید. خوبی این صندلی‌ها این است که وقتی به آن‌ها نیازی نیست می‌توان آن‌ها را زیر یک میز کنسولی قرار داد. شما می‌توانید کنترل وسایل الکترونیکی، بازی‌ها، مجلات، و حتی کفش‌ها را داخل فضاهای نگهدارنده آن‌ها قرار دهید. این وسایل معمولا ظاهر اتاق نشیمن را کثیف و شلوغ می‌کنند و می‌توان به راحتی آن‌ها را در درون فضاهای نگهدارنده مخفی کرد. اگر این امر به این معنی است که مجبور شوید از نظم‌دهنده کشویی در درون صندلی عثمانی خود استفاده کنید، ایرادی ندارد، حتما این کار را انجام دهید.

البته برای کسانی که فرزندان کوچک در خانه دارند فضاهای نگهدارنده موجود در صندلی‌های عثمانی مکان بسیار خوبی برای نگهداری از اسباب‌بازی‌ها است. به طور معمول وقتی وسایل بازی کودکان را در این فضاها قرار می‌دهید کودکان کم‌تر تعداد زیادی از آن‌ها را وارد اتاق نشیمن می‌کنند و این مسئله باعث منظم ماندن فضا می‌شود. اما اگر کودک شما تعداد زیادی اسباب‌بازی را وارد فضای نشیمن می‌کند راه‌حل بعدی به شما در این زمینه کمک خواهد کرد.

4. از فضاهای نگهدارنده چرخ‌دار برای نگهداری از اسبا‌ب‌بازی‌های کودکان استفاده کنید.

تعداد متنوعی از اسباب‌بازی‌های مورد علاقه کودک خود را در درون سبدهایی چرخ‌دار نگهداری کنید. خوبی این سبدهای چرخ‌دار این است که می‌توان به راحتی آن‌ها را از اتاقی به اتاق دیگر حمل کرد و وسایل کودک را داخل آن‌ها را ریخت.

 

5. فضایی موقت را برای نگهداری از روزنامه‌ها و مجلات در نظر بگیرید.

یک سبد تمیز و منظم حاوی روزنامه‌ها و مجلات ظاهر بسیار خوبی دارد و اگر این روزنامه‌ها و مجلات بر روی میز پخش باشند اتاق نشیمن ظاهر زشتی پیدا می‌کند. یک سبد بزرگ را به نگهداری از این وسایل اختصاص دهید و سعی کنید به مرور مجلات و روزنامه‌های قدیمی را از آن خارج کنید تا سبد مملو از کاغذ نشود.

6. با خودتان در مورد وسایل مورد نیاز در اتاق نشیمن صادق باشید و جایی را برای آن‌ها در نظر بگیرید.

آیا شما هنگام تماشای تلویزیون کارهای دستی انجام می‌دهید؟ آیا کودکان از اتاق نشیمن به عنوان فضای بازی خود استفاده می‌کنند؟ کشمکش‌ همیشگی برای تمیز کردن و منظم کردن این وسایل و قرار دادن آن‌ها در جایی که به آن تعلق دارند را متوقف کنید. در عوض، یک جای همیشگی در فضایی از اتاق نشیمن برای اسباب‌بازی‌ها، وسایل مربوط به کارهای دستی، بازی‌ها، و غیره در نظر بگیرید. البته دلیلی ندارد که همه وسایل در اتاق نشیمن جای مخصوصی داشته باشند. برای مثال کتاب‌ها را می‌توانید پس از مطالعه سر جای خود قرار دهید چون ممکن است کسی دیگر به سراغ آن نرود. 

7. از سبدها استفاده کنید.

اگر به دنبال اتاق نشیمنی پاکیزه‌تر هستید، با سبدها دوست شوید. اما پیش از این‌که چند سبد خریداری کنید، با خود تصمیم بگیرید که قرار است چه وسایلی را در اتاق نشیمن نگه دارید (به شماره 6 توجه کنید)، تا بتوانید سبدهایی متناسب با وسایل مورد نظر خود خریداری کنید. سبدهای باز برای دردسر بی نظمی کودکان بسیار مناسب هستند، چراکه کودکان به راحتی می‌توانند اسباب‌بازی خود را در درون آن ببینند و وسیله مورد نظر خود را بدون به هم ریختن وسایل دیگر از آن خارج کنند. سبدهای دردار بسیار مناسب اسناد شخصی و وسایل بی‌شکل و نازیبا هستند. هم‌چنین به یاد داشته باشید که پیش از خرید سبدها قفسه‌های اتاق نشیمن اندازه‌گیری کنید. قطعا شما دوست ندارید با تعداد زیادی سبد و وسیله نظم‌دهنده وارد خانه شوید و ناگهان متوجه شوید جایی برای قرار دادن آن‌ها ندارید.
 

8. کشویی را برای نگهداری از وسایل مختلف در نظر بگیرید.

توجه کنید که ما نمی گوییم وسایل به درد نخور. هر فضایی دارای وسایل کوچکی است که نیاز به جا دارند، و یک کشوی منظم و جادار می‌تواند فضای خوبی برای نگهداری از این وسایل باشد. اگر به این وسایل به عنوان وسایل به درد نخور نگاه کنید، قطعا کشوی شما نامنظم خواهد ماند. تا زمانی که از فضاهای نگهدارنده صندلی عثمانی به عنوان فضایی برای نگهداری وسایل به درد نخور استفاده می‌کنید (به شماره 3 نگاه کنید)، فضای دیگری مانند کشوی زیر میز کنسول را برای نگهداری از وسایل کوچک مانند شارژرهای تلفن همراه، خودکارها، مهرها، و قیچی‌ها اختصاص دهید.

مشکل زمانی به وجود می‌آید که این کشوها پر از وسیله می‌شوند. برای حل این مسئله بهتر است کشوی دیگری را در اتاقی دیگر برای نگهداری از وسایل مازاد در نظر بگیرید تا کشوی اتاق نشیمن از انبوه وسایل نترکد. هم‌چنین به دقت در مورد وسایلی که قرار است در این کشوها قرار داده شود فکر کنید: بعضی از وسایل بهتر است در یک کمد، یک جعبه ابزار، و یا در یک کشوی دیگر نگهداری شوند. 
 

9. به وسایل الکترونیکی نظم دهید.

مجموعه وسایل الکترونیکی شما چقدر به‌روز است؟ اگر کمدی دارید که مملو از نوراهای VHS و صدها کِیس طلایی برای نگهداری از CDها است اکنون زمان آن رسیده است که به این نوع وسایل نظم دهید و آن‌ها را در یک جای درست و حسابی قرار دهید. برای دیسک‌ها می‌توانید از پوشه‌ها مخصوص نگهداری از آن‌ها استفاده کنید تا فضای زیادی از اتاق شما را اشغال نکنند. فقط یک یا دو پوشه می‌تواند صدها CD، DVD، و دیسک‌های بلو رِی (Blue Ray) را در خود جای دهد.
 

10. مجموعه‌ای از کتاب‌های مورد علاقه خود را در اتاق نشیمن نگه دارید.

کتاب خواندن و ورق زدن آن‌ها یکی از لذت‌بخش‌ترین تفریحات زندگی است. دلیلی ندارد همه کتاب‌های خود را در اتاق نشیمن نگهداری کنید. فقط کتاب‌هایی که عاشق آن‌ها هستید و ممکن است دوباره آن‌ها را مطالعه کنید را در یک کتابخانه در اتاق نشیمن قرار دهید و باقی را در فضای دیگری از خانه نگهداری کنید. در این حالت و با رعایت تمام نکات گفته شده اتاق نشیمن شما ظاهری شیک و منظم خواهد داشت.

به ما بگویید:‌ بزرگ‌ترین چالش شما برای تمیز و منظم نگه داشتن اتاق نشیمن چیست؟ برای بیان نظرات خود می توانید به بحث و گفتگو چیدانه مراجعه کنید.
منبع: houzz | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانهنشیمن

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه