Chidaneh.com placeholder image

سبک کوچ‌نشینی برای دوستداران وسایل آنتیک

به قلم: تحریریه چیدانه

روستیک: طراحی کوچ‌نشینی (Colonial) به عنوان یک نوع طراحی روستیک، دست‌ساز، و مستحکم آغاز شد که در طول 300 سال تبدیل به طراحی پرتزئینات که دارای عناصر متعددی بود گشت. این سبک طراحی داخلی با یک نوع سلیقه روستیک آغاز شد؛ زیرا ریشه‌های آن به مهاجران اولیه آمریکا در قرن 17 میلادی به مهاجرانی که نجار بودند و خودشان مبلمان خانه‌هایشان را می‌ساختند؛ برمی‌گردد. این مهاجران اکثرا از انگلستان به این کشور آمده بودند، به همین دلیل سلایق آن‌ها تاثیر زیادی بر روی طراحی داخلی این منطقه گذاشت.
 

سرویس خواب بالسا

اگر به سرعت به طراحی کوچ‌نشینی امروزی بیاییم متوجه می‌شویم که این سبک دارای سلایق و ایده‌های متنوعی است که خیلی با طراحی‌های چوبی ساده اولیه فرق می‌کند. این سبک اکنون دارای طراحی داخلی غنی و زیبایی است که در آن از وسایل آنتیکا استفاده می‌شود. ریشه طراحی کوچ‌نشینی جرجی به دوره پادشاهی پادشاه جرج اول تا پادشاه جرج پنجم بازمی‌گردد. همانطور که می‌بینید این دوره تاریخی بسیار طولانی است و به همین دلیل این سبک طراحی در طول این دوره تغییرات زیادی کرده است.  

به طور خلاصه باید گفت که سبک کوچ‌نشینی جورجی یک سبک سنتی و ماندگار است که تقلید کردن و استفاده از ایده‌های موجود در آن بسیار ارزشمند است. خانه‌هایی مملو از وسایل آنتیک و زیبا که دارای پنجره‌های بزرگی با پرده‌های ابریشمی چشم‌گیر هستند و میزهایی که روی آن‌ها ظروف نقره‌ای باکیفیت و دست‌ساز وجود دارد همه را به وجد می‌آورد.

بیایید نگاهی به این سبک بیاندازیم و ویژگی‌های آن را بررسی کنیم و ببینیم آیا می‌توان زیبایی و جذابیت این سبک را وارد خانه‌های خود کنیم.
 

اتاق‌هایی مملو از وسایل آنتیک

خانه‌هایی که به سبک کوچ‌نشینی جورجی طراحی شده بودند مملو از وسایل آنتیک باکیفیت بودند. سبک‌های طراحی مبلمان از همه سبک‌های طراحی مبلمان از محبوبیت بیش‌تری برخوردار بودند. مبلمان از چوب‌های براق و جلا داده شده ساخته می‌شدند و اتاق‌ها به شیوه‌ای کاملا رسمی در کنار هم قرار می‌گرفتند. در این خانه‌ها بی‌نظمی و شلوغی جایی نداشت.

هر چیزی جای مخصوص به خود را داشت و سبک‌ها با هم تلفیق نمی‌شدند چراکه همه آن‌ها متعلق به یک دوره بودند و اهمیت به کیفیت ویژگی‌ اصلی آن‌ها بود. بعضی از خانه‌هایی که خیلی ثروتمندانه طراحی نمی‌شدند دارای وسایل آنتیک روستیک و یا مزرعه‌ای بودند، اما همچنان فضای این خانه‌ها زیبا و دنج بود.

بدیهی است که در آن دوره چون چوب به قدر کافی موجود بود تمام مبلمان از چوب ساخته می‌شد. بهترین و باکیفیت‌ترین مبل‌ها از چوب درخت گردو، گیلاس و افرا ساخته می‌شدند. برای ساخت مبل‌های ساده‌تر از چوب درختان کاج و فان استفاده می‌شد و روی آن‌ها روکش‌های پارچه‌ای قرار می‌گرفت. سبک باکیفیت و خاص‌تر دارای حکاکی‌های تزئینی و پایه‌های منحنی بودند، در حالی که سبک‌های روستیک از تخته‌های ضخیم بزرگ به شکل مستطیل ساخته می‌شدند. در هر گوشه از این‌ خانه‌های تاریخی از عناصر چوبی به وفور استفاده می‌شد و مبلمان دست‌ساز بودند و معمولا توسط صنعت‌گرانی ماهر ساخته می‌شدند.
 

رنگ‌های سبک کوچ‌نشینی

رنگ‌های دوره کوچ‌نشینی ملایم و آرام بودند. سفید کاری کردن رنگ‌ها در این دوره امری عادی بود و به همین دلیل رنگ‌ها حس و حالی سرخوشانه و شاداب داشتند. رنگ‌های صورتی و هلویی کم‌رنگ، رنگ‌های سبز ملایم، رنگ‌های آبی ملایم، رنگ‌های زرد، رنگ‌های قهوه‌ای، و رنگ‌های خاکستری مایل به قهوه‌ای جزء رنگ‌های پرطرفدار و رایج بودند.

برای این‌که به چنین ظاهری در خانه خود دست پیدا کنید، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که از رنگ‌هایی استفاده کنید که اشباع‌شده نباشند. در عوض، رنگ‌های ملایم و زیبایی را انتخاب کنید که در طبیعت وجود دارند. برای این‌که از انتخاب رنگ‌ها مطمئن شوید بهتر است از فروشگاه رنگ‌فروشی در مورد تاثیر رنگ‌ها در فضا سوال بپرسید و به آن‌ها توضیح دهید که می‌خواهید از چه سبکی در طراحی داخلی خانه خود استفاده کنید. یادتان نرود که رنگی را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید اما روشن‌ترین و ملایم‌ترین سایه این رنگ را انتخاب کنید (معمولا اولین سایه در مربع‌های رنگی).

از ایده‌های موجود در طراحی خانه موجود در عکس زیر استفاده کنید. پرده‌ها به رنگ هلویی ملایم و ظریف هستند، و دیوارها به رنگ سفید هستند که مقداری رنگ زرد کم‌رنگ به آن اضافه شده است. در این سبک مزرعه‌ای که فضایی بسیار دنج دارد، مبلمان چوبی نسبتا ساده‌تر و روستیک‌تر هستند. انتخاب رنگ برای رسیدن به ظاهری کوچ‌نشینی بسیار لذت‌بخش و مفرح است. 
 

طاق‌ها و چارچوب‌ها در معماری کوچ‌نشینی

سبک طراحی اشرافی فرانسوی و سبک معماری کلاسیک یونانی تاثیر بسیار زیادی بر روی معماری کوچ‌نشینی جورجی گذاشته‌ است. تزئینات چوبی رنگ‌شده و همینطور گچی در سراسر این خانه‌ها به وفور یافت می‌شود. دیوارها از کف تا سقف از نوعی تزئیانات پوشیده شده‌اند.   

محافظ‌های پرتزئین دیوار، پنل‌ها، محافظ‌های قاب‌ها و تابلوها، قرنیزها، و گچ‌بری‌های تاجی همگی از عناصر متداول در دیوارهای خانه‌هایی بودند که به سبک کوچ‌نشینی طراحی می‌شدند. ورودی‌های طاق‌دار که بسیار استادانه طراحی می‌شدند، همانطور که در عکس زیر می‌بینید نیز، یکی از ویژگی‌های خانه‌های کوچ‌نشینی بودند که شباهت زیادی با عناصر موجود در طراحی یونانی دارند.

اکثر چارچوب‌ها و تزئینات دیواری به رنگ سفید بودند و استفاده کاغذدیواری هم در سال‌های بعد از ظهور این سبک تبدیل به عنصری رایج در طراحی کوچ‌نشینی شد. برای این‌که خانه شما شبیه خانه‌های کوچ‌نشینی جورجی شود از چارچوب‌ها، گچ‌بری‌ها، و تزئینات دیواری استفاده کنید. پس از انجام این کارها تعجب خواهید کرد که چقدر اتاق شما تغییر مثبتی کرده است و تبدیل به یک فضای کامل برای زندگی شده است.
 

وسایل تزئینی و ویژگی‌های طراحی کوچ‌نشینی جورجی

همانطور که به احتمال زیاد از مشاهده عکس بالا متوجه شدید، خانه‌های کوچ‌نشینی جورجی دارای جزئیات فراوان و همینطور طراحی ملایمی هستند. همه چیز دارای یک خاصیت ظریف و زنانه است که از طریق حکاکی‌های تزئینی، خطوط نرم، و چارچوب‌ها این ویژگی‌ها در فضا به وجود می‌آید.

پنجره‌ها دارای چارچوب‌هایی هستند که به زیبایی طراحی و اجرا شده‌اند و با دیگر اجزای فضا هماهنگی دارند. دیوارها دارای عناصر تزئینی چوبی هستند و نقاشی‌های رنگ روغن در درون قاب‌های زیبا و طلایی جای گرفته‌اند و بر روی دیوار نصب شده‌اند. مبل‌ها دارای پایه‌های منحنی، تزئینات زیاد، و خطوط ظریف هستند. پارچه‌ها بسیار خاص و لطیف هستند و بر روی آن‌ها قلاب‌دوزی‌های استادانه‌ای شده است. منابع نوری هم دارای تزئینات زیادی هستند و جنس اکثر آن‌ها از کریستال است.

برای این‌که خانه‌ شما به طور واقعی شبیه یک خانه کوچ‌نشینی جورجی شود باید تمام این ویژگی‌ها را به فضای زندگی خود اضافه کنید. عکس زیر نمونه‌ای مدرن از یک آشپزخانه به سبک کوچ‌نشینی جورجی است که می‌توانید از آن به عنوان منبع الهامی برای طراحی آشپزخانه خانه خود استفاده کنید.
 

سبک طراحی کوچ‌نشینی جورجی در طول قرن‌ها تاثیرات زیادی را پذیرفته است و عناصر طراحی متعددی از سراسر جهان به آن اضافه شده است. از سبک طراحی اشرافی فرانسوی گرفته تا طراحی یونانی، شما می‌توانید از عناصر طراحی گوناگونی در طراحی خانه خود استفاده کنید تا در نهایت به فضایی دست یابید که با سلیقه شما هماهنگ است. خواه شما عاشق یک فضای داخلی بزرگ و وسیع باشید یا خواه طرفدار سبک روستیک و مزرعه‌ای، می‌توانید از سبک طراحی کوچ‌نشینی جورجی استفاده کنید.

کافی است از نکاتی که در بالا به آن اشاره شد پیروی کنید: وسایل آنتیک کوچ‌نشینی (روسستیک یا ظریف)، رنگ‌های ملایم و آرام، چارچوب‌ها و طاق‌های استادانه، و وسایل تزئینی زنانه. وقتی این عناصر در فضا با هم ترکیب می‌شوند در نهایت فضایی خلق می‌شود که بسیار زیباست و هیچ‌وقت از مد نمی‌افتد.

به ما بگویید: آیا شما به سبک کوچ‌نشینی جورجی علاقه دارید؟‌ یا همچنان در مورد این‌که چه نوع سبک طرحی با سلیقه شما هماهنگ است تردید دارید؟ نظرات خود را در این مورد در بخش بحث و گفتگو چیدانه با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: freshome | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه