Chidaneh.com placeholder image

یک منظره همه چیز تمام در حیاط منزل!

به قلم: تحریریه چیدانه

فضاهای بیرونی: بین وحدت و تنوع تعادل کامل نهفته است. در این مطلب به شما نشان می دهیم که چگونه دو اصل وحدت و تنوع در طراحی منظره به فضایی جذاب و هماهنگ منجر می شوند. وحدت بین ساختمان و محوطه فضای سبز می‌تواند با تکرار جزئیات سبک و حتی طراحی داخلی به کل مجموعه اصالت و یکپارچگی دهد. طراحی فضای سبز بدون یک عنصر وحدت بخش بی نظم و ناهماهنگ به نظر می رسد اما با استفاده صحیح از وحدت و تنوع در یک فضا می توان علاوه براینکه آن را از کسالت نجات داد، هارمونی و هماهنگی را حفظ کرد و به این ترتیب یک فضای عادی می تواند تبدیل به یک منظره فوق العاده شود.

وحدت، نشان دهنده تنوع کنترل شده است و تنوع، جذابیت در وحدت را فراهم می کند. نتیجه ایده آل از توازن این دو حاصل می شود. این دو اصل می تواند به بسیاری از جنبه های معماری، طراحی داخلی و چشم انداز اعمال شود.

چوب و هنر

برای تهیه این مطلب با گروه تخصصی طراحی فضای سبز و محوطه نیروانا همراه می شویم و چند نمونه برجسته از تعادل ظریف اما قدرتمند از وحدت و تنوع را در طراحی فضای باز به شما نشان می دهیم.

ترکیب کلی تصویر بالا در طراحی محوطه نشان می دهد که چگونه با  هماهنگی متریال می توان یک منظره متحد ساخت. از کنار هم گذاشتن اشکال متنوع با فرم های گوناگون از جنس خاک رس در این دیوار یک نقاشی سه بعدی با وحدت کلی ایجاد شده است.
 

این تابلو گیاهی یک اثر هنری است که بسیاری از انواع گیاهان با رنگ های مختلف سبز تیره و روشن و قهوه ای و زرشکی با بافت های متفاوت در کنار هم قرار گرفته و دیوار گیاهی زیبایی را خلق کرده اند که به طراحی محوطه رنگ و بویی متفاوت بخشیده است. این تنوع پوشش گیاهی مانند نگاه کردن به جنگلی از بالا جلوه می کند. در این طراحی نتیجه کلی با شکوه است.
 

 

 تنوع در بافت و متریال ساختمان اصلی و دیوار فضای باز اولین چیزی است که در این فضا به چشم می آید و اگرچه پالت رنگی دیوار به رنگ دیوار ساختمان نزدیک است اما بافت آن به طور کلی متفاوت است. اما توجه کنید که چگونه احساس وحدت از طریق ارتباط بین خطوط افقی در شبکه های پنجره و سنگ به صورت افقی بیان شده است و در نهایت یک نورپردازی ملایم، زیبایی فضا را در شب جلوه گر ساخته است.

نمونه زیبای دیگری از تنوع در طراحی فضای باز را در تصویر زیر می بینید. تنوع با استفاده از گوی های براق که نور را بازمی تاباند در کنار شومینه بتونی که جاذب نور است و ریگ های سنگی ناصاف در بین تایل های مسطح  بتونی فراهم شده است. در عین حال وحدت فضا نیز از طریق هماهنگی رنگ مبلمان قهوه ای با طرح چوبی در مقابل حصار های چوبی دیوار و کاشت گیاهانی که از لحاظ گونه، رنگ و با هم هماهنگی دارند حفظ شده است و در نهایت فضایی آرام و هماهنگ ایجاد شده است.

از گروه طراحی محوطه نیروانا که در تهیه این مطلب با ما همکاری نمودند نهایت تشکر را داریم. شرکت فضای سبز نیروانا با اندیشه‌ای سبز و با بهره گیری از تیم طراحی و اجرای با سابقه و علاقمند، در کلیه بخش‌های طراحی منظر و فضای سبز آماده ارائه خدمات تخصصی است. گروه نیروانا با شعار (طبیعت همان گونه که هست)، در راستای معماری منظر و فضای سبز  پایدار و ارگانیک و با احترام و الهام از طبیعت گام برمی دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و ارتباط با شرکت نیروانا به پروفایل اهالی فن نیروانا در چیدانه یا وب سایت www.nirvana-co.com مراجعه نمایید.

منبع: گردآوری شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
avina در تاریخ 14 آبان 1393
بسیار عالی
Parastoo_S در تاریخ 18 آبان 1393
خیلی عالی بود، من که خیلی پسندیدم

ثبت دیدگاه