Chidaneh.com placeholder image

ویلای تریبلکس نیلگون، آشیانه دست ساز آتوسا در شهرک غرب!

به قلم: تحریریه چیدانه

در شماره 105 «مجله منزل» مهمان خانه نیلگون آتوسا بهداد بودیم؛ خانه‌ای رو به برج میلاد در انتهای دنج و خلوت یکی از کوچه‌های شهرک غرب که از آراستگی و نورپردازی نمای بیرون آن می‌توان به راز درونش پی برد. خلاقیتی که حاصل درک قوی و آکادمیک آتوسا از رنگ و فرم و جسارت استفاده از آن است در گوشه و کنار خانه دیده می‌شود. علاوه بر معماری جالب این گوشه دنج که از بدو ورود به‌شدت جلب توجه می‌کند، دکوراسیون ویژه‌ای هم در آن به چشم می‌خورد. استفاده از چوب گرمابخش در کنار آبی فیروزهای که به باور بانوی خانه، یادآور دریا و آرامش آن است، جلوه‌ای بی‌نظیر به خانه هدیه کرده است.

 در ادامه با ما همراه باشید و با ایدههای خلاقانه آتوسا بیشتر آشنا شوید.

تابلو فرش ریحان

سوده حاجی کرم
خانه شهرک غرب
سوده حاجی کرم

خانه آتوسا در یک نگاه

  • تحصیلات بانوی ‌خانه: فوق‌لیسانس گرافیک و هنرهای زیبا
  • موقعیت: تهران، شهرک غرب
  • متراژ آپارتمان: 220 متر، تریبلکس
  • مالکیت: شخصی
  • سبک: ویلایی
  • تعداد اتاق‌خواب: 3 خوابه
  • تعداد سرویس: 2 عدد
  • سبک دکوراسیون: مدرن
  • رنگ غالب: آبی فیروزهای
  • ویژگی برجسته طراحی: استفاده از چوب طبیعی و رنگ‌های اصلی
  • طراح: آتوسا بهداد
  • نوع اجرا: بازسازی

سوده حاجی کرم
خانه شهرک غرب
سوده حاجی کرم

خانه تریبلکس آتوسا با نشانه های اصالت

وارد خانه می‌شوم؛ خانه‌ای پرنور و رو به جنوب، با نسیم رنگ آبی روح‌بخش و صدای گوش‌نواز پرندگان. نشیمن خصوصی در سمت راست و مشرف ‌به آشپزخانه با اختلاف چند پله از سطح و سالن پذیرایی هم با یک پله اختلاف سطح، روبه‌روی درب قرار گرفته‌اند که یک راهروی نه‌چندان بلند آنها را به هم مرتبط می‌کند. چوب در این خانه جایگاه ویژهای دارد؛ کف‌پوش‌ها، پله‌ها و نرده‌ها همگی از جنس چوب طبیعی هستند. هنر در این خانه در گردش است؛ چون بانوی این خانه هنرمند است و این امر از دکوراسیون ویژه و توجه به صنایع دست‌ساز استفاده شده در منزل به‌خوبی آشکار است. آتوسا مجسمه‌هایی از جنس چوب و به زیبایی و با استادی تمام ساخته است. این مجسمه‌ها هر کدام با داستان‌های منحصر به خود، زینتبخش گوشه‌گوشه خانه شده‌اند. از مجسمه چوبی 2 متری «توتم» در ورودی سالن گرفته تا شیرهای اسطوره‌ای و مجسمه‌های کاربردی مثل فیل کوچکی که هم به‌عنوان صندلی استفاده می‌شود و هم میز. هم‌چنین صندوق چوبی حکاکی شده کنار پنجره و مجسمه‌های ریز و درشت دست‌ساز از جنس‌های دیگر.

سوده حاجی کرم
خانه شهرک غرب
سوده حاجی کرم

همانطور که اشاره شد رنگ غالب این خانه زیبا، آبی فیروزهای است که در کنار رنگ مکملش؛ قرمز به بهترین شکل ممکن در کل خانه به کار رفته و جریان انرژی مثبت را هموارتر کرده است. دیوار سمت چپ سالن را با جسارتی مثال‌زدنی با این رنگ بی‌نظیر به‌صورت یک‌دست، رنگ‌آمیزی کرده‌اند. مبلمان سالن پذیرایی، راحتی چرمی به رنگ شیری روشن است که امکان هماهنگی با سایر رنگ‌ها را فراهم می‌کند. کوسن‌های خوش‌رنگ و با طرح زیبای کاشی‌کاری ایرانی که مربوط به برند پیکولت هستند به کاناپه مدرن روح بخشیدهاند. از همه چشمگیرتر، فرش ابریشم نفیس ایرانی به رنگ طاووسی و آینه نقره‌کار قدیمی روی کنسول است که نشان از سلیقه بااصالت آتوسا دارد.

سوده حاجی کرم
خانه شهرک غرب
سوده حاجی کرم

آباژور زیبای صدفی، کار دست و محصول تایلند بوده و نور کمی به زمین منعکس می‌کنند، میزهای چوبی کوچک مزین به نقش خورشید و یک صندلی چوبی منبت‌کاری شده و فوق‌العاده راحت که از دوبی خریداری شده هم در کنار کاناپه قرار دارند. آتوسا گلدانی از خانواده کاکتوس مدادی با برگ‌های ریز و متفاوت را به‌عنوان تنها گیاه خانه در نزدیکی پنجره قرار داده است که در کنار گرامافونی قدیمی ترکیب سنت و مدرنیته سالن را تکمیل کرده است.

تابلوهای رنگ روغن کار دست آتوسا روی دیوارهای سالن خودنمایی می‌کنند.

سوده حاجی کرم
خانه شهرک غرب
سوده حاجی کرم

میز غذاخوری ساده و هماهنگ با سایر وسایل منزل و در کنار آن پیانو در گوشه دیگر سالن قرار گرفته‌اند. نکته قابل توجهی در مورد اشیای تزیینی روی میز وجود دارد؛ اینکه آتوسا هیچ ظرفی را خالی روی میز رها نکرده است. لوستر زیبای بالای میز را هم از لاله‌زار تهیه کرده‌ است.

سوده حاجی کرم
خانه شهرک غرب
سوده حاجی کرم

فنگ شویی در ویلای تریبلکس آتوسا

آتوسا درباره گرم‌ترین قسمت خانه؛ یعنی شومینه می‌گوید: «از نظر رعایت قوانین فنگ‌شویی، شومینه در درست‌ترین مکان؛ یعنی روبه‌روی در خانه قرار گرفته است». داخل آن پر از صدف و مرجانی است که با رنگ سفید رنگ‌آمیزی شده‌اند و با ترکیب آبی دیوارها یادآور دریا هستند. 2 مجسمه بی‌نهایت زیبا را که کار دست خودش هستند و یکی از جنس چوب و دیگری سفال لعاب‌دار است برای تزیین داخل شومینه گذاشته است.

مطلب پیشنهادی: فنگ شویی در خانه، با این ۶ وسیله به انرژی لبخند بزنید!

به سمت نشیمن که ‌رفتیم در دکور سمت چپ راهرو، مجسمه‌های کوچک چوبی و تکه‌ای از تنه یک درخت توجهم را به خود جلب کرد. آتوسا در این باره می‌گوید: «این تکه‌ای دورریز از یک درخت بود که موریانهها سازنده بافت متفاوت آن هستند. آن را برای تزیین اینجا گذاشتم». به‌راستی همین بینش متفاوت اوست که خانه‌اش را منحصربه‌فرد کرده است.

سوده حاجی کرم
خانه شهرک غرب
سوده حاجی کرم

راهرو با یک گلیم‌فرش زیبای شیراز، فرش شده است. در سمت راست راهرو سرویس بهداشتی مهمان قرار دارد که با پرنده‌های سرامیکی در حال پرواز تزیین‌ شده و آراستگی آن کم از آراستگی کل خانه نیست.

سوده حاجی کرم
خانه شهرک غرب
سوده حاجی کرم

خانه تریبلکس آتوسا به آرامش دریا

از پله‌ها بالا می‌رویم و به نشیمن خصوصی و آشپزخانه می‌رسیم. آرامش عظیمی که ناشی از رنگ فیروزهای و نور فراوان تابیده شده از پنجره است در فضا موج می‌زند. این قسمت خانه به گفته آتوسا قبلا ناهارخوری بوده که در بازسازی با برداشتن دیوار آشپزخانه و عقب کشیدن آن، تبدیل به نشیمن جمع‌وجور نزدیک به آشپزخانه و محلی راحت برای تماشای تلویزیون شده است.

آتوسا برای مبلمان نشیمن، کاناپه‌ای راحت به رنگ زیبای فیروزهای انتخاب کرده است. این مبلمان مربوط به برند ایرانی ایتال فوم است و به گفته آتوسا سال‌هاست که باکیفیت بالایش راحتی و آرامش را برایشان به ارمغان آورده و حسن آن امکان تعویض روکش‌ها در منزل است که امکان شست‌وشوی راحت و حتی تعویض رنگ و نقش پارچه را هم به‌راحتی فراهم می‌کند. یک میز چوبی با تنه درخت که کار دست ایرانی است هم در کنار کاناپه قرار دارد که به‌عنوان میز تلفن از آن استفاده می‌کنند. صندلی زیبای منبت‌کاری شده که جفت آن در سالن بود در کنار کاناپه گذاشته شده است. به گفته آتوسا این صندلی نشیمن فوق‌العاده راحت است و مقاومت بسیار بالایی در برابر وزن دارد. ساختار ضربدری آن راز این همه حسن است.

  • لوستر آبی و نقره‌ای نشیمن نور را دوچندان کرده است و با لوستر سالن هم‌خوانی دارد که هر دو را از لاله‌زار به قیمت حدودی 160 هزار تومان برای هر شاخه تهیه کرده است.
  • کوسن‌ها و آباژور کنار تلویزیون مربوط به برند پیکولت هستند.
  • مبلمان آبی نشیمن برند ایتال فوم
  • لوستر نشیمن و بالای میز غذا خوری سالن از لاله زار به قیمت حدود 160 هزار تومان برای هر شاخه
  • آباژور کنار تلویزیون (230 هزار تومان) و کوسن های روی مبل سالن و کاناپه نشیمن(هر کدام 55 هزار تومان) برند پیکولت

آشپزخانه با پنجره‌ای که به زیبایی تزیین شده در سمت راست نشیمن قرار داشته و رادیو و سماور قدیمی آن هم در اولین نگاه به چشم می‌خورند. به قول آتوسا میز و صندلی‌های لهستانی که در مرکز آشپزخانه گذاشته شده، بسیار راحت و سبک هستند.

سوده حاجی کرم
خانه شهرک غرب
سوده حاجی کرم

راه چوبی در خانه تریبلکس آتوسا

پلکان انتهای نشیمن، ما را به طبقه بالا و درواقع قسمت خصوصی‌تر منزل هدایت می‌کند. یک شیر چوبی کار دست آتوسا در ابتدای نرده به زیبایی و باشکوهی قدرت‌نمایی می‌کند. پله‌ها به رنگ چوب طبیعی و زیر پله‌ها کمی روشن‌تر طراحی‌شده تا مسیر در شب راحت‌تر دیده شود. پاگردی که در پلکان تعبیه ‌شده از فشار بر پاها جلوگیری می‌کند و فرصتی می‌دهد تا نفسی تازه کنیم و به پلکان بعدی برسیم. دیوار راهروی مشرف به اتاق‌خواب، فیروزهای‌رنگ است و یک ارسی از جنس چوب روسی که بدون هیچ میخی ساخته شده و کار دست آتوسای هنرمند است روی آن خودنمایی می‌کند. در این طبقه 2 اتاق‌خواب و سرویس حمام قرار دارد. نکته بسیار جالب، لوستر راهروست که ساخت دست آتوساست و از جنس چوب و پوست ساقه برنج است، درواقع این لوستر آدمک‌های کوچکی با فرم‌ها و شخصیتهای مختلف هستند که حول یک محور به گردش درآمده‌اند. فرش این راهرو هم گبه نفیس است.

سوده حاجی کرم
خانه شهرک غرب
سوده حاجی کرم

اتاق‌خواب آتوسا به پیروی از رنگ غالب خانه با کاغذدیواری، پرده و روتختی فیروزهای دکور شده و او یکی دیگر از کارهای دستی‌اش را که از فلز ساخته‌شده و یک بال زدن کامل پرنده را به تصویر کشیده به دیوار بالای تخت خواب نصب کرده است.

پلکان بعدی ما را به سمت راهرویی که شامل کمدهای چوبی و کتابخانه و اتاقی با سقف چوبی شیبدار و پنجره‌ای با شیشههای رنگی رو به خورشید است، هدایت می‌کند. این شیشههای رنگی نزدیک به سقف توسط آتوسا در بازسازی به خانه اضافه‌ شده‌اند.

اتاق‌ها برای ارتباط، پنجره‌ای به راهرو دارند. در این خانه به طور کل 14 پنجره که از هیچ سمتی دید به همسایههای اطراف ندارند، تعبیه شده است.

سوده حاجی کرم
خانه شهرک غرب
سوده حاجی کرم

صمیمیت در انتهای ویلای آتوسا

از اتاق شیشه رنگی که بیرون آمدیم، آتوسا ما را به سمت تراس 45 متری و باصفای خانه هدایت کرد. از راه پلکان به انتهایی‌‎ترین قسمت منزل با یک ضلع دیوار فیروزهای رو به در تراس و پنجره‌ای که با برگ‌های مصنوعی تزیین‌ شده است، رسیدیم. این دیوار آبی از میان نقوش زیبای پاراوان چوبی به چشم می‌خورد. طاقچه چوبی بالای پاراوان، مزین به مجسمه‌های سرامیکی پرندگان بسیار زیباست. گردش رنگ فیروزهای و پرنده‌ها انرژی مثبت را تا انتهای خانه و به سمت بالا هدایت می‌کنند.

تراس باصفا محل جمع شدن دوستان صمیمی در فصل تابستان است؛ تراسی سرسبز و غرق در نور چراغ‌های فانوسی ایرانی.

شما هم می توانید تصاویر منزل زیبای خود را برای ما ارسال کنید تا در تورهای خانه گردی آنها را معرفی کنیم. شماره تلگرام چیدانه ۰۹۳۸۸۵۴۷۱۴۰.

منبع: مجله منزل | نویسنده: صبا صوفی | عکاس: سوده حاجی‌کرم

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه