Chidaneh.com placeholder image

طراحی تراس و بالکن، ساعات دلنشین در فضای سبز آپارتمان!

به قلم: تحریریه چیدانه

این نکته واضح است که زندگی در آپارتمان ها و شهرهای شلوغ، لذت استفاده از طبیعت و حضور کنار گیاهان را کمتر تجربه می کنند. در این میان افراد زیادی وجود دارند که سعی دارند تا در فضای خانه خود تا حد امکان طبیعت را وارد کنند تا علاوه بر استفاده از مزیت های زندگی با گیاهان بتوانند ساعاتی را در آرامش و بدون دغدغه سپری کنند. تراس و بالکن خانه ها، پتانسیل بسیار خوبی دارند تا علاوه بر استفاده از هوای آزاد، فضایی دنج و مناسب برای نشستن را تامین کنند. در این مطلب از چیدانه قصد داریم با کمک اهالی فن و متخصصین طراحی فضای سبز و محوطه، گروه گل و گیاه پایا آذین اطلاعات مفیدی را در زمینه طراحی بالکن در اختیار شما قرار دهیم:

گرند گل
گلخانه پایا آذین
گرند گل

سرویس خواب بالسا

گیاهان مناسب برای نگهداری در بالکن کدامند؟

به دلیل اینکه فضای بالکن سر باز است و در معرض هوای آزاد قرار دارد، انواعی از گیاهان برای طراحی بالکن مورد استفاده قرار می گیرند که مربوط به فضای باز باشند. گیاهان فضای باز در سه دسته قرار می گیرند:

گرند گل
گلخانه گل و گیاه پایا آذین
گرند گل

  • گیاهان فصلی: با توجه به فصل گرم یا سرد انتخاب می شوند و تنها در همان آب و هوا گل دارند و سبز هستند و بعد از گذر از فصل مورد نظر، خشک شده و از بین می روند. مانند بنفشه، داوودی، جعفری، آهار و … 

گرند گل
طراحی محوطه پایا آذین
گرند گل

  • گیاهان همیشه سبز: همانطور که از نامشان مشخص است، این نوع از گیاهان در تمام طول سال و زندگی خود سبز هستند و می توانند نسبت به تغییر آب و هوا مقاومت کرده و دوام بیاورند. مانند شمشاد، سرو و نوئل.

نکته: گیاهان آپارتمانی نیز در دسته گیاهان همیشه سبز قرار می گیرند ولی به دلیل اینکه تحمل تغییر شدید دما و شرایط را ندارند، برای فضای بیرون مناسب نیستند، البته اگر شما در شهری زندگی می کنید که تفاوت دمای تابستان و زمستان حداکثر از 20 درجه سانتیگراد بالاتر نمی رود، می توانید گیاهان اپارتمانی را هم در طراحی تراس خانه خود استفاده کنید.

گرند گل
انواع گل و گیاه آپارتمانی
گرند گل

  • گیاهان خزان کننده: این نوع از گیاهان با رفتن به خواب زمستانه می توانند در برابر سرما و یخبندان مقاومت نشان داده و می توانند در فضای آزاد زندگی کنند. مانند رز، زالزالک و …

گرند گل
گل آرایی زیبا پایا آذین
گرند گل

با توجه به ویژگی هایی که در مورد گیاهان گفته شد می توانید نوع گیاه مورد علاقه خود را با توجه به رنگ، گل و برگ انتخاب کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که اضافه کردن گلدان های بزرگ بار و وزن زیادی را به کف بالکن وارد می کند. با در نظر گرفتن گلدان مناسب برای تراس، با توجه به متراژ بالکن، حجم گلدان و نیز متریال آن سعی کنید وزن را در طول بالکن پخش کرده و تنها در یک طرف متمرکز نکنید. طراحی بالکن از نظر وزنی باید در تعادل باشد.

گرند گل
طراحی فضای سبز تراس هتل
گرند گل

گرند گل
گلخانه پایا آذین
گرند گل

مبلمان و صندلی در بالکن

برای اینکه بتوانید فضای نشستنی در بالکن داشته باشید که نگران تغییر آب و هوای آن نباشید، بهتر است به سراغ مبلمان باغی بروید. به گفته گل و گیاه پایا آذین این نوع از مبلمان و میز و صندلی به گونه ای طراحی و ساخته شده اند که در برابر باد، باران، برف و آفتاب مقاوم بوده و تغییر شکل نمی دهد. به دلیل اینکه بالکن نیز فضای نیمه باز است، در معرض گرما و سرما و تغییرات جوی قرار می گیرد. بهترین میز و صندلی برای بالکن انواع حصیری ضد آب است.

گرند گل
تزیین بالکن با گیاهان
گرند گل

کفپوش بالکن

حالا که قصد تغییر دکوراسیون و طراحی بالکن خانه خود را دارید، چرا به فکر یک کفپوش مناسب نباشید؟ برای بالکن باید نوعی از کفپوش را انتخاب کنید که در برابر تغییرات دمایی و انبساط و انقباض مقاوم بوده و دچار شکستگی نشود. همچنین استفاده از چمن مصنوعی علاوه بر زیبایی و داشتن جلوه ای از طبیعت، نگهداری راحت تری نیز دارد. نیازی نیست کفپوش قبلی بالکن را بکنید. به گفته گروه گل و گیاه پایا آذین، چمن مصنوعی را می توانید روی همان کفپوش قبلی نصب کنید.

گرند گل
فلاور باکس چوبی
گرند گل

گرند گل
فلاور باکس چوبی
گرند گل

گلدان های متنوع برای دکوراسیون تراس خانه

استفاده از گلدانهای زیبا در بالکن، زیبایی فضا را چند برابر می کند. انواع فلاورباکس چوبی می تواند باغچه مرتب و منظمی را درون گلدان برای شما مهیا کند. بهتر است در طول بالکن از چند فلاور باکس با فاصله مشخص استفاده کنید تا ریتم منظمی بوجود آورد.

گرند گل
طراحی محوطه پایا آذین
گرند گل

استفاده از بلوک های سیمانی نیز سبک مدرن را وارد یالکن منزل شما می کند. 

گرند گل
گل های زیبای مخصوص بالکن
گرند گل

استفاده از وسایل متنوع برای نگهداری گل و گیاه، فضای بالکن را خاصتر کرده و شما را باسلیقه تر جلوه می دهد. برای این منظور می توانید وسایل را با رنگ های شاد انتخاب کنبد تا به عنوان نقطه عطف، توجه را به سمت خود بیشتر جلب کند.

برای اطلاع با این گروه به پروفایل اهالی فن گل و گیاه پایا آذین در وبسایت چیدانه سری بزنید و برای طراحی بالکن، تراس یا طراحی حیاط منزل خود از تجربه و تخصص آنها استفاده کنید.

نویسنده: صدف حقیقت | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
شاپور در تاریخ 21 مرداد 1397
سلام. ابتدا تشکر میکنم بابت عکس های بسیار زیبا و وسوسه کننده تراس های سبز دوما بابت ایده زیبای طراحی رایگان تراس ها واقعا ممنونم.شاید بهترین راه در راستای ارتقای فرهنگ خانه های سبز باشد. آیا میتوانم عکس تراس منزل خود را برای ایده طراحی سبز بالکن برایتان ارسال نمایم؟
fatemeafsharian در تاریخ 22 مرداد 1397
با سلام به شما دوست عزیز ممنون از توجه شما تصاویر بالکن خود را می توانید به شماره تلگرام 09035550148 بفرستید. پاینده باشید

ثبت دیدگاه