Chidaneh.com placeholder image

خانه ای در دل اتاق کار

به قلم: تحریریه چیدانه

قرار گرفتن خانه و محل کار در یک فضا شاید یکی از روش هایی است که زندگی روزمره ما را آسان تر می کند و به آن سرعت می بخشد. در چنین شرایطی طراحی دکوراسیون داخلی این فضا اهمیت ویژه ای پیدا می کند. چگونگی چیدمان فضایی می تواند نقش تعیین کننده ای برای استفاده از این فضا با دو کاربرد متفاوت ایفا کند. چیدانه نمونه ای از این ترکیب کاربری را به شما معرفی می کند.

  • معماران: شرکت معماری یویچی یوشیدا و شرکا (Yuichi Yoshida & associates)
  • مکان: شهر توکیو، ژاپن
  • معمار مسئول پروژه: یویچی یوشیدا، ساتورو آندو
  • ساخت: Suma-Saga-Fudosan Inc.
  • مساحت: 47 متر مربع
  • سال ساخت: 2014
  • عکس‌ها از: کاتسومی هیرابایاشا (Katsumi Hirabayashi)

از زبان معمار پروژه:

زمانی که این دو اتاق خریداری شدند بیش‌تر کارکرد یک دفتر کار و فضای کار داشتند اما در فرایند بازسازی این دو فضا به گونه‌ای در کنار هم قرار گرفتند و طراحی شدند که بتوان از آن به عنوان یک واحد سکونتی استفاده کرد. در عین حالی که مشتری می‌خواست این فضا تمام امکانات مورد نیاز برای سکونت و زندگی را داشته باشد، ما می‌خواستیم تا آن‌جا که امکان داشت از فضای بیرونی این خانه هم استفاده کنیم و آن را نیز به گونه‌ای کاربردی طراحی کنیم. علاوه بر این، این احتمال وجود داشت که مشتری پس از 5 تا 10 سال بخواهد این فضا را اجاره دهد و یا بفروشد و به همین دلیل ما در فرایند طراحی این فضا این نکته را نیز باید در نظر می‌داشتیم.

تابلو فرش ریحان

از آن‌جایی که قبلا این دو اتاق از هم جدا بودند باید به گونه‌ای طراحی می‌شدند که در عین این‌که دارای شخصیت مشابه‌ای می‌بودند، دارای بخش‌ها و منطقه‌های گوناگونی در دل کل فضا نیز می‌بودند. بخش‌بندی کردن و تقسیم کردن فضا به منطقه‌های مختلف را در معماری منطقه‌بندی (zoning) می‌گویند.

معمولا پس از منطقه‌بندی، به مناطق ایجاد شده در فضا نگاهی دقیق‌تر و جزئی‌تر می‌شود تا بتوان کارکردهای هر منطقه را به طور جداگانه مشخص کرد و طبق این کارکردهای آن‌ها را چیدمان کرد. هم‌چنین در این مرحله از کار نکاتی باید رعایت شود که در طراحی نهایی نقش بسیار مهمی دارد. برای مثال باید در مورد مناطقی که در کنار هم قرار می‌گیرند دقت زیادی کرد تا این دو منطقه دارای کارکردهای مشابه نباشند. به طور کلی باید منطقه‌بندی به گونه‌ای صورت بگیرد که کلیت فضا دارای کارکردهای مختلف و متنوعی باشد و در عین حال تمام نیازهای ساکن آن برطرف شود.

در پایان به طرح و نقشه‌ای رسیدیم که نه تنها این فضا را مناسب زندگی و سکونت می‌کرد، بلکه به راحتی می‌شد از آن به عنوان دفتر کار نیز استفاده کرد. هم‌چنین این نوع طراحی باعث شد که قیمت این ملک در منطقه‌ای که در آن واقع شده است افزایش پیدا کند تا مالک آن نگران اجاره یا فروش آن در آینده نباشد.

مطالب مرتبط: 

 

منبع: archdaily 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه