دوربین مداربسته | این چشم باهوش رو هر خونه‌ای لازم داره!

دوربین مداربسته | این چشم باهوش رو هر خونه‌ای لازم داره!

به قلم: فهیمه مصدرالامور

همه ما با پیشرفت تکنولوژی و تنوع در شیوه زندگی، بیشتر از هر زمان دیگری به محیطی امن برای زندگی و کار نیازمندیم. همین اتفاق باعث شده است تا فکر ساختن دوربین‌ مداربسته به ذهن بشر خطور کند تا با کمک این دوربین‌های امنیتی با خیالی راحت به کار و زندگی بپردازد. استفاده از این دوربین‌ها در محیط‌های اداری، بانک‌ها، مراکز تجاری، ترافیک راهنمایی و رانندگی، مهدکودک‌ها، و حتی منازل به چشم می‌آید و ضروری به نظر می‌رسد. در این مطلب از چیدانه با شما هستیم تا به معرفی انواع دوربین‌ مداربسته و ویژگی‌های آنها بپردازیم.

دوربین‌ مداربسته

سرویس خواب بالسا

دوربین مداربسته چیست؟

در پاسخ به سوال “دوربین مداربسته چیست؟" باید بگوییم: دوربین‌های مداربسته معمولاً برای نظارت بر اماکن داخلی و خارجی مورداستفاده قرار می‌گیرند و بسته به شرایط محیط، انواع مختلفی دارند. کارکرد کلی و اصلی این سیستم این‌گونه است که تصاویر دریافت شده به کمک دوربین‌ها توسط کابل شبکه به سیستم مرکزی (DVR) منتقل شده و بر روی حافظه‌ DVR ذخیره می‌شوند.

این مطلب هم خواندنی است: آنتن مرکزی، جایگزین مناسب برای آنتن‌های تکی

ویژگی های دوربین‌ مداربسته

ویژگی‌های اصلی دوربین مدار بسته

در سیستم دوربین‌های مداربسته، بار اصلی مجموعه را دوربین‌های آن بر دوش می‌کشند. توجه به این خصوصیات هر دوربین، لازمه‌ انتخاب است:

  1. رزولوشن
  2. اپتیک
  3. مکان ضبط و پخش صدا
  4. حرکت موتور دوربین
  5. دید شب

انواع دوربین مداربسته و ویژگی‌ آن‌ها

انواع دوربین مداربسته و ویژگی‌ آن‌ها

دوربین‌های مداربسته از دیرباز تاکنون مورد استفاده قرار می‌گیرند و دارای انواع مختلفی نیز هستند. دسته‌بندی اصلی این دوربین‌ها براساس نوع دوربین و کیفیت به شرح زیر است:

  • دوربین مدار بسته آنالوگ: کیفیت پایین، قیمت پایین
  • دوربین مداربسته اچ دی: (HD ) کیفیت بهتر از آنالوگ، قیمت بیشتر از آنالوگ
  • دوربین مدار بسته ای اچ دی: (AHD ) کیفیت بهتر از اچ دی، قیمت بیشتر از اچ دی
  • دوربین مداربسته آی پی: (IP ) کیفیت خیلی بیشتر از ای اچ دی، قیمت بیشتر از ای اچ دی

دوربین مدار بسته دام

دوربین مدار بسته بولت (BULLET)

نام‌گذاری دوربین‌های مداربسته براساس ظاهر

نام‌گذاری دوربین‌های مداربسته بیشتر براساس شکل ظاهری دوربین‌ها، نوع کاربری و گاهی نام اختصاصی یک کارخانه است؛ بنابراین دارای اسامی زیادی از جمله: دام، باکس، بالت، اسپید دام، پینهول، زوم، مکعبی، ریگولار، دید در شب، حرارتی و… هستند.

مطلب پیشنهادی: خانه هوشمند چیست؟ درباره اسمارت هوم بیشتر بدانید

اگر بخواهیم به‌طورکلی از نام‌گذاری دوربین‌های مداربسته بر اساس ظاهر صحبت کنیم، به 2 مدل اصلی برمی‌خوریم: بولت (BULLET) و دام ( DOME) این دو مدل بر اساس نوع طراحی و نوع پوشش دوربین نام‌گذاری شده‌اند که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم.

دوربین‌ مداربسته بولت
دوربین‌ مداربسته بولت

دوربین مدار بسته بولت (BULLET)

دوربین مداربسته بولت، برای محیط‌های خارجی طراحی شده‌اند و به‌راحتی قابل‌ مشاهده هستند. قاب ضد آب این دوربین‌ها باعث می‌شود تا در محیط‌ های بیرونی و با شرایط جوی بد به‌راحتی کار کنند. هم‌چنین همه این دوربین‌ها قابلیت دید در شب ( با استفاده از مادون‌قرمز) دارند و می‌توانند در شرایط نوری بسیار تاریک به‌راحتی تصویربرداری کنند.

دوربین‌ مداربسته دام
دوربین‌ مداربسته دام

دوربین مداربسته‌ دام (DOME)

معنی لغتی کلمه دام DOME «گنبد» است، درواقع دوربین مداربسته دام به معنی دوربین گنبدی شکل بوده، بیشتر برای نصب بر روی سقف طراحی شده و در اشکال فانتزی و متفاوتی در بازار موجود است. صرف‌نظر از قابلیت دید در شب و یا نوع لنز یا نوع امواج به کلیه‌ دوربین‌های سقفی گنبدی شکل دوربین دام گفته می‌شود.
کاربرد اصلی این دوربین‌ها در محیط‌های داخلی و اداری است. اکثر این دوربین‌ها لنزهای Wide دارند و وقتی در گوشه‌ای از اتاق نصب شوند به‌خوبی می‌توانند تمام فضای اتاق را تحت پوشش قرار دهند.

دوربین‌ مداربسته و تجهیزات

تصویر دوربین‌ مداربسته

تصویر دوربین‌ مداربسته مدل دام

نصب دوربین‌ مداربسته در پارک ژوراسیک

تصویر دوربین‌ مداربسته بولت

انواع دوربین‌ مداربسته

سخن پایانی

 برای اینکه امنیت منزل خود را به متخصصان حرفه‌ای بسپارید کافی است روی نام برند هر شرکت کلیک کنید و به سادگی با متخصصان طراحی و دکوراسیون داخلی در چیدانه ارتباط بگیرید.

منبع: مجله منزل| نویسنده: معین قوی | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه