خانه هوشمند چیست؟ درباره اسمارت هوم بیشتر بدانید

خانه هوشمند چیست؟ درباره اسمارت هوم بیشتر بدانید

به قلم: یاسمین ثریا

می‌دانید خانه هوشمند چیست؟ شاید به نظرتان برسد این منازل احتمالا تمام اتوماتیک هستند. اگر بخواهیم بهتر توضیح دهیم؛ در یک آپارتمان یا ویلای هوشمند، تمامی لوازم و وسایل با یک اپلیکیشن بر گوشی تلفن همراه، کنترل می‌شوند. البته چنین سیستمی را می‌توان در ساختمان‌های اداری و تجاری هم پیاده کرد. به این ترتیب امنیت و بهره‌وری از انرژی تا حد قابل توجهی افزایش می‌یابد. در ادامه این مطلب چیدانه درباره این نوع خانه‌ها صحبت می‌کنیم.

خانه هوشمند اسمارت هوم

سرویس خواب بالسا

خانه هوشمند

تعریف خانه هوشمند چیست؟

در یک خانه به سبک هوشمند با کمک اینترنت اشیا، تمامی لوازم و وسایل در یک سیستم تعریف شده و قابل کنترل است. لوازمی که به این روش کنترل می‌شوند در سیستم هوشمند خانه یک شناسه دارند. نکته جالب اینجاست که تمامی این لوازم و وسایل در یک اپلیکیشن گوشی همراه، دیده می‌شوند و قابل تنظیم و کنترل هستند.

اینترنت اشیا در خانه هوشمند مهم است: مهم‌ترین نکته‌ای که باید درخصوص این خانه‌ها بدانید؛ این است که یکی از مهم‌ترین مزایای هوشمندسازی ساختمان با فناوری اینترنت اشیاء، عملکرد یکپارچه همه تجهیزات هوشمند در کنار هم است. این امکان با استفاده از هاب مرکزی و کنترل آن‌ها از طریق اپلیکیشن فراهم می‌شود. بد نیست بدانید در گذشته برای استفاده از هر یک از تجهیزات نیاز به هاب و اپلیکیشن مستقلی بود. علاوه‌بر آن امکان تعریف سناریو (مثلا اگر در خانه باز شد، آژیر به صدا در بیاید)؛ بین تجهیزات مختلف وجود نداشت.

اینترنت اشیا

سیستم خانه هوشمند چیست؟

سیستم هوشمند خانه چیست؟ معمولا سیستم مدیریت هوشمند ساختمان (building management system) BMS بیشتر کاربرد دارد.

مطلب خواندنی: کلید لمسی هوشمند و کاربرد شگفت‌انگیز آن در خانه هوشمند

چطور می‌توانیم سیستم خانه را هوشمند کنیم؟

برای این منظور باید از شرکت‌هایی که سیستم هوشمند را طراحی و اجرا می‌کنند؛ کمک بگیرید. می‌توانید سرویس‌های ساختمان هوشمند و یا اینترنت اشیا مورد نیاز خود را انتخاب کنید. سپس مشاوره رایگان بگیرید تا کارشناسان در خصوص هوشمندسازی خانه یا محل کارتان، راهنمایی‌تان کنند.

هدف خانه هوشمند

هدف از هوشمندسازی چیست؟

با این توضیحات شاید خانه با سیستم هوشمند برای شما چندان ملموس نباشد. بیایید کمی به کاربردهای این سیستم جدید دقیق شویم:

1. افزایش ایمنی

اهمیت ایمنی خانه هوشمند چیست؟ این سیستم یکپارچه به شما امکان می‌دهد تجهیزات خانه هوشمند را مانند دوربین‌های امنیتی، حسگر تشخیص دود، سنسور کنترلی در و پنجره‌ها را روی گوشی خود مدیریت کنید. همچنین هشدارهای به‌موقع و نجات‌بخش در مواقعی مثل آتش‌سوزی یا سرقت را دریافت نمایید.

  • قفل هوشمند
  • سیستم اعلام حریق و تشخیص دود
  • آژیر هوشمند
  • دکمه SOS
  • کنترل‌کننده مرکزی مادون قرمز

خانه هوشمند و صرفه جویی در هزینه ها

2. صرفه‌جویی در هزینه‌ها

بخش اعظم هزینه آبونمان یک خانه، به دلیل قطع نشدن به موقع جریان برق، آب، گاز یا انرژی است. با استفاده از امکانات خانه هوشمند، می‌توانید مصرف انرژی و تمام جریان‌ها را در خانه کنترل کنید. برای این منظور باید از این محصولات هوشمند کمک بگیرید:

  • ترموستات هوشمند تهویه مطبوع
  • کنتور هوشمند آب
  • کنتور برق هوشمند
  • سنسور تشخیص نشتی آب
  • سنسور تشخیص نشتی گاز
  • سیستم هوشمند کنترل در‌های حساس و پنجره‌ها
  • پریز برق هوشمند

مطلب پیشنهادی: جارو برقی هوشمند چطور کار می‌کند و ارزش خرید دارد؟

کنترل از راه دور خانه هوشمند

3. نظارت دائمی و از راه دور

با کمک فناوری هوشمندسازی منزل، مبتنی بر اینترنت اشیا (IoT)، می‌توانید به طور دائمی کل خانه را زیر نظر بگیرید. حتی زمان‌هایی که در خانه نیستید و سفرید. با کمک اپلیکیشن می‌توانید تمامی امکانات گفته شده را از راه دور کنترل کنید.

خانه هوشمند و آسایش زندگی مدرن

4. آسایش زندگی مدرن

شاید بپرسید حالا با تمام این‌ توصیف‌ها، ارزش خانه هوشمند چیست؟ باید بگوییم به جز این نکات امنیتی، داشتن منزلی با امکاناتی که کنترل تمام بخش‌هایش در گوشی موبایل است بسیار حس خوبی دارد. به علاوه تمام این امکانات را می‌توانید با سناریوهای دلخواه، شخصی‌سازی کنید. مثلا پرده اتاق خواب، صبح؛ سر ساعتی کنار برود. موزیک دلخواه‌تان پخش شود یا وقتی دوست دارید، چراغ‌ها روشن یا خاموش شوند.

کاربردهای خانه هوشمند

کاربردهای دلچسب خانه هوشمند چیست؟

  • کنترل کنار رفتن پرده‌ها: سر ساعت مشخص؛ صبح و شب پرده‌ها کنار بروند. آفتاب چشم‌تان را نمی‌زند و شب هم کسی داخل را نمی‌بیند.
  • سیستم تهویه هوشمند: برای تنظیم دما و رطوبت دیگر نیازی نیست حس بدی بگیرید و دما را تغییر دهید. سیستم هوشمند خود به خود، این دو عامل را تنظیم می‌کند.
  • آبیاری هوشمند فضای سبز: تصور کنید تمام مساحت فضای سبز منزل یا محل کار، طبق برنامه‌ریزی مشخص خود به خود آبیاری شود.
  • کنترل درهای ورودی: تنظیم باز و بسته شدن تمام درب‌ها در گوشی شماست. همچنین در خارج منزل می‌توانید همه چیز را از تلفن همراه خود کنترل کنید و نگران امنیت منزل یا محل کار خود نباشید.

و کلی مثال کاربردی دیگر که در دنیای مدرن امروز، به آن نیاز دارید.

درباره امنیت در خانه هوشمند بیشتر بخوانید.

بهترین شرکت خانه هوشمند کدام است؟

در ساختمان هوشمند از آنجا که بسیاری امکانات باید با فعالیت‌های نوین الکترونیکی همراه باشد؛ باید پروژه هوشمندسازی ساختمان را به یک شرکت معتبر و قدیمی بسپارید.

خانه هوشمند مدرن

خانه هوشمند امروزی

ویژگی خانه هوشمند

تجهیزات خانه هوشمند

در پایان

اگر می‌خواهید نسبت به هوشمندسازی خانه، آپارتمان، ویلا یا حتی دفتر کارتان اقدام کنید؛ همین حالا دست به کار شوید. متخصصین هوشمندسازی را پیدا کنید. همه سرویس‌های ساختمان و خانه را بررسی کنید و از کارشناسان بخواهید تا مراحل هوشمندسازی منزل شما را برنامه‌ریزی کنند. پس منتظر چه هستید؟! نمی‌خواهید خانه خود را هوشمند کنید؟

بازنویسی و انتشار: فهیمه مصدرالامور

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه