Chidaneh.com placeholder image

امنیت در خانه هوشمند؛ تکنولوژی‌های روز دنیا در خانه‌های مدرن

به قلم: نرگس مهردادیان

برقراری امنیت و آرامش یکی از نیازهای اصلی بشر و بزرگترین دغدغه‌ او برای ادامه زندگی است که در خانه هوشمند تا حد زیادی تامین می‌شود. پیشرفت علم و تکنولوژی و تخصصی شدن صنعت ساختمان موجب تغییر ساختار برق ساختمان از سنتی به هوشمند شده است. استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا و برقراری امنیت در خانه‌های هوشمند مدرن امروزی طرفداران زیادی را در میان کاربران و طراحان ساختمان به خود جلب کرده است. در مطلبی به‌طور کامل در مورد اینکه خانه هوشمند چیست صحبت کردیم. در این مطلب از چیدانه به بررسی سیستم‌های امنیت در خانه هوشمند و مزایای آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

خانه هوشمند

امنیت در خانه هوشمند چیست؟

احساس امنیت در خانه هوشمند شامل ابزار، تجهیزات یا روش‌هایی است که با یکدیگر در ارتباط بوده و با استفاده از آن‌ها می‌توان از افراد، اموال و اطلاعات آن‌ها در خانه محافظت کرد. امنیت در خانه هوشمند علاوه بر داشتن امکانات فیزیکی چون قفل و محدودیت‌های دسترسی، باید بتواند از اطلاعات دیجیتال ساکنین خانه و خود سیستم هم محافظت کند.

چوب و هنر
انواع

انواع امنیت در خانه هوشمند

در خانه هوشمند امنیت که از طریق ایجاد زیرساخت‌ها و نصب سیستم‌های خاص برقرار می‌شود به دو بخش امنیت مجازی و جانی افراد و خانه تقسیم می‌شود؛

  • امنیت مجازی: در واقع تامین امنیت سیستم اینترنت، شبکه و در مهم‌ترین حالت خود امنیت اطلاعات است.
  • امنیت جانی: به‌وسیله تجهیزاتی چون سیستم نشت گاز، اعلام حریق، اعلام سرقت و کنترل ورود و خروج تامین می‌شود. این سیستم‌ها مانع بروز خطراتی چون آتش سوزی، گاز گرفتگی یا سرقت می‌شوند.
اعلام حریق

سیستم اعلام حریق درخانه هوشمند

از طریق نصب سیستم نشت گاز و سنسورهای تشخیص دود و حرارت در ساختمان هوشمند، احتمال بروز حریق از بین می‌رود. سیستم هوشمند خانه بلافاصله پس از تشخیص احتمال بروز حریق توسط سنسورها از طریق شیر برقی گاز را قطع می‌کند. این سیستم امنیتی دارای سیستم تلفن کننده است که در صورت بروز خطر با شماره‌هایی که در حافظه سیستم ذخیره شده، تماس می‌گیرد.

سیستم امنیت

سیستم‌ امنیت در خانه هوشمند

سیستم‌های امنیتی در نقاط ورودی خانه، به‌وسیله سنسورهای متصل به پنل کنترل یا دستگاه فرماندهی کار می‌کنند. پنل کنترل روی یکی از در دسترس‌ترین نقاط خانه و سنسورها روی درهای ورودی و پنجره‌ها به‌خصوص در طبقه همکف و اول که دسترسی راحت‌تری دارند، نصب شده و سارقین نمی‌توانند به‌راحتی وارد حریم خصوصی خانه شوند. برای حفاظت از فضاهای باز یا مهم هم می‌توان از سنسورهای حرکتی استفاده کرد.

سناریوها

عملکردهای سیستم امنیت در خانه هوشمند

سیستم امنیتی، خانه را به چند بخش تقسیم کرده و هربخش را به‌طور مجزا کنترل و مدیریت می‌کند تا در صورت ورود سارقین به‌راحتی محل حضور آن‌ها تشخیص داده ‌شود. سیستم امنیت خانه هوشمند قابل تنظیم به سناریو و حالت‌های مختلف است که با توجه به کاربری ساختمان و درخواست کاربران امکان تغییر و تنظیم آن‌ها وجود دارد؛

  • خواب: در سناریوی خواب فقط سنسورهای ورودی فعال می‌شوند و سایر سنسورها غیر فعال هستند.
  • تنها در خانه: در این سناریو تنها مگنت‌های جلوی در ورودی، پنجره یا اتاق‌هایی که انتخاب شده‌اند، فعال می‌شوند و زمانی کاربرد دارد که برای مثال فرزند کوچک شما در خانه تنها باشد.
ترک خانه
  • ترک خانه و مسافرت: در این حالت تمام سنسورها به‌همراه سیستم دزدگیر هوشمند فعال شده و با هر ورود غیرمجازی، سیستم‌ هوشمند از طریق تلفن‌ همراه به شما اطلاع‌ می‌دهد، می‌توان سناریو شبیه‌ساز حضور را هم فعال کرد.
  • شبیه‌ساز حضور: هنگامی‌که سیستم ضد سرقت فعال می‌شود، برای اینکه به‌نظر برسد شما در خانه هستید، سیستم به‌طور خودکار در دوره‌های ‌زمانی کوتاه، چراغ‌ها را روشن و خاموش کرده، پرده‌ها را کنار زده یا تلویزیون را روشن و خاموش می‌کند.
پنل کنترل

اجزای سیستم کنترل امنیت در خانه هوشمند

این اجرا به شکل زیر دسته‌بندی می‌شوند:

پنل کنترل:

منظور از پنل کنترل بیشتر گوشی هوشمند، تبلت یا کامپیوتر شماست که برنامه و اپلیکیشن خانه هوشمند روی آن‌ نصب شده است. می‌توان از تاچ پنل هوشمند قابل نصب روی دیوارهای خانه هم استفاده کرد که بیشتر برای افرادی چون کودکان و سالمندان که امکان استفاده از گوشی و کامپیوتر ندارند، کاربرد دارد. با این دستگاه‌ها می‌توان علائم هشدار سیستم امنیتی خانه را بعد از رفع خطر خاموش، یا هنگام وقوع خطر روشن کرد و در صورت داشتن اینترنت می‌توان حتی از راه دور هم سیستم را کنترل کرد.

سنسور در
سنسور پنجره

سنسور در و پنجره:

این سنسور دو قسمت دارد که یکی روی در یا پنجره و دیگری روی چارچوب نصب می‌شود. زمانی که در یا پنجره بسته است دو سنسور به هم متصل شده و مدار امنیتی ایجاد می‌کنند. پنل کنترل بر سنسورها نظارت داشته و سنسورها هم امنیت ورودی‌ها را به پنل گزارش می‌دهند. اگر در زمان‌های تعیین شده توسط شما، در یا پنجره باز شود، جریان دو قطعه قطع شده و با زنگ، چراغ هشدار یا ارسال پیام به پنل کنترل، ورود افراد غریبه اطلاع داده می‌شود.

سنسور حرکتی

سنسور حرکتی:

این سنسورها، یک منطقه نامرئی در فضا ایجاد می‌کنند و با ورود سارقین زنگ هشدار به صدا درمی‌آید. سنسورهای حرکتی معمولا در اتاق‌های نگهداری از اشیا قیمتی یا فضاهای کم تردد خانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قفل در هوشمند

قفل در هوشمند:

قفل هوشمند سپر سیستم امنیت در خانه هوشمند است که افراد باید برای ورود از آن عبور کنند. این قفل، اجازه ورود به افراد ناشناس نمی‌دهد و دارای حسگر اثر انگشت، کارت یا کیبورد برای وارد کردن پسورد است. دستگاه‌های اثرانگشتی امنیت بیشتری دارند. قفل هوشمند تنها برای افرادی باز می‌شود که اطلاعاتش به سیستم داده شده باشد. قفل در هوشمند هم قابلیت اتصال به اینترنت را داشته و در صورتی که شخص ناشناسی بخواهد وارد خانه شود با ارسال هشدار به پنل کنترل به شما اطلاع می‌دهد.برای اطلاعات بیشتر مطلب قفل دیجیتال را بخوانید.

رمز عبور

روش‌های افزایش امنیت در خانه هوشمند

چطور می‌توانیم میزان امنیت در خانه های هوشمند را افزایش دهیم؟

انتخاب رمز عبور مناسب:

بیشتر دستگاه‌های امنیت در خانه‌های هوشمند دارای رمزهای پیش‌فرض هستند، اولین کاری که باید انجام دهید این است که با تغییر رمز عبور مطمئن شوید امکان ورود هکرها وجود ندارد چراکه وقتی هکری به رمز عبور دستگاه‌های شما دسترسی پیدا کند به‌راحتی می‌تواند از سایر قسمت‌های آن هم استفاده کند.

  • رمزهای بلند و حداقل 8 کاراکتری انتخاب کنید.
  • رمزهایی شامل نام، تاریخ تولد افراد خانواده یا اطلاعات ساده و مشخص انتخاب نکنید.
  • از سیستم مدیریت گذرواژه استفاده کنید تا لازم نباشد رمزهای عبور متنوع را به ذهن بسپارید.
  • برای ایجاد ترکیب‌های تصادفی می‌توانید از سامانه‌های تولید گذرواژه هم کمک بگیرید.
احراز هویت

فعال کردن سیستم احراز هویت دومرحله‌ای:

با این امکان، پیش از اجازه دسترسی افراد به‌حساب کاربری، دو مرحله برای تایید اطلاعات وجود دارد و اگر فردی سعی در هک کردن و گرفتن اطلاعات داشته باشد سریع به شما اطلاع داده می‌شود.

ارتقا

ارتقا مداوم دستگاه‌های امنیت خانه هوشمند:

فناوری‌ها پیوسته در حال پیشرفت هستند و مشکلات قبلی را حل می‌کنند. هر روز راهکارهای پیشرفته‌تری برای امنیت تعریف می‌شود که ممکن است با مدل‌های قبلی هماهنگ نباشند. برای بالا بردن امنیت در خانه هوشمند دستگاه‌های خود را به‌روزرسانی کرده و ارتقا دهید چراکه دستگاه‌های جدید امنیت بیشتری نسبت به مدل‌های قبلی دارند.

به روز رسانی

به‌روزرسانی نرم‌افزارهای سیستم:

به‌روزرسانی نرم‌افزار برای کسانی که سرمایه کافی برای ارتقا دستگاه‌های هوشمند ندارند، مناسب‌تر است. معمولا با به‌روزرسانی نرم‌افزارها، باگ‌ها و مشکلات امنیتی نسخه‌های قبلی برطرف و عملکردشان بهتر می‌شود. در نسخه‌های جدید آسیب‌پذیری‌های شناخته‌شده دستگاه‌های هوشمند برطرف و راه ورود هکرها به سیستم‌ ‌بسته می‌شود. در صورت امکان، به‌روزرسانی خودکار نرم‌افزار را فعال کنید و حداقل ماهی یک‌بار به‌روزرسانی‌ها را چک کنید.

امنیت

استفاده از شبکه خصوصی مجازی:

می‌توانید از شبکه خصوصی مجازی  Virtual Private Networkبرای امنیت زیرساخت شبکه اینترنت استفاده کنید. شبکه خصوصی مجازی سیستم بسته‌ای از اتصالات اینترنتی ایجاد کرده و احتمال حمله هکرها را به حداقل می‌رساند. با استفاده از وی پی ان، آدرس پروتکل اینترنتی یا آی پی شما از دسترس هکرها خارج، فعالیت اینترنتی شما غیرقابل ردیابی و اتصالات رمزگذاری می‌شوند.

امنیت داده

نظارت بر داده‌ها و اطلاعات:

در سیستم خانه هوشمند دستورالعمل آسانی برای ذخیره‌سازی و تفکیک داده‌ها وجود دارد. شما می‌توانید روی نسخه‌های پشتیبان و داده‌های ذخیره‌شده سیستم نظارت داشته، مطمئن شوید چه اطلاعاتی قابل‌مشاهده بوده، کدام‌یک ذخیره می‌شوند و مسیرهای بازیابی و دسترسی اطلاعات را کنترل کنید. برخی سیستم‌های خانه هوشمند امکان جمع‌آوری و ذخیره‌سازی اطلاعات در سیستم‌های ابری را فراهم می‌کند که باید برای آن از گذرواژه‌های مطمئن با تائید هویت دومرحله‌ای استفاده کنید تا امکان دسترسی هکرها را به حداقل برسانید. اگر می‌خواهید اطلاعات سیستم شما در فضای ابری ذخیره‌سازی نشود می‌توان به‌صورت دستی در بخش تنظیمات این امکان را خاموش کرد.

همراه

مراقبت از تلفن همراه یا تبلت:

اکثر دستگاه‌های امنیت در خانه هوشمند از طریق اپلیکیشن هوشمندسازی نصب‌شده روی گوشی تلفن همراه کنترل می‌شوند. در صورت دسترسی مهاجمان به گوشی، این امکان وجود دارد که به تمامی داده‌ها دسترسی پیدا کنند. برای بالا بردن امنیت در خانه هوشمند، امنیت گوشی خود را با روش‌هایی چون انتخاب پسورد قدرتمند و عدم اجازه دسترسی افراد غریبه، حفظ کنید.

مزایا

مزایای بکارگیری سیستم امنیت در خانه هوشمند

اهمیت داشتن سیستم امنیت در خانه‌های هوشمند به‌منظور تامین امنیت و آرامش ساکنان خانه بسیار زیاد است. مزایای امنیت در خانه‌های هوشمند شامل؛

کاهش هزینه بیمه:

با امنیت در خانه هوشمند دیگر لازم نیست خانه را بیمه کنید. سیستم امنیتی هوشمند احتمال سرقت را بسیار کاهش داده و سایر اجزای هوشمند خانه هم مانع آتش سوزی و گازگرفتگی می‌شوند.

نظارت از راه دور

امکان نظارت از راه دور بر خانه و اموال:

امروزه بیشتر افراد بیرون از خانه کار می‌کنند و در طول روز یا خانه خالیست یا کودکان ساعاتی تا بازگشت والدین ‌تنها در خانه هستند. با نصب سیستم امنیت در خانه از راه دور و محل کار هم می‌توان از وضعیت خانه، افراد ساکن و ورود و خروج افراد ناشناس مطلع شد.

ایجاد آرامش خاطر:

زمانی که از امنیت خانه مطمئن باشید، خانه محلی برای آرامش است و بیرون از خانه هم نگران خطرات احتمالی آن نیستید. با امنیت در خانه هوشمند موجب امنیت جان افراد خانوده یا اموالی که سال‌ها برای به‌دست آوردن آن‌ تلاش کرده‌اید، می‌شوید.

هزینه

هزینه سیستم‌های امنیت در خانه هوشمند

با این‌که هزینه نصب سیستم‌های امنیت در خانه‌های هوشمند بالا به‌نظر می‌رسد اما بیشتر تجهیزات سیستم‌های امنیتی قیمت مناسبی دارند. حتی هزینه برخی از سنسورهای در و پنجره پایین است و با توجه به این که بیشتر افراد تلفن هوشمند یا تبلت دارند نیازی به دستگاه کنترل اضافی برای سیستم امنیت خانه هوشمند نیست و می‌توان هزینه‌ها را کاهش داد. همچنین شما می‌توانید بر حسب اولویت و میزان هزینه در دسترستان به مرور سیستم امنیتی را ارتقا داده یا دستگاهی را به سیستم هوشمندسازی اضافه کرده و تمام تجهیزات را به کنترل خود درآورید. برای اطلاعات بیشتر در مورد هزینه‌ها مطلب هزینه هوشمند سازی ساختمان را بخوانید.

آخر

کلام پایانی

برقراری امنیت در خانه هوشمند از مهمترین بخش‌های هوشمندسازی به‌حساب می‌آید، اهمیت آن زمانی مشخص می‌شود که اطلاعات یا جان و مال کاربران مورد حمله قرار ‌می‌گیرد. امروزه داشتن خانه هوشمند به‌عنوان یکی از بخش‌های مهم سیستم‌های مدیریت جامع ساختمان مورد توجه قرار گرفته است. برنامه‌ریزی‌ و نصب سیستم‌های امنیتی در این خانه‌ها موجب افزایش آسایش و امنیت ساکنان می‌شود. سیستم امنیت هوشمند علاوه بر محافظت فیزیکی، توانایی مراقبت و نگهداری از اطلاعات شما را هم دارد. شما هم اگر به بحث امنیت در خانه هوشمند علاقمند هستید می‌توانید با کمک این مطلب از انواع سیستم‌های امنیت هوشمند استفاده کرده و خانه‌ای هوشمند داشته باشید.

برای اطلاعات بیشتر، مطلب شهر هوشمند را بخوانید.

بازنویسی و انتشار: فهیمه مصدرالامور

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
shikhouse در تاریخ 23 اسفند 1396
واقعا عالی بود http://shikhouse.ir/

ثبت دیدگاه