Chidaneh.com placeholder image

هزینه هوشمندسازی ساختمان؛ برای مدرن بودن چقدر بپردازیم؟

به قلم: مژگان احمدی

زمانی که حرف از تکنولوژی و قابلیت‌های یک سیستم هوشمند به میان می‌آید شاید اولین سوالاتی که ذهن شنونده را درگیر می‌کند هزینه و قیمت است. هوشمندسازی ساختمان یکی از آن اتفاقات جالب است که این روزها در صنعت ساختمان رایج شده و رویکرد بازار به سمتی پیش می‌رود که تعداد بیشتری از افراد جامعه بتوانند ساختمان‌های خود را با این سیستم ایمن کنند. هزینه هوشمندسازی ساختمان چقدر است؟ اصلا از آیتم‌های هوشمندسازی ساختمان چه می‌دانید؟ از قابلیت‌ها و کاربردهای هوشمندسازی خبر دارید؟ ما در این مقاله به همه این سوالات پاسخ می‌دهیم.

شرکت مهندسین مشاور مینیاتور از پیشگامان صنعت ساختمان است و در زمینه طراحی، دکوراسیون داخلی، سیستم اتوماسیون ساختمان، هوشمندسازی و تولید و پخش متریال‌های داخلی برندی خوشنام و معتبر می‌باشد. با این مقاله همراه باشید تا شما را با یکی از برترین تکنولوژی‌های روز دنیا آشنا کنیم. 

چوب و هنر

شرکت معماری مینیاتور
اجرای سیستم هوشمندسازی ساختمان
شرکت معماری مینیاتور

هوشمندسازی ساختمان چیست؟ و شامل چه خدماتی می‌شود؟

برای آن دسته از مخاطبین که دقیقا نمی‌دانند هوشمندسازی ساختمان چیست و به چه شکل صورت می‌‍گیرد ابتدا اطلاعاتی جامع مطرح می‌کنیم و سپس به سراغ برآورد قیمت هوشمندسازی ساختمان و آیتم‌های تاثیرگذار روی آن خواهیم رفت. هوشمندسازی ساختمان چیست؟ این فناوری شامل سخت‌افزارها و نرم‌افزارهایی است که برای کنترل یکپارچه قسمت‌های مهم در ساختمان به کار گرفته می‌شود و می‌توانید با آن بخش‌های مختلف ساختمان را به‌طور مداوم و بی‌وقفه پایش کنید و فرمان‌های لازم را بر روی آن بخش پیاده‌سازی کنید. بگذارید مثال بزنیم:

باز و بسته شدن درها، کنترل سیستم‌های روشنایی، سیستم‌های صوتی و تصویری و تهویه مطبوع و خیلی موارد متنوع دیگر همگی از آیتم‌های هوشمندسازی هستند که بر روی ساختمان اعمال می‌شوند و محاسن بسیاری را با خود به دنبال می‌آورند که در ادامه به آن می‌پردازیم.

ما در چیدانه و در مقاله روش‌های هوشمندسازی ساختمان به شیوه‌های متفاوت آن مفصلا پرداخته‌ایم.

شرکت معماری مینیاتور
اجرای سیستم هوشمندسازی ساختمان
شرکت معماری مینیاتور

آیتم‌های هوشمندسازی ساختمان چیست؟

بعضی از مشتریان دوست دارند هوشمندسازی را قدم به قدم انجام بدهند، یعنی در ابتدا تعداد محدودی آپشن را انتخاب می‌کنند و سپس در زمان دیگری آن را در ساختمان گسترش می‌دهند. در این بخش آیتم‌هایی که در جهت هوشمندسازی ساختمانتان می‌توانید گزینش کنید را ذکر کرده‌ایم. 

  • سیستم گرمایش و سرمایش هوشمند: کنترل دما از راه دور و تاثیر زیاد در صرفه‌جویی انرژی
  • سیستم روشنایی هوشمند: تاثیر در میزان مصرف برق و زیبایی و جذابیت دیداری خانه
  • سیستم امنیتی: شامل دوربین‌های مداربسته، سنسورهای تشخیص حرکت، پنل‌های کنترل، قفل هوشمند، آژیر اعلان خطر و سنسورهای گیت ورودی
  • سیستم صوتی تصویری: شامل مواردی مانند اتصال به شبکه اینترنت جهانی، زمان‌بندی روشن و خاموش شدن سیستم، تنظیم خودکار مقدار صدا و …
  • کنترل هوشمند پرده برقی: کارآیی معمول در اتاق‌ها و پنجره‌های بزرگ
  • سیستم اعلان حریق: سیستم کاربردی و بسیار ضروری و شامل شناسایی محل حریق و اطفاء حریق
  • آبیاری هوشمند: کنترل میزان آبیاری از راه دور

مزایای هوشمندسازی ساختمان؛ چرا نصب کنیم؟

به‌طور کلی می‌توانیم بگوییم که مزایای هوشمندسازی ساختمان شامل موارد زیر است:

  • ایجاد امنیت اولین و مهم‌ترین پیامد هوشمندسازی است. درحقیقت هوشمندسازی جایی است که علم به خدمت بشر درمی‌آید و از جان و مال او محافظت خواهد کرد.
  • یکی دیگر از فاکتورهای بسیار مهم صرفه‌جویی در مصرف انرژی است، در این صورت تنها زمانی که نیاز است از روشنایی استفاده می‌کنید، فقط در صورت نیاز آب مصرف می‌کنید و دیگر هدررفت انرژی از طریق سیستم سرمایش و گرمایش نخواهید داشت.
  • نظارت مهم است! سیستم هوشمند زمانی که در منزل نیستید به‌جای شما در خانه حضور دارد و می‌توانید از طریق آن خانه را مانیتورینگ کنید و به مدیریت همه‌جانبه دست بیابید.
  • با هوشمندسازی می‌توانید بر روی عادت‌ها و رفتارهای خود اشراف بیشتری داشته باشید.

شرکت معماری مینیاتور
اجرای سیستم هوشمندسازی ساختمان
شرکت معماری مینیاتور

هزینه هوشمندسازی ساختمان؛ مدل اجرا چگونه است؟ 

هوشمندسازی ساختمان به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود اعم از هوشمندسازی سیمی، بی‌سیم و ترکیبی.

در سیستم سیمی ارتباط بین تجهیزات با سرور اصلی با استفاده از دو یا چهار رشته سیم برقرار می‌شود. در سیستم کابلی تابلو برق ساختمان باید بزرگ‌تر طراحی شود و به فضای بیشتری نیاز دارد. استانداردترین پروتکل سیمی knx است که برای پیاده‌سازی آن به زیرساخت مناسبی در ساختمان نیاز داریم و بایستی نوع سیم‌کشی ساختمان را بررسی کنیم. اما در سیستم بی‌سیم به تمام چیزی که نیاز دارید یک پریز برق است. در این شیوه که پروتکل‌های استاندارد آن zigbee و zwave هستند، سیم‌کشی ساختمان دستکاری نمی‌شود و اطلاعات از طریق سیگنال به سرور می‌رسند. در برخی ساختمان‌ها هم هوشمندسازی به شکل تلفیقی از این دو شیوه انجام می‌شود.

درست است که سیستم سیمی سرعت و دقت و عملکرد بالایی دارد اما نسبت به نوع باسیم آن دارای هزینه‌های جانبی بالاتری خواهد بود. بنابراین مشتریانی که به سیستم مدرن‌تر علاقمندند معمولا نوع بی‌سیم را انتخاب می‌کنند.

هزینه هوشمندسازی ساختمان؛ نیاز مشتری چیست؟

قیمت هوشمندسازی ساختمان بستگی به این دارد که شما چه می‌خواهید؟ دقیقا دوست دارید چه آپشن‌هایی در اختیار داشته باشید؟ باید لیستی از احتیاجات خود تهیه کنید و یک به یک به سراغ هزینه‌های اختصاصی آن‌ها بروید. مثلا ممکن است دوست داشته باشید سیستم روشنایی خانه را از دور کنترل کنید و یا قفل هوشمند داشته باشید. شاید هم دلتان بخواهد یک سیستم صوتی در خانه باشد تا با گفتن نام موسیقی موردعلاقه شما فورا آن را پخش کند. همه این موارد تعرفه‌های ویژه خود را دارند. 

ساختمان هوشمند

هزینه هوشمندسازی ساختمان؛ ساختمان چندسال ساخت است؟

ساختمان‌ها با توجه به زمان ساخت به سه دسته ساختمان‌های در حال ساخت، خانه‌های نوساز و خانه‌های قدیمی تقسیم می‌شوند. مطمئنا بهترین زمان برای اعمال هر آیتمی بر روی ساختمان در زمان ساخت آن است. پس از اتمام فرآیند ساخت، هر تغییری که بخواهید ایجاد کنید قطعا با تخریب یا مصرف هزینه و انرژی اضافی همراه خواهد بود.هوشمندسازی هم از این قاعده مستئنی نیست و فقط در حال ساخت ساختمان است که یک مهندس می‌تواند بهترین مکان را برای تعبیه تجهیزات تعیین کرده و بدون هیچ دردسری امکانات را در بهینه‌ترین حالت جایگذاری کند. بنابراین اگر ساختمان شما نوساز یا قدیمی باشد مهندس معمار با بررسی نقشه ساختمان و نوع سیم‌کشی آن به طراحی ایستگاه‌های تجهیزاتی می‌پردازد تا بتواند تسهیلات هوشمند مانند سنسورها، ماژول‌ها، کلیدها و صفحات لمسی را در سر جای خود قرار دهد، حال آن که اگر سیم‌کشی ساختمان به صورت سنتی انجام شده باشد ممکن است به تعویض نیاز پیدا کند و خرابی به بار بیاید. بنابراین با توجه به قدمت و نوع سازه، هزینه هوشمندسازی منازل متغیر خواهد بود.

شرکت معماری مینیاتور
طراحی و اجرای پروژه ویلایی در ترکیه
شرکت معماری مینیاتور

هزینه هوشمندسازی ساختمان؛ کاربری سازه چیست؟

هر ساختمانی کاربری خودش را دارد و طریقه هوشمندسازی که در آن انجام می‌شود متفاوت است. کاربری متفاوت نیاز متفاوت ایجاد می‌کند، به‌عنوان مثال نیازی نیست تا شما در مدرسه سیستم هوشمند آبیاری تعبیه کنید و یا در مراکز صنعتی و کارخانه‌ها مسلما سیستم اعلان حریق از آیتم‌های بسیارضروری و غیرقابل چشم‌پوشی است. مراکز نظامی دارای حساسیت بالا هستند و مهم است که امنیت به‌طور جامع و کامل در آن‌ها رعایت شود، بنابراین در این اماکن استفاده از سیستم هوشمند امنیتی ناگزیر است. در مکان‌های تجاری جلوگیری از هدررفت انرژی و زیباسازی فضا بسیار مهم و حیاتی است، لذا می‌توان با نصب یک سیستم روشنایی هوشمند این نیاز را به بهترین شکل برطرف کرد. خلاصه این که نوع کاربری فضا در انتخاب نوع سیستم هوشمند کاملا تاثیرگذار است.

هزینه هوشمندسازی ساختمان؛ متراژ بنا چقدر است؟

بدیهی است که هرچقدر ساختمان بزرگتر و وسیع‌تر باشد دست مهندس بازتر است تا تعداد تجهیزات بیشتری را در آن پیاده کند. تعداد آپشن‌های بیشتر هم مساوی با هزینه بیشتر است. البته برای تخمین قیمت هوشمندسازی ساختمان باید همه فاکتورها را در نظر بگیرید و با لحاظ کردن یک فاکتور نمی‌توانید به نتیجه درستی برسید.

هزینه هوشمندسازی ساختمان؛ چه برندی انتخاب کنیم؟

یکی دیگر از پارامترهای مهم در هزینه تمام‌شده هوشمندسازی انتخاب نوع برند است. مطمئنا هرچقدر برند انتخابی شما مطرح‌تر و باکیفیت‌تر باشد هزینه آن بالاتر خواهد بود. به‌عنوان مثال قیمت تجهیزات سامسونگ با شیائومی متفاوت است، این موضوع در قیمت سیستم هوشمند ساختمان هم صادق خواهد بود. در این راستا بر اساس مرغوبیت کالا و کشور سازنده این ترتیب به شکل تجهیزات آمریکایی، اروپایی، چینی و ایرانی است.

در نهایت شما می‌توانید با ارسال پلن خود و یا توضیحات ساختمان مدنظرتان به کارشناسان خبره شرکت مهندسین مشاور مینیاتور از خدمات مشاوره رایگان استفاده کنید و برآورد صحیحی از هزینه اولیه داشته باشید.

شرکت معماری مینیاتور
اجرای سیستم هوشمندسازی ساختمان
شرکت معماری مینیاتور

حرف آخر

هوشمندسازی ساختمان در دوران اولیه و هنگام ورود به بازار فقط به قشر مرفه جامعه اختصاص داشت اما پس از مدتی هزینه‌ها به نحوی تغییر کرد که تعداد بیشتری از خانواده‌ها بتوانند ساختمان‌های خود را با استفاده از آن ایمن‌سازی کرده و مفهوم رفاه و آسایش و امنیت را در یک زندگی لوکس با امکانات مدرن تجربه کنند. در این مقاله به مفهوم و آیتم‌های هوشمندسازی پرداختیم و سعی کردیم شما را با فاکتورهای مهم در تعیین هزینه هوشمندسازی ساختمان آشنا کنیم. اما فارغ از این مطالب بهتر است برای تخمین هزینه خودتان دست به کار نشوید و انجام آن را به کارشناسان و صاحب‌نظران یک شرکت معتبر بسپارید. شرکت مهندسین مشاور مینیاتور با حسن سابقه و توانمندی فنی در زمینه صنعت هوشمندسازی به یکی از بزرگترین و حرفه‌ای‌ترین هولدینگ‌ها در کشور تبدیل شده‌اند. می‌توانید برای اخذ مشاوره و بازدید از پروژه‌های این شرکت به صفحه شرکت مهندسین مشاور مینیاتور مراجعه کنید.

مطالب پیشنهادی چیدانه:

نویسنده: مهشید بختیاری

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه