Chidaneh.com placeholder image

10 المان معماری معاصر که هر خانه‌ای به آن نیاز دارد

به قلم: تحریریه چیدانه

فضاهای معاصر: در این دوران مدرن شکی نیست که جنبش معاصر بر تمام جنبه‌های زندگی روزمره ما تاثیر گذاشته و هر روز بر این تاثیر افزوده می‌شود. از خودروهای ما، نحوه لباس پوشیدن ما، و تکنولوژی گرفته تا طراحی دکوراسیون داخلی و معماری ساختمان‌ها این تاثیرات مشخص است. بسیاری از افراد دو اصطلاح معاصر و مدرن را به جای هم به کار می‌برند و منظور آن‌ها از این کابرد شکستن قوانین و قواعد موجود در سبک‌های سنتی و وارد کردن مفاهیم جدید در طراحی و تفکر مدرن است.

اسکای اسکرپر

واژه مدرن هم‌چنین می‌تواند به یک دوره زمانی از یک سبک طراحی از دهه 1920 تا دهه 1950 اشاره کند. از وارد کردن نور طبیعی به فضاهای تاریک گرفته تا باز کردن نقشه‌های خانه و استفاده از مبلمانی با خطوط ساده و مینیمال در گرایش‌های معاصر جای دارد. در این مطلب قصد داریم 10 راه را به شما نشان دهیم تا با استفاده از آن‌ها بتوانید معماری معاصر را وارد فضای داخلی زندگی خود کنید. سبکی که این روزها خواسته یا ناخواسته در هر خانه‌ای ردپایش دیده می‌شود.

1.       نور را وارد فضای داخلی خانه خود کنید.

وقتی گرایش‌های مدرن و پست مدرن در دهه‌های 1920 تا 1960 در طراحی داخلی ظهور پیدا کردند تغییرات خاصی در طراحی داخلی خانه‌ها پیش آمد. دیگر در طراحی خانه‌ها از فضاهای تاریک سنتی که اتاق‌های بسته با پنجره‌های کوچک داشتند خبری نبود. اتاق‌های تاریک و کوچک جای خود را به اتاق‌های بزرگ و پرنور دادند و همین جزئیات است که شما می‌توانید از آن‌ها در طراحی خانه خود استفاده کنید. به همین دلیل نقشه‌ای را برای خانه خود انتخاب کنید که از طریق کف پوش‌ها تا پنجره‌های شیشه‌ای، نورگیرها، لوله‌های خورشیدی نور طبیعی وارد خانه شما شود و هم‌چنین در فضاهای خصوصی خانه برای ایجاد نور بیش‌تر از شیشه‌های مات استفاده کنید.

2.      از رنگ‌ها ماهرانه‌تر استفاده کرده و به دنبال رنگ‌هایی باشید که واقعا به آن‌ها علاقه دارید.

از تنالیته‌های خنثی رنگ‌های خاکستری، قهوه‌ای، و سیاه و سفید برای کفپوش‌ها، مبلمان، روشنایی‌ها و بافت‌ها استفاده کنید. رنگ‌های معاصر باعث می‌شوند جزئیات موجود در وسایل خانه در فضا بدرخشند و از طرفی باعث می‌شوند تا طرح‌ها و بافت‌های استفاده شده در طراحی خانه به خوبی به چشم بیایند. این‌که از رنگ‌های خنثی استفاده می‌کنید اصلا به این معنی نیست که قرار است فضای داخلی خانه شما کسل‌کننده و ملال‌آور شود. برای مثال مبل‌های کنفی دارای رنگ خنثی هستند اما در عین حال بافت بسیار زیبا و دارند هستند و همین مسئله باعث می‌شود تا این مبل‌ها در فضا کاملا به چشم بیایند.

مواد و مصالح ارگانیک و طبیعی در معماری معاصر

3.     با استفاده از مواد و مصالح طبیعی می‌توان فضای داخلی و خارجی فوق‌العاده‌ زیبایی خلق کرد.

به جای این‌که استفاده از مواد و مصالح طبیعی را فقط به مبلمان چوبی محدود می‌کنید، می‌توانید در طراحی معاصر خانه خود از مواد و مصالح ارگانیک و طبیعی در ایوان‌ بیرونی خانه و مبلمان چرمی در فضای داخلی خانه و هم‌چنین از اشیای تزئینی ساده در قسمت‌های مختلف خانه خود استفاده کنید. دوران معاصر در زندگی انسان حس و حال جدیدی در استفاده از مواد و مصالح طبیعی مانند چوب، سنگ، گیاه، ساج، کتان، پشم، و دیگر منسوجات زیبا در مبلمان مدرن به وجود آورده است. نباید فکر کرد که استفاده از چنین مواد و مصالحی فقط در طراحی‌های کلاسیک خانه‌ها امکان‌پذیر است، بلکه با کمی دقت و توجه به جزئیات می‌توان از مواد و مصالح طبیعی به راحتی در فضاهای معاصر استفاده کرد.  

مبلمان مناسب در طراحی دکوراسیون داخلی معاصر

4.     شادی و ظرافت فضای آرامش‌بخش و راحت‌تری را وارد خانه معاصر شما می‌کند.

طراحان مبلمان شروع به طراحی و ساخت کاناپه‌ها، میزها، و مبلمانی برای خانه‌ها کرده‌اند که فضای زندگی را آرامش‌بخش‌تر و خاص‌تر می‌کند. ترئینات سنگین و پف‌دار جای خود را به خطوط صاف و ساده داده‌اند و این مسئله حس و حالی سبک‌تر و غیررسمی‌تر به فضاهای زندگی معاصر اضافه کرده است. در طراحی معاصر مبل‌ها ارتفاع کم‌تری دارند تا بتوان راحت‌تر در آن‌ها نشست و به سطح زمین نزدیک‌تر بود. شما هم می‌توانید از این ایده‌ها در طراحی داخلی خانه معاصر خود استفاده کنید.

5.     عناصر طراحی معاصر- کف پوش‌های لخت با سطوح زیبا

دوران معاصر نه تنها در زندگی انسان مواد و مصالح جدیدی را وارد کرده است، بلکه با استفاده از خطوط مینیمال و استفاده کم‌تر از وسایل پف‌دار و پرتزئین حس و حالی آرامش‌بخش‌تر و متفاوت‌تر را وارد فضاهای زندگی انسان کرده است. کف پوش‌های لخت که دارای سطوح بسیار زیبایی هستند، مانند چوب‌های سخت، سرامیک و کاشی‌های چینی، سنگ‌های تراورتن، و سنگ مرمر راه خود را به طراحی معاصر باز کرده‌اند و وارد فضای زندگی ما شده‌اند. استفاده از مواد و مصالح ارگانیک و طبیعی در طراحی معاصر اجباری و از عناصر حیاتی است. هم‌چنین استفاده از قالیچه و فرش احساس خوبی را هنگام راه رفتن در خانه ایجاد می‌کند و از نظر بصری با روح طراحی معاصر هماهنگ است، به ویژه در اتاق نشیمن و اتاق غذاخوری. هم‌چنین می‌توانید برای داشتن فضایی معاصرتر و خاص‌تر از کف پوش‌های طرح‌دار و زیبا استفاده کنید که جلوه متفاوت و خاص‌تری به فضای زندگی شما می‌دهند.

6.      با یک نقشه باز فضاهای داخلی خانه خود را باز و وسیع کنید.

خانه‌های معاصر به‌ گونه‌ای طراحی می‌شوند که گویی همه فضاهای آن در یک قالب واحد و دارای ارتباط ارگانیکی با هم هستند و دیواری بین آن‌ها وجود ندارد. از اصطلاح «اتاق بزرگ» به این منظور استفاده می‌شود که نشان دهد هیچ مرز و دیواری بین فضاهای مختلف خانه مثل آشپزخانه، اتاق نشیمن، اتاق غذاخوری، و دیگر اتاق‌ها وجود ندارد. برای رسیدن به چنین فضایی یک نقشه باز گزینه ایده‌آلی است و در طراحی داخلی معاصر از آن بسیار زیاد استفاده می‌شود. این شیوه باعث می‌شود تا کل خانه دارای یک زیبایی‌شناسی واحد باشد و همه قسمت‌های خانه با هم ارتباط بصری داشته باشند.

7.     فضاهای بیرونی با خطوطی صاف و ساده

اگرچه وقتی در مورد تاثیرات گرایش معاصر بر معماری حرف می‌زنیم بیش‌تر توجه‌ها به طراحی و معماری داخلی جلب می‌شود، اما نباید جزئیات موجود در طراحی فضاهای بیرونی خانه‌ها را در طراحی معاصر فراموش کرد. در طراحی معاصر فضای بیرونی به اندازه‌ فضای داخلی مهم است. اکثر فضاهای بیرونی در طراحی معاصر فاقد تزئینات سنگینی هستند که در ساختمان‌های کلاسیک و تاریخی از آن‌ها استفاده می‌شده است. این عناصر اکنون جای خود را به فرم‌های صاف و منحنی بسیار ساده داده‌اند. خط بام‌ها- پیش‌آمده و یا آویزان- عنصر بسیار خاص و منحصربه‌فردی در طراحی معاصر هستند و معمولا بسیار مسطح و صاف هستند. هم‌چنین در طراحی معاصر از مواد و مصالح در طراحی بیرونی خانه‌ها به گونه‌ای استفاده می‌شود که خانه با محیط طبیعی پیرامون خود ترکیب شده و با آن هماهنگی خوبی پیدا کنند. استفاده از پنجره‌هایی با طرح‌ها و شکل‌های خلاقانه سریعا چهره‌ای معاصر به خانه شما می‌بخشد.

8.     به جزئیات معاصر در خانه خود توجه کنید.

همانند گرایش‌های طراحی دوران گذشته، در طراحی معاصر هم جزئیات عنصری مهم و حیاتی هستند. در طراحی معاصر جزئیاتی مانند روشنایی‌هایی که دارای ظاهری خاص و منحصر‌به‌فرد هستند معمولا خیلی ساده و بدون تزئینات انتخاب می‌شوند. نرده‌ها که روزگاری قطعاتی دست‌ساز از جنس چوب بودند و در دهه‌های قبل در طراحی داخلی خانه‌ها از آن‌ها استفاده می‌شد در طراحی داخلی جای خود را به سیم‌های انعطاف‌پذیر خلاقانه، شیشه‌ها، و یا مواد و مصالح صنعتی داده‌اند. برای داشتن طراحی معاصر درخانه خود به دنبال جزئیاتی باشید که در عین این‌که در فضا به چشم می‌آیند، با روح کلی طراحی معاصر خانه‌یتان در تضاد نباشند.

9.      ابزار تکنولوژیک را در پشت طراحی زیبا و خاص خانه خود پنهان کنید.

یکی از بخش‌های موجود در طراحی معاصر که همه به آن علاقه دارند جزئیات پنهان است. دنیای مدرن تکنولوژی‌های مختلفی را مانند تلفن‌های همراه، کامپیوترها، و ابزار و وسایل مخصوص خانه به ما معرفی کرده است. جزئیات معاصر در وسایل بی‌سیم و از راه دور، کنترل‌های از راه دور، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، نورپردازی، امنیت و خیلی ابزار دیگر همگی در پشت جزئیات زیبای خانه ما پنهان می‌شوند. سعی کنید کنترل‌های نوآورانه را وارد سبک زندگی خود کنید و بعد ببینید که این ابزار تکنولوژیک چه تاثیری بر خانه معاصر شما می‌گذارند. تکنولوژی تبدیل به جزئیات پنهان و لوکسی شده است که معمولا در خانه‌های معاصر حضور چشم‌گیری دارد.

10.   از تفکر قدیمی خود در طراحی معاصر استفاده کنید.

هیچ شکی نیست که هر طراحی تحت تاثیر طراحی دیگر است و از آن عناصری را به عاریت می‌گیرد. طراحی در دوران معاصر سعی می‌کند قوانین خشک و دست و پا گیر طراحی سنتی را از بین ببرد و رویکری باز و مینیمالیستی به طراحی داخلی داشته باشد. خواه شما تصمیم به داشتن خانه‌ای تلفیقی داشته باشید که در آن ایده‌های دوران قدیم با ایده‌های جدید ترکیب شده‌ باشند یا خواه سعی کنید خانه شما طراحی کاملا مدرنی داشته باشد، مکان زندگی شما باید بازتابی از سبک زندگی‌تان باشد. پس در طراحی معاصر سعی نکنید که تمام تفکرات خود را بیرون ریخته و فقط به ایده‌های مدرن و معاصر فکر کنید. در این وضعیت بهترین کار این است که تمام ایده‌هایی را که فکر می‌کنید با سبک زندگی شما تناسب دارند با هم ترکیب کرده تا به نتیجه‌ای رضایت‌بخش برسید.

 

مطالب مرتبط: تفاوت معماری مدرن و معاصر در طراحی دکوراسیون داخلی

6 ویژگی یک آشپزخانه مدرن و امروزی

معماری مدرن یا معاصر : تفاوت در چیست؟

اصول دکوراسیون معاصر

دکوراسیون به سبک مدرن یا معاصر؟

منبع: freshome | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه