Chidaneh.com placeholder image

طراحی فضاهای کوچک با استفاده از ایده «کم‌تر بیش‌تر است»

به قلم: تحریریه چیدانه

فضاهای کوچکدر بازار امروز مبلمان، مبلمان چندکاره یا مبلمانی کوچک راه حل مشترکی برای خانه‌های مدرن کوچک است. خانه‌هایی که فضای زیادی ندارند و شما برای استفاده از مبلمان مجبورید به انواع کوچک یا چندکاره آن پناه ببرید. اما شما هم‌چنین می‌توانید با رویکرد مینیمالیستی در طراحی دکوراسیون داخلی منزل (کم‌تر بیش‌تر است) مبلمانی را انتخاب کنید که بیش‌ترین و بهترین تاثیر را در فضای زندگی شما می‌گذارد و در عین حال از نتیجه نهایی نیز خشنود خواهید شد. به جای استفاده از مبلمان کوچک، با بهره بردن از یک مبل به اندازه معمولی (یا حتی یک مبل بزرگ) می‌توانید فضایی خاص در خانه خود ایجاد کنید و در عین حال فضاهای نشیمن کافی نیز در اختیار داشته باشید.
 

چوب و هنر

استفاده از یک مبل تاثیرگذار در اتاق نشیمن

با انتخاب مبلمان بزرگ اما با ظاهری ساده و مینیمال شما می‌توانید حس و حالی خاص و کامل در فضای خود ایجاد کنید؛ این کار حتی در فضاهای بسیار کوچک نیز جواب می‌دهد. همان طور که در عکس بالا مشاهده می‌کنید، این اتاق از بافت و رنگ غنی است و دارای وسایل و اشیای بسیار زیبایی است و در عین حال در آن اثری از طرح‌های شلوغ و سطوحی بزرگ با رنگی خاص و خسته‌کننده نیست.

مطلب پیشنهادی: 15 ایده بزرگ برای اتاق های نشیمن کوچک
 

توجه به فضاهای عمودی در اتاق های نشیمن کوچک

فضاهای عمودی بیکار و بلاستفاده را پر کنید. با این کار فضای شما بسیار زیباتر می‌شود و در عین حال کف اتاق شما بیش از حد شلوغ نمی‌شود. فضاهای عمودی هم از نظر بصری تاثیر زیادی در اتاق می‌گذارند و هم جای زیادی را اشغال نمی‌کنند. همان طور که در عکس بالا مشاهده می‌کنید یک گلدان بزرگ با گیاهی زیبا در گوشه اتاق گذاشته شده است. این گلدان فضای افقی زیادی را اشغال نکرده است و در عین حال تاثیر بصری زیادی در این اتاق گذاشته است (همین‌طور باعث ایجاد یک پس‌زمینه زیبا برای درخشش دیگر وسایل این اتاق شده است).
 

طرح‌های دیواری در اتاق نشیمن

اگر به عکس تمام اتاق‌های موجود در این مطلب نگاه کنید متوجه می‌شوید که همه آن‌ها دارای دیوارهایی با طرح‌ها و سطوح ساده‌ای هستند. در این حالت دیوار هیچ تاکیدی در فضا ایجاد نمی‌کند و توجه به آن‌ها جلب نمی‌شود. دیوارهای ساده باعث می‌شوند تا مبلمانی که در جلوی آن‌ها قرار گرفته است در فضا به چشم بیاید. در عکس بالا نه تنها دیوار از نظر بصری با مبلمان رقابت نمی‌کنند، بلکه باعث می‌شوند اتاق بزرگ‌تر و وسیع‌تر به نظر برسد.
 

سقف‌های کوتاه در اتاق نشیمن

در اتاق‌هایی که دارای سقف کوتاهی هستند معمولا اجزای اتاق به چشم نمی‌آیند و هم‌چنین فضا بسیار بسته و تنگ به نظر می‌رسد. در این حالت شما اگر زیباترین و خاص‌ترین مبل هم در اتاق قرار دهید خیلی به چشم نمی‌آید. برای حل این مشکل در چنین اتاق‌هایی بهتر است از وسایل چاق و توپر (مانند چراغ‌های گرد که بر روی زمین قرار داده شده‌اند و کاناپه‌ای که پشتی کم‌ارتفاعی دارد) در کنار وسایل بزرگ و بلند مانند یک چراغ پایه‌دار بزرگ و بلند استفاده کنید. در چنین اتاق‌هایی سعی کنید از هر میلی‌متر از فضای عمودی بیش‌ترین بهره را ببرید.

این ترفند دکوراسیون در اتاق‌هایی که دارای سقف مورب هستند بیش از هر اتاقی اثر می‌کند. قرار دادن چند چراغ گرد بر روی زمین و با فاصله اندکی از دیوار باعث می‌شود قسمتی از دیوار روشن شود و در عین حال کوتاه بودن سقف اصلا به چشم نیاید.
 

اتاق‌های باریک و کوچک

در اتاق‌های بسیار بسته که شبیه یک تونل هستند، به جای این‌که فضا را به چند قسمت بسیار کوچک تقسیم کنید، بهتر است از فضای طولی استفاده کرده و در آن یک کاناپه بزرگ قرار دهید. در این حالت وقتی مشغول تماشای تلویزیون یا مطالعه کتاب هستید، به این مسئله توجه نمی‌کنید که کاناپه درست مقابل دیوار قرار گرفته است (در عین حال فضای کافی برای حرکت دارید و از وجود چنین کاناپه بزرگ و راحتی لذت می‌برید)، و وقتی می‌خواهید از این فضا عبور کنید از دراز بودن و جا داشتن آن اظهار رضایت می‌کنید.
 

گوشه‌های دنج و کوچک خانه

در گوشه‌ای دنج و بسیار کوچک، به جای استفاده از یک صندلی، از یک نیمکت مناسب، کاناپه، یا یک نیمکت پیش‌ساخته استفاده کنید تا بیش‌ترین استفاده ممکن را از این فضای کوچک و تنگ کرده باشید. در کنار این وسیله بزرگ از چند شی ساده و بزرگ استفاده کنید تا به جای این‌که فضای شما شلوغ و به‌هم‌ریخته به نظر برسد، حالتی منظم و زیبا داشته باشد. با استفاده از این شیوه این قسمت از خانه شما به جای این‌که هم‌چون یک اتاق بسیار کوچک و تنگ عمل کند، تبدیل به یک گوشه دنج با فضای کافی می‌شود.
 

گوشه‌ای فضای غذاخوری دنج

مانند مورد قبلی، در یک گوشه کوچک خانه که به نوعی فضای غذاخوری دنج است، استفاده از یک نیمکت بزرگ که کل دیوار پشت خود را پوشش می‌دهد باعث می‌شود این گوشه از خانه بزرگ و کاملا خصوصی به نظر برسد، در حالی که استفاده از چند صندلی این فضا را شلوغ و نامنظم می‌کند و در عین حال کارایی آن را کاهش می‌دهد.
 

شیوه دیگری که باعث بزرگ‌تر شدن یک گوشه غذاخوری می‌شود استفاده از یک نیمکت بزرگ و خاص و در کنار آن یک جفت صندلی یا چهارپایه است. البته این صندلی‌ها باید بسیار ساده باشند و بیش از حد در این فضا به چشم نیایند. در غیر این صورت این فضای کوچک تبدیل به جایی تنگ و بسته می‌شود. در چنین حالتی شما نشیمن‌های کافی برای پذیرایی از مهمانان‌تان در اختیار دارید و در عین حال در روزهای عادی نیز می‌توانید در کنار خانواده خود از این فضای دنج لذت ببرید.
 

فضای نشیمن کوچک

از همان منطقی که در مورد فضاهای غذاخوری استفاده می‌شد می‌توان در فضاهای نشیمن نیز استفاده کرد: یک نشیمن بزرگ و چندبخشی که فضای کافی برای نشستن و استراحت کردن را در اختیار شما قرار می‌دهد. استفاده از صندلی‌های کوچک (که می‌توان در هنگام نیاز آن‌ها را از فضای غذاخوری قرض گرفت) یا یک صندلی عثمانی می‌تواند فضای نشیمن را افزایش داده و فضای کافی برای نشستن مهمانان شما فراهم کند.

توجه کنید که در اتاق بالا برای استفاده حداکثری از فضا از میزهای کناری استفاده نشده است تا بتوان از فضاهای نشمین بهره بیش‌تری گرفت. این‌جا اتاق نشیمن است و قطعا خیلی وقت‌ها شما دوست دارید در آن چرت بزنید، پس فضای برای نشستن و دراز کشیدن بسیار مهم‌تر از میزهای کناری است.
مطلب پیشنهادی: 14 نکته که دکوراسیون اتاق نشیمن شما را متحول می کند!
 

آثار هنری بزرگ در دکوراسیون فضاهای کوچک.

به طور کلی، استفاده از وسایل بزرگ اما به تعداد کم باعث می‌شود فضاهای کوچک جای بیش‌تری پیدا کنند و در عین حال ظاهر اتاق منظم و جادار به نظر برسد. استفاده از وسایل کوچک اما به تعداد زیاد نه تنها کارایی اتاق را کاهش می‌دهد، بلکه از نظر بصری آن را شلوغ و بی‌نظم می‌کند. این مسئله در مورد فضاهای عمودی بسیار اهمیت دارد چراکه این فضاها اولین قسمت‌هایی از اتاق هستند که به چشم می‌آیند.
مطلب پیشنهادی: ترفند های استفاده از تابلو های هنری در دکوراسیون
 

استفاده از آثار و تابلو های هنری بزرگ (و پرده‌های ساده برای پنجره) باعث می‌شود تا دیوارها بزرگ‌تر به نظر برسند. استفاده از تابلوهای کوچک که دارای طرح‌ها و رنگ‌های زیادی هستند اتاق را شلوغ و بی‌نظم می‌کند.

پس دست به کار شوید؛ به بازار رفته و وسایلی را که به نظرتان مناسب فضاهای مختلف خانه شما هستند خریداری کنید. هنگام این کار حتما توصیه‌های ما را در نظر بگیرید تا بتوانید خانه‌ای زیبا و جادار و در عین حال کارا طراحی کنید. قطعا این توصیه‌ها و ایده‌ها در مورد خانه‌های کوچک امروزی اثر بیش‌تری دارند.

مطالب بیشتر: 7 راه حل برای این‌که بر ترس خود از رنگ‌ها غلبه کنید!

7راه برای استفاده بهتر از اتاق خواب های کوچک

منبع: houzz | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
avina در تاریخ 28 دی 1393
خیلی عکسای عالی هستن. با وسایل ساده ولی زیبا دکور خوبی ایجاد کردن

ثبت دیدگاه