Chidaneh.com placeholder image

ریوم های شگفت انگیز، از تراریوم تا فورمیکاریوم در دکوراسیون!

به قلم: تحریریه چیدانه

ریوم درواقع پسوند مکان است که در کلمات لاتین به معنی « جا» یا « مکان» استفاده می‌شود. بشر از دیرباز علاقه زیادی برای شبیه‌سازی و بررسی حیات در اشکال و گونه‌های مختلف داشته و این علاقه در بلندمدت تبدیل به‌نوعی سرگرمی شده است.
ریوم‌هایی که در این مطلب به آنها می‌پردازیم اکوسیستم‌های نسبتاً مستقلی هستند که با محاسبات علمی به‌گونه‌ای انتخاب می‌شوند که به رسیدگی زیادی احتیاج نداشته باشند؛ به‌طوری‌که خاک، آب، نور و حتی موجودات زنده‌ای که در آنها زندگی می‌کنند باید به‌درستی انتخاب شوند.

ویواریوم

سرویس خواب بالسا

1- ویواریوم

به معنی محلی برای زندگی به فضای بسته‌‌ای برای زندگی و نگهداری گیاهان و حیوانات اطلاق می‌شود، درواقع بخشی از اکوسیستم در مقیاسی کوچک‌تر شبیه‌سازی می‌گردد. ویواریوم‌ها معمولاً برای نگهداری ایگوانا، آفتاب‌پرست، مار، قورباغه و همستر ساخته می‌شوند. ویواریوم‌ها شباهت زیادی به آکواریوم دارند با این تفاوت که در آنها گل و گیاه نگهداری می‌شود. یکی از تفاوت‌های ویواریوم با تراریوم، نگهداری حیوان در آن است. این سازه را می‌توان در سایزی کوچک برای نگهداری در محیط خانه و یا در سایز بزرگ برای لابی‌ها، رستوران‌ها یا ادارات طراحی کرد.

ویواریوم یکی از ۵ پیشنهاد شگفت انگیز برای فرو رفتگی های دیوار شما می تواند باشد، به آن فکر کنید!

تراریوم

2- تراریوم

گیاه واریوم یا تراریوم به معنی باغ شیشه‌ای است، درواقع تراریوم‌ها ظرف‌های شیشه‌ای یا شفاف نسبتاً دربسته‌ای هستند که گیاهان سازگار با یکدیگر در آنها نگهداری می‌شوند. با توجه به اینکه تماس با هوای بیرون محدود یا غیرممکن است، محیط داخل تراریوم ریز اقلیمی با رطوبت بالاست که پرورش گیاهان حساس به خشکی را امکان‌پذیر می‌سازد و مانند گلخانه‌ای عمل می‌کند که هفته‌ها به آب یا رسیدگی نیازی ندارد. در این سازه کوچک آب تبخیر شده از برگ‌های گیاهان به‌صورت قطرات شبنم بر دیواره‌های ظرف نشسته و به‌تدریج به سطح خاک برمی‌گردد. در حال حاضر انواع مدل‌های تراریوم در ابعاد مختلف در بازار موجود است.

مطلب پیشنهادی: ساخت تراریوم، باغ شیشه ای کوچک در دکوراسیون منزل

ریپاریوم

3- ریپاریوم

نوع جدیدی از آکواریوم کاشته شده است که درواقع شبیه‌سازی زیستگاه مرطوب حاشیه دریاچه‌، رودخانه و برکه‌ها به حساب می‌آید. سیستم کاشت گیاهان در ریپاریوم، همان روش معمول کاشت گیاهان است، اما برای ساخت و شبیه‌سازی مناظر طبیعی از انواع فوم و مواد پلاستیکی استفاده می‌شود. تجهیزات موردنیاز این سیستم، مشابه آکواریوم است با این تفاوت که نیاز به تزریق دی‌اکسید کربن نداشته و جلبک نمی‌گیرد؛ زیرا گیاهان در حال رشد مواد زائد ماهی‌ها، مانند نیترات و مواد سمی مانند فلزات سنگین را با توجه به فیلتراسیون بیولوژیکی فعال حذف می‌کنند. در ریپاریوم‌ها طیف گسترده‌ای از گیاهان به‌آسانی در کنار یکدیگر رشد می‌کنند و با توجه به این پوشش طبیعی، ماهی‌ها نیز لابه‌لای شاخه‌های متراکم گیاهان احساس امنیت بیشتری می‌کنند.

محصولات پیشنهادی چیدانه

تراریوم ویواریا
تراریوم رومیزی
تراریوم ویواریا
شیشه رنگی
تراریوم شیشه ای الماسی دکوراتیو با دو در لولادار
شیشه رنگی
دکوراسیون سبزآبسان
میزتلفن تراریومی
دکوراسیون سبزآبسان

پالوداریوم

4- پالوداریوم

پالوداریوم یا همان آکواریوم نیمه‌پر، فضایی است که امکان نگهداری ماهی‌ها، گیاهان آبزی و غیر آبزی، دوزیستان، خزندگان و حتی حشرات را در یک اکوسیستم مینیاتوری پویا و زنده فراهم می‌کند.

دکوراسیون سبزآبسان
آکواریوم پالوداریوم
دکوراسیون سبزآبسان

در این سیستم‌ها نیمی از فضا با آب پر شده و نیمی از آن با دکوری‌های غیر آبزی، درواقع نه‌تنها به شما اجازه مخلوط کردن ماهی‌ها و گیاهان آبزی با حیوانات هوازی را می‌دهد، بلکه پالوداریوم یک زیستگاه ایده‌آل برای موجوداتی مثل قورباغه و یا سمندر نیز است و این تنوع موجودات باعث می شود تا پالوداریوم، زیبایی واقعی یک آبگیر طبیعی را داشته باشد. در این سیستم، حس واقعی طبیعت و حیات وحش و مرموز بودن آن خیلی بیشتر از نمونه‌های مشابه این ریزاکوسیستم‌هاست.

آکواریوم

5- آکواریوم

آکواریوم یا همان آبزی‌دان فضای شیشه‌ای است که در آن گیاهان و جانوران آبزی نگه‌داری می‌شوند. با توجه به گستردگی گونه‌های آبزیان آکواریوم‌ها به مدل‌های مختلفی که متناسب زندگی گونه‌های مختلف باشد تقسیم می‌شود که این تقسیمات به سه عامل بستگی دارد: اول نوع آب (آب شیرین و آب شور)، دوم دمای آب( گرم و سرد ) و سوم آبزیان( گوشت‌خوار، بی‌مهرگان و…).

مطلب پیشنهادی: گیاهان آکواریوم، اقیانوس کوچک خانه را سبز نگه دار!

انسکتاریوم

6- انسکتاریوم

انسکتاریوم، ویواریومی است که برای نگهداری حشرات از آن استفاده می‌شود. انسکتاریوم‌ها به دو دسته آزمایشگاهی و تزئینی تقسیم می‌شوند. در نمونه آزمایشگاهی که بیشتر برای مؤسسات تحقیقاتی و دارویی است ظاهر آنها خیلی موردتوجه قرار نمی‌گیرد، ولی در مورد نمونه‌های زینتی که برای علاقمندان و نگهداران حشراتی مثل رتیل و عقرب است فضای داخلی آن متناسب با فضای زندگی بومی حشره مربوطه به‌صورت جنگلی یا بیابانی، طراحی و شبیه‌سازی می‌شود.

فورمیکاریوم

7- فورمیکاریوم

فورمیکاریوم یا مزرعه مورچه‌ها زیستگاه شبیه‌سازی‌شده‌ای برای زندگی حشراتی مثل مورچه و موریانه است که به‌صورت دسته‌جمعی زندگی می‌کنند. این زیستگاه در سال 1900 توسط حشره‌شناس فرانسوی اختراع شد. این زیستگاه مصنوعی برخلاف لانه طبیعی مورچه‌ها که ساختاری سه‌بعدی دارد، یک فضای دوبعدی است که بین دو صفحه شیشه‌ای قرارگرفته و به دلیل شفاف بودن دیواره آن می‌توان زندگی مورچه‌ها را زیر نظر گرفت. در حال حاضر در بعضی از کشورها فورمی کاریوم‌هایی در ابعاد کوچک نیز در اسباب‌بازی‌فروشی‌ها برای بچه‌ها طراحی‌شده تا کودکان با گذاشتن چند مورچه یا موریانه و دادن آب و غذا از نزدیک با زندگی روزمره این حشرات آشنا شوند.

محصولات پیشنهادی چیدانه

گلدان آکواریوم سون گرین
گلدان آکواریومی سون گرین 7Green
گلدان آکواریوم سون گرین
تراریوم ویواریا
گلدان آکواریوم
تراریوم ویواریا
ساده چوب
آکواریوم خانگی
ساده چوب

برای تهیه آکواریوم های و تراریوم های متنوع می توانید از شرکت های زیر کمک بگیرید:

منبع: مجله منزل | نویسنده: سپیده نعمت زاده

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه