Chidaneh.com placeholder image

تخت خواب تاشو ، راه حل خانه کوچک

به قلم: لاله داورپناه

فضاهای کوچک : با وجود متراژ کم خانه های ما، اختصاص یک اتاق به عنوان مهمان‌‌خانه ( اتاق مهمان ) یا اتاق پذیرایی یک کار تشریفاتی و لوکس محسوب می‌شود که از عهده هر کسی برنمی‌آید. اگر شما از هر سانتی‌متر منزل‌تان برای استفاده شخصی بهره می‌گیرد اما ناگزیر هستید که فضایی را به عنوان پذیرایی از مهمان در نظر بگیرید. در اینجا چیدانه راهکارهایی را برای ایجاد مکان و منطقه‌ای به عنوان فضای مهمان یا پذیرایی عرضه و پیشنهاد می‌کند.

چالش: پذیرایی و استقبال از مهمان‌هایی که ممکن است شب را هم در منزل میزبان بگذارند برای بسیاری امری طبیعی است، اما برای برخی اختصاص یک متر مربع از فضای خانه‌یشان برای مهمانی که ممکن است به ندرت به منزل آن‌ها بیاید کاری دشوار خواهد بود. تصور کنید اتاق مهمان با فضای کار شما مشترک باشد، این مسئله هم برای شما و هم برای مهمان‌تان ناخوشایند خواهد بود بنابراین بهتر است که یک فضای مجزا برای مهمان در نظر گرفته شود. استفاده از یک پرده برای جدا کردن فضای مشترک بین شما و مهمان‌تان می‌تواند هم مقرون به صرفه باشد و هم حریم خصوصی هر دو طرف را ایجاد کند.

اسکای اسکرپر

ایده طراحی: تخت تاشو در اتاق کار

اهمیت موضوع: یک تخت تاشو وقتی استفاده نمی‌شود به راحتی و آراستگی تا می‌گردد و این امکان را می‌دهد که از میز یا هر وسیله‌ای دیگر که نیاز باشد در اتاق و فضای کوچک موجود استفاده کرد. وقتی مهمان دارید می‌توانید تخت را جمع کنید و میز و صندلی اضافی برای نشستن و پذیرایی از مهمان را در اتاق بچینید.

نکته: می‌توانید تخت‌های تاشویی را خریداری کنید که وقتی جمع می‌شوند سمت دیگر آن تخت به قفسه با میز تبدیل می‌شود.

نکات طراحی: در انتخاب و طراحی این گونه تخت خواب‌ها باید به فضای کافی (چیزی در حدود 185 تا 195 سانتی‌متر) برای جمع شدن تخت در دیوار یا محفظه و مقدار فضایی که تخت‌خواب باز می‌شود توجه و دقت نظر داشت. این تخت‌ها در دو نوع تاشو به صورت افقی و عمودی در بازار موجود هستند. شما می‌توانید با توجه به فضای موجود در اتاقی که قرار است تخت در آن نصب شود نوع مناسب را انتخاب کنید، مثلا اگر سقف اتاق کوتاه است از نوع تاشوی افقی استفاده کنید و اگر فضای بیشتری را برای استفاده از فضای پایینی اتاق نیاز دارید می‌توانید از تخت‌‌هایی که به صورت عمودی جمع می‌شوند استفاده کنید.

به علاوه، باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که چیدمان و محل قرارگیری تخت به گونه‌ای باشد که بتوان در اطراف آن راه رفت. اگر به هر دلیلی یک طرف تخت‌خواب را نمی‌توان برای این منظور استفاده کرد اشکالی ندارد اما حداقل یک طرف تخت‌خواب باید آزاد و خلوت باشد و در حدود چند سانتی‌متری اطراف تخت‌خواب فضای خالی وجود داشته باشد.

راهکار دیگر: می‌توانید تخت‌خواب تاشو را به کتابخانه متصل کنید و این دو محوطه را ادغام نمایید و از یک نردبان کوچک برای دسترسی به طبقات بالاتر کتابخانه استفاده کنید. برای استفاده بهینه‌تر می‌توانید در سمت دیگر آن نیز یک میز یا یک قفسه کتاب تهیه و تعبیه کنید.

ایده طراحی: تخت‌خواب را بالای میز تحریر قرار دهید

اهمیت موضوع: اگر فضای کافی برای قرار دادن تخت‌خواب خواب تاشو در اتاق کارتان ندارید اما تمایل دارید که یک تخت‌خواب‌ برای مهمان در این فضا داشته باشید، می‌توانید از تخت‌خواب‌هایی که بالای میز تحریر تعبیه و جانمایی می‌شوند استفاده کنید. یک تخت‌خواب و میز تحریر و قفسه کنار میز دوقلو انتخاب نمایید این‌گونه ست‌‌ها تخت‌خواب روی قفسه و میز جاسازی می‌شود.

نکته: توجه داشته باشید که برای دسترسی به چنین تخت‌خواب‌هایی باید از نردبان استفاده کرد و اگر برای شما به صورت متناوب و مکرر مهمان می‌آید یا مهمان شما مسن است و یا محدودیت حرکتی خاصی دارد این نوع طراحی برای شما مناسب نیست، چراکه در این صورت مجبور خواهید بود که تخت‌خواب خود را به مهمان‌تان پیشنهاد کنید و خودتان به اتاق کارتان بروید و در تخت‌خواب مهمان بخوابید. در ضمن اگر قرار است کودکان از این تخت‌خواب استفاده کنند فراموش نکنید که برای آن حفاظ در نظر بگیرید.

ایده طراحی: اتاق نشیمن را به اتاق مهمان تبدیل کنید

اهمیت موضوع: وقتی می‌‌خواهید فضایی مجزا برای مهمان در نظر بگیرید و در ضمن برایتان مقدور نیست که اتاق کارتان را برای این کار استفاده کنید به ناچار باید از اتاق نشیمن استفاده کنید. در این فضاها استفاده از مبلمان تخت‌خواب‌شو و میزهای تاشو بهترین گزینه هستند و می‌توان از پرده‌‌های سرتاسری برای جدا کردن فضا و ایجاد یک محوطه خصوصی برای مهمان استفاده کرد.

چگونه: ارزیابی کنید که آیا اتاق نشیمن شما برای تعبیه تخت‌خواب تاشو جا و فضای کافی و مناسب را دارد -یا مبل تخت‌خواب‌شو افقی همان‌طور که در عکس دیده می‌شود- نیاز به سطح کف و فضای پایین کم‌تری دارند، اما ممکن است تمام سطح یکی از دیوارهای اتاق نشیمن را پر کنند. اگر نمی‌توانید از تخت‌خواب تاشو استفاده کنید، یک مبل باکیفیت و راحت را انتخاب کنید و یک جداکننده قابل تنظیم را برای ایجاد حریم شخصی و فضای خصوصی مهمان استفاده نمایید.

انتخاب دیگر این است که از یک تخت‌‌خواب تاشو در فضای کتابخانه داخل اتاق نشیمن استفاده شود تا منظره بهتری داشته باشد و در ضمن از فضای موجود بهترین استفاده را برد.

ایده طراحی: تخت‌خواب مخفی

اهمیت موضوع: این‌گونه تخت‌خواب‌ها در طول روز مانند یک مبلمان مورد استفاده قرار می‌گیرند و در هنگام شب مانند آکاردئون باز می‌شوند و می‌توان از آن‌ها به عنوان تخت‌خواب مهمان استفاده کرد. این‌گونه تخت‌خواب‌ها برای افراد جوان و چه بسا افرادی که دل و روحیه جوانی دارند مناسب است. این گونه طراحی‌های داخلی (مخفی) هم‌چنین فضای زیادی را برای انبار کردن و نگه داشتن وسایل در اختیار صاحب‌خانه قرار می‌دهد.

چگونه: این نوع از تخت‌خواب‌ها لزوما باید توسط متخصصان این حرفه، طراحان داخلی و کابینت‌سازها ساخته شوند و کاری نیست که شخص به تنهایی از پس آن برآید. اگر قصد بازسازی منزل یا ساخت یک خانه را دارید می‌توانید ایده استفاده از چنین تخت‌خواب‌هایی را با او در میان بگذارید تا فضای مناسب برای این نوع از تخت‌خواب‌ها در نظر بگیرند و طراحی دقیق و موثری برای این فضا داشته باشند.

ایده طراحی: منطقه مخصوص مهمان را پرده بزنید

اهمیت موضوع: استفاده ار یک پرده بلند و سرتاسری برای جدا کردن فضای مخصوص مهمان علاوه بر تامین حریم خصوصی مهمان و احترام به او، مقرون به صرفه نیز هست. یک پرده را می‌توان به راحتی نصب کرد. در هنگام روز می‌توان این پرده را کشید و در گوشه‌ای به زیبایی و آراستگی مهار کرد (استفاده از وسایل تزئینی مناسب برای بستن و جمع کردن پرده) و یا حتی بالش‌‌های اضافه را در روی تخت‌خواب قرار داد و از آن به عنوان مبل یا مکانی برای خواب روز استفاده کرد و هنگام شب می‌توان پرده را باز کرد و فضای خواب مهمان را از سایر بخش‌های اتاق جدا نمود.

چگونه: پرده‌های بلند سقفی در بسیاری از فروشگاه‌ها یافت می‌شوند. این پرده‌‌ها به آسانی نصب می‌شوند و اگر فرد ماهر و دست به آچاری باشید می‌توانید در کمتر از یک ساعت این پرده را نصب کنید. برخی میله‌های پرده قابلیت انعطاف دارند و شما می‌توانید آن‌ها را خم کنید و به صورت منحنی از آن‌ها استفاده کنید (مانند آنچه که در عکس می‌بینید) اما برخی صاف و مستقیم هستند.

طراحی معماگونه و عجیب: چگونه یک تخت‌خواب تاشو را مخفی و استتار کنیم؟ استفاده از تخت‌خواب تاشو ایده خوبی است اما یک نکته در مورد آن وجود دارد و آن این است که چنین تخت‌خواب‌هایی وقتی بسته می‌شوند و در دیوار جای می‌گیرند یک فضای خالی بزرگی را روی دیوار ایجاد می‌نمایند. نمی‌توان پشت تخت‌خواب قفسه کتاب نصب کرد یا چیزی آویزان کرد، چون با باز کردن تخت‌خواب وسایل و محتویات داخل آن‌ها سقوط می‌کند و می‌ریزد. پس چه باید کرد؟

نقاشی دیواری: برخی افراد که ذوق و قریحه نقاشی دارند کل دیواری که تخت‌خواب تاشو در آن جای می‌گیرد به انضمام محل قرارگیری تخت‌خواب را نقاشی می‌کنند یا از یک هنرمند می‌خواهند که چنین طرحی را در منزلشان پیدا کند که البته هر کسی توانایی تخصیص چنین هزینه‌ای را ندارد.

سطح دارای بافت: دیواری را که تخت‌خواب تاشو روی آن قرار دارد و در آن جاساز می‌شود را با چوب، یا بافتی شبیه چوب یا کاغذ دیواری و استیکر طرح چوب بپوشانید.

نیاز به متخصص است یا هر کسی از عهده آن برمی‌آید؟ شاید برخی افراد بتوانند خودشان چنین طرحی را در منزلشان اجرا کنند اما واقعیت این است که هر کسی به تنهایی از عهده این کار برنمی‌آید. اگر فکر می‌کنید که وقت‌تان بیش‌تر از این ارزش دارد که ساعت‌ها صرف اندازه‌گیری و هم‌تراز کردن و اره کردن چوب یا کاغذ دیواری کنید، می‌توانید از یک متخصص و یا کابینت‌ساز کمک بگیرید یا از یک نفر که فنی و دست به آچار است بخواهید به شما کمک کند.

نکته‌ای برای فضای کوچک: از فضای محل باز شدن و قرارگیری تخت‌خواب تاشو وقتی از آن استفاده نمی‌کنید بهره ببرید و یک میز یا کنسول و یا مبل در محل مربوطه قرار دهید. بهتر است از وسایل چرخ‌دار یا بسیار سبک استفاده کنید تا هنگام نیاز و باز شدن تخت‌خواب زیاد به دردسر نیافتید. این وسایل نباید خیلی سنگین یا زیاد باشند که وقتی مهمان بخواهد از تخت‌خواب استفاده کند مدت زیادی را صرف جابه‌جایی وسایل کنید، اما این چیدمان به شما این حس را القا می‌کند که از تمام فضای موجود بهره برده‌اید.

پیشنهاد: اگر به دنبال چنین تغییراتی در طراحی دکوراسیون منزل خود هستید، شما می توانید در بخش اهالی فن چیدانه با شرکت کم جا چوب ، فعال در حوزه فروش و اجرای تخت خواب خواب های تاشو آشنا شوید. نمونه کارهای این شرکت و راه های ارتباطی با آنها را در پروفایل این شرکت ببینید.

مطالب مرتبط : وسایل کم جا، نجات بخش خانه های کوچک

ایده های بی نظیر برای طراحی اتاق 14 متری

طراحی یک خانه رویایی پایدار در 12 متر مربع

7راه برای استفاده بهتر از اتاق خواب های کوچک

منبع: houzz |  گردآوری شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه