Chidaneh.com placeholder image

خانه ای در کیش با زیبایی های معماری ایرانی

به قلم: لاله داورپناه

معماری ایرانی و اسلامی : خانه مامن آرامش انسان است. زمانی را به خاطر بیاورید که از یک سفر تفریحی برگشته‌اید ولی تا پای‌تان به خانه می‌رسد با خودتان می‌گویید " آخیش رسیدم خونه! " فضایی که اگر خوانش و طراحی مناسبی داشته باشد پر خاطره‌ترین مکان زندگی انسان است. قدیم‌ها در یک خانه نسل‌های مختلفی به دنیا می‌آمدند. شاید به همین خاطر است که ما هنوز هم از خانه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایمان خاطره داریم و هنوز هم برایمان نوستالژی دارد. چیزی که نسل امروز کم‌تر آن را درک می‌کند..

معماری ایرانی در خانه ایران کیش

قالیشویی ادیب

برای همه معمارها طراحی منزل مسکونی به نسبت دیگر فضاها، حال و هوای دیگری دارد و هر چه این فضا اصولی‌تر طراحی شود برای مخاطبانش هم دوست داشتنی‌تر خواهد بود.

طراحی معماری خانه ایران در کیش

خانه و محله به انسان هویت می‌دهد. هویت مکانی همیشه برای انسان خوشایند بوده و برایش بار معنایی داشته. حتما یادتان هست که در گذشته‌های نه چندان دور مثال می‌زدند که خانه دوستم فلان محله است و یا اینکه دوستم بچه‌ی محله سرچشمه تهران است. اما در آپارتمان‌های امروزی «هویت» یک خانه کم‌رنگ شده و کم‌تر به چشم می‌آید.

مطلب پیشنهادی : طبیعت و زیبایی ایرانی در خانه حقیقی

  

خانه؛ این مامن آرامش در زمان‌های قدیم و در زمان قاجار و پهلوی، فضاهایی مثل شاه نشین، پنج دری، سه دری، بالاخانه، کرسی خانه، فضای اندرونی و بیرونی، هشتی و… داشته است. فضاهایی که هنوز هم کم و بیش در خانه‌های قدیمی شهرهای کاشان، یزد، کرمان، شیراز و… وجود دارد. حال فرض کنید این فضاها در غالب امروزی‌تر و در کنار استفاده از المان‌های ایرانی قرار بگیرد. اتفاقی که این روزها در خانه‌های ایران جزیره کیش افتاده. خانه‌ای در حال ساخت با تلفیقی از معماری دوره‌های گذشته. این خانه‌ زیر نظر شرکت کوثر طراحی و در حال ساخت است. معمار و مجری این پروژه مهندس محمد صادق ژیان است.

زیربنای خانه ایران کیش 400 متر مربع است. البته خانه‌های قدیمی ایران که مربوط به دوره‌های قاجار و پهلوی است بالای 1000 متر زیر بنا دارد. مهندس ژیان در این رابطه می‌گوید: " متراژ زمینی که برای خانه ایران در اختیار داشتیم فقط 400 متر بود. محدودیت‌های زیادی برای طراحی داشتم. اما تمام تلاشم را کردم که از این فضا نهایت استفاده را بکنم. این خانه لاکچری است و از نظر ظرافت و جزییات شاخص است. “

در قسمت های مختلف معماری داخلی این بنا طاق و قوس های ایرانی قابل مشاهده است. مواد و مصالح مصرفی نیز با نهایت دقت با توجه به دوره های تاریخی معماری ایرانی انتخاب و اجرا شده است.

هزینه تعمیر و نگهداری این خانه بسیار بالا است. گزینه‌های مختلفی برای کاربری آینده این خانه وجود دارد. ولی هنوز کابری قطعی برای این منزل در نظر گرفته نشده، البته صحبت‌هایی هم بابت تبدیل شدن خانه ایران به موزه گالری مطرح است که هنوز قطعی نیست. مهندس ژیان می‌گوید در این خانه امکانات کامل برای سکونت وجود دارد. یعنی حتی قابلیت کاربری مسکونی هم دارد. اما در نهایت تصمیم بر عهده کارفرمای پروژه است.

 

خانه ایران کیش دو گنبد دارد که یکی از این گنبدها بسیار شبیه گنبد مسجد شیخ لطف الله (یکی از زیبا ترین گنبد‌های جهان) است. گنبد مسجد شیخ لطف الله با تزیینات آجر و کاشی مزین شده و گنبد خانه‌های ایرانی با جزییات ظریفی از گچبری و نقاشی منقوش شده است. همچنین برای این خانه مجسمه‌ای بر اساس الگوی یک بانوی ایرانی ساخته شده که در متریال این مجسمه از گلاب قمصر کاشان استفاده شده…

به طور کلی فرآیند ساخت خانه ایران جزیره تکمیل است. فقط جزییات آن که با ظرافت و حوصله انجام می‌شود حدود 1-1.5 سال زمان می‌برد. ایده اصلی این خانه تلفیقی از معماری ایرانی در دوره‌های مختلف تاریخ است. به گفته طراح پروژه، فضاهای داخلی خانه ایران از بعد ظرافت نقاشی و نگارگری، گچبری، نقوش ایرانی و…. کم نظیر است.

تمامی تزئینات نگارگری، گچبری، نقوش ایرانی و … توسط متخصصان و اهالی فن این حوزه با نهایت ظرافت طراحی و اجرا شده است.

طراحی دکوراسیون داخلی بنا نیز با نهایت دقت و ظرافت صورت گرفته است. تمامی مبلمان فضاها با توجه به کاربری آنها و ایده اصلی طرح انتخاب شده و حال و هوای ایرانی دارد.

در پایان از مرکز طراحی کوثر که در تهیه این مطلب با ما همکاری نمودند و عکس نمونه کارشان را در اختیارمان قرار دادند سپاس گزاریم. برای دیدن دیگر نمونه کار ها، اطلاعات بیشتر یا ارتباط با شرکت طراحی کوثر می توانید با شماره تلفن های  88802235 – 88942026 تماس بگیرید یا به پروفایل اهالی فن مرکز طراحی کوثر مراجعه نمایید. 

مطالب مرتبط: معماری اصیل ایرانی در خانه بروجردی‌‌ها
خانه عامری ها، یک هتل بی نظیر در ایران
افتتاح موزه گرافیک ایران ، عمارت ارباب هرمز
بازسازی خانه ایران خانم ، نفسی دوباره در کالبد اصفهان

نویسنده: شیرین کرمی | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه