Chidaneh.com placeholder image

نورپردازی نمای بیرونی ساختمان برای یک خوشامد گویی نورانی

به قلم: لاله داورپناه
نورپردازی : خانه‌ای که در تاریکی شب، از درون می‌درخشد، گرمایی دارد که شما را به سوی خودش می‌کشاند. اگر بتوانید همین تاثیر را در حیاط خانه هم ایجاد کنید می‌توانید در تمام طول شب این فضا را مورد استفاده قرار دهید. 
کار خود را با در ورودی شروع کنید. جایی که به مهمانان خوشامد خواهید گفت. چند چراغ به باغچه یا پاسیوی ورودی اضافه کنید یا از پایین به درختانی که در حیاط هستند نور بیافکنید. نورپردازی می‌تواند خیلی مینیمال باشد و هزینه‌اش فراتر از قیمت چند چراغ خورشیدی نرود. چراغ‌هایی که می‌توان آن‌ها را از فروشگاه‌های مختلف خریداری کرد. در عین حال نورپردازی می‌تواند بسیار پیچیده و گران‌قیمت هم باشد. نورپردازی می‌تواند با چیدمان‌های طراحی شده در فضا صورت بگیرد. فرقی نمی‌کند تصمیم شما کدام باشد. حتی اگر بخواهید پول خیلی کمی هم برای نورپردازی خرج کنید، کوچکترین لکه نوری هم می‌تواند تاثیری بسیار عمیق در تاریکی شب داشته باشد. 
به چند خانه در شب نگاه کنید. خانه‌هایی که نورهای مختلفی درون آن‌ها روشن یا خاموش‌اند. پاسیوهای کوچک، آب‌نماهای درخشان و درختان حیاط، همه می‌توانند با دریافت کمی نور تصویر زیبا‌تری از خود ارائه دهند. در خانه شما چه جایی وجود دارد که می‌توان در شب به آن کمی نور اضافه کرد؟ 
نوپردازی نمای بیرونی ساختمان

یک خوشامدگویی نورانی

همه چیز از در ورودی شروع می‌شود. دیوارکوب‌هایی که در دو طرف در ورودی قرار گرفته‌اند می‌توانند نور کافی برای خوشامدگویی به مهمانان را در اختیار بگذارند و در عین حال نورهای کف خواب ستون‌های کوتاه حصار خانه را  روشن کرده اند. این نور در کنار روشنایی گرمی که از درون خانه می‌تابد، فضایی گرم ایجاد کرده و مهمانان را به سوی خود فرامی‌خواند. 
 
با نورپردازی مناسب در مسیر رسیدن ورودی، اطمینان حاصل کنید که مهمانان بدون آن که زمین‌ بخورند به جلوی خانه شما می‌رسند. نورپردازی این مسیر و ورودی خانه، اولویت اصلی در هنگام نورپردازی فضای بیرونی برای شب است. 
 

نورپردازی مسیر

در هنگامی که مسیر یا راه پله‌ای که به در ورودی خانه می‌رسد از میان باغچه گذشته باشد، نورپردازی در شب می‌تواند کمک بزرگی باشد. این راه‌ها، که در صورت تاریک‌ ماندن تبدیل به مسیرهایی خطرناک می‌شدند، با نورپردازی مناسب تبدیل به بخشی خارق‌العاده از طراحی خانه می‌شوند. 
کار خود را با چند چراغ محدود شروع کنید و سپس به تدریج تعداد چراغ‌ها را افزایش دهدی تا با نزدیک شدن مهمانان به ورودی خانه، شدت نور بیشتر شود. با فضایی پر نور و گرم در ورودی خانه به آن‌ها خوشامد بگویید.

نورپردازی آثار هنری

در صورتی که نور مناسبی روی مجسمه‌های زیبای شما وجود نداشته باشد، این آثار در تاریکی شب پنهان خواهند شد. نوری که در پشت این مجسمه خانه را روشن کرده باعث می‌شود تا این اثر هنری عمق و جایگاه مناسبی پیدا کند.

مطلب پیشنهادی : ۲۱ چراغ رومیزی با طراحی خلاقانه

chidaneh ad banner

نورپردازی درختان

نورپردازی از پایین روی درختان باعث می‌شود تا در هنگام تاریکی هوا در حیاط جذابیت بصری ایجاد شود. این موضوع بخصوص وقتی خود بیشتر را نشان می‌دهد که درختان شکلی خاص داشته باشند. شاخه‌های بزرگ و پرپیچ و خم وقتی از پشت و پایین نور بخورند، زنده به نظر می‌آیند. 
چراغ‌هایی را زیر درختان و بوته‌ها قرار دهید و ببینید چطور سایه‌هایی زیبا در شب ایجاد می‌کنند. نصب چراغ در شب، یا انجام آزمایش‌هایی با چراغ‌قوه قبل از نصب، به شما نشان خواهد داد که این سایه‌ها دقیقا چه شکلی به خود خواهند گرفت و بدین‌ترتیب می‌توانید طرح مورد نظر خود را بدست آورید. 
  
یک راه دیگر هم این است که به جای پرداختن به سایه، به خود درختان نور بدهید تا شکل آن‌ها کانون توجه قرار گیرد. چراغ‌های دیگری که در این عکس در زیر جایگاه نشیمن دیده می‌شوند باعث قابل استفاده شدن این فضا در شب شده‌اند و از محو شدن آن در تاریکی جلوگیری کرده‌اند.

نورپردازی آب

وقتی آب در شب روشن شود جذابیتی دو چندان پیدا می‌کند.
روشن کردن استخر شنا یکی از روش‌های کلاسیک نورپردازی در شب است. این کار منجر به ایجاد تصویری جادویی می‌شود که سخت بتوان مشابه آن را در جای دیگری پیدا کرد.
 
نورپردازی آب‌نماها درخششی چشمگیر در شب ایجاد می‌کند. با پایین ریختن آب و برخورد آن به سطوح مختلف، نور به اشکال مختلف بازتاب پیدا کرده و جلوه‌ای فوق‌العاده ایجاد می‌کند.
 

رام کردن نور

برای دستیابی به تاثیر مناسب لازم نیست حتما نورپردازی عجیب و چشم‌گیری داشته باشیم. چراغ‌هایی که نورشان با ظرافت از میان لایه‌های دیوار بیرون می‌زند روشنایی کافی برای تبدیل این پاسیو به فضایی رومانتیک و آرام را فراهم می‌کنند.
استفاده با ظرافت از نور در اطراف در ورودی نیز یکی از راه‌های دستیابی به تاثیری مناسب بدون رفتن به سمت زرق و برق بیش از حد است. چند نور موضعی باعث ایجاد عمق در یک دیوار ساده شده‌اند و در عین حال نورپردازی افقی در پایین دیوار هم بر روی معماری خطی ساختمان تاکید گذاشته است. 
 
چه بخواهید آثار هنری دست‌ساخته انسان را نورپردازی کرده و چه بخواهید از نور برای روشن کردن خطوط خارق‌العاده طبیعت، راه‌هایی که از میان باغ می‌گذرند و گیاهان درون آن استفاده کنید، در هر صورت نورپردازی محیط بیرونی باعث می‌شود زیبایی فضای شما در شب دوچندان شود. 
منبع: houzz | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه