Chidaneh.com placeholder image

معرفی 4 مجله معتبر معماری در ایران

به قلم: گلنار

امروزه با توجه به اتفاقات بیشمار معماری در نقاط مختلف دنیا و ایران لزوم وجود نهادهایی برای اطلاع رسانی و بررسی علمی و هنری این آثار بیشتر حس می شود. وجود مقالات و نقدهایی با نگرش های متفاوت در دنیای معاصر معماری نیازمند فضایی برای انتشار و انتقال افکار است. شاید شما هم از جمله کسانی باشید که به دنبال کردن این اخبار و مقالات علاقه دارید. چیدانه در این مطلب قصد دارد شما را با چند نشریه تخصصی در حوزه معماری بیشتر و بهتر آشنا کند. 4 مجله معماری را همراه با چیدانه ورق بزنید.

معرفی مجله : دو ماهنامه معمار

مجله معمار، برگزارکننده جایزه سالا‌نه معمار با هدف اشاعه اندیشه و هنر معماری، شهرسازى و ساخت و صنعت در سال 1376 تأسیس شد. نخستین شماره معمار در قالب فصلنامه در تیرماه 1377 منتشر شد و از سال 1383 انتشار آن به صورت دوماهانه بوده است. این مجله با محوریت معرفی معماران و آثار معماری معاصر در داخل و خارج کشور و مقالات تخصصی، منبعی معتبر در این عرصه به شمار می رود. مجله معمار از سال 1380 جایزه معمار را به صورت سالیانه برگزار کرده است. شاید این جایزه یکی از معتبرترین جوایز ایرانی در حوزه معماری باشد که با تقسیم بندی کاربری ساختمان ها، در هر بخش سه اثر برتر در سال را معرفی می کند. هیئت داوران جایزه معمار هر ساله متشکل از معمارانی شناخته شده و صاحب نظر بوده است.

تابلو فرش ریحان

برندگان جایزه معمار را در چیدانه ببینید:

معرفی مجله: فصلنامه همشهری معماری

فصلنامه معماری موسسه همشهری، نشریه‌ای است که نگاهی معمارانه دارد به شهر و هر آن‌چه در شهر است؛ نشریه‌ای متفاوت با دو جلد و دو نگاه که با هم 180 درجه‌ زاویه دارند. دو بخش مجله که با فرم گرافیکی و البته چرخش 180 درجه‌ای از هم جدا شده است، جدا و منفصل از هم نیستند،‌ یکی به معماری می‌پردازد و دیگری مستقیما درباره شهرسازی است. در «همشهری معماری» دو نگاه مصداقی (معرفی نمونه پروژه ها) و تحلیلی (مقالات و نقدها) ـ آکادمیک همدیگر را پوشش می‌دهند و تکمیل می‌کنند. فرم مجله شرایطی را فراهم کرده است که در هر شماره خود، ظرفیت استفاده از دو جلد را دارد. نوعی ساماندهی در چیدمان عناصری که سخت می‌شد آنها را به طریق دیگری کنار هم نشاند. معماری اگر هنر سامان‌دهی فضا باشد، «همشهری معماری» هم به گونه‌ای می‌خواهد دو نوع نگاه را با هم ارائه کند.

چیدانه قبلا شما را با کتاب های خواندنی طراحی دکوراسیون و کتاب های نورپردازی در طراحی داخلی نیز آشنا کرده بود.  

معرفی مجله: فصلنامه معماری و فرهنگ

گروه معماری دفتر پژوهشهای فرهنگی از سال 1366 فعالیت پژوهشی خود را بر پایه اهداف زیر آغاز کرده است:

  • پژوهش و بررسی درباره معماری و شهرهای ایرانی و معرفی آن در قالب انتشار کتاب‌های مربوط به فضاها و بافت‌های شهری معماری ایران
  • ترجمة کتاب‌های معماری
  • برگزاری سمینارهای مختلف درباره معماری ایران با حضور معماران و متخصصان

از تابستان 1378 هر شماره این فصلنامه به‌موضوعات ویژه‌ای می‌پردازد. در لیست مشاوران علمی این نشریه نام معماران شناخته شده ای همچون : داراب دیبا، علی اکبر صارمی، ایرج اعتصام و… به چشم می خورد.

مطلب پیشنهادی: 

معرفی مجله: فصلنامه علمی-پژوهشی باغ نظر

باغ نظر فصلنامه علمی‌ـ پژوهشی است که در زمینه پژوهش های نظری هنر (معماری، شهرسازی و تجسمی) از سال 1382 با حمایت پژوهشکده نظر منتشر می شود. توجه به هنر و تمدن ایران و شرق، معرفی آخرین دستاوردهای محققان ایرانی و گسترش مرزهای دانش از جمله اهداف مجله باغ نظر است. زمینه انتشار باغ نظر، پژوهش‌های نظری هنر در حوزه معماری، شهرسازی و تجسمی است؛ و موضوعاتی در مورد هنر و علوم وابسته به آن از قبیل فلسفه، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی و تاریخ را که با شیوه تحلیلی، تفسیری، تجربی بررسی شده باشد را منتشر می کند. مجله بر جنبه های نوآوری و نظریه پردازی مقالات  و اینکه صرفا داده های آماری نباشد تاکید دارد. اگر علاقه مند به مباحث تئوری و مبانی هستید، باغ نظر می تواند گزینه خوبی برای شما باشد.

به ما بگویید: آیا تا به حال یکی از این مجلات را مطالعه کرده اید؟ نظرشما در خصوص محتوای آنها چیست؟ نظرات خود را با ما در بخش مشاوره دکوراسیون چیدانه با ما، اهالی فن چیدانه، کارشناسان و دیگر مخاطبان در میان بگذارید. در این بخش ما را با دیگر نشریات مفید و تخصصی آشنا کنید.

مطالب بیشتر: 22 ایده جذاب برای کتاب‌خوان‌ها
20 رویداد مهم در حوزه طراحی داخلی
زیبایی گرافیک محیطی در طراحی داخلی
سینما و آینده معماری
نگاهی به مجله‌های معتبر معماری

منبع: گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه