Chidaneh.com placeholder image

ساختمان مسکونی چیذری، طراحی موفق در زمین کم عرض

به قلم: لاله داورپناه

پروژه های برجسته: داشتن زمینی مناسب برای ساخت خانه نعمت بزرگی است که می تواند دست معمار خانه شما را باز بگذارد تا بتواند به راحتی فضاهای مورد نیاز شما را در آن طراحی و اجرا کند. اما اگر زمینی که در اختیار دارید ابعاد و شرایط ایدآل را ندارد نباید نگران شوید. تنها کافی است با انتخاب یک معمار زبردست بهترین خانه را با توجه به شرایط زمین مورد نظر داشته باشید و محدودیت ها را تبدیل به فرصت کنید. در این مطلب چیدانه نمونه ای موفق از چنین طراحی را به شما معرفی می کند که توانسته برنده جایزه معمار 93 در بخش ساختمان های مسکونی باشد.

سرویس خواب بالسا

ساختمان مسکونی چیذری با همکاری مهندس محمد مجیدی از “دفتر معماری بن سار"  و مهندس مهسا مجیدی از “دفتر معماری داخلی باغ ایرانی“، طراحی و اجرا شده است. شرایط زمین پروژه محدودیت هایی برای تیم طراحی پروژه ایجاد کرده بود که خود دستمایه خلاقیت در طراحی پروژه شد. با ما همرا باشید.

مشخصات پروژه ساختمان مسکونی چیذری:

  • محل اجرا: خیابان شریعتی، خیابان دولت، خیابان چیذری، نبش کوچه شوقی
  • کارفرما: رامتین معیری
  • طراح: محمد مجیدی
  • اجرا: باغ ایرانی 
  • نظارت: بن سار 
  • همکاران طراحی: نازنین آزمایش ،بهار احسان، مهران حقبین، زهرا خانیکی، شهرام خسروی، کوهیار سمیعی، آذر فرشیدی
  • طراحی داخلی: مهسا مجیدی، انوشه احمدی
  • طرح و اجرای محوطه سازی: بابک مستوفی صدری 
  • طراحی سازه: کوروس اطاعتی
  • تأسیسات مکانیکی: کامبیز پیشقدم
  • تأسیسات الکتریکی: امیر آزمایش
  • عکس: علی دقیق

استقرار زمین پروژه در تقاطع دو معبر اصلی و فرعی و ضرورت تعریض هر دو معبر منجر به عقب نشینی دو ضلع عمود بر هم زمین و کاهش قابل ملاحظه سطح اشغال پروژه گردید. در چنین شرایطی بر اساس قوانین جاری در شهرداری تهران، پخ 45 درجه که معمولاً از آن در طراحی پروژه های خاص پرهیز می شود می تواند از محدوده 2 متر فراتر رفته و تا جبران سطح هدررفته زیربنا ادامه پیدا کند. این ضابطه خاص که تقریباً یک نوک مثلثی را به ساختمان تحمیل می کند، در این پروژه دستمایه طراحی قرار گرفت.

مطلب پیشنهادی: ایل خانه همنشینی مدرن خانواده ایرانی پروژه اهالی فن چیدانه

ابتدا دوضلع به وجودآورنده رأس مثلث به صورت گسترده در کنار هم قرار گرفتند و پس از جانمایی فضاها و تعیین نهایی سطوح نورگیر و دامنه حرکت پنجره های مستقل برای هر فضا سطح گسترده نما مجدداً تا شد، به وضعیت قبلی خود بازگشت، تنها با این تفاوت که تا شدگی ها در هر طبقه از قانون قبلی تبعیت نکردند. سنگ طبیعی و پرده های چوبی در کنار بافت ارگانیک سیمان که در اثر استفاده از شانه ای که برای ایجاد چنین بافتی طراحی شده بود، مصالح پوشش نمای خارجی را تشکیل داد.

فضاهای داخلی ساختمان مسکونی چیذری با در نظر گرفتن بازشو و پنجره متعدد نورگیری مناسبی دارد. در طراحی داخلی فضای نشیمن، شومیه مدرن خانه با فضایی مناسب برای قرارگیری تلوزیون در این قسمت از خانه ترکیب شده است.

آشپزخانه به صورت جزیره ای و به سبک مدرن طراحی شده است و اجاق گاز در وسط آن قرار دارد. سفید رنگ غالب در طراحی داخلی هر کدام از واحد هاست.

پروژه های خانه ای به یاد رستم، ویلایی مدرن در کردان کرج و خانه چهل گره، نمای ساختمان با فرشی از آجر نمونه هایی از پروژه های اهالی فن چیدانه هستند که از برندگان جایزه معمار 93 نیز بوده اند. 

با استفاده از پارتیشن ها و محدود کردن دید به آشپزخانه فضای عمومی به خوبی از فضای خصوصی تفکیک شده است.

مطلب پیشنهادی: ویلایی برای یک دوست در لواسان تهران پروژه اهالی فن چیدانه

در طراحی داخلی گوشه های پخ تبدیل به کمد دیواری شده و فضای مناسبی را برای نگهداری از وسایل و لوازم ساکنانش فراهم کرده است.

پارکینگ این ساختمان با همنشینی رنگ سبز در دو درجه رنگی متفاوت رنگ آمیزی شده است.

ورودی پارکینگ ها با شکستگی در سطح نما، متناسب با طراحی کلی حجم فرورفتگیی مناسب دارند.

دیگر برندگان جایزه معمار را در چیدانه ببینید: اقامتگاه دختران بی سرپرست در خوانسار
پژوهشکده هنر و موسیقی قزوین، بازسازی پست مدرن خانه قدیمی
مهمانسرای پدری، معماری امروزی با هویت ایرانی
بازسازی خانه ایران خانم ، نفسی دوباره در کالبد اصفهان

اگر مشغول ساخت خانه، بازسازی یا تغییر دکوراسیون فروشگاه و یا فضای اداری هستید یا به دنبال افراد حرفه ای برای انجام این کار می گردید به اهالی فن چیدانه مراجعه کنید. در آنجا می توانید تصاویر مربوط به افراد یا شرکت های مختلف را ببینید و نمونه کارهای قبلی آنها را بررسی کنید. مناسب ترین افراد را با توجه به بودجه و نیاز هایتان در اهالی فن چیدانه بیابید.

منبع: مجله معمار | گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه