Chidaneh.com placeholder image

طراحی حمام کودک، اینجوری با حمام دوست می شن!!

به قلم: تحریریه چیدانه

خانه ای که کودک دارد، روح دارد و زندگی. همه چیز مثل خوابیدن، غذا خوردن، حمام کردن و کلا فضای خانه متفاوت می شود و خاص. پس متناسب با آن طراحی خانه هم باید متفاوت باشد! اما نهایت اهمیت ما به کودکانمان در طراحی اتاق خواب آن ها خلاصه می شود در صورتی که اگر می دانستیم مشکلاتمان در کودکی به وجود آمده و رشد می کنند شاید بهای بیش تری به این موضوع می دادیم. ترس کودک از حمام رفتن، عدم علاقه آن ها به این موضوع و نحوه آموزش بهداشت به آن ها یکی از مشکلات جدی  و مهم در تربیت کودکان است. در این جاست که طراحی داخلی نقش مهم تر خود را ایفا کرده و علاوه بر مباحث زیبایی شناسی در مباحث کاربردی و حتی روانشناسانه اهمیت بیش تری پیدا می کند.

– ایمنی در طراحی حمام کودک

ایمنی در طراحی حمام کودک
محل نشستن امن در طراحی حمام کودک

چوب و هنر

ایمنی در طراحی حمام کودک
ارتفاع مناسب روشویی در طراحی حمام کودک

ایمنی در طراحی حمام کودک
ارتفاع مناسب برای حوله در طراحی حمام کودک

ایمنی در طراحی حمام کودک
محل قرار دادن حوله و وسایل بازی در طراحی حمام کودک

در زمینه طراحی حمام برای کودک، بیش از زیبایی، امنیت و ایمنی است که اولویت دارد. چه در زمان هایی که سن کودک شما کم است و خودتان باید او را به حمام ببرید چه زمان هایی که سن بیش تری دارد و خودش می تواند به تنهایی برود، زیرا تنها ماندن در حمام نیز ممکن است باعث بروز خطرات جدی شود. در این جا نکاتی مطرح می شوند که جز بدیهیات هستند مانند:

  • استفاده از کاشی های ضد آب و کف پوش هایی که لغزنده نیستند.
  • پوشاندن کلید و پریزهایی که در ارتفاع پایین قرار دارند.
  • قرار دادن یک لایه فوم بافت دار در وان و یا در ورودی برای خارج کردن آن از حالت سر و لغزندگی.
  • نصب سنسور برای کنترل آب داغ در دسترس کودک و …

اما نکته ای که کم تر به آن توجه می شود و در تصاویر بالا می توانید به خوبی متوجه آن شوید این است که طراحی برای کودک باید با مقیاس، ابعاد و مشخصات فیزیکی بدن کودک به خصوص قد او هماهنگی داشته باشد. در این حالت به راحتی می تواند وسایل مورد نیاز خود را بردارد، دست هایش را بشوید و یا از وان استفاده کند بدون آن که ترس از افتادن و یا لیز خوردن وجود داشته باشد. برای این کار بهتر است که محل قرار گرفتن حوله ها و وسایل بازی فرزند خود را در مکانی در نظر بگیرید که برای او قابل استفاده بوده و نیازی به کمک نداشته باشد. در صورت امکان روشویی و سرویش بهداشتی فرنگی متناسب با قد او انتخاب شود و مانند تصویر اول، حتما محلی برای نشستن وی در نظر بگیرید، تا بتواند برای خشک کردن و پوشیدن لباس هایش از آن استفاه کند.

– طراحی حمام اختصاصی کودک

ایمنی در طراحی حمام کودک
وسایل متناسب با قد کودک در طراحی حمام کودک

طراحی حمام کودک
تزیینات کارتونی و شاد در طراحی حمام کودک

طراحی حمام کودک
رنگ های شاد و روشن در طراحی حمام کودک

طراحی حمام کودک
استفاده از تم های یکسان در طراحی حمام کودک

درست مانند این که اتاق بچه های خود را با دقت و سلیقه طراحی و تزیین می کنید، می توانید حمام آن ها را نیز به همان شیوه طراحی کنید. اگر این امکان وجود دارد که برای فرزند خود حمام جداگانه داشته باشید بهتر می توانید نکات لازم را در آن رعایت کنید. در این صورت ابعاد تمامی وسایل و تجهیزات حمام مانند وان، روشویی، کمد، آویز وسایل و …. را متناسب با قد کودک در نظر بگیرید. برای جذاب تر شدن حمام رنگ های شاد و کودکانه را فراموش نکنید. بگذارید فرزندتان در حمام با رویاهایش همراه شود و خیال بافی کنید به این صورت که از حیوانات مورد علاقه و یا شخصیت های کارتونی که دوست دارد برای تزیین استفاده نمایید.

– طراحی حمام کودک مشترک با والدین

طراحی حمام کودک
تصاویر آموزشی در طراحی حمام کودک

طراحی حمام کودک
استفاده از نقاشی کودکان در طراحی حمام

طراحی حمام کودک
استفاده از وسایل تزیینی جذاب در طراحی حمام کودک

طراحی حمام کودک
استفاده از رنگ ها در طراحی حمام کودک

طراحی حمام کودک
استفاده از وان کودک در طراحی حمام

نوع دکوراسیون حمام برای کودکان هیشه باعث می شود زمان حمام بیش تر سرگرم کننده باشد. اگر حمام کودکتان با شما مشترک است و نمی خواهید مانند مورد قبل تغییرات زیادی را ایجاد نمایید، می توانید با چند ترفند ساده طراحی متفاوت را ایجاد کنید. همیشه تغییرات جزیی می توانند تاثیری بزرگ را به وجود بیاورند. به طور مثال می توانید یک دیوار حمام را به رنگ روشن تری تغییر دهید و یا از تزیینات جزیی اما کودکانه مانند آینه استفاده نمایید. از نقاشی فرزندتان و یا تصاویر آموزشی بر روی دیوار استفاده نمایید تا هنگام حمام کردن سرگرم شود. هم چنین می توانید در قسمتی از حمام که خشک تر است از رنگ های قابل نوشتن استفاده نمایید تا برای بچه ها خلاقانه و جذاب باشد. وان هایی که مخصوص کودکان است می تواند گزینه مناسبی در این نوع طراحی باشد زیرا قابل جا به جایی است و می توانید آن را از حمام خارج کنید.

کلام آخر : ممکن است این تغییرات در ابتدا سخت و غیر ممکن به نظر برسند اما این کار یک تغییر موقتی خواهد بود زیرا با بزرگ شدن فرزندتان همه چیز به حالت اول باز می گردد. پس فرزندانتان ارزش توجه بیش تر و آموزش صحیح را دارند. برای آگاهی بیش تر و آشنا شدن با دنیای کودکان می توانید مطالب زیر را هم مطالعه نمایید:

​نویسنده : گلنار صفدریان | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه