Chidaneh.com placeholder image

چیدمان کتابخانه، با این ایده ها کتاب خوان شوید!

به قلم: گلنار

مجموعه ای از آثار و اشیا با ارزش چون کتاب حتی اگر خوانده نشوند همواره می توانند عنصری تزیینی در یک اتاق باشند. به شرطی که بدانید چگونه باید آن ها را به نمایش بگذارید تا تاثیر لازم و کافی را گذاشته و دکوراسیون اتاق را زیبا و دارای هویت کنند. برای این کار ایده های ساده، ارزان و جالبی وجود دارند که به راحتی قابلیت اجرا در هر خانه ای را خواهند داشت. بنابراین با ما همراه شوید با بدانیم این یار مهربان را چگونه چیدمان کنیم.

دسترسی آسان به کتاب های کتابخانه

اسکای اسکرپر

دسترسی آسان به کتاب های کتابخانه

کتاب های مورد علاقه خود را انتخاب و تعیین کنید که چگونه می توانید آن ها را به بهترین شیوه به نمایش بگذارید. نکته مهم این است که هرگاه که خواستید کتابی را بخوانید باید به آسانی به کتاب های داخل مجموعه دسترسی داشته باشد و هنگام برداشتن کتاب از مجموعه به دردسر نیفتید.

کتابخانه برای فضاهای کوچک

کتابخانه برای آپارتمان های کوچک

کتابخانه برای فضاهای کوچک

اگر آپارتمان کوچکی دارید و قدرت مانور زیادی برای ایجاد کتابخانه های بزرگ وجود ندارد، کتاب هایی را جمع آوری کنید که بیش تر با آن ها سروکار دارید و مورد نیازتان است. آن ها را بر اساس نویسنده و یا موضوع مرتب و طبقه بندی نمایید. اما فراموش نکنید که برای کتابخانه در آپارتمان های کوچک همیشه راه حلی وجود دارد.

کتابخانه برای آشپزخانه

کتابخانه موضوعی

جای مناسب برای نصب و قراردادن قفسه های کتاب را بر پایه موضوع کتاب ها تعیین کنید. برای نمونه کتاب های آشپزی در آشپزخانه، کتابه های رمان و روانشناسی در اتاق خواب و کتاب های علمی در فضای کار و مطالعه قرار داده شوند.

چیدمان کتاب در کتابخانه

چیدمان کتاب در کتابخانه

بهتر است در برخی از طبقات، قفسه ها را پر از کتاب نکنید و برای چاشنی و ایجاد جذابیت بیش تر در گوشه ای از قفسه یک گلدان کوچک یا اشیای دکوری زیبا قرار دهید. با این کار هم کتابخانه را از یکنواختی در می آورید و هم عناصر دکوراتیو زیبا را به دکوراسیون خود اضافه می کنید.

کتابخانه توکار

کتابخانه توکار

کتابخانه توکار

برای مجموعه ای از کتاب های خوب و نفیس، قفسه های توکار روی دیوار یا در قسمت هایی از دیوار که دارای تورفتگی هست نصب کنید و از قاب های زیبا و متناسب با سبک دکوراسیون اتاق برای قفسه کتاب ها بهره گیرید. در این صورت می توانید یک مجموعه کلاسیک از تعداد زیادی کتاب داشته باشید در حالی که فضایی از کف خانه نیز اشغال نمی شود.

کتابخانه چندمنظوره

کتابخانه چندمنظوره

کتابخانه چندمنظوره

ساخت قفسه پشت میز کامپیوتر یا میز کار به طوری که میز به صورت توکار در آورده شود نیز یکی از ایده های زیبا و ایده آل برای داشتن کتابخانه در اتاق شخصی است. در این صورت هم زمان با این که مجموعه ای زیبا از کتاب ها را دارید می توانید در هنگام کار و مطالعه به آسانی به کتاب ها دسترسی داشته باشید. اما به غیر از اتاق شخصی و یا اتاق کار، کتابخانه در نشیمن را هم فراموش نکنید.

ایده های خلاقانه برای کتابخانه

ایده های خلاقانه برای کتابخانه

ایجاد نقطه کانونی با کتابخانه

در طراحی های مدرن و امروزی کتابخانه برای منازل، خود کتابخانه به عنوان یک عنصر تزیینی و کانون توجه محسوب شده و همین امر باعث خلق مدل های زیبایی گشته است. شما هم می توانید با به کار بردن یکی از این طرح های مدرن، مرکز توجه و نقطه کانونی زیبا و جذابی در منزل خود به وجود بیاورید.

نکته های چیدانه ای برای چیدمان کتاب 

  • کتاب ها طوری کنار هم قرار دهید که عناوین آن ها رو به شما باشند تا بتوانید به آسانی آن ها را خوانده و کتاب مورد نظرتان را پیدا کنید. کتاب های بلندتر و پربرگ تر را در طبقه های پایین و کتاب هاب کوچک تر و سبک تر را روی طبقه های بالایی قرار دهید.
  • قفسه های کتاب را از 40 سانتی تر مانده به سقف نصب کنید. در این صورت به  آسانی می توانید به کتاب هایی که در طبقات بالا هستند دسترسی پیدا کنید.
  • کتاب ها را به صورت عمودی در قفسه کتاب پشت به پشت بچینید. برای این کار از کتاب های بلندتر و از یک سو شروع کرده و به کتاب های کوتاه تر به سوی دیگر بروید.

کلام آخر : اگرچه خواندن کتاب و میانگین ساعات کتاب خوانی اهمیت بیش تری دارد، اما ممکن است با این روش ها انگیزه و علاقه به کتاب خوانی هم افزایش یابد. برای اطلاعات بیش تر مطالعه مطالب زیر به شما پیشنهاد می گردد:

نویسنده : گلنار صفدریان | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه