Chidaneh.com placeholder image

بن سای انار، درختچه تزیینی شب یلدا

به قلم: تحریریه چیدانه

بن سای انار

نگهداری بن سای انار در خانه

انار برایش همیشه یادآور خاطرات خوش بود. پاییز سوزناکی که سعی می‌ کرد سرمای خود را به رخ بکشد، برگ‌ های رنگین‌ کمانی زیبای معلق در هوایی که با آرامش خاصی روی زمین سقوط می‌ کردند، باران‌ های نم‌نم پاییزی که به‌ راستی عجب حال و هوایی داشت و شب دوست‌ داشتنی یلدا! دور هم‌ نشینی و بگوبخندهای شبانه، فال حافظ‌ خوانی و کل‌ کل‌های صمیمانه، همه و همه یک نماد ثابت در کنار خود داشت و آن هم میوه سرخ بهشتی ؛ یعنی انار بود! با زیبایی این میوه خوش‌ لعاب کاری نداریم، می‌ خواهیم از نگهداری انار کوچک‌ شده در خانه برایتان بگوییم، گیاهی به نام بن‌سای انار!

چوب و هنر

نگهداری از بن سای انار

  • نام: انار
  • نام علمی:  Punica granatum
  • نام انگلیسی:Pomegranate
  • خانواده: Lythraceae

مشخصات کلی بن سای انار

زیستگاه درختچه انار جنوب غربی آسیا، ایران و مناطق مدیترانه‌ ای بوده و به دلیل فرم پیچ‌خورده تنه آن و همچنین کوتاه بودنش، در صنعت تولید بن‌سای جایگاه ویژه‌ ای دارد. گل‌ های شیپوری شکل به رنگ نارنجی تا قرمز داشته و میوه گوشتی قرمزرنگ آن‌هم که دیگر نیاز به توصیف ندارد، در فصل پاییز رشد می‌ کنند. برگ‌ های انار ظریف بوده و به گیاه، زیبایی بیش تری می‌ بخشد، البته در بن‌ سای انار گل و میوه چندان کوچک نخواهند بود! درصورتی‌ که بن‌سای انار را درون خانه و فضای بسته نگهداری می‌ کنید، به دلیل این که در فصل سرد هم دما متعادل است، خزان آن دیر اتفاق می‌ افتد و یا حتی ممکن است اتفاق هم نیفتد. می‌ توان بن‌سای انار را نیمه‌ همیشه‌ سبز خواند.

نگهداری از بن سای انار

خاک، آب، نور و مواد غذایی مورد نیاز بن سای انار

بن‌سای انار، نور کامل آفتاب را دوست دارد و بهترین مکان برای قرار دادن آن در فضای خانه نیز پشت پنجره است، البته در فصل گرم باید مراقب باشید که شدت نور به گیاهتان آسیبی وارد نکند. همان‌ طور اگر درجه حرارت متعادل و بین 16-24 درجه سانتی‌ گراد باشد، خزان رخ نمی‌ دهد و برگ روی گیاه باقی می‌ ماند.

برای بن‌ سای انار نباید به‌هیچ‌ وجه آبیاری را بیش‌ ازحد انجام دهید، چراکه غرقابی شدن گیاه و نبود زهکش برای انار آزار‌دهنده خواهد بود، ولی بهتر است رطوبت خاک را به‌ طور متعادل حفظ کرده و آبیاری را منظم انجام دهید. بعد از ظهور میوه، نیاز به آب بیش تر می‌ شود. اگر برگ‌ ها خزان کردند، آبیاری را کم نمایید. خاک برای انار باید غنی و دارای زهکش خوب باشد. تغذیه را با کود فسفر و پتاسیم بالا تا شروع گلدهی، از بهار تا اواخر تابستان انجام داده و بعد از تشکیل میوه نیز مجدد تغذیه را با ازت کم آغاز کنید.

نگهداری از بن سای انار

 

چگونه از بن‌سای انار نگهداری کنیم ؟

آیا می‌دانید بن‌ سای چیست؟ درختان و درختچه‌ های زیبا در شرایط مخصوص به‌ گونه‌ ای پرورش داده می‌ شوند که در ابعاد کوچک باقی‌ مانده، ولی درعین‌ حال مانند یک درخت کامل ظاهر شوند. این عمل ابتدا توسط چینی‌ ها و ژاپنی‌ ها انجام شد و درختان و درختچه‌ های طبیعی را در گلدان‌ های کوچک رشد دادند. برای این که بتوانید بن‌ سای انار خود را کنترل نمایید، باید مراقبت‌ های ویژه‌ ای را نثار او کنید. بن‌ سای یعنی «گیاه درون ظرف»!

گلدان بن‌ سای را هر دو سه سال یکبار و قبل از شروع گلدهی تعویض کنید. اگر بن‌ سای شما سن بیش تری دارد، تا 5 سال هم عجله‌ ای برای تعویض گلدان نیست. برای این که ظاهر ظریف بن‌ سای انار را حفظ کنید، هرس بیش تری نسبت به باقی گیاهان بن‌سای نیاز است؛ چون شاخه‌ های اضافی بسیاری دارد. برای حذف شاخه‌ ها که بیش تر در فصل بهار انجام می‌ شود، باید تا 3 برگ روی آن باقی مانده و سپس سربرداری شود. این نوع هرس جوانه‌ های گل را تحریک می‌کند.

نگهداری از بن سای انار

شاخه‌ های جوان انار، حساس و شکننده هستند. برای این که جثه درخت یا درختچه را در بن‌ سای کنترل کنند، از راه پیچیدن سیم در اطراف شاخه‌ ها این روش را انجام می‌ دهند. در مورد بن‌ سای انار به دلیل حساسیتش، زمانی که شاخه را خم می‌ کنید، باید مراقب آن ها باشید.اگر بن‌ سای شما شکوفه نمی‌ دهد، نور به میزان کافی دریافت نمی‌ کند؛ بنابراین آن را به مکان پرنورتری ببرید. اگر هم چنان گلدهی صورت نگرفت با کود کم ازت در فصل تابستان و زمستان تغذیه را انجام دهید.

اگر با وجود حضور شکوفه، میوه‌ ای تشکیل نداد، به دلیل این است که گرده‌ افشانی انجام نمی شود. درختان میوه در فضای باز از راه حشرات یا باد، گرده‌ افشانی می‌ شوند. برای این که خودتان عمل گرده‌ افشانی را انجام دهید، قلم‌ موی کوچک و تمیزی بردارید و آن را روی پرچم‌ های مرکز گل بزنید و در بین گل‌ ها حرکت کنید تا گرده‌ ها به مادگی برسند و میوه تشکیل شود.

آیا می‌ توان گلدان کوچک انار را تکثیر کرد؟

برای این که انار را تکثیر کنید با استفاده از روش قلمه‌ گیری در بهار و تابستان می‌ توانید گیاهی جدید برای خودتان داشته باشید. کاشت بذر انار در تجهیزات گلخانه‌ ای نیز جوابگو است.

با نزدیک شدن به شب یلدا می توانید در مطالب زیر ایده های بیش تری بیاموزید:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه