Chidaneh.com placeholder image

انتخاب کلاهک آباژور؛ چه کلاهی بر سر آباژورتان بذارید؟

به قلم: سمیه منوچهری

اولین نکته ای که در خرید آباژور ذهن مان را درگیر میکند، شکل و فرم کلاهک آباژور است. واقعیت این است که اگر کلاهک آباژور به اندازه کافی زیبا و چشمگیر باشد، میتواند دکوراسیون اتاق را تحت تاثیر خودش قرار دهد و زیبایی چشمگیری ایجاد کند، حتی اگر کلاهک بر روی یک پایه ارزان و ساده ای قرار گرفته باشد. همینطور بالعکس، اگر از یک کلاهک نامتناسب، نسبت به طراحی داخلی فضا استفاده کنید، میتواند تاثیر منفی و ناخوشایندی بر محیط بگذارد. در ادامه نکاتی مفیدی برای انتخاب صحیح کلاهک را برایتان شرح میدهیم تا بتوانید به راحتی یک کلاهک مناسب برای آباژور خود خریداری کنید.

گالری شب
لوستر و آباژور
گالری شب

سرویس خواب بالسا

ارتفاع کلاهک آباژور

ارتفاع کلاهک باید به اندازه ای باشد که لامپ و سیم کشی های داخلی، به هیچ عنوان دیده نشوند. نکته بعدی هماهنگی ارتفاع آباژور با پایه آن است. برای ایجاد تناسب از نظر دید بصری، معمولا ارتفاع کلاهک را به اندازه دو سوم ارتفاع پایه آباژور در نظر بگیرید. 

فروشگاه ونوس
لوستر و آباژور
فروشگاه ونوس

آتیه نگاه
لوستر و آباژور
آتیه نگاه

انتخاب عرض مناسب برای کلاهک آباژور

عرض کلاهک آباژور، متناسب با عرض محل قرارگیری آن انتخاب میشود. مثلا اگر آباژور بر روی یک میز قرار بگیرد، نباید قطر کلاهک از عرض میز بزرگتر باشد. همچنین در صورتی که پایه آباژور گرد و یا شکل متفاوت و حجیمی داشته باشد، بهتر است کلاهک آباژور را نسبت به پایه آن، حداقل 2 تا 3 سانتیمتر بزرگتر در نظر بگیرید. این نوع انتخاب، هارمونی خوشایندی را از نظر زیبایی شناسی در اتاق برقرار میکند. 

نور افشان
لوستر و آباژور
نور افشان

شکل و فرم کلاهک آباژور

بهترین انتخاب برای شکل و فرم کلاهک، هماهنگ کردن آن با شکل و فرم پایه آباژور است. مثلا اگر پایه آباژور یک فرم گرد و کروی دارد، بهتر است از کلاهک با سطح مقطع دایره استفاده کنید و یا اگر پایه آباژورتان، مکعب شکل است، میتوانید از کلاهک با سطح مقطع مربع استفاده کنید. اگر پایه آباژور را استوانه انتخاب میکنید، میتوانید انواع کلاهک را برای آن بکار ببرید. 

صنایع نور و فلز آریانا
آباژور
صنایع نور و فلز آریانا

آباژور خانه نور
آباژور پاتختی مدل Pluto کد ٠١٣١ خانه نور
آباژور خانه نور
گروه طراحی و تولیدی رونیا
آباژور دست ساز رونیا کد 70
گروه طراحی و تولیدی رونیا
معماران الف
آباژور شید دار فلزی مشبک معماران الف
معماران الف

فضایی متفاوت و خاص بسازید!

چنانچه قصد دارید از میزی خاص برای قرار گیری آباژور استفاده کنید، میتوانید کلاهک آباژور را با فرم میز هماهنگ کنید. به این منظور اگر میزتان شکلی گرد دارد، از کلاهک گرد استفاده کنید ولی برای طنازی و جلوه گری بیشتر، پایه آن را از یک شکل متفاوت، مثلا مکعب انتخاب کنید.

گالری تندیس
لوستر و آباژور
گالری تندیس

جنس و شفافیت کلاهک آباژور

معمولا ار آباژور به دو منظور استفاده میشود. یکی برای ایجاد نور بیشتر در فضا، که در این صورت باید از کلاهک هایی که نور را از خود عبور میدهند، استفاده کرد. بهترین انتخاب کلاهک های کریستال و شیشه ای هستند که بیشترین میزان انتشار نور را دارند. دلیل دیگری که از آباژور استفاده میشود، ایجاد طراحی داخلی متفاوت و آوردن رنگ و بافت به محیط  است. در اینصورت، گزینه مناسب استفاده از کلاهک های پارچه ای با رنگ و بافتی هماهنگ با دکوراسیون است. در این حالت شما میتوانید میزان عبور نور را با تعیین ضخامت پارچه در دست بگیرید.

فروشگاه لوستر رضوی
لوستر و آباژور
فروشگاه لوستر رضوی

گالری نور باران
لوستر و آباژور
گالری نور باران

سبک دلخواه‌تان را تعیین کنید

پارچه کلاهک معمولا به دو صورت چین دار و صاف، طراحی میشود. چنانچه دکوراسیونی سنتی و کلاسیک دارید، میتوانید از کلاهک های چین دار استفاده کنید و آن را با دیگر مبلمان موجود در فضا هماهنگ کنید. اگر علاقه مند به دکوراسیون مدرن و معاصر هستید، کلاهک های ساده و بدون چین میتوانند انتخابی مناسب باشند. 

گالری گندم
لوستر و آباژور
گالری گندم

برای خرید انواع آباژور مناسب با دکوراسیون منزل تان، میتوانید به قسمت کالاها در سایت چیدانه مراجعه کنید.

آباژور خانه نور
آباژور ایستاده مدل phobos کد ٠٣٣١ خانه نور
آباژور خانه نور
برسام
آباژورپایه شیشه ای ته تخت LB30
برسام
آباژور خانه نور
آپاژور پایه بلند کد٠٣٢١ خانه نور
آباژور خانه نور

نویسنده: سمیه منوچهری | تحریریه چیدانه 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه