Chidaneh.com placeholder image

طراحی باغ و باغچه، حیات وحش کوچک در حیاط خانه!

به قلم: تحریریه چیدانه

راه های بسیاری وجود دارد تا شما بتوانید پرندگان، پروانه ها و حیوانات کوچک دیگری را به باغ خودتان که شاید خیلی هم مهم نباشد که چه سایزی باشد وارد نمایید. در این مطلب از وب سایت چیدانه همراه ما باشید تا با هم چند راهکاری را دنبال کنیم که با کمک آنها بتوانیم باغ و باغچه جذاب تری داشته باشیم و در فصل بهار نهایت لذت را از فضایی چنین واقعی و طبیعی ببریم.

طراحی  باغ و باغچه

چوب و هنر

ساخت لانه حشره در طراحی باغ به صورت DIY

یکی از ساده ترین راهکارهایی که به شما کمک می کند تا بتوانید باغ و باغچه ای کاملا طبیعی داشته باشید تهیه لانه حشرات (مثل چیزی که در این تصویر مشاهده می کنید) است. این کار به شما کمک می کند تا گونه های زیستی متنوعی را وارد فضای باغ و باغچه خودتان نمایید. اگر تصمیم داشته باشید که خودتان چنین چیزی را بسازید می توانید از چند شاخه بامبو و یا شاخه درختان دیگری در کنار یکدیگر و درون یک قاب استفاده نمایید. ساختن چنین چیزی به صورت دست ساز علاوه بر اینکه می تواند فضای مناسبی را برای قرارگیری حشرات در طراحی باغ و باغچه شما ایجاد کند، می تواند موجب سرگرمی فرزندانتان نیز گردد.

طراحی فضای سبز

طراحی فضای عمودی در طراحی فضای سبز

اگر باغ شما فضای کمی دارد شما می توانید به سراغ گزینه باغ های عمودی بروید! همانطور که در این تصویر نیز مشاهده می کنید شما می توانید با استفاده از فضاهای عمودی در طراحی باغ خود، فضای آن را طبیعی تر ساخته و موجودات زیادی را به این فضا فرا بخوانید. برای این کار شما می توانید از یک حصار و یا دیواری استفاده کرده و فضای سبزی را برای آن تدارک ببینید و زنبورها و پروانه ها را به آن جذب نمایید.

طراحی باغ و باغچه

گرده افشانی در طراحی باغ را از یاد نبرید

برای آنکه بتوانید حشرات، زنبورها و پروانه ها را در فضای سبز باغ خود حفظ کنید نیاز دارید تا شرایط لازم برای آنها را فراهم آورید که یکی از این شرایط لزوم شهد و گرده افشانی در محیط است. برای این کار لازم نیست که به دنبال ایده های عجیب و غریب باشید به این تصویر نگاه کنید. همین که بتوانید از گیاهان و گل هایی که به شکل مناسبی گرده افشانی می کنند در اطراف فضای باغ خود بهره بگیرید کفایت می کند.

طراحی فضای سبز

غذای مورد نیاز حیوانات در فضای باغ

برای آنکه بتوانید از پرندگانی که مهمان باغ شما می شوند به بهترین شکل ممکن پذیرایی کنید باید به فکر غذای آنها نیز باشید که این کار به راحتی میسر خواهد شد. کافی است به این تصویر به خوبی نگاه کنید تا بهترین ایده ممکن را دریابید!

طراحی باغ

طراحی باغ و باغچه نه چندان مرتب!

برای آنکه در طراحی فضای سبز و طراحی باغ طبیعی خود موفق تر باشید باید این را بدانید که لازم نیست همه چیز مختصر و مفید و خیلی مرتب باشد. وجود گل و گیاه هایی که به صورت فشرده و شاید شلوغی در کنار یکدیگر هستند می تواند حشرات و پرندگان بیشتری را به فضای سبز شما جذب کرده و تعدد گل های متنوع نیز می تواند حس و حال بهشت را برای شما تداعی نماید، پس این لذت را از خودتان دریغ نکنید.

طراحی فضای سبز

وجود چمنزار در طراحی فضای سبز

اگر هیچ فضای زمینی سبز و یا همان چمنزاری در طراحی باغ خود مد نظر قرار نداده اید باید یک فکری کنید! شما می توانید در صورت نبود فضای کافی برای این کار به سراغ گلدان هایی با ابعاد مناسب در کنار پنجره (دقیقا شبیه به چیزی که در تصویر مشاهده می کنید) بروید و بذر مناسب آنها را بکارید و در مقابل نور خورشید قرارشان دهید. این کار علاوه بر اینکه فضای سبز شما را زیباتر می کند، حشرات را به این سمت فراخوانده و منظره زیبایی نیز از پشت پنجره برایتان خواهد ساخت.

طراحی فضای سبز

آب آشامیدنی در طراحی باغ و باغچه

علاوه بر غذا شما باید به فکر تهیه آب آشامیدنی نیز برای این مهمانان کوچک در فضای سبز خود نیز باشید. همانطور که در این تصویر مشاهده می کنید شما می توانید از یک سنگ استفاده کرده و آب آشامیدنی را با کمک آن فراهم آورید. باید به این نکته دقت کنید که فضاهایی که شیب دار هستند می توانند برای قرارگیری آب آشامیدنی مناسب باشند. از یاد نبرید که وجود آب آشامیدنی در چهار فصل سال لازم و ضروری خواهد بود.

طراحی فضای سبز

در این طراحی باغ، پرندگان کجا حمام کنند؟

نگران نباشید! راهکاری هم برای این مسئله داریم. شما می توانید از آب نماها و فضاهای این چنینی معلق استفاده کنید تا مانند تصویر بتوانید فضای مناسبی را برای حمام پرندگان در فضای سبزتان ترتیب دهید. یادتان باشد که برای این کار باز هم باید به سراغ آب آشامیدنی رفته و مخزن این فضای مورد نظر را با آب آشامیدنی پر کنید.

مطلب مرتبط: ساخت آبنمای خانگی، چگونه و با چه هزینه ای؟

طراحی فضای سبز

جایگزین کردن حصارها در طراحی فضای سبز

شما می توانید برای تحت پوشش قرار دادن فضای سبز خود به سراغ خود گیاهان بروید و از آنها کمک بگیرید. این کار به شما کمک می کند تا فضای مناسبی را نیز برای عبور و مرور مهمان های کوچک خودتان نیز فراهم آورید. برای این کار می توانید به سراغ گیاهانی که برای این کار مناسب هستند بروید و از آنها کمک بگیرید. شما برای این کار می توانید در فصل های مختلف گیاهان مخصوص آنها را پیدا کرده و از آنها استفاده کنید.

حوضچه در باغ

وجود حوضچه در باغ را از خاطر نبرید!

اگر می خواهید به سراغ حیوانات دیگری مثل قورباغه ها هم بروید و از آنها نیز دعوت به عمل آورید می توانید به داشتن یک حوضچه در باغ خود فکر کنید تا آبزیان را در این فضا بیاورید. حوضچه ای که در این تصویر مشاهده می کنید می تواند گزینه فوق العاده ای باشد.

مطلب مرتبط: طراحی استخر شخصی در حیاط منزل‌

طراحی فضای سبز

روف گاردن، هرگز نشه فراموش!

اگر فضای زمینی باغ و باغچه شما محدود است می توانید به سراغ پشت بام رفته و برای خودتان روف گاردنی را ترتیب دهید. این کار می تواند حس و حال فوق العاده ای را برای شما به ارمغان آورده و زیبایی فضای سبزتان را چندین و چند برابر نماید. فراموش نکنید که برای آنکه در هنگام ساخت روف گاردن تمام جوانب به بهترین شکل ممکن پیش رود حتما باید ملاحظات علمی را رعایت کرده و به سراغ متخصصین این امر بروید.

اهالی فن مرتبط با این حوزه:

منبع: houzz | مترجم: طلوع حقیقت | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه