Chidaneh.com placeholder image

ماجرای تبدیل پایگاه‌های مدیریت بحران به شهربازی چیست؟

به قلم: کیمیا مرادی

سوله‌های مدیریت بحران برای استفاده در مواقع ضروری مانند زلزله طراحی شده است اما فضای بزرگ و سازه مستحکم آنها باعث شده است که بعضی از این سوله‌ها برای کاربردهای تفریحی به برخی بهره‌برداران اجاره داده شود.

به گزارش همشهری آنلاین، تاکنون چندبار شورای شهر و شهرداری مانع این کار در مناطق 22گانه شده و سوله‌ها را تخلیه کرده‌اند اما مشکلات مربوط به آن در برخی مناطق همچنان ادامه دارد. اخیرا موضوع شهربازی لی‌لی‌پوت در منطقه4 دوباره مطرح شده است. در سال1395 برخی از اعضای شورای شهر چهارم از تبدیل یکی از سوله‌های مدیریت بحران منطقه4 به شهربازی مخصوص کودکان خبر دادند. در اسفند سال1398 شهرداری منطقه4 اعلام کرد که این سوله با حکم قضایی تخلیه شده و دوباره به‌صورت پایگاه مدیریت بحران مورد استفاده قرار خواهد گرفت. اکنون این احتمال وجود دارد که سوله مورد نظر دوباره تصرف شود. با محمدرضا پوریافر، شهردار منطقه در این‌باره گفت‌وگو کردیم.

چوب و هنر

پایگاه آبشناسان چه موقعیت خاصی دارد؟

این پایگاه یکی از معدود اماکنی در محدوده شهرداری منطقه4 است که می‌تواند در مواقع بروز حوادث منشا امدادرسانی مناسبی به شهروندان باشد. ظاهرا منفعت‌طلبان بیکار ننشسته‌اند و با توسل به دستگاه قضایی، دوباره در حال بازپس‌گیری این پایگاه جهت استفاده به‌عنوان شهر بازی و کسب سود بیشتر هستند.

 

این محل قبلا هم کاربرد تفریحی پیدا کرده بود؟

این مرکز برای استفاده در هنگام بروز حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله در پایتخت کاربرد دارد اما در سال‌های قبل پایگاه پشتیبانی و مدیریت بحران آبشناسان در محدوده شهرداری منطقه 4 برای استفاده به‌عنوان شهربازی واگذار شده بود. شهرداری با هماهنگی و حمایت دستگاه قضایی پس از 2سال تلاش موفق به تخلیه و خلع‌ید بهره‌بردار و اعاده پایگاه شد. شورای شهر تهران با صدور مصوبه‌هایی در پایان فروردین 1395 تمامی مناطق شهرداری را مکلف کرد که از هرگونه دخل و تصرف و تغییر کاربری در فضای این پایگاه‌ها اجتناب کند.

 

کاربرد رسمی و قانونی این مراکز چیست؟

پایگاه‌ها باید صرفا برای اقدامات پیشگیری، آمادگی و مقابله با حوادث و همچنین پدافند غیرعامل تجهیز شود. هدف از ساخت پایگاه مدیریت بحران در نهایت پایدار کردن سامانه مدیریت بحران شهر تهران در مقابل حوادث غیرمترقبه و به‌ویژه زلزله است تا برای کمک‌رسانی یا اسکان احتمالی گروهی از شهروندان از این پایگاه‌ها استفاده شود.

منبع

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه